חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מאסר על תנאי

מאסר על תנאי_640x426
תוכן עניינים

מהו מאסר על תנאי?

מאסר על תנאי (מכונה גם מאסר מותנה) הוא אחד מהעונשים שבית המשפט יכול להטיל על נאשם שהורשע בעבירה פלילית. להבדיל ממאסר בפועל, מדובר במאסר שאינו מוטל על הנאשם בזה הרגע אלא יכול להיות מופעל בעתיד במקרה שבו הנאשם יבצע עבירה פלילית נוספת בתקופת התנאי. להרחבה בעונשים פליליים קראו עוד במאמר שכתבתי בנושא תיק פלילי.

הלכה למעשה, מדובר בענישה "צופה פני עתיד" שכן היא מתייחסת למעשיו העתידיים של הנאשם ולא למעשים שכבר ביצע ובגינם הוא הורשע.

יש לציין כי בלא מעט מקרים בתי המשפט, בצדק, יעדיפו להסתפק במאסר על תנאי כתחליף למאסר בפועל על מנת שלא לפגוע בנאשם, במשפחתו ובסיכויו להשתקם.

יחד עם זאת, הטלת מאסר על תנאי אינה בהכרח אומרת כי בתיק הנוכחי לא ייגזר על הנאשם מאסר בפועל לריצוי מאחורי סורג ובריח, שכן גם במקרים שבהם בתי המשפט גוזרים על הנאשם מאסר בפועל הם נוהגים להטיל עליו במקביל גם מאסר על תנאי שמתייחס לעבירות עתידיות.

מאמר זה נכתב על מנת לספק מידע משפטי בהקשר לרכיב הענישה שמכונה "מאסר על תנאי".

תקופת התנאי

על פי 52 לחוק העונשין, תשל"ז-1977 תקופת התנאי לא תפחת משנה ולא תעלה על שלוש שנים. כלומר, תקופת התנאי המרבית שבית המשפט יכול להטיל על נאשם שהורשע בעבירה פלילית היא 3 שנים והתקופה המינימלית היא שנה. מעניין לציין כי תנאי זה חל גם ביחס לתיקים פליליים שעניינם בעבירות שהעונש המקסימלי שניתן במסגרתם להטיל על הנאשם הינו נמוך מ-3 שנות מאסר כדוגמת עבירת התקיפה. דהיינו, ייתכנו מצבים שבהם תקופת התנאי שנגזרה על הנאשם עולה על העונש המקסימלי שניתן היה להטיל עליו כעונש מאסר בגין ביצוע העבירה. להרחבה בעניין זה קראו עוד במאמר שכתבתי אודות עבירת התקיפה.

מתי מתחילה תקופת התנאי?

על פי חוק העונשין תקופת התנאי מתחילה ביום מתן גזר הדין. אולם, לכלל זה יש סייג. הוא מתקיים כאשר באותו הזמן (יום גזר הדין) הנאשם נושא עונש מאסר או שהוא צפוי להתחיל לרצות עונש מאסר לאור גזר הדין שבית המשפט הטיל עליו. במקרה מסוג זה תקופת התנאי תחל ביום שחרורו של האסיר מבית הסוהר ורק אז תתחיל להיספר תקופת התנאי שבמהלכה התנאי עלול להיות מופעל בביצוע עבירה נוספת.

חשוב להבהיר כי חוק העונשין כולל סייג לעניין התקופה המקסימלית שבית המשפט יכול להגדיר כתקופת התנאי כאשר מדובר ב-"עבירות בחירות" לפי חוק הבחירות לכנסת, חוק הרשויות המקומיות וחוק הבחירות (דרכי תעמולה). בעבירות מסוג זה תקופת התנאי יכולה להימשך לתקופה מקסימלית של 5 שנים (לעומת 3 שנים שבעבירות הרגילות). קראו עוד על עבירות של נבחרי ציבור במאמר שכתבתי אודות עבירת השוחד.

כיצד נקבע התנאי?

התנאי נקבע במסגרת גזר הדין על ידי קביעה של בית המשפט כי במידה והנאשם יבצע עבירה נוספת בתקופת התנאי הוא צפוי למאסר.

על פי חוק העונשין, קביעת העבירות שמפעילות את התנאי יכולה להתבצע תוך ציון סוג של עבירות או בפירוט עבירות ספציפיות לרבות אזכור הוראות החוק הרלוונטיות. כך לדוגמא, בית המשפט רשאי לקבוע כי הוא מטיל על הנאשם מאסר על תנאי בן 6 חודשים לתקופה של 3 שנים והתנאי הוא שהנאשם לא יעבור בתקופת התנאי עבירות סמים מסוג פשע. כדוגמא לכך ניתן לציין שעבירת גידול הסמים היא עבירת סמים מסוג פשע. קראו עוד על עבירה זו במאמר שכתבתי על גידול סמים.

