חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עבירות צווארון לבן

עבירות צווארון לבן
תוכן עניינים

עבירות צווארון לבן הינן עבירות פליליות מהתחום הכלכלי. מדובר בעבירות שהמניע מאחוריהן הינו מניע כספי לצורך עשיית רווחים והתעשרות כלכלית. יחד עם זאת חשוב להדגיש כי העובדה שעבירות צווארון לבן הינן עבירות כלכליות אינה בהכרח אומרת שמדובר בעבירות קלות ערך. חלק מעבירות צווארון לבן נחשבות לעבירות חמורות למדי שבמקרה של הרשעה עלולות להסתיים בכך שבית המשפט יטיל על הנאשם מאסר בפועל לריצוי מאחורי סורג ובריח.

אכן, היחס כלפי רוב עבירות צווארון לבן הינו מחמיר פחות בהשוואה לעבירות פליליות אחרות שנחשבות לחמורות יותר כגון עבירות אלימות חמורות או מין. אולם, כפי שצוין קודם לכן, העובדה שמדובר בעבירות שנחשבות ל-"פליליות" פחות, אינה בהכרח אומרת כי מבצע העבירה יסיים את ההליך המשפטי מבלי להיענש בחומרה.

העונשים החמורים ביותר שמוטלים בגין עבירות צווארון לבן מוטלים בגין עבירות של קבלת דבר במרמה שפגעו קשות בנפגעי העבירה וכן בגין עבירות מס שבוצעו בהיקפים גדולים וחריגים. נאשמים שהורשעו בפרשיות חמורות שקשורות בעבירות צווארון לבן עלולים למצוא את עצמם מרצים עונשי מאסר קשים ומרתיעים שבמקרים מסוימים עלולים אף להגיע למספר שנים.

לכן, לכל אדם שהסתבך עם רשויות החוק בגין עבירות של צווארון לבן מומלץ להיות מיוצג על ידי עורך דין שמתמחה ובקיא בעבירות אלו. יתרה מכך, בדומה לכל עבירה אחרת, גם בעבירות אלו מומלץ לחשוד להיות מיוצג ולקבל ייעוץ לפני חקירה עוד בשלב הבירור והחקירה.

קבלת דבר במרמה חוק העונשין

כאמור, אחת מעבירות צווארון הלבן הנפוצות והמוכרות ביותר הינה קבלת דבר במרמה. עבירה זו הינה עבירה נפוצה במיוחד שמוכרת בציבור הרחב כ- "עבירת עוקץ". לרוב, מדובר על סיטואציה שבה מבצע העבירה מקבל כספים או רכוש כחלק מעסקה כלשהי אולם הוא אינו מספק את התמורה בגין הכספים שקיבל.

קבלת דבר במרמה מוגדרת בחוק העונשין באופן פשוט למדי. החוק קובע כי פעולת המרמה מתבטאת בטעינת עובדה שהטוען אותה (כלומר מבצע העבירה) יודע שהיא אינה נכונה בכוונה להביא אדם לידי מעשה או מחדל באמצעות אותה טענה.

חוק העונשין קובע כי העבירה של קבלת דבר במרמה בנסיבות רגילות הינה עבירה שהעונש המקסימלי שבית המשפט רשאי להטיל על אדם שהורשע בה הינו 3 שנות מאסר. מנגד, כאשר אדם מורשע בעבירה של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות אזי שהעונש המקסימלי שבית המשפט רשאי להטיל עליו עומד על 5 שנות מאסר. חשוב להדגיש בהקשר זה כי חוק העונשין אינו מגדיר או קובע מהם ההבדלים בין העבירות של קבלת דבר במרמה. כלומר, ההבדל בין העבירה בצורתה הרגילה לעבירה שעניינה קבלת דבר בנסיבות מחמירות תלויה בעיקר בפרשנות של השופט היושב בדין.

פקודת מס הכנסה

פקודת מס הכנסה הינה מקור החקיקה הראשי שנוגע לעבירות מס במדינת ישראל. כל עורך דין שמתמחה בעבירות צווארון לבן אמור להכיר את הפקודה ובייחוד את החלק בפקודה שעוסק בעבירות הכלכליות שקשורות בדיני המיסים בישראל.

חשוב לציין בהקשר זה כי כל תיק פלילי שעניינו בעבירות מס מתנהל בהתאם לעבירות הפליליות שקבועות בפקודת מס הכנסה. בניגוד לעבירות פליליות אחרות שמוגדרות בחוק העונשין, עבירות המס השונות מוגדרות במסגרת חוק העונשין.

בפקודת מס הכנסה מפורטות הוראות רגלוטריות שונות בעניין המיסוי במדינת ישראל וסמכות רשות המיסים וזאת לצד הגדרת עבירות המס. על אף שרוב העבירות האמורות הינן עבירות שנחשבות לעבירות צווארון לבן, בחלק מהמקרים, בתי המשפט ייראו בעבירות על פקודת מס הכנסה כעבירות חמורות למדי. יתרה מכך, בחלק מהמקרים, בייחוד במקרים החמורים, העבירות האמורות עלולות להסתיים בהטלה של מאסר בפועל לריצוי מאחורי סורג ובריח.

חשוב להדגיש כי פקודת מס הכנסה הינה פקודה ארוכה, סבוכה ומורכבת שהיכרות ובקיאות מלאה עמה דורשת ניסיון רב של עבודה בתחום זה. עבירות המס הינן עבירות ייחודיות בתחום הפלילי הואיל והן נשענות באופן בלעדי על פקודת מס הכנסה וזאת להבדיל מהעבירות הפליליות הנפוצות.

