חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הטרדה באמצעות מתקן בזק

הטרדה באמצעות מתקן בזק
תוכן עניינים

הטרדה באמצעות מתקן בזק הינה עבירה פלילית מורכבת שהעונש המקסימלי  שקבוע לצדה עומד על 3 שנות מאסר. לרוב, עבירה זו מתייחסת לסיטואציות שבהן מבצע העבירה מטריד אדם אחר על ידי טלפונים בלתי פוסקים, מסרונים, מיילים ואפילו רשתות חברתיות. יש לציין כי על אף שהעונש שקבוע לצד העבירה של הטרדה באמצעות מתקן בזק אינו גבוה בהשוואה לעבירות פליליות אחרות, מדובר על עבירה שעלולה להצביע על מסוכנות גבוהה מצדו של המטריד.

בלא מעט מקרים העבירה של הטרדה באמצעות מתקן בזק כרוכה גם באובססיות של מבצע העבירה כלפי המוטרד. לעיתים, חשש הרשויות ובתי המשפט מהמסוכנות שנשקפת מהמטריד היא זו שתגרור החמרה בעונשו על אף שהמעשים שביצע כשלעצמם אינם ברמת חומרה גבוהה.

יתרה מכך, ישנם מקרים לא מעטים שבהם כתבי אישום שקשורים להטרדה באמצעות מתקן בזק מוגשים במקביל לבקשה למעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים. דהיינו, מדובר במקרים שבהם התביעה מבקשת להאריך את מעצרו של החשוד עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו מפאת מסוכנותו ולאו דווקא בהתבסס על חומרת המעשים.

במקרים אלו, נסיבות העבירה של ההטרדה באמצעות מתקן בזק (לרוב פניות חוזרות ונשנות) היא זו שמשמשת את התביעה על מנת להצדיק את הבקשה למעצר. קראו עוד על כך במאמר שכתבתי בנושא מעצר עד תום ההליכים.

לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות של השנים האחרונות עבירות מסוג הטרדה באמצעות מתקן בזק הפכו לתופעה נפוצה במיוחד. כיום, ניתן להטריד אדם בקלות באמצעות הטלפון החכם, המייל והרשתות החברתיות.

יתרה מזאת, בעת הנוכחית לא זו בלבד שביצוע העבירה הפך לנגיש וקל, גם טשטוש עקבותיו של המבצע נהפך לפשוט וקל. לא מעט מהעבירות של הטרדה באמצעות מתקן בזק מתבצעות באמצעות כרטיסי "סים" זמניים שאינם משויכים לאיש ובאמצעות פרופילים פיקטיביים ברשתות החברתיות.

מתקן בזק

המונח מתקן בזק מתייחס למכשיר שנועד להעביר "מסרים" באמצעות הטלפון, האינטרנט או שירות אחר להעברת נתונים. בפרקטיקה, המונח מתקן בזק מתייחס לכל מכשיר שיכול להעביר מסרים אלחוטיים בין אם מדובר בטלפון הנייד, מחשב נייד או מחשב נייח.

כך או כך, בהקשר לעבירה הפלילית של הטרדה באמצעות מתקן בזק אין חשיבות לסוג המכשיר שבאמצעותו מתבצעת ההטרדה אלא למהות ולעובדה שמדובר בהטרדה שמתבצעת מרחוק ולא באמצעי פרונטלי.

כפי שצוין בתחילת המאמר, בישראל המודרנית, מרבית העבירות שקשורות להטרדה באמצעות מתקן בזק מתבצעות באמצעות הטלפון הנייד. ההתפתחות הטכנולוגית של הטלפון הנייד (אחת מהחלופות למתקן בזק) מהווה למעשה כר פורה להטרדות טלפוניות ואינטרנטיות.

יתרה מכך, הנגישות ליצירת קשר עם זרים באמצעות הטלפון הנייד אף הרחיבה את התופעה של עבירות מחשב ועבירות מין באינטרנט.

חוק התקשורת

חוק התקשורת או בשמו הרשמי חוק התקשורת (בזק ושידורים), תשמ"ב-1982 הוא חוק רחב היקף שכולל הוראות רגולטוריות שונות שנועדו להסדיר את פעולות גופי התקשורת במדינת ישראל. בניגוד לרוב העבירות הפליליות בישראל, העבירה מוגדרת בחוק התקשורת ולא בחוק העונשין.

חוק התקשורת מגדיר את העבירה באופן הבאה:

"המשתמש במיתקן בזק או בציוד קצה באופן שיש בו כדי לפגוע, להפחיד, להטריד, ליצור חרדה או להרגיז שלא כדין, דינו – מאסר שלוש שנים".

כפי שניתן לקרוא, ההגדרה של חוק התקשורת לעבירה הפלילית של הטרדה באמצעות מתקן בזק הינה הגדרה מצומצמת למדי שאינה מגדירה באופן מדויק את מהות המעשים שיש בהם כדי לגלם את העבירה. על פי חוק התקשורת, כל שימוש במתקן בזק שיש בו כדי להטריד או להפחיד אדם אחר מהווה הטרדה באמצעות בזק.

