חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חציה

אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חציה
תוכן עניינים

אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חציה – כל המידע אודות העבירה, גובה הקנס ואיך להתמודד עם האישום.

כפי שידוע לכל, בכל שנה נפצעים או נהרגים עשרות הולכי רגל כתוצאה מרשלנות נהגים אשר אינם מבחינים בהם ואינם מאפשרים להם לחצות בבטחה את הכביש.

עבירת אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חצייה נחשבת לעבירת תעבורה חמורה ומסוכנת במיוחד לאור הסיכון להולכי הרגל שטמון בה ובביצועה. חשוב להבהיר כבר עתה כי בהתאם למסכנותה של העבירה, אגף התנועה של משטרת ישראל החליט שלא להכניסה לקטגוריית העבירות שניתנות להמרה לאזהרה.

החומרה היתרה שהרשויות מייחסות לעבירה זו מתבטאת בין היתר במדרג הענישה שנהוג בעניינה בבתי המשפט לתעבורה. יודגש כי כאשר מדובר במקרה שבו לכאורה חייו של הולך הרגל נמצאו בסכנה, הנהג עלול לקבל הזמנה לדין לבית משפט לתעבורה שם הוא צפוי להישפט בגין העבירה.

יתרה מכך, בעבירה מסוג זה צפוי להתנהל נגד הנהג הליך שימוע מנהלי בעניין רישיון הנהיגה שלו ובמסגרת זו קצין משטרה רשאי לשלול את רישיון הנהיגה שלו לתקופה של 30 ימים. קראו עוד בעניין שימוע פסילת רישיון במאמר שכתבתי על שימוע בפני קצין תנועה.

במאמר זה נבהיר את יסודותיה של עבירת אי מתן זכות קדימה להולכי רגל, נספק מידע אודות העונשים שמוטלים בגינה וכן נספק עצות לגבי דרך ההתמודדות הנכונה עמה ועם הליך משפטי שקשור אליה.

מהו הבסיס המשפטי לעבירת אי מתן זכות קדימה להולך רגל?

עבירת אי מתן זכות קדימה להולכי רגל במעבר חצייה מעוגנת בתקנה 67(א) לתקנות התעבורה בזה הלשון:

"נוהג רכב המתקרב למעבר חציה, והולכי רגל חוצים במעבר, יאפשר להם להשלים את החציה בבטחה ואם יש צורך בכך יעצור את רכבו לשם כך".

חשוב לציין שמלבד הסעיף האמור, גם תקנה 47(ה)(3) לתקנות התעבורה מתייחסת לעבירת אי מתן זכות קדימה להולך רגל בהקשר של עקיפה לפני מעבר חצייה ומציינת כי נוהג ברכב לא יעקוף לפני מעבר חצייה.

כעולה מתקנות אלו, ניתן להבין כי המחוקק ראה לנכון להגן ולשמור על בטיחותם של הולכי הרגל במעבר חצייה ולכן קבע תקנות שמחייבות את הנוהג ברכב להבחין במעבר חציה, להאט את נסיעתו כאשר הוא מתקרב אליו ולאפשר להולכי הרגל לחצות אותו בבטחה.

מה העונש על אי מתן זכות קדימה להולך רגל?

כפי שיפורט להלן, בעבירה של אי מתן זכות קדימה להולך הרגל, שאלת העונש תלויה בסוג העבירה שבוצעה, שכן עבירה זו מתחלקת ל-3 סוגים של תתי עבירות בהתאם שנבדלות האחת מהשנייה בחומרת העבירה והעונש שקבוע לצדה.

בהתאם לאמור לעיל, יש להבחין היטב ולסווג את הדוח שניתן על ידי שוטר התנועה על מנת להבין איזו דרגת חומרה הדוח מייחס לנהג ובהתאם לסוג העבירה תיבחר גם הדרך להתמודדות עם ההליך המשפטי.

להלן סוגי העבירות:

אי מתן זכות קדימה להולך רגל אשר התכוון לחצות את מעבר החצייה – רמת החומרה של עבירה זו נמצאת ברף הנמוך של העבירה שכן אין המדובר בהולך רגל אשר החל את חציית הכביש אלא בהולך רגל אשר התכוון לחצותו.

