חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הסדר טיעון בעבירות תעבורה

הסדר טיעון בעבירות תעבורה
תוכן עניינים

הסדר טיעון בעבירות תעבורה נקרא גם "עסקת טיעון" זהו הסדר שנערך בין התביעה לבין הנאשם, ההסדר חל על כל הסעיפים המויפיעם בכתב האישום אותה הגישה הפרקליטות. בדרך כלל הסדר הטיעון יכלול במקרים של עבירות תנועה יכלול ענישה הנחשבת יותר מקלה מאשר העונשים הצפויים בחוק. העונש שיוטל במקרים כאלו יכול ויהיה קנס, תנאי לרבות תשלום הוצאות.

כל אלו תלויים בייצוג אותו יקבל הנאשם במהלך הסדר הטיעון.

לכן, עולה חשיבותו של ייצוג משפטי ראוי ע"י עורך דין בעל ניסיון וידע מקיף בתחום עבירות תעבורה.

המונח המשפטי "הסדר טיעון" הוא מושג ידוע בעולם המשפט הפלילי ומוכר לכל בעלי המקצוע העוסקים התחום זה. יובהר כבר עתה כי בדומה לאופן שבו הסדרים נסגרים בתיקים פליליים, כך גם ניתן ורצוי להגיע להסדרים בבית המשפט לענייני תעבורה בהתייחס לכתבי אישום שמוגשים בגין עבירות תעבורה. קראו עוד אודות הסדרי טיעון בתיקים פליליים במאמר שכתבתי אודות כתב אישום.

כפי שיוסבר להלן במאמר זה, סדרי הדין שנהוגים בתיקים פליליים הם אותם סדרי הדין שנהוגים בתיקי תעבורה כך שהמשפט מתנהל באופן דומה בשני סוגי ההליכים. לרוב, עורך הדין שמייצג את הנהג בתיק התעבורה שואף לסגור עם התביעה המשטרתית הסדר טיעון שבמסגרתו סעיפי העבירה יומרו לעבירות קלות יותר. יתרה מכך, במסגרת הסדר הטיעון ניתן אף להגיע להסכמה עם התביעה המשטרתית בדבר ענישה מוסכמת שתוצג לבית המשפט (וככל הנראה תתקבל על ידו).

כאמור, במסגרת הסדר טיעון בעבירות תעבורה רצוי לשכנע את התביעה המשטרתית לשנות את סעיף העבירה לעבירה קלה יותר ובמקרים המתאימים כך שהעבירה שתיוחס לנהג אינה נושאת לצדה נקודות של משרד הרישוי. מטבע הדברים, שינוי העבירה לעבירה שאינה כוללת נקודות לצדה תבטיח כי רישיונו של הנהג לא ייפגע והוא לא ימצא את עצמו חשוף לסנקציות מטעם משרד הרישוי (למשל טסט או תיאוריה). קראו עוד בנושא זה במאמר שכתבתי על נקודות משרד הרישוי.

חשוב לציין שבעבירות תעבורה חמורות יותר כגון נהיגה בשכרות, נהיגה בפסילה או נהיגה תחת השפעת סמים רצוי ומומלץ שהסדר הטיעון יכלול הסכמה לגבי כל רכיבי הענישה לרבות רכיב פסילת הרישיון שיהיה על הנהג לרצות כעונש.

במאמר הנוכחי ננסה להסביר בקצרה כיצד נבחן הסדרי טיעון בעבירות תעבורה מתבצעים בפועל, כיצד הם משרתים את הנהג ומדוע מומלץ לכל נהג אשר נרשם לחובתו דוח תנועה לפנות לקבלת ייעוץ משפטי. חשוב להדגיש בהקשר זה כי הסדרי טיעון בעבירות תעבורה מתבססים בעיקר על כשלים בראיות התביעה ועל טיעונים משפטיים שהנהג או בא כוחו מעלים להגנתו של הנהג. כלומר, בכל הנוגע להסדרי הטיעון נסיבותיו האישיות של הנהג אינן בעלות משקל גבוה לעניין הסדר הטיעון מול התביעה המשטרתית.

באילו עבירות תעבורה ניתן להגיע להסדר טיעון?

כפי שניתן להבין, הסדר טיעון בעבירות תעבורה יכול להתבצע בכל עבירת תעבורה שמיוחסת לנהג החל מעבירת ברירת משפט קלה וכלה בעבירת תעבורה חמורה כגון נהיגה בזמן פסילה או נהיגה בשכרות. קראו עוד בנושאים אלו במאמר שכתבתי אודות נהיגה בשכרות.

כפי שצוין בפתח המאמר, היתרון העצום הקיים בהסדר טיעון עם התביעה המשטרתית בעבירות תעבורה קלות הוא בשינוי סעיף העבירה לעבירה קלה יותר ומחיקת הניקוד הרשום לצד העבירה.