על אף שההגדרה האמורה בחוק התקשורת איננה הגדרה ממצה בפרקטיקה נהוג כי העבירה של הטרדה באמצעות מתקן בזק הינה רלוונטית כאשר מדובר בפניות חוזרות ונשנות באמצעות מסרונים, או התקשרויות באמצעות הטלפון.

כאשר מדובר בהודעות מאיימות שהיקפן אינו חריג אזי שברוב המקרים התביעה תייחס לנאשם עבירת איומים מבלי לייחס לו גם עבירה של הטרדה באמצעות מתקן בזק. דהיינו, הפרקטיקה הנהוגה הינה שעבירה זו שמורה למקרים שבהם הנאשם הטריד את המתלונן (או המתלוננת) בטלפונים או הודעות במספרים חריגים ובלתי פוסקים.

הטרדות טלפוניות

הטרדות טלפוניות מגלמות מעשים נפוצים שמגלמים את העבירה הפלילית של הטרדה באמצעות מתקן בזק. כתבי אישום רבים שעוסקים בעבירה זו, מתארים מסכת רחבה של הטרדות טלפוניות אובססיביות שנמשכות על פני תקופה ארוכה וממושכת. חשוב לציין כי הטרדות טלפוניות הינה תופעה נפוצה במיוחד כאשר מדובר בבני זוג לשעבר.

לעיתים קרובות, כאשר אחד מבני הזוג לשעבר מסרב לקבל את הפרידה, הוא פותח במסכת רחבה של הטרדות טלפוניות במטרה להחזיר אליו את בת זוגו. על אף ה-"הרומנטיות" שובת הלב, בן זוג שנוהג בטקטיקה מהסוג האמור מבצע עבירה פלילית מסוג הטרדה באמצעות מתקן בזק והלכה למעשה מסתכן במעצר והעמדה לדין. ככל שנגד בן הזוג יוגש כתב אישום והוא יורשע במיוחס לו, הוא צפוי להרשעה פלילית ואף לעונש בלתי מבוטל.

כאמור, הטרדות טלפוניות חוזרות ונשנות עלולות להצביע על אובססיביות שתצדיק את הארכת מעצרו של החשוד או הנאשם (כאשר כתב האישום כבר הוגש). במקרים שבהם המשטרה מייחסת לחשוד מספר רב של עבירות שעניינן הטרדה באמצעות מתקן בזק אזי שריבוי המקרים והאובססיות שכרוכה בניסיונות המרובים ליצור קשר היא זו שעלולה לשכנע את בית המשפט להאריך את מעצרו של החשוד במסגרת הליך מעצר ימים.  

הטרדות ברשת

בשנים האחרונות גם התופעה של הטרדות ברשת התרחבה באופן משמעותי. האנונימיות של רשת האינטרנט מהווה למעשה כר פורה לביצוע עבירות כאשר מבצע העבירה מוגן מפני איתור ואכיפה של המשטרה. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי בנושא עבירות מין באינטרנט

צורה נפוצה של הטרדות ברשת נוגעת לשליחת מסרונים או תכנים בעלי אופי מיני כגון תמונות של איברים אינטימיים או לחלופין הצעות מיניות. חשוב לציין בהקשר זה כי הסיטואציות האמורות אינן בהכרח תואמות לעבירה של הטרדה באמצעות מתקן בזק, אלא לעבירות פליליות מתחום עבירות המין כגון מעשה מגונה והטרדה מינית.

גם משטרת ישראל, על אף נטייתה לפגר בהשוואה להתפתחויות טכנולוגיות התאימה את עצמה למציאות המשתנה וגם לתופעה של הטרדות ברשת. מעת לעת, משטרת ישראל מבצעת מבצעי אכיפה יזומים כנגד חשודים שמבצעים הטרדות ברשת או עבירות מין ברשת.

בחלק מאותם מבצעי אכיפה, המשטרה משתמשת בשוטרות שמתחזות לקטינות ואלו מתכתבות עם משתמשים ברשת במטרה להפלילם בביצוע עבירות מין ברשת כלפי קטינות.  

הוצאת צו הרחקה

הוצאת צו הרחקה הינה מהווה אפשרות משפטית לגיטימית להתמודדות עם הטרדה באמצעות מתקן בזק. החוק למניעת הטרדה מאיימת מגדיר בתוכו מספר סיטואציות אפשריות שעשויות להצדיק הוצאת צו הרחקה כאשר אחת מהן מתייחסת להטרדה בכל דרך שהיא.

בפרקטיקה המשפטית הנהוגה, הטרדה באמצעות מתקן בזק הינה הטרדה שבהחלט מצדיקה הוצאת צו הרחקה. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי בנושא צו הרחקה.