יש לשים לב כי מדובר בעבירה בה סבור השוטר כי הולך הרגל התכוון לחצות את הכביש. די בכוונת הולך הרגל לחצות את הכביש על מנת שניתן יהיה לייחס לנהג עבירת תנועה. בגין עבירה זו ירשם לנהג דו"ח תנועה על סך 250 ₪ ללא נקודות. חשוב להדגיש כי בהתאם להוראות אגף התנועה לא ניתן להמיר עבירה זו לאזהרה.

אי מתן זכות קדימה להולך רגל ללא סיכונו – זו החלופה השנייה של העבירה והיא מתייחסת לעבירה ברף חומרה גבוה יותר. חלופה זו רלוונטית כאשר הולך הרגל החל את מעבר החצייה או הניח את רגלו עליו אך הנהג לא סיכן את חייו במהלך ביצוע העבירה. בגין עבירה זו ירשם לנהג דוח מסוג ברירת משפט על סך 500 ₪ וכן 8 נקודות משרד הרישוי. קראו עוד אודות בנושא זה במאמר שכתבתי על נקודות משרד הרישוי.

אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חצייה תוך סיכון בטחונו של הולך הרגל – החלופה השלישית הינה העבירה בצורתה החמורה ביותר. במקרים אלו, הנהג יוזמן לשימוע בפני קצין משטרה המוסמך לשלול את רישיון הנהיגה שלו לתקופה של 30 ימים וכן תרשם לו הזמנה לדין בבית משפט לתעבורה בגין ביצוע העבירה.

כיצד ניתן להתמודד עם עבירת אי מתן זכות קדימה להולך רגל?

נהגים רבים אשר נרשמת להם עבירת של אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חציה סבורים כי רישום הדוח אינו מוצדק ולא היה מקום לרשום להם דוח תנועה. במקרים אלו, שבהם הנהג עומד על חפותו וסבור כי השוטר טעה ברישום הדוח, ניתן להגיש בקשה להישפט בגין הדוח ולהתמודד עמו במסגרת דיון משפטי בבית משפט לתעבורה.

בקשה להישפט בגין הדוח חייבת להישלח במסגרת 90 הימים הקבועים בחוק. חשוב להדגיש שנהג שלא הגיש את הבקשה להישפט במועד רואים בו כמי שמודה בעבירה ועל כן ניטלת ממנו האפשרות להישפט בגינה. קראו עוד על בקשה להישפט במאמר שכתבתי בנושא ערעור על דוח תנועה.

כאשר הנהג מגיש את הבקשה להישפט במועד הנכון (במסגרת 90 הימים) אזי שבמועד מאוחר יותר משטרת ישראל תישלח לו הזמנה להתייצב בבית המשפט לתעבורה על מנת להישפט בגין הדוח. על הנהג להתייצב לדיון ולהסביר לבית המשפט מדוע סבור הוא כי לא ביצע את העבירה.

פעמים רבות מטעמים כאלו ואחרים בעיקר בשל כשלים בחומר הראיות, ניתן לנהל משא ומתן עם התביעה המשטרתית במטרה להוריד את הנקודות הרשומות לצד העבירה ולסיים את הדוח בקנס כספי בלבד ללא רישום נקודות משרד הרישוי.

מחיקת הנקודות תתאפשר לאחר ניהול משא ומתן עם התביעה המשטרתית והחלפת העבירה הרשומה בדוח לעבירה אשר אינה נושאת נקודות משרד הרישוי לצדה כגון עבירה של קיפוח זכות המשתמשים בדרך, עבירה לפי תקנה 21(ב)(1) לתקנות התעבורה או עבירה של נהיגה בחוסר זהירות עבירה לפי תקנה 21(א) לתקנות התעבורה.

איך ניתן לבצע את הסדר הטיעון מול התביעה המשטרתית?

