חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עבירות מין באינטרנט

עבירות מין באינטרנט
תוכן עניינים

עבירות מין באינטרנט ובמחשב – כל המידע על סוגי העבירות.

בעת האחרונה ובעיקר ב-10 שנים האחרונות התופעה של עבירות מין באינטרנט התרחבה באופן ניכר ומשמעותי. חדשות לבקרים ניתן לשמוע בתקשורת על פרשיות רחבות היקף של גילוי ומעצר של פדופילים ועברייני מין שהשתמשו ברשת האינטרנט על מנת לבצע עבירות מין.

ואכן, גם מספר כתבי האישום שמוגשים לבתי המשפט השונים בגין עבירות מין באינטרנט גדל באופן משמעותי בשנים האחרונות. מטבע הדברים, האנונימיות שהמרשתת מספקת והאפשרות לבצע עבירות מבלי שזהותו האמיתית של מבצע העבירה נחשפת הינה כר פורה לניסיונות לביצוע עבירות מסוג זה. קראו עוד על הליכים פליליים במאמר שכתבתי על כתב אישום.

עבירות המין בכללותן נחשבות לעבירות חמורות בדין הפלילי הישראלי. כל נאשם שמואשם בעבירת מין כלשהי נמצא בסכנה מוחשית שבתום ההליך הפלילי יוטלו עליו עונשים חמורים לרבות עונש מאסר לתקופה ממושכת. מבחינת החומרה היחסית, עבירות מין באינטרנט נחשבות לחמורות פחות בהשוואה לעבירות המין האחרות, וזאת ככל שהן אכן נשארו במרחב האינטרנטי ולא עברו למרחב הפיזי והמוחשי (פגישות פנים אל פנים). 

מאמר זה נכתב על מנת לספק מידע משפטי בהקשר לעבירות מין באינטרנט, לרבות יסודות העבירה, החומרה שמיוחסות להן, עילת המעצר שמתגבשת בהקשר אליהן והעונשים שמוטלים בגינן.

חקירות סמויות על עבירות מין באינטרנט

בהתאמה להתרחבות התופעה האמורה של עבירות מין באינטרנט, בשנים האחרונות, משטרת ישראל משקיעה משאבים ניכרים במיגור תופעה זו ובחקירות המשטרה שקשורות בעבירות מין באינטרנט.

בין היתר, המשטרה משקיעה משאבים בתיקי סוכן שבמסגרתם שוטרות סמויות מתחזות לקטינות ומנסות לפתות פדופילים ועברייני מין ליצור קשר עמן תחת מצג השווא שמדובר בקטינות. בתיקים אלו, השוטרות הסמויות יבהירו לחשוד כי מדובר בקטינה וינסו להוציא ממנו אמירות מפלילות בנוגע לכוונותיו לבצע בקטינה עבירות מין. לאחר מכן, השוטרות הסמויות יחתרו לקיומו של מפגש פיזי שלפניו המשטרה תארוב לחשוד ובהגעתו תעצור אותו ותטיח בפניו את החשדות המיוחסות לו. קראו עוד על פעילות משטרתית סמויה במאמר שכתבתי על חקירת משטרה.

מהן עבירות מין באינטרנט?

חשוב לציין שעבירות מין ברשת הינו כינוי כולל למספר עבירות מין אפשריות שמבוצעות באמצעות רשת האינטרנט. כך לדוגמא, הפעולה של שליחת תמונות עירום באמצעות הרשתות החברתיות או פלטפורמת רשת אחרת עלולה להיחשב לעבירה מסוג מעשה מגנה. כמו כן, כאשר אדם מבקש מקטינה מתחת לגיל 14 להחדיר חפץ לאיבר מינה אזי שפעולה זו עלולה להיתפס כעבירה של אינוס או ניסיון לאינוס שמבוצעת באמצעות המרשתת.

נקודה נוספת שראוי לשים אליה לב הינה כי לעיתים האינטרנט משמש כפלטפורמה ליצירת קשר ומפגש פיזי שבמסגרתו תבוצע עבירת המין. כך למשל, כאשר בגיר יוצר קשר עם קטינה באמצעות צ'אט או אפליקציה אחרת ואז נפגש עמה ומבצע בה עבירת מין.