לעיתים קרובות, בתי המשפט מגדירים את עבירות התנאי "עבירות מהסוג בהן הורשע הנאשם". כפי שניתן להבין, מדובר בהגדרה רחבה למדי שנתונה לפרשנות של התביעה או השופט שיידרש להפעיל את התנאי בעתיד, ועל כן הגדרה מסוג זה עלולה לסבך את הנאשם במקרה של תיק עתידי.

הפעלת מאסר על תנאי

על פי סעיף 55 לחוק העונשין מי שנדון למאסר על תנאי והורשע בשל עבירה נוספת (שמפעילה את התנאי) יצווה בית המשפט על הפעלת המאסר המותנה. דהיינו, סעיף זה מצווה על בית המשפט להפעיל את המאסר המותנה במקרה שבו הנאשם ביצע עבירה נוספת בתקופת התנאי.

הארכת מאסר על תנאי

על אף האמור בחלק הקודם, סעיף 56 לחוק העונשין מעניק לבית המשפט סמכות להאריך את התנאי או להורות על חידושו במקום להפעילו ולהטיל על הנאשם מאסר בפועל. החוק קובע כי בית המשפט יכול להאריך את התנאי מטעמים שיירשמו רק במקרה שבו הוא שוכנע כי בנסיבות העניין לא יהיה זה צודק להפעיל את התנאי.

ובמילים אחרות, הארכת התנאי שמורה למקרים מיוחדים ונדרשים נימוקים כבדי משקל על לשכנע את בית המשפט שיאריך את התנאי ולא יפעיל אותו בעניינו של הנאשם. שיקולים רלוונטיים בעניין הארכת התנאי יהיו בהקשר להליך שיקומי שהנאשם עבר מאז ביצוע העבירה, חלוף הזמן מאז ביצוע העבירה וניסיונותיו של הנאשם לחזור למוטב.

סעיף 56(ב) לחוק העונשין קובע כי בית המשפט לא יוכל להשתמש בסמכות הארכת התנאי יותר פעם אחת לגבי אותו תנאי.

המשמעות המשפטית הינה שברגע שהנאשם ביצע עבירה בתקופת התנאי ובית המשפט האריך את התנאי לא קיימת אפשרות להאריכו פעם נוספת במקרה של ביצוע עבירה. במקרה כזה, התנאי שעומד לחובתו של הנאשם מכונה "מאסר על תנאי חב הפעלה" שכן בית המשפט מחויב להפעילו נגד הנאשם. מנגד, מאסר על תנאי שטרם הוארך על ידי בית המשפט מכונה "מאסר על תנאי בר הפעלה" הואיל ובית המשפט יכול להפעילו אולם גם יכול להימנע מכך על ידי הארכתו.

לכמה זמן בית המשפט יכול להאריך את התנאי?

על פי חוק העונשין התקופה הנוספת שבית המשפט יכול להאריך לגביה את התנאי לא תעלה על שנתיים. במידה ובית המשפט האריך את התנאי לתקופה נוספת בטרם שהתקופה המקורית הסתיימה, תחל תקופת התנאי הנוספת בתום התקופה המקורית שנקבעה על ידי בית המשפט שהטיל את התנאי.

הפעלת עונש מאסר על תנאי בחופף

חשוב לציין כי כאשר בית המשפט מפעיל מאסר על תנאי הוא רשאי לקבוע כי העונש יחפוף כולו או בחלקו לעונש שהוא מטיל על הנאשם בתיק הנוכחי. לדוגמא, כאשר בית המשפט גוזר על הנאשם 10 חודשי מאסר בפועל ומפעיל מאסר מותנה שעומד על 6 חודשי מאסר, לקבוע במסגרת גזר הדין כי המאסר המותנה ירוצה בחופף לעונש שהטיל על הנאשם כך שהנאשם ירצה 10 חודשי מאסר בסך הכל.

עוד יש לציין כי בית המשפט רשאי להפעיל מאסר מותנה גם במסגרת של עבודות שירות שכן הן מהוות תחליף לעונש מאסר. קראו עוד אודות בנושא זה במאמר שכתבתי על עבודות שירות.

הארכה של מאסר על תנאי חב הפעלה

כפי שצוין קודם לכן, כאשר בית המשפט כבר האריך את המאסר המותנה והנאשם ביצע בתקופת התנאי שהוארכה עבירה נוספת, מדובר עתה במאסר על תנאי חב הפעלה. לכאורה, במצב מסוג זה בית המשפט אין סמכות להאריך את התנאי פעם נוספת והוא מחויב להפעיל את המאסר המותנה ולגזור על הנאשם מאסר בפועל.

לכלל זה יש חריג אחד ויחיד במסגרת חוק העונשין. על פי חריג זה, בית המשפט מוסמך להאריך את התנאי יותר פעם אחת אם מדובר בנאשם שעובר טיפול למשתמשים בסמים או סיים טיפול למשתמשים בסמים. קראו עוד על עבירות סמים במאמר שכתבתי על החזקת סמים.