כאמור, שינוי העבירה לעבירה אשר אינה נושאת נקודות לצדה כרוך בניהול במשא ומתן עם התביעה המשטרתית ושכנועה כי בנסיבות העניין לא היה מקום לרשום את הדו"ח באופן בו נרשם. בשפה המשפטית נהוג לקרוא להסדרים אלו "הסדרי טיעון". קראו עוד בנושאים אלו במאמר שכתבתי על הסדר טיעון בעבירות תעבורה.

לאחר רישום הדוח והגשת הבקשה להישפט, יש לפנות למשטרת ישראל בבקשה לצילום חומר החקירה ולקבל את כל הדוחות ויתר המסמכים הקיימים בתיק. פעמים רבות חומר חקירה זה כולל אף סרטוני וידאו אשר יש לקבלם ולצפות בהם על מנת שניתן יהיה להתכונן למו"מ באופן טוב וענייני.

לאחר קבלת כל חומר החקירה, יש לערוך רשימת כשלים העולה ממנו ולהציגה בפני התביעה המשטרתית. כשלים בחומר הראיות הינם עניין משפטי הדורש ידע ובקיאות בחומר והכרת הפסיקה והחוק. נהגים רבים אשר אינם בקיאים דיני תעבורה אינם מבינים כיצד ובאיזה אופן יש להכין רשימה זו ופעמים רבות מסיבים לעצמם נזק גדול יותר מכפי שציפו.

נרשם לכם דוח תנועה? פנו לעורך דין לתעבורה מוביל אשר יכול לסייע לכם

כפי שניתן להבין, בדומה לכל נושא משפטי אחר, גם התמודדות עם דוח תנועה הינה פעולה שדורשת ידע משפטי, ניסיון ומקצועית. הדברים נכונים ביתר שאת כאשר מדובר על עבירה של אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חצייה שנחשבת לעבירה מסוכנת למדי. נהג אשר אין לו את הניסיון הנדרש עלול להזיק לעצמו ולשאת בעונש חמור יותר מזה שציפה לו.

עם רישום דוח התנועה חשוב להבין מהן האפשרויות העומדות בפניכם וכיצד מומלץ לכם לפעול בנסיבות העניין. עורך דין תעבורה הבקיא ומומחה בתחומו, יוכל לסייע לכם כיצד לפעול ובאיזה אופן להתמודד עם הדוח. עורך הדין יוכל אף לייצגכם בפני הערכאות המשפטיות השונות ולהביא בהכרח לביטול הניקוד ושמירה על רישיון הנהיגה שלכם.

משרד עורך דין אביב מזרחי הינו משרד המתמחה בדיני תעבורה ומשפט פלילי. למשרדנו ניסיון עשיר בייצוג נהגים בעבירות תעבורה לרבות עבירות חמורות כגון אי מתן זכות קדימה להולכי רגל. נרשם לכם דוח תנועה? צרו קשר עם משרדנו בהקדם האפשרי ואנו נסייע לכם לשמור על רישיונכם ולהתמודד באופן נכון ומקצועי עם הדוח שניתן לכם.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

הצלחות המשרד
ערר שעורך דין אביב מזרחי הגיש בעניין עילת סגירה של תיק התקבל על ידי הפרקליטות הפלילית בחיפה. כתוצאה מכך הרישום הפלילי של לקוחת המשרד נמחק למרות שבתחילה הואשמה בעבירות חמורות של התעללות בילדים.

לקוחת המשרד עבדה כמטפלת פרטית של שני ילדים קטינים. לאחר שסיימה את עבודתה עם הילדים הסתכסכה עם אימם בעקבות וויכוח סתמי ברשת החברתית "פייסבוק". בעקבות

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.
הצלחות המשרד
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.

באחת משעות הלילה הקטנות אופנוע יוקרתי נגנב בצפון תל אביב. פחות משעה לאחר הגניבה לקוח המשרד נעצר על ידי שוטרים שהוא מתחבא מאחורי חונה בסמוך

בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.
הצלחות המשרד
בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.

נגד לקוח המשרד הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בחדרה המייחס לו עבירות החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה בשכרות (תחת השפעת סמים).  על אף

דילוג לתוכן