חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בירור מצב חקירה במשטרה

בירור מצב חקירה במשטרה
תוכן עניינים

בירור מצב חקירה במשטרה הינו בירור פרוצדורלי שנערך לגבי תיק משטרתי שטרם התקבלה בעניינו הודעה אודות גניזת התיק או לחלופין העמדה לדין והגשת כתב אישום נגד החשוד. קראו עוד על העמדה לדין במאמר שכתבתי בנושא כתב אישום.

כפי שיפורט להלן, מומלץ בחום לחשוד שנפתח בעניינו תיק משטרתי לעמוד מעת לעת על מצב התיק ולבצע בירור מצב חקירה במשטרה מול היחידה החוקרת שטיפלה בתיק או לחלופין הגוף התובע שהתיק הועבר לטיפולו. לצורך בירור מצב חקירה במשטרה מומלץ לפנות לעורך דין פלילי שבקיא בהליכי חקירה ומכיר את הגורמים הרלוונטיים שנוגעים לאותו עניין. 

בירור מצב חקירה במשטרה מאפשר לחשוד (או למתלונן) להיות מעודכן בסטטוס התיק ומונע את האפשרות להפתעה לא נעימה כגון זימון לדיון הקראה בעקבות הגשת כתב אישום והעמדה לדין.

במקרים שבהם בירור המצב חקירה במשטרה התגלה כי התיק עדיין נותר פתוח על אף שחלף זמן רב מעת פתיחת החקירה, ניתן ואף מומלץ להגיש ליחידה החוקרת בקשה לסגירת תיק החקירה. קראו עוד בהקשר במאמר שכתבתי בנושא סגירת תיק במשטרה.

כפי שיפורט להלן, בישראל משך הטיפול בתיקי חקירה פליליים עלול להימשך על פני חודשים ארוכים ולעיתים אף שנים. חשוד בחקירה פלילית שהטיפול בעניינו נותר ללא הכרעה במשך תקופה ארוכה עלול לחוות מצוקה רגשית נפשית שכרוכה באי הידיעה וחוסר הוודאות באשר לגורלו. במקרים מסוג זה, בירור מצב חקירה במשטרה עשוי לסייע לחשוד להבין את מצבו המשפטי ואת האפשרויות העומדות בפניו לעניין סגירת התיק.

יתרה מכך, מעבר להרגשתו האישית של החשוד, חשוב לציין כי העובדה שתיק משטרתי  נותר ללא הכרעה במשך תקופה ארוכה, עלולה לפגוע בחשוד במגוון רחב של תחומי חיים. כך לדוגמא, תיק משטרתי פתוח עלול לפגוע בעתידו של ובאפשרות להתקבל למשרות שדורשות סיווג ביטחוני כתנאי לקבל לעבודה.

לאור האמור לעיל, במקרים של תיקים משטרתיים שנותרים ללא הכרעה לאורך תקופה ארוכה, אנו ממליצים לפנות לעורך דין פלילי לצורך בירור מצב בחקירה ועדכון אודות התקדמות החקירה או הטיפול בתיק.  

תיק במשטרה

בטרם נסביר כיצד ניתן לבצע בירור מצב חקירה במשטרה ראוי להבהיר כי כל תיק במשטרה בישראל מתחיל בחקירה משטרתית כי בוצעה עבירה פלילית כלשהי.

כפי שציינתי במאמרים אחרים, כאשר למשטרה נודע על ביצוע עבירה פלילית היא מחויבת לפתוח בחקירה, בין אם המידע אודות החקירה הגיע אליה בהגשת תלונה ובין אם המידע הגיע אליה בדרך אחרת (רשת חברתית, תקשורת). קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי בנושא חקירת משטרה.

המשמעות של פתיחה בחקירה הינה כי לחשוד ייפתח תיק במשטרה. בירור מצב חקירה במשטרה אמור לסייע לחשוד להבין היכן עומד התיק ומה מצבו העדכני.

לרוב, כאשר התיק נמצא בתחילתו היחידה החוקרת עדיין מבצעת פעולות חקירה רלוונטיות שיכול וישפכו אור על העבירה הנחקרת. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי בנושא תרגילי חקירה.

כאשר החקירה המשטרתית עדיין נמצאת ב-"חיתוליה" אזי שבירור מצב חקירה במשטרה הינו פחות אפקטיבי לעומת מקרים שבו הבירור נערך בשלב מאוחר יחסית של חקירת המשטרה.

ככלל, בשלביה המוקדמים של החקירה המשטרתית מיותר לערוך בירור מצב חקירה במשטרה הואיל וברוב המקרים בשלבים המוקדמים של החקירה גם היחידה החוקרת טרם גיבשה דעה אודות גורלו של התיק.

מבחינה פרוצדוראלית יש לציין כי כאשר המשטרה מסיימת מבחינתה את הטיפול בתיק, היא מעבירה את תיק החקירה לתביעה המשטרתית או הפרקליטות לצורך קבלת החלטת. ודוק, גם במצב הביניים האמור שבין המלצת המשטרה להחלטת הגוף התובע ניתן לבצע בירור מצב חקירה במשטרה, דהיינו לבקש לברר את סטאטוס הטיפול בתיק.