כאמור, הטרדות טלפוניות מרובות בין אם באמצעות שיחות טלפוניות ובין אם באמצעות מסרונים שנשלחים ללא הרף עלולים להצדיק הוצאת צו הרחקה וצו שיפוטי שיוצא נגד המטריד. הפרת הצו האמור מהווה עבירה פלילית ברת עונשין שבמקרה של הרשעה עלולה להוביל להטלת עונשים חמורים על המפר לרבות עונש שכולל רכיב של מאסר בפועל.

מה העונש על העבירה?

כאמור, העונש על ביצוע העבירה עומד על 3 שנות מאסר (כעונש מקסימלי). חשוב לציין בהקשר זה כי בדומה לעבירות הפליליות שקבועות בחוק העונשין, גם העונש שקבוע לצד העבירה של הטרדה באמצעות מתקן בזק הינו עונש מקסימלי בלבד. כלומר, בית המשפט אינו מחויב להטיל את העונש האמור על כל נאשם שהוא בעצמו מרשיע בעבירה זו.

יתרה מכך, ברוב המקרים העונשים שבתי המשפט מטילים על נאשמים שמורשעים בעבירות פליליות אינם מתקרבים לעונשי המקסימום שהחוק העונשין קובע לצד העבירה, והדברים נכונים גם לגבי עבירה זו.

העונש שמוטל על כל נאשם שמורשע בעבירה פלילית בישראל תלוי בנסיבות ביצוע העבירה, מדיניות הענישה הנוהגת ונסיבותיו האישיות של הנאשם. לכן בכל מקרה של התמודדות עם חשדות או האשמות בעבירה פלילית מוטב לאזרח ה-"המסובך" להיות מיוצג על ידי עורך דין פלילי פרטי מטעמו.

חשוב להדגיש בעניין זה כי לייצוג על ידי עורך דין עוד משלב החקירה המשטרתית ישנה חשיבות מהותית. במקרים רבים, התייעצות עם עורך דין פלילי בשלב זה עשויה לסייע לחשוד לסיים את הפרשיה ללא העמדה לדין ומבלי שמוגש נגדו כתב אישום.

הטרדה טלפונית

הטרדה טלפונית הינה תופעה נפוצה למדי. בנסיבות מסוימות ובתנאים מסוימים הטרדה טלפונית עלולה לעלות לכדי עבירה פלילית מסוג הטרדה באמצעות מתקן בזק. העבירה האמורה יכולה להתבצע במספר מגוון של דרכים וצורות.

צורה נפוצה במיוחד של הטרדה טלפונית מתרחשת כאשר המטריד נוקט בהטרדה קלאסית, דהיינו באמצעות שיחות טלפוניות חוזרות ונשנות. לעיתים קרובות, המטריד מתקשר למוטרד (או למוטרדת) ממספר חסוי על מנת שלא ניתן יהיה לזהות אותו עם אותן שיחות מטרידות. במקרים מסוימים, ההטרדה הטלפונית מגיעה למימדים קיצוניים במיוחד כאשר המטריד מתקשר למוטרד עשרות ואפילו מאות פעמים ביממה.

חשוב לציין כי המקרים הקיצוניים של הטרדה טלפונית נחשבים למקרים חמורים שמצביעים על אובססיה של המתקשר כלפי המוטרד. אובססיה זו עלולה להעיד על מסוכנות גבוהה של המטריד ואף להוביל לכך שבית המשפט יורה בעניינו על מעצר עד תום ההליכים.

חשוב לציין בהקשר זה כי הטרדה טלפונית אינה מתבצעת אך ורק באמצעות שיחות. כיום, גם הרשתות החברתיות והאפליקציות האחרות מהוות כר פורה לביצוע מגוון רחב של עבירות פליליות לרבות הטרדה באמצעות מתקן בזק. במקרים אלו, מדובר על הטרדות שנעשות באמצעות האפליקציות השונות (אימיילים, רשתות חברתיות ותוכנות להעברת מסרים). 

יודגש בהקשר כי מבחינת חוק התקשורת כל סוגי ההטרדות שצוינו לעיל ייחשבו להטרדה טלפונית ולעבירה פלילית של הטרדה באמצעות מתקן בזק.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי

אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

בירור מצב חקירה במשטרה
כל הפוסטים

בירור מצב חקירה במשטרה

בירור מצב חקירה במשטרה הינו בירור פרוצדורלי שנערך לגבי תיק משטרתי שטרם התקבלה בעניינו הודעה אודות גניזת התיק או לחלופין העמדה לדין והגשת כתב אישום

קיפוח זכות
כל הפוסטים

קיפוח זכות

קיפוח זכות הינה עבירת תעבורה מסוג ברירת משפט הנושאת לצדה קנס כספי ללא סנקציה של נקודות משרד הרישוי. המשמעות הינה כי עיקר הסנקציה לנהג שנרשם

דילוג לתוכן