חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הגשת תלונה במשטרה

הגשת תלונה במשטרה
תוכן עניינים

מעוניין לבצע תהליך של הגשת תלונה במשטרה ? אדם אחר פגע בך? נפלת קורבן לעבירה פלילית? בטרם הגשת תלונה מומלץ לקרוא מאמר זה.

לכל אדם באשר הוא מוקנית זכות להגיש תלונה. מטבע הדברים, אזרח שמגיש תלונה למשטרה מצפה כי היא תטופל על ידי המשטרה במלוא הרצינות והאחריות.

למרבה הצער, במקרים רבים תיקים משטרתיים נסגרים ללא טיפול משטרתי רציני ולעיתים אפילו מספר שעות לאחר שהוגשה התלונה.

במקרים מסוג זה, וכאשר אדם רואה את עצמו נפגע מהחלטת המשטרה לסגור את התיק בעניינו הוא רשאי להגיש ערר בדבר סגירת התיק. ככל שיש ממש בטענותיו של האזרח אזי שישנה אפשרות שהתיק המשטרתי ייפתח מחדש ובעתיד אף יוביל להגשת כתב אישום נגד החשוד. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי אודות הגשת ערר על סגירת תיק משטרה.

מאמר זה כולל מידע שימושי אודות הגשת תלונה במשטרה לרבות בנושא התלונות המקוונות שלאחרונה הוכנסו לשימוש על ידי משטרת ישראל.

הגשת תלונה במשטרה אונליין

בשנים האחרונות, כחלק מההתפתחות הטכנולוגית הכללית, משטרת ישראל מאפשרת לבצע הליל זה אונליין. דהיינו, הגשת תלונה במשטרה באופן מקוון וזאת מבלי להגיע באופן פיזי לתחנה. לכאורה, מדובר בצעד שמקל על מתלוננים וחוסך מהם את ההגעה הפיזית לתחנת המשטרה.

אולם, האופן שהמשטרה מטפלת בתלונות מקוונות אינו מושלם וזאת בלשון המעטה. מניסיונו של כותב המאמר, במקרים רבים תלונות מקוונות אינן