לעומת זאת, במקרים אחרים העבירות מבוצעות באינטרנט בלבד באמצעות מעשים מגונים, מעשי סדום או מעשי אינוס שנשארים בקשר אינטרנטי בלבד ללא מגע פיזי. ראוי להבהיר בהקשר זה כי קיימים הבדלים ניכרים בין החומרה המיוחסת לעבירות מין שמבוצעות באינטרנט בהשוואה לעבירות מין שהתבצעו במפגש פנים אל פנים ובאופן ישיר.

לצד עבירות המין הקלאסיות והמוכרות שמבוצעות באמצעות האינטרנט המרשתת מהווה גם כר פורה לעבירות של סחיטה באיומים שמבוצעת בהקשרים מיניים. כך לדוגמא, כאשר אדם מאיים על אדם אחר שבמידה ולא ימלא אחר רצונותיו או יעביר לו כספים הוא יפרסם תמונות עירום שלו (לרוב שלה) ברשת האינטרנט. גם הדוגמא שהובאה לעיל מהווה דוגמא לעבירת מין שמבוצעת באמצעות האינטרנט וזאת על אף שאין מדובר בעבירת מין קלאסית כגון מעשה מגונה, מעשה סדום או אינוס. 

מעשה מגונה באינטרנט

בטרם תובהר הסוגייה של עבירת המעשה מגונה באינטרנט ראוי להבהיר את יסודות העבירה של מעשה מגונה באופן הרגיל והנפוץ שלה (שאינה מבוצעת באינטרנט). סעיף 348 לחוק העונשין קובע מעשה מגנה הינו מעשה שנעשה לשם ביזוי מיני, סיפוק מיני או גירוי מיני. ובמילים אחרות, בניגוד לעבירות אחרות כגון אינוס או מעשה מגונה מדובר במעשה שאינו כולל החדרה של איבר או חפץ אחר לאיבר מין של אדם אחר (בין אם מדובר באישה או גבר).

חשוב לציין בהקשר לעבירה זו כי גם ליטוף או טפיחה על איבר אינטימי (כגון ישבן) עלולה להיחשב למעשה מגונה, שכן כאמור, היסוד המרכזי של עבירה זו מתקשר למניע של המעשה והעובדה שהוא בוצע ממטרה מינית כלשהי (סיפוק ביזוי או גירוי מיני). יתרה מכך, ישנם לא מעט תיקים פליליים שבמסגרתם הנאשמים הואשמו בעבירה זו לאחר שנישקו ללא הסכמה את קורבן העבירה.

כמו כן, חשוב להבהיר כי תנאי מרכזי לעבירה זו הינו כי המעשה המיני בוצע ללא הסכמת מושא העבירה. כפי שניתן להבין, וכפי שההיגיון וניסיון החיים מלמדים, ככל שהמעשה המיני (ליטוף נשיקה) בוצע בהסכמה אזי שאין מדובר בעבירה פלילית. קראו עוד בהקשר לעבירה זו במאמר שכתבתי על עבירת המין של מעשה מגונה.

האם שליחת תמונות אינטימיות זו עבירה?

התשובה לשאלה זו הינה חיובית בהחלט. שליחת תמונות של איברי מין הינה עבירה פלילית. הלכה למעשה, העבירה של מעשה מגונה באינטרנט מבצעת על ידי כל פעולה שמבוצעת במרשתת במטרה להשיג גירוי, סיפוק או ביזוי מיני. כך לדוגמא, כאשר אדם שולח לאישה תמונות אינטימיות (של עצמו או של אחרים) באמצעות האינטרנט, אזי שברוב המקרים המשטרה והפרקליטות ייראו בשליחת התמונות כמעשה שבוצע לצורך סיפוק מיני כלשהי ועל כן ייטו להגיש נגד השולח כתב אישום בגין מעשה מגונה.