עבירות מס

עבירות מס הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין. על אף שמדובר בעבירות פליליות מתחום עבירות צווארון לבן, מדובר בעבירות שהמדינה נוטות לראות בחומרה לאור הפגיעה הכלכלית במדינה וגביית המיסים שלה.

עבירות המס הנפוצות והמוכרות ביותר מתייחסות להעלמת הכנסות מעסק מניב. כפי שניתן להבין, ברוב המקרים שמגיעים להגשת כתב אישום בגין עבירות מס, מדובר על העלמת הכנסות שיטתית ומתוכננת. מטבע הדברים, ברוב עבירות המס, מטרתו של מבצע העבירה הינה להתחמק מתשלום מס למדינת ישראל כאשר ההתחמקות האמורה עלולה להתבצע במגוון רחב של דרכים וצורות.

פקודת מס הכנסה כוללת בתוכה התייחסות למגוון רחב של עבירות מס החל מאי דיווח על פתיחת עסק ועד לאי דיווח של הכנסות שהתקבלו מעסק קיים ומדווח. חשוב לציין כי העונש בגין עבירות מס ברוב המקרים ייקבע בהתאם להיקף של העלמת ההכנסות שבוצעה על ידי הנאשם או במילים אחרות בהתאם לנזק הכלכלי שהעבירות הסבו לקופות המדינה.

מטבע הדברים, עונשו של נאשם שהורשע בעבירות מס שהנזק הכלכלי שנגרם מהן מגיע למיליוני שקלים לא יהיה זהה לעונשו של נאשם שהורשע בהעלמת הכנסות שהסכום המצטבר שלה מגיע לעשרות אלפי שקלים.

העלמת מס עונש

העלמת מס הינו המונח העממי לעבירות מס שמתייחסות להשמטת הכנסות. כלומר, מבצע העבירה לא "מעלים מס" אלא משמיט הכנסות שקיבל בעבור עבודה שביצע על מנת להתחמק מתשלום המס לרשויות. העלמת מס הינה עבירה חמורה יחסית והעונש המקסימלי שקבוע לצדה עומד על 7 שנות מאסר.

העונש לצד העבירה של העלמת מס קבוע בסעיף 220 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש]. סעיף זה משמש כמעין סעיף סל שנועד לכלול בתוכו את כל עבירות המס שנעשות בזדון מתוך מטרה להתחמק מתשלום מס למדינת ישראל. היסוד הנפשי שסעיף זה מתייחס אליו הינו "מזיד". כפי שציינתי במאמרים אחרים, מדובר ביסוד נפשי שמתייחס לכוונה מיוחדת לבצע את העבירה ובמקרה זה לבצע העלמת מס.

על אף שמדובר בעבירות צווארון לבן מובהקות מוטב שלא להקל ראש בעבירות של העלמת מס ובעונש שעלול להיגזר בגינם. בפרשיות חמורות שקשורות בעבירות על דיני המיסים, בית המשפט עלול להטיל על הנאשם עונש מאסר חמור וממושך. קראו עוד בעניינים אלו במאמר שכתבתי בנושא ענישה בהליכים פליליים.

עורך דין צווארון לבן

עורך דין צווארון לבן הינו עורך דין שמתמחה בעבירות כלכליות או לחלופין בעבירות פליליות שהמניע מאחוריהן הוא כלכלי (כגון קבלת דבר במרמה). כפי שצוין לאורך המאמר, על אף שעבירות אלו נחשבות לעבירות פחותות בחומרתן בהשוואה לעבירות הפליליות הקלאסיות כגון סחר בסמים או עבירות אלימות, אין זה אומר שמדובר בעבירות שראוי להקל בהן ראש.

ההפך הוא הנכון, בפרשיות החמורות שכרוכות בעבירות צווארון לבן, בתי המשפט נוהגים להטיל על הנאשמים עונשי מאסר חמורים למען יראו ויראו. לכן, לכל נאשם שמתמודד עם האשמות או חשדות בעבירות אלו מומלץ להיות מיוצג על ידי עורך דין צווארון לבן שבקיא בפסיקה המשפטית הרלוונטית ובחוקים הרלוונטיים.

כאמור, מדובר בעבירות כלכליות בעלות מאפיינים מיוחדים ולכן ישנה חשיבות מהותית להיות מיוצג בהליכים אלו על ידי עורך דין צווארון לבן כבר בשלב הבירור והחקירה הראשוניים. מומלץ לכל חשוד בעבירות אלו להיות מיוצג על ידי עורך דין צווארון לבן עוד בשלב הבירור ברשות המיסים או חקירת המשטרה.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי

אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

בירור מצב חקירה במשטרה
כל הפוסטים

בירור מצב חקירה במשטרה

בירור מצב חקירה במשטרה הינו בירור פרוצדורלי שנערך לגבי תיק משטרתי שטרם התקבלה בעניינו הודעה אודות גניזת התיק או לחלופין העמדה לדין והגשת כתב אישום

קיפוח זכות
כל הפוסטים

קיפוח זכות

קיפוח זכות הינה עבירת תעבורה מסוג ברירת משפט הנושאת לצדה קנס כספי ללא סנקציה של נקודות משרד הרישוי. המשמעות הינה כי עיקר הסנקציה לנהג שנרשם

דילוג לתוכן