בין עבירות התעבורה הנפוצות בהן פועלים עורכי הדין להגיע להסדר טיעון עם התביעה המשטרתית ניתן למנות את העבירות הבאות:

  • שימוש בטלפון נייד במהלך נסיעה – מדובר בעבירה נפוצה בתקופה האחרונה ואלפי דוחות נרשמים לנהגים מידי יום בגין ביצוע עבירה זו. נהג אשר לא ביצע את העבירה ועומד על חפותו יכול לפנות לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה על מנת שזה ילחם עבורו למחיקת הנקודות ושינוי העבירה לעבירה קלה יותר. ראוי לציין כי בעת הנוכחית רישום דוח בעבירה זו מוביל לרישום של 8 נקודות משרד הרישוי לחובתו של הנהג. קראו עוד על עבירה זו במאמר שכתבתי על דוח טלפון.
  • חציית צומת באור אדום – מדובר בעבירה שנחשבת למסוכנת למדי ועל כן לצדה רשומות 10 נקודות משרד הרישוי. גם בהקשר לעבירה זו, כאשר הנהג סבור כי לא ביצע את העבירה הוא יכול להיות מיוצג על ידי עורך לתעבורה שיפעל על מנת לשנות את העבירה שיוחסה לו ולהחליפה בעבירה אשר אינה כוללת נקודות משרד הרישוי.
  • עבירות מהירות – עבירות מהירות מתחלקות למספר רמות ענישה אך כמעט לצד כולן מופיע ניקוד משרד הרישוי הפוגע ברישיון הנהיגה של הנהג. עורך דין המתמחה בדיני תעבורה יוכל לסייע לנהג למחיקת הניקוד.
  • עבירת חגורת בטיחות – אמנם מדובר בעבירה עם קנס כספי נמוך על סך 250 ₪ אך לצדה רשומות 6 נקודות משרד הרישוי כך שבהחלט מומלץ לטפל בדוח תנועה מסוג זה ולפעול את הניקוד המופיע לצדו.

מדוע מומלץ לטפל בדוח תנועה הנושא לצדו נקודות משרד הרישוי?

במאמר זה לא נרחיב אודות שיטת הניקוד אשר מנהל משרד הרישוי אך נציין כי נהג אשר צובר לחובתו נקודות משרד הרישוי צפוי לבצע אמצעי תיקון שונים ואף רישיונו עלול להיפסל לתקופה ארוכה וממושכת.

הסנקציות המוטלות על נהג אשר צבר לחובתו נקודות משרד הרישוי הן לעיתים קשות יותר בהשוואה לעונשים המוטלים במסגרת פסקי דין בבתי משפט לתעבורה. נהגים שבקיאים בהליכים שמתנהלים מול משרד הרישוי יודעים מדוע מומלץ להימנע מהטלת סנקציות מטעם משרד הרישוי.

כפי שנאמר, כמעט כל דוח תנועה נושא לצדו נקודות משרד הרישוי המצטברות לכל ניקוד אחר אשר כבר נרשם לנהג, וזאת בהתאם לתקופת הצבירה הקבועה בחוק ומצבו האישי. לדוגמה, נהג אשר יצבור לחובתו 36 נקודות בתקופה של 4 שנים צפוי לפסילת רישיון של 3 חודשים. בנוסף, יהיה עליו לבצע אמצעי תיקון כתנאי לחידוש רישיונו על ידי משרד הרישוי.

טיפול בדוח תנועה במסגרת בקשה להישפט על ידי עורך דין לתעבורה מיומן ומקצועי יכול להוביל לביטול הניקוד. כפי שניתן להבין ייצוג על ידי עורך דין מקצועי שמסתיים בביטול הנקודות מסייע לנהג לשמור על רישיון הנהיגה שלו ולהימנע מסנקציות ופסילות מיותרות. מסיבה זו, מומלץ לכל נהג אשר נרשם לחובתו דוח תנועה לפנות לעורך דין המתמחה בתחום על מנת שזה יסייע לו לשמור על רישיון הנהיגה שלו. קראו עוד על ביטול נקודות במאמר שכתבתי בנושא ערעור על דוח תנועה.

כיצד מתבצע הסדר הטיעון אל מול התביעה המשטרתית?

לאחר הגשת בקשה להישפט ופניה למשטרת ישראל לקבלת זימון לדיון בבית משפט לתעבורה, יתייצב עורך הדין המייצג את הנהג בבית משפט ויצלם את חומר החקירה הרלוונטי לדוח. בניגוד לתיקים פליליים, ברוב תיקי תעבורה חומר החקירה אינו בעל היקף רחב במיוחד. במקרים לא מעטים ישנם דוחות פעולה נוספים וכן חומר אחר אשר יש בידיו לסייע לעורך הדין להביא לביטול הדוח או ביטול הנקודות.