הדברים האמורים נכונים גם לגבי שליחה של סרטונים בעלי גוון מיני או מסרונים בעלי תוכן מילולי מיני. יש לציין בהקשר זה כי ניתן לראות במסרונים והודעות בעלי גוון מיני גם כעבירה של הטרדה מינית באמצעות האינטרנט. במקרה של הצעות לקיום יחסי מין התנאי שנדרש לקיומה של עבירה מסוג הטרדה מינית הינו כי מדובר בהצעות חוזרות ונשנות כאשר האדם שאליו הופנו הצעות הבהיר כי אינו מעוניין בהצעות. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי על הטרדות מיניות.

מה העונש על מעשה מגונה באינטרנט?

תחילה, חשוב להבהיר כי העונש המקסימלי בגין עבירה של מעשה מגונה (לאו בהכרח באינטרנט) עומד על 3 שנות מאסר בפועל. בין אם מדובר בעבירה שמבוצעת ברשת האינטרנט ובין אם מדובר בעבירה שמבוצעת פנים אל פנים במרחב הפיזי והמוחשי זהו סעיף העבירה הרלוונטי שעל פיו ניתן ואפשרי לשפוט את הנאשם.

ובמילים אחרות, העונש המקסימלי שניתן להטיל על נאשם שהורשע בעבירה של מעשה מגונה שבוצע פנים אל פנים והעונש המירבי שניתן להטיל על נאשם שהורשע בביצוע עבירה של מעשה מגונה שבוצע במרשתת הינו זהה ועומד על 3 שנות מאסר כעונש מקסימלי.

יחד עם זאת, ומקביל, יש לציין כי חוק העונשין קובע עבירות נוספות של מעשה מגונה שניצבות במדרג חומרה גבוה יותר ובהתאם לכך העונשים שקבועים לצידן הינם גבוהים יותר. כך לדוגמא כאשר המעשה המגונה מבוצע כלפי קטינה שגילה מתחת ל-14 אזי שהעונש המקסימלי שניתן להטיל על מבצע העבירה עומד על 7 שנות מאסר.

ובהקשר לעבירות מין באינטרנט ניתן לומר כי כאשר בגיר שולח תמונות בעלות גוון מיני לצורך גירוי, סיפוק או ביזוי מיני לקטינה שגילה מתחת לגיל 14 אזי שהעונש המקסימלי שבית המשפט רשאי להטיל עליו עומד על 7 שנות מאסר לריצוי בפועל ומאחורי סורג ובריח.

בדומה לכל עבירה פלילית אחרת, העונשים האמורים הינם עונשים מקסימליים שאינם מחייבים את בית המשפט להטיל אותם על כל נאשם שעומד לדין בגין עבירה זו. במדינת ישראל, העונשים שבית המשפט מטיל בתיקים פליליים נקבעים בהתאם לשילוב בין נסיבות שקשורות בביצוע העבירה ובין נסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה (נסיבותיו האישיות של מבצע העבירה).

הנסיבות שקשורות בביצוע העבירה, מדיניות הענישה הנוהגת (ענישה במקרים דומים) ומידת הפגיעה בערכים המוגנים ובהקשר זה הגנה על קטינים, קובעים כולם את מתחם העונש ההולם. דהיינו, את טווח הענישה שבית המשפט סבור שניתן להטיל על הנאשם במקרה שבפניו.

כך לדוגמא, בהקשר לעבירת מין באינטרנט מסוג מעשה מגונה שבוצעה בפני קטינה בית המשפט רשאי לקבוע כי מתחם העונש ההולם נע בין מספר חודשי מאסר שניתן לרצות בעבודות שירות ועד 5 שנות מאסר (כאמור העונש המקסימלי שקבוע לצד העבירה עומד על 7 שנות מאסר).

בקביעת מתחם העונש ההולם בית המשפט יתחשב בגילה של הקטינה, בסוג המעשים המגונים ובחומרת הפגיעה שנגרמה לנפגעת (בין אם נפשי או גופני).

לאחר שבית המשפט יקבע את מתחם העונש ההולם הוא יקבע את עונשו של הנאשם במסגרת המתחם וזאת בהתחשב בנסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה (לרוב נסיבותיו האישיות של הנאשם). במסגרת זו בית המשפט יתחשב בעברו הפלילי של הנאשם, גילו, מצבו הכלכלי, מצבו המשפחתי, הפגיעה שהעונש צפוי להסב לו ולמשפחתו, חרטה שהביע ונכונותו לפצות את נפגעת העבירה.