לאחר שהיחידה החוקרת משלימה את החקירה, אחד מגופי התביעה הרלוונטיים שאליהם הועבר התיק אמור לבחון את התיק ולהגיע למסקנה אודות גורלו ולהחליט האם לסגור את התיק או להעמיד לדין את החשוד. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי בנושא משפט פלילי.  

תיק פתוח במשטרה

מטבע הדברים, בירור מצב חקירה במשטרה הינו ברור שרלוונטי לעשותו כאשר מדובר בתיק פתוח במשטרה. כפי שציינתי בפתח המאמר, העובדה שלחובתו של החשוד קיים רישום בגין תיק פתוח במשטרה עלול לגרום לו לנזקים רבים.

מעבר למועקה הרגשית והנפשית שכרוכה בתיק פתוח במשטרה, חשוב לציין כי תיקים פתוחים עלולים לפגוע בחשוד שבעניינו נפתח התיק במגוון רחב של תחומי חיים. בירור מצב תיק במשטרה אמור לסייע לחשוד להבין את מצבו הנוכחי ואת האפשרויות המשפטיות שעומדות בפניו באותה נקודות זמן.

חשוב להדגיש כי תיק פתוח במשטרה עשוי לפגוע בחשוד באפשרויות קידום בעבודה, קבלת אשרה למדינה זרה או קבלת רישיון נשק. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי בנושא מחיקת רישום משטרתי.

סגירת תיק במשטרה

בירור מצב חקירה במשטרה מתבצע בהקשר לתיק פתוח וכאשר טרם ניתנה הודעה אודות סגירת תיק במשטרה. כפי שציינתי בעבר, ישנן עבירות פליליות שהסמכות לסגירתן נתונה אך ורק לגוף התובע, ולעומתן, ישנן עבירות פליליות שהיחידה החוקרת מחזיקה בסמכות לסגירת תיק במשטרה בעניינן.

כך לדוגמא, עבירת האיומים הינה עבירת פלילית מסוג עוון שלקצין חקירות ישנה סמכות להורות על סגירת התיק במשטרה מבלי להעביר את התיק לעיון התביעה המשטרתית. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי בנושא איומים.

הסמכות להורות על סגירת התיק במשטרה תלויה בהוראות חוק סדר הדין הפלילי ובסיווג העבירה. כאמור, בעבירות מסוג עוון, כגון עבירת איומים, לקצין משטרה בדרגת פקד ומעלה מוקנית סמכות להורות על סגירת התיק עוד בתחנת המשטרה, מבלי להעביר את התיק לעיון גוף תובע. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי בנושא תיק פלילי.

יש לציין בהקשר זה כי בירור מצב חקירה במשטרה הינו אפקטיבי במיוחד דווקא כאשר מדובר בעבירות ממדרג חומרה נמוך.

בעבירות אלו, בא כוחו של החשוד רשאי לפנות ליחידה החוקרת בבקשה מנומקת לסגירת תיק במשטרה עוד בשלבים המוקדמים של החקירה המשטרתית.

בקשה לסגירת תיק

כאשר אדם שנפתחה בעניינו חקירת משטרה חפץ בסגירת התיק בהקדם האפשרי הוא רשאי להגיש בקשה לסגירת תיק. מטבע הדברים, בטרם שחשוד מגיש בעצמו, או באמצעות בא כוחו בקשה לסגירת תיק, רצוי לקיים בירור מצב חקירה במשטרה. במקרים רבים, לאחר בירור מצב חקירה במשטרה מתברר כי התיק המשטרתי כבר נסגר.

כאמור,  כאשר לאחר בירור מצב חקירה במשטרה התברר כי התיק המשטרתי נותר פתוח, החשוד או בא כוחו רשאי לפנות ליחידה החוקרת או לגוף התובע בבקשה לסגירת התיק.

יש להבהיר כי בבקשה לסגירת תיק ניתן להעלות כל נימוק שנראה לחשוד או לבא כוחו כנימוק רלוונטי באותו עניין בין אם מדובר בנימוקים שקשורים לנסיבותיו האישיות ובין אם מדובר בנימוק שקשור באשמתו של החשוד במיוחס לו ובספק הסביר שעומד לצידו באותו עניין. קראו עוד בהקשר במאמר שכתבתי בנושא ספק סביר.

יש להדגיש כי במקרים רבים בקשות לסגירת תיק משטרתי אינן מקבלות מענה תוך זמן קצר. לעיתים קרובות, נדרש לעקוב אחר סטטוס התיק מספר רב של פעמים עד אשר מתקבלת תשובה. במקרים אלו מוטב לבצע מעת לעת בירור מצב חקירה במשטרה לגבי התיק עצמו ובעניין הבקשה לסגירת התיק.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי

אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

בירור מצב חקירה במשטרה
כל הפוסטים

בירור מצב חקירה במשטרה

בירור מצב חקירה במשטרה הינו בירור פרוצדורלי שנערך לגבי תיק משטרתי שטרם התקבלה בעניינו הודעה אודות גניזת התיק או לחלופין העמדה לדין והגשת כתב אישום

קיפוח זכות
כל הפוסטים

קיפוח זכות

קיפוח זכות הינה עבירת תעבורה מסוג ברירת משפט הנושאת לצדה קנס כספי ללא סנקציה של נקודות משרד הרישוי. המשמעות הינה כי עיקר הסנקציה לנהג שנרשם

דילוג לתוכן