התנאים הנוספים להפעלת הסמכות החריגה הם כי בית המשפט שוכנע כי לא יהיה זה צודק להפעיל את המאסר המותנה משום שיש סיכוי לשיקומו של הנאשם, הפעלת התנאי תסב לו נזק חמור ואין סיכון לשלום הציבור כתוצאה מהארכת התנאי.

כפי שניתן להבין, עניינו של חריג זה במתן עדיפות לשיקול השיקומי שעה שמדובר על נאשם שמתמודד עם התמכרות לסמים. יש להבהיר כי בית המשפט יכול לעשות שימוש בסמכותו האמורה גם כאשר העבירות בהן הנאשם מואשם אינן עבירות סמים, וזאת כל עוד מדובר בנאשם שעובר או עבר הליך טיפולי שקשור לסמים. כך לדוגמא בית המשפט רשאי לעשות שימוש בסמכותו זו להאריך מאסר על תנאי "חב הפעלה" גם כאשר מדובר בתיק שעניינו עבירת רכוש כגון התפרצות. קראו עוד על עבירות רכוש במאמר שכתבתי על עבירת ההתפרצות.

כלומר, גם בעבירות אלימות או רכוש בית המשפט יכול להשתמש בסמכותו החריגה ולהורות על הארכת מאסר על תנאי חב הפעלה כל עוד הנאשם עבר הליך טיפולי כלשהו שנגוע לשימוש בסמים.

תנאים נוספים להארכת מאסר על תנאי חב הפעלה

על פי חוק העונשין, בטרם בית המשפט יחליט להאריך מאסר מותנה חב הפעלה הוא יקבל חוות דעת מטעם שירות המבחן בעניינו של הנאשם. בחוות דעת זו יפורטו ההליכים הטיפוליים שהנאשם עובר וכן מצב התקדמותו בטיפול.

בנוסף, החוק קובע כי כאשר בית המשפט מחליט להאריך מאסר מותנה חב הפעלה הדבר ילווה בצו מבחן מטעם שירות המבחן שיעקוב אחר התקדמותו של הנאשם בטיפול וידווח במידת הצורך לבית המשפט. קראו עוד על שירות המבחן במאמר שכתבתי בנושא שחרור ממעצר בעבירות סמים.

מדוע חשוב להיעזר בעורך דין פלילי כאשר קיים מאסר מותנה תלוי ועומד?

בכל הליך פלילי קיימת חשיבות לייצוג מיטבי על ידי עורך דין פלילי וזאת נוכח ההשלכות הדרמטיות על חייו של הנאשם והאפשרות כי ייגזרו עליו עונשים חמורים לרבות עונש מאסר.

חשיבות זו נכונה ביתר שאת שעה שמדובר בנאשם שעומד ותלוי נגדו מאסר מותנה. נאשם שמתחיל את ההליך המשפטי במצב מסוג זה נמצא מלכתחילה במצב של נחיתות וסכנה אמיתית לסיים את ההליך הפלילי בעונש שכולל מאסר בפועל.

עורך דין שמתמחה בתחום הפלילי יוכל לסיים את התיק בתוצאה שמיטיבה עם הנאשם ובמקרים מסוימים אף לשכנע את בית המשפט להאריך את המאסר המותנה ולהעדיף את השיקול השיקומי בעניינו. חשוב לציין כי בכל עבירה פלילית קיים יתרון משמעותי להתייעצות עם עורך דין פלילי עוד בשלב החקירה ובטרם הגשת כתב האישום. קראו עוד בנושא זה במאמר שכתבתי על חקירת משטרה.

מחפש עורך דין פלילי בקריות? מחפש עורך דין פלילי בצפון? זומנת לחקירה בגין חשד לביצוע עבירה? הוגש נגדך כתב אישום? מוזמן להתקשר לעו"ד אביב מזרחי 0504-399-440.

הערה:

מאמר זה מאגד מידע כללי וראשוני ואינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. אין להסתמך על הכתוב מבלי להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

הצלחות המשרד
ערר שעורך דין אביב מזרחי הגיש בעניין עילת סגירה של תיק התקבל על ידי הפרקליטות הפלילית בחיפה. כתוצאה מכך הרישום הפלילי של לקוחת המשרד נמחק למרות שבתחילה הואשמה בעבירות חמורות של התעללות בילדים.

לקוחת המשרד עבדה כמטפלת פרטית של שני ילדים קטינים. לאחר שסיימה את עבודתה עם הילדים הסתכסכה עם אימם בעקבות וויכוח סתמי ברשת החברתית "פייסבוק". בעקבות

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.
הצלחות המשרד
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.

באחת משעות הלילה הקטנות אופנוע יוקרתי נגנב בצפון תל אביב. פחות משעה לאחר הגניבה לקוח המשרד נעצר על ידי שוטרים שהוא מתחבא מאחורי חונה בסמוך

בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.
הצלחות המשרד
בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.

נגד לקוח המשרד הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בחדרה המייחס לו עבירות החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה בשכרות (תחת השפעת סמים).  על אף

דילוג לתוכן