עבירת אינוס באינטרנט

עבירת האינוס היא עבירת מין חמורה מאוד וניתן אף להגדירה כעבירת המין החמורה ביותר. יסודותיה של העבירה הינם כי מבצע העבירה בעל אישה ללא הסכמתה החופשית. יש לציין בהקשר זה כי עבירת האינוס רלוונטית אך ורק לנפגעת עבירה ולא לקורבן ממין זכר, שכן סעיף העבירה מתייחס ספציפית לאישה. כאשר עבירה דומה מתבצעת כנגד קורבן גבר העבירה הרלוונטית תהיה מעשה סדום ולא אינוס.

בהקשר לעבירות מין באינטרנט יש לציין במקרים שבהם הנאשם התכתב עם קטינה מתחת לגיל 14 וביקש ממנה להחדיר חפץ זר לאיבר מינה אזי שהפרקליטות תטה לייחס לו עבירה של אינוס באמצעות האינטרנט. כפי שניתן להבין, לרשויות האכיפה ולתביעה ישנם קשיים משמעותיים להצליח להרשיע נאשמים בעבירת אינוס בנסיבות אלו ומדובר בתיקים מורכבים מבחינה משפטית.

מה העונש על אינוס באינטרנט?

העונש שקבוע לצד עבירת האונס הבסיסית עומד על 16 שנות מאסר וזהו סעיף העבירה הרלוונטי גם כאשר מדובר על אינוס שמבוצע באמצעות האינטרנט. מטבע הדברים, עבירת אינוס שמתבצעת במרחב האינטרנטי ללא מפגש פנים אל פנים תחשב לחמורה פחות בהשוואה לעבירת האינוס הרגילה. בהתאם לכך, ברוב המקרים גם העונש שיוטל על נאשם שהורשע בעבירת מין שבוצעה באינטרנט יהיה נמוך וקל יותר בהשוואה לעבירת מין שבוצעה פנים אל פנים.

מה זה עבירות פדופיליה באינטרנט?

עבירות פדופיליה באינטרנט הן שם כולל לכל עבירות המין שמבוצעות במרחב הווירטואלי נגד קטינים. יש לציין כי מבחינה רפואית, הפדופיליה מוגדרת במשיכה מינית לילדים בגיל 13 או מטה מכך. חשוב להבהיר שחוק העונשין הישראלי אינו מתייחס למונח "פדופיליה" באופן מפורש וזאת למרות שלא מעט עבירות מין נגד קטינים מתבצעות על ידי פדופילים.

חקירה באזהרה בעבירות מין

כל זימון לתחנת משטרה הינו אירוע מלחיץ וטראומתי והדברים נכונים ביתר שאת כאשר החשודות שנחקרים קשורים בעבירות מין. חשוב להבין כי עבירות המין הן עבירות חמורות במיוחד שהמורשע נמצא בסכנה ממשית שבתום ההליך הפלילי בית המשפט ייבחר להטיל עליו מאסר בפועל.

לאור חומרת עבירות המין מומלץ תמיד להיעזר בעורך דין פלילי ולהתייעץ עמו בטרם תחילת החקירה. עורך דין פלילי מקצועי שבקיא בעבודת המשטרה ובעבירות מין יוכל לסייע לחשוד להסיר ממנו את כל החשודות ולגרום לכך שהתיק ייסגר ללא הגשת כתב אישום. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי על חקירה באזהרה.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

עו"ד מע"מ
ייצוג חשודים ונאשמים
עו"ד מע"מ

עו"ד מע"מ הינו כינוי לעורך דין שעוסק בעבירות כלכליות ובעבירות צווארון לבן ובאופן ספציפי בעבירות לפי חוק ערך מוסף. כפי שידוע לכל, מע"מ הינו קיצור

התליית רישיון נהיגה
כל הפוסטים
התליית רישיון נהיגה

התליית רישיון נהיגה הינה סנקציה מנהלית שמשרד הרישוי מטיל על נהגים והלכה למעשה אוסרת עליהם לנהוג בכל כלי רכב מנועי. חשוב להדגיש כי ישנן מספר

דילוג לתוכן