חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כתב אישום איומים

כתב אישום איומים
תוכן עניינים

זומנת לחקירה בגין איומים? הוגש נגדך כתב אישום איומים ? מחפש עורך דין פלילי בחיפה? הגעת למקום הנכון. עורך דין פלילי אביב מזרחי מייצג חשודים ונאשמים בשלל עבירות פליליות לרבות בכתב אישום איומים.

על אף שעבירת האיומים (כאשר היא עומדת לבדה) אינה נחשבת לעבירה פלילית חמורה במיוחד כל כתב אישום הינו עניין רציני שמוטב שלא לזלזל בו או חלילה להקל בו ראש.

מעבר לעונשים שבית המשפט רשאי להטיל על נאשם שהורשע בכתב אישום איומים להרשעה בעבירה פלילית קיימות השפעות נוספות שחורגות מההליך המשפטי עצמו. כך לדוגמא, נאשם שמורשע בעבירה פלילית עלול להתקשות במציאת עבודה, קבלת רישיון נשק ואף קבלת מעמד במדינה זרה (למשל ארה"ב). קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי בנושא מחיקת רישום פלילי.

יתרה מכך, ההשלכות האמורות של הרשעה פלילית עלולות להשפיע גם על בעלי עסק עצמאים למשל בקבלת עבודות מטעם משרדיים ממשלתיים והגשת הצעות למכרזים ממשלתיים.

מאמר זה כולל הסברים משפטיים אודות כתב אישום באיומים, לרבות יסודות עבירת האיומים והעונשים שבתי המשפט נוהגים להטיל על נאשמים שהורשעו בעבירה זו.

האם איומים זו עבירה חמורה?

בניגוד למה שניתן לחשוב הרשויות מתייחסות לעבירות אלו במלוא הרצינות, בין היתר לאור הפוטנציאל שהאיומים יתממשו ויהפכו לאירועי אלימות של ממש. לכן, בכל מקרה של כתב אישום איומים מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי שמנוסה ובקיא בעבירות אלו.

יתרה מכך, לעיתים קרובות עבירת האיומים מתבצעת במהלך מסכת עובדתית רחבה יותר שכוללת עבירות נוספות מתחום עבירות האלימות כגון תקיפה סתם או תקיפה הגורמת חבלה של ממש. במקרים אלו, החומרה היחסית של עבירת האיומים תתווסף לעבירות הפליליות האחרות וקיימת אפשרות שכלל הנסיבות יצטברו למקרה חמור.

הדברים נכונים ביתר שאת כאשר מדובר בעבירת איומים שמתרחשת בתוך התא המשפחתי וכלפי בת זוג. במקרים אלו, הרשויות ייחסו למאיים מסוכנות גבוהה וקיימת אפשרות שאף יבקשו מבית המשפט להאריך את מעצרו עד לתום ההליכים המשפטיים. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי בנושא עבירות אלימות במשפחה.

אילו ביטויים מגלמים את עבירת האיומים?

עבירת האיומים מוגדרת בחוק העונשין כאיום על אדם בכל דרך שהיא לרבות פגיעה בחירותו, נכסיו, שמו הטוב, גופו או פרנסתו במטרה להפחידו או להקניטו. כלומר, בניגוד למה שנהוג לחשוב עבירת האיומים אינה רלוונטית אך ורק לביטויים שמהותם באיום על חייו של הקורבן או גופו. גם ביטויים שמאיימים על אדם באיבוד פרנסתו הינם איומים שמגלמים את עבירת האיומים כפי שהיא מוגדרת בחוק העונשין.

יחד עם זאת, חשוב לציין שבפרקטיקה המשפטית, האיומים שנאכפים יותר והסיכויים שיובילו להגשת כתב אישום הינם איומים שמתייחסים לפגיעה פיזית. האיומים האחרים כגון איומים בפגיעה בשם טוב או פרנסה הינם איומים שנתונים לפרשנות ומשכך קשים יותר להוכחה מבחינה משפטית בדרגה של מעל ספק סביר שנדרשת במשפט הפלילי.

לכן, התביעה המשטרתית ממעטת להגיש כתבי אישום בנסיבות שבהן האיומים היו מעורפלים או התייחסו לעניינים של פרנסה או שם טוב. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי אודות עבירת האיומים.

האם איומים ברצח חמורים יותר מאיומים רגילים?

חוק העונשין אינו מבדיל מבחינת החומרה בין סוג האיומים השונים. כך לדוגמא איום בפגיעה בפרנסה ואיום ברצח הינם איומים זהים מבחינת החוק ומבחינת העונש שקבוע לצידם בחוק.

יחד עם זאת, ולמרות שהחוק אינו מבדיל בין האיומים השונים, לטיב האיומים ולאופן האיומים עשויה להיות משמעות בעת מתן גזר הדין של אדם שהורשע בכתב אישום איומים.

באיזה מדיות מתבצעת עבירת האיומים?

כפי שניתן להבין, על פי הכתוב בחוק העונשין עבירת האיומים יכולה להתבצע בכל דרך שהיא בין אם מדובר באיומים מילוליים שנמסרו פנים אל פנים ובין אם מדובר באיומים שנשלחו באמצעות אפליקציית ה-"ווצאפ".

יתרה מכך, אם בעבר רוב כתבי האישום שעסקו בעבירה זו התייחסו לאיומים שנמסרו במפגשים פנים אלא פנים, היום אין זה המצב. אין זה מופרך לכתוב כי רוב כתבי האישום שעוסקים בעבירה זו עוסקים באיומים שהועברו באמצעות אמצעים דיגיטליים כגון מסרונים, אי מיילים והודעות ברשתות החברתיות. קראו עוד על עבירות אינטרנט במאמר שכתבתי אודות עבירות מין באינטרנט.

מה כולל כתב אישום באיומים?

חוק סדר הדין הפלילי כולל מספר הוראות פרוצדורליות לגבי פרטים שהמדינה אמורה לכלול בכתב אישום שמוגש נגד נאשם לבית המשפט וכתב אישום באיומים אינו שונה מכתב אישום אחר בהקשר זה.

כך לדוגמא, החוק מורה לתביעה לכתוב בכתב האישום את פרטיו האישיים של הנאשם לרבות מענו, מספר תעודת הזהות שלו וגילו. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי בנושא כתב אישום.

לצד זאת התביעה נדרשת לכתוב בכתב האישום את שמות עדי התביעה שבכוונתה להעיד נגד הנאשם. בכתב אישום באיומים, עד המדינה המרכזי מטבע הדברים יהיה המתלונן. דהיינו, האדם שכלפיו הנאשם הפנה את האיומים.

בנוסף, המדינה נוהגת לציין בכתב האישום את כל העדים האזרחיים שמסרו הצהרות במשטרה וכן את השוטרים שביצעו פעולות חקירה כאלו ואחרות. כך לדוגמא, החוקרים שחקרו את הנאשם נרשמים בכתב האישום כעדי תביעה. חשוב לציין כי על מנת להגיש לבית המשפט את חקירתו באזהרה של הנאשם המדינה נדרשת לזמן את חוקר המשטרה שחקר את הנאשם.

כפי שציינתי במאמרים אחרים, העובדה שעד כזה או אחר רשום ברשימת העדים בכתב האישום אינה בהכרח אומרת כי עד זה מסר למשטרה פרטים שעלולים לפעול לחובת הנאשם. מטעמים פרוצדורליים התביעה נוהגת לכתוב בכתב האישום את כל הגורמים שהיו מעורבים בתיק החקירה בין אם מדובר באזרחים ובין אם מדובר בשוטרים.

לצד הפרטים הטכניים שהמדינה נדרשת לציין בכתב האישום היא נדרשת גם לציין את הנסיבות והעובדות שלדעתה מגבשות את העבירה הפלילית שבגינה היא מעמידה לדין את הנאשם.

כך לדוגמא, בכתב אישום איומים המדינה נדרשת לציין את המועדים שבהם הנאשם איים, את המדיה שבאמצעותו איים (מסרון, פנים אל פנים) ואת הביטויים המדויקים שבהם השתמש.

הואיל ומדובר בעבירת שהינה עבירה מילולית ולא פיזית, לכל מילה או משפט קיימת חשיבות משפטית, כך שהמדינה נדרשת לציין בכתב האישום את האיומים המפורשים והמדויקים שנאמרו על ידי הנאשם.

מה העונש על איומים?

העונש המקסימלי שקבוע בחוק הישראלי לצד עבירת האיומים עומד על שנתיים של מאסר בפועל. חשוב לציין בהקשר זה כי שנתיים של מאסר בפועל מבטא עונש מקסימלי בלבד ובשום אופן לא עונש חובה שבית המשפט חייב להטיל על כל נאשם שמורשע בעבירה זו. במשפט הפלילי הישראלי, העונש הסופי של הנאשם נקבע בהתאם לשילוב שבין נסיבות ביצוע העבירה לבין נסיבותיו האישיות של הנאשם.

כך לדוגמא, בכתב אישום בגין איומים בית המשפט שוקל את טיב האיומים שהושמעו, את מערכת היחסים בין המאיים למאוים, ואת מספר האיומים שנאמרו. בהתאם למדדים אלו בית המשפט קובע ומגדיר את טווח הענישה שלדעתו ראוי לקבוע במקרה זו.

לאחר מכן, בית המשפט מתחשב בנסיבותיו האישיות של הנאשם על מנת לקבוע את העונש הפרטני שיטיל עליו במסגרת המתחם שקבע בשלב הראשון. בשלב זה בית המשפט נוהג להתחשב בעבור הפלילי של הנאשם, בגילו, במצבו הרפואי, בחרטה שהביע אודות העבירה, בנכונותו לעבור הליך טיפולי, במצבו הכלכלי, בנסיבות ילדותו ועוד. קראו עוד בעניינים אלו במאמר שכתבתי על ענישה בהליכים פליליים.

ייצוג על ידי עורך דין בכתב אישום איומים

חשוב להבהיר כי על אף שעבירת האיומים כשלעצמה אינה כוללת אלימות פיזית (מעצם טבעה ומהותה של העבירה) מדובר בעבירה שאכן נחשבת לעבירת אלימות על כל המשתמע מכך. ובמילים אחרות, מדובר בעבירה שהרשויות אינן מקלות בה ראש ונוהגות להחמיר עם מבצעי העבירה.

על כן, בכל מקרה של כתב אישום באיומים מומלץ להיות מיוצג על ידי עורך דין פלילי שייצג את הנאשם בנאמנות ויוודא שהלקוח יסיים את התיק בתוצאה טובה עבורו שאינה כוללת מאסר בפועל. יתרה מכך, בלא מעט תיקים שקשורים לכתב אישום באיומים ניתן לסיים את התיק באי הרשעה. קראו עוד בעניין במאמר שכתבתי על אי הרשעה בהליך פלילי.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי

אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

בירור מצב חקירה במשטרה
כל הפוסטים

בירור מצב חקירה במשטרה

בירור מצב חקירה במשטרה הינו בירור פרוצדורלי שנערך לגבי תיק משטרתי שטרם התקבלה בעניינו הודעה אודות גניזת התיק או לחלופין העמדה לדין והגשת כתב אישום

קיפוח זכות
כל הפוסטים

קיפוח זכות

קיפוח זכות הינה עבירת תעבורה מסוג ברירת משפט הנושאת לצדה קנס כספי ללא סנקציה של נקודות משרד הרישוי. המשמעות הינה כי עיקר הסנקציה לנהג שנרשם

דילוג לתוכן