לאחר עיון בחומרי החקירה, עורך דינו של הנהג יערוך רשימת כשלים מסודרת אשר מצביעה על קושי שעולה מחומר הראיות בהקשר להוכחת אשמתו של הנהג בעבירה המיוחסת לו. רשימת הכשלים תשמש את עורך דינו של הנהג במשא ומתן שהוא ינהל עם התביעה המשטרתית.

כאמור, במקרים שבהם עולים כשלים ראייתיים משמעותיים עורך דינו של הנהג יוכל להביא לביטול הדוח או לחלופין להשגת הסדר טיעון אשר יכלול הסכמה בדבר הרשעה בעבירה שאינה נושאת עמה נקודות משרד הרישוי.

חשוב להבהיר כי איתור הכשלים בחומר הראיות דורש הבנת החומר והכרת הפסיקה העוסקת בסוגיה הרלוונטית ועל כן במטרה לסגור הסדר טיעון מומלץ להיעזר בעורך דין לתעבורה שזהו תחום עיסוקו.

ברוב המקרים, לאחר ניהול משא ומתן עם התביעה המשטרתית, הצדדים להסדר טיעון אשר יכלול את שינוי העבירות וענישה שמקובלת על שני הצדדים. הסכמות אלו אינן בהכרח מחייבות את בית המשפט אך בפרקטיקה רק במקרים חריגים ביותר יתערב בית המשפט בהסדר הטיעון ולא יכבד את הסכמת הצדדים.  

איך ניתן לבצע הלכה למעשה את הסדר הטיעון?

הסדר טיעון בעבירות תעבורה הוא עניין אשר אין להקל בו ראש והדבר כרוך בניסיון וידע משפטי בחומר הרלוונטי. כמעט לכל עבירת תעבורה ישנה פסיקה משפטית הנוגעת לה המכתיבה את הכללים לאכיפתה וביצועה. מעבר לצילום החומר בלשכת התביעות הרי שיש להכיר את הכשלים העולים מחומר הראיות בעבירה הרלוונטית ובהתאם לבוא בדברים עם לשכת התביעות.

ברוב המקרים, הצגת הכשלים הרלוונטיים בפני לשכת התביעות ישכנעו אותה להגיע עם עורך הדין להסדר טיעון ולשנות את העבירה לעבירה ללא נקודות. מסיבה זו, לאדם אשר אינו בקיא בעבירות תעבורה ובהליכים המשפטיים קיים קושי להבין כיצד לפועל במקרה בו נרשם דוח תנועה הנושא לצדו נקודות משרד הרישוי. פנייה לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה תסייע לנהג לסיים את ההליך בתוצאה רצויה ושינוי סעיף העבירה לעבירה שאינה גוררת אחריה ניקוד מטעם משרד הרישוי.

מחפש עורך דין תעבורה בחיפה? מחפש עורך דין תעבורה בקריות? קיבלת דוח תנועה? מוזמן להתקשר לעו"ד אביב מזרחי 0504-399-440.

הערה:

מאמר זה מאגד מידע כללי וראשוני ואינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. אין להסתמך על הכתוב מבלי להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

על כותב המאמר:

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בתיקים פליליים, הליכים משמעתיים ותיקי תעבורה. בין היתר המשרד מייצג נאשמים וחשודים בעבירות סמים, נהיגה בפסילה, נהיגה בשכרות, עבירות כלכליות, עבירות אלימות, עבירות מרמה, עבירות אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, עבירות תעבורה, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, צווי הגנה, ערעורים, ועדות שחרורים, בקשות לשינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

הצלחות המשרד
ערר שעורך דין אביב מזרחי הגיש בעניין עילת סגירה של תיק התקבל על ידי הפרקליטות הפלילית בחיפה. כתוצאה מכך הרישום הפלילי של לקוחת המשרד נמחק למרות שבתחילה הואשמה בעבירות חמורות של התעללות בילדים.

לקוחת המשרד עבדה כמטפלת פרטית של שני ילדים קטינים. לאחר שסיימה את עבודתה עם הילדים הסתכסכה עם אימם בעקבות וויכוח סתמי ברשת החברתית "פייסבוק". בעקבות

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.
הצלחות המשרד
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.

באחת משעות הלילה הקטנות אופנוע יוקרתי נגנב בצפון תל אביב. פחות משעה לאחר הגניבה לקוח המשרד נעצר על ידי שוטרים שהוא מתחבא מאחורי חונה בסמוך

בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.
הצלחות המשרד
בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.

נגד לקוח המשרד הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בחדרה המייחס לו עבירות החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה בשכרות (תחת השפעת סמים).  על אף

דילוג לתוכן