חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נהיגה ללא רישיון נהיגה

נהיגה ללא רישיון_640x426
תוכן עניינים

נהיגה ללא רישיון נהיגה היא אחת מהעבירות החמורות הקיימות בפקודת התעבורה. רבים נוטים להקל ראש בביצוע עבירה זו אך למעשה נהג אשר ייתפס נוהג כאשר מעולם לא הוציא רישיון נהיגה צפוי לעונשים חמורים לרבות עונש מאסר וכן עונשים נוספים נלווים.

כפי שניתן לתאר, לרוב, עבירה של נהיגה בלי רישיון נהיגה מתבצעת על ידי בני נוער אשר טרם הוציאו רישיון נהיגה, אולם לא מן הנמנע כי גם אדם בוגר אשר מעולם לא הוציא רישיון ימעד ויבצע עבירה זו. יודגש בהקשר זה כי משרדנו ייצג בעבר מספר נהגים בגירים שנתפסו נוהגים ללא רישיון נהיגה. להרחבה נוספת על עבירות שמבוצעות על ידי נהגים צעירים קראו את המאמר שכתבתי אודות נהיגה ללא מלווה.

כפי שנראה מיד, עבירה של נהיגה כאשר מעולם לא הוצא רישיון נהיגה היא עבירה מסוג הזמנה לדין והנהג אשר תרשם לחובתו ההזמנה, יידרש להתייצב בבית משפט לתעבורה ולהסביר מדוע נהג ללא רישיון נהיגה. יש לזכור כי באמצעות טיפול משפטי הולם ומקצועי, ניתן להתמודד כראוי עם ההשלכות של ביצוע עבירה זו ועורך דין המתמחה בדיני תעבורה יוכל לסייע לכם למזער נזקים ככל שניתן.

מהי נהיגה בלי רישיון נהיגה?

עבירת נהיגה בלי רישיון נהיגה קבועה בסעיף 10א לפקודת התעבורה האומר בזה הלשון:

" לא ינהג אדם רכב מנועי אלא אם הוא בעל רשיון נהיגה תקף לרכב מאותו סוג, שניתן על פי פקודה זו, ולא ינהג אדם אלא בהתאם לתנאי הרשיון זולת אם פוטר מחובת רשיון נהיגה ובמידה שפוטר."

במילים פשוטות, החוק קובע איסור מוחלט לאדם לנהוג בכלי רכב כאשר אין בידיו רישיון נהיגה מתאים לסוג הרכב.

חשוב להדגיש כי האיסור האמור חל אף במקרה בו נניח לנהג רישיון נהיגה בדרגה B אך נתפס נוהג בכלי תחבורה אשר רישיונו C. לצורך מאמר זה נתמקד בעבירה של נהיגה בכלי רכב מנועי ללא רישיון נהיגה דהיינו כאשר הנהג לא הוציא רישיון נהיגה מעולם.

מהי נהיגה בכלי רכב ?

אין צורך להרחיב במילים אודות פרשנות המילה נהיגה בכלי רכב. יחד עם זאת, יש לזכור כי גם ישיבה בכיסא הנהג כאשר הרכב מונע נחשבת בעיני החוק כנהיגה. נהגים רבים לא מודעים לעובדה זו ולא אחת נרשמים לנהגים הזמנות לדין בגין עבירה של נהיגה בלי רישיון נהיגה כאשר אלו רק ישבו על כיסא הנהג כשהרכב מונע.

אם כן, נהיגה בלי רישיון נהיגה כשמה כן היא נהיגה בכלי רכב אך חשוב לזכור כי גם ישיבה בכיסא הנהג כשהרכב מונע תיחשב לעבירה של נהיגה בכלי הרכב. יש לזכור כי כל נהיגה בכלי רכב גם אם מדובר בחניון צדדי בשעת לילה מאוחרת תחשב לעבירה. משרדנו ייצג בעבר צעיר שלא החזיק ברישיון נהיגה אולם נתפס מתאמן בביצוע חנייה בחניון ריק בשעת לילה מאוחרת וזאת לקראת הטסט שהיה אמור לבצע בקרוב. על אף שאותו בחור לא נהג על הכביש, אלא בחניון ריק, המשטרה הגישה נגדו כתב אישום בגין עבירה של נהיגה בלי רישיון.

לסיכום, אין להקל ראש כלל וכלל בכל נהיגה בכלי רכב ללא רישיון נהיגה גם כאשר מדובר במרחק קצר במקום בו לא קיימת תנועה כלל.

נתפסתי נוהג ללא רישיון נהיגה למה עלי לצפות?

עבירה של נהיגה בלי רישיון נהיגה גוררת בהכרח זימון לבית משפט לתעבורה אשר נמצא באזור שיפוט מקום העבירה. עם רישום ההזמנה לדין, תימסר לנהג ההזמנה לבית המשפט ועליו יהיה להתייצב במועד ובשעה שיקבעו לו בבית משפט. להבדיל, מדוח מסוג ברירת משפט, כאשר מדובר בהזמנה לדין הנהג חייב להתייצב למשפטו אחרת קיימת אפשרות שהוא יישפט בהעדרו ויוטלו עליו עונשים קשים. קראו גם על בקשה להישפט במאמר שכתבתי אודות ערעור על דוח תנועה.

כאמור, יש לזכור כי אי הגעה לדיון במועד ובשעה שנקבע בזימון עלולה לגרור שפיטה בהעדר או לחילופין הבאתו של הנהג לבית המשפט באמצעות צו הבאה. יש להקפיד להגיע במועד ובשעה שנקבעו בזימון שנמסר לכם על ידי השוטר בשטח. במועד הדיון לרוב תעתור התביעה המשטרתית לעונש של מאסר בפועל לצד עונשים נלווים אחרים כגון פסילת רישיון ארוכה וממושכת וכן עונשים אחרים.

לנהג ישנה אפשרות לבקש מבית המשפט דחייה לצורך שכירת שירותיו של עורך דין המתמחה בדיני תעבורה. משרדנו ממליץ כבר בשלב הראשון במקרה שמגיעים לדיון לא מיוצגים לפנות לבית המשפט ולבקש ממנו דחייה לצורך הבאת עורך דין.

מדובר בעבירה חמורה אשר העונשים בגינה צפויים להיות כואבים וממושכים, טיפול משפטי נכון והולם יכול לסייע לנהג להתמודד כראוי עם ההשלכות השונות של ביצוע עבירה זו.

מה העונש הצפוי לנהג אשר נתפס נוהג ללא רישיון?

תיקון 113 לחוק העונשין קבע כי יש לגזור את העונש המוטל על הנאשם בהתאם לנסיבותיו האישיות ונסיבות העבירה לכן, לא ניתן לומר כי קיימת רמת ענישה אחידה וכי בכל מקרה ומקרה ישקול בית המשפט את הנסיבות השונות ובהתאם לכך יקבע את הענישה.

יחד עם זאת, במרבית המקרים עותרת התביעה המשטרתית לענישה של מאסר בפועל לצד עונשים אחרים כגון פסילת רישיון נהיגה ממושכת ועונשים נלווים אחרים כגון קנס כספי גבוה. זהו לא סוד כי בתי משפט לתעבורה לא ממהרים לשלוח למאסר נהגים אשר נתפסו לראשונה בחייהם נוהגים ללא רישיון נהיגה בפרט כאשר מדובר בנהגים צעירים בשנים.

עצם ההתמודדות עם עתירה של התביעה המשטרתית למאסר בפועל, הינה דבר אשר אין להקל בו ראש ואין לדעת כיצד בית המשפט ינהג ויחליט ללא יד מכוונת ומקצועית של עורך דין המתמחה בתעבורה. באמצעות טיפול משפטי נכון וראוי, ניתן במרבית המקרים לבטל את עונש המאסר וגם בעניין רכיב הפסילה לבוא במשא ומתן עם התביעה המשטרתית ולמזער נזקים ככל שניתן.

אין לי רישיון נהיגה כיצד אפקיד רישיון?

בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון, נהג אשר לא הוציא רישיון נהיגה מעולם אינו נדרש להפקיד דבר בבית המשפט ומרוץ הפסילה יחל מיד עם מתן גזר הדין. יחד עם זאת, משרדנו ממליץ גם לנהגים אלו וליתר ביטחון להפקיד תצהיר המשמש תחליף לרישיון נהיגה ובכך להיות בטוחים כי מרוץ הפסילה יחל ללא כל עיכובים וקשיים.

עונש הפסילה אשר מוטל על הנהג על ידי בית המשפט מהווה אקט עונשי למעשה שביצע הנהג. לכן, גם לנהג אשר מעולם לא הוציא רישיון נהיגה עונש של פסילת רישיון נהיגה בפועל הוא עניין הכרחי ומהווה כאחד מהעונשים המוטלים עליו במסגרת גזר הדין.

האם ניתן ללמוד נהיגה במהלך פסילת בית המשפט?

היות ומרבית הנהגים המורשעים בעבירה של נהיגה בלי רישיון נהיגה הינם נהגים צעירים הנמצאים בתחילת דרכם לרבות לימוד נהיגה הרי ששאלה זו עולה  פעמים רבות. יש לזכור כי פסילת רישיון נהיגה על ידי בית המשפט כמוהו כפסילה לכל דבר ועניין ולכן אדם אשר נפסל על ידי בית המשפט לא יוכל ללמוד נהיגה ולא יוכל להשלים את רישיונו.

במקרים מסוימים ניתן לפנות באמצעות עורך הדין בבקשה מנומקת וחריגה לבית המשפט לסייג את עונש הפסילה כך שיתאפשר לנהג להשלים את שיעורי הנהיגה. מדובר בבקשה חריגה אשר בתי המשפט לא נעתרים לה בקלות ויש צורך להצביע על נסיבות מיוחדות לקבלתה.

מדוע מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בדיני תעבורה?

היות ועבירה של נהיגה בלי רישיון נהיגה הינה עבירה חמורה אשר לעיתים עלולה לשלוח את הנהג  למאסר בפועל הרי שישנה חשיבות עליונה לייצוג של עורך דין אשר יוכל לסייע לנהג להתמודד עמה כראוי.

עורך דין המתמחה בדיני תעבורה אמור להסביר לנהג את מצבו המשפטי ולהנחות אותו כיצד עליו לפעול. עורך הדין יבין מה חשוב לנהג ויערוך עמו תיאום ציפיות להמשך. עם הגשת כתב האישום לבית המשפט לתעבורה, יצלם עורך הדין את החומר בלשכת התביעות ויעבור עליו במטרה לאתר כשלים וחוסרים אשר המשטרה לא ביצעה.

לאחר פתיחת המשפט, יחתור עורך הדין להגיע להסדר טיעון עם התביעה המשטרתית ויציג בפניה את כל הפערים הראייתיים הקיימים וזאת לצד נסיבותיו האישיות של הנאשם.

בסופו של יום, עורך הדין יפעל לייצוג הנאשם בבית המשפט והצגת כל טיעוניו ונסיבותיו בפני המותב המשפטי הדן בתיק. אין ספק כי לייצוג משפטי בעבירה של נהיגה בלי רישיון נהיגה חשיבות רבה ומכרעת בפתרון לסוגיה המורכבת אשר הנהג נקלע אליה.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

הצלחות המשרד
ערר שעורך דין אביב מזרחי הגיש בעניין עילת סגירה של תיק התקבל על ידי הפרקליטות הפלילית בחיפה. כתוצאה מכך הרישום הפלילי של לקוחת המשרד נמחק למרות שבתחילה הואשמה בעבירות חמורות של התעללות בילדים.

לקוחת המשרד עבדה כמטפלת פרטית של שני ילדים קטינים. לאחר שסיימה את עבודתה עם הילדים הסתכסכה עם אימם בעקבות וויכוח סתמי ברשת החברתית "פייסבוק". בעקבות

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.
הצלחות המשרד
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.

באחת משעות הלילה הקטנות אופנוע יוקרתי נגנב בצפון תל אביב. פחות משעה לאחר הגניבה לקוח המשרד נעצר על ידי שוטרים שהוא מתחבא מאחורי חונה בסמוך

בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.
הצלחות המשרד
בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.

נגד לקוח המשרד הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בחדרה המייחס לו עבירות החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה בשכרות (תחת השפעת סמים).  על אף

דילוג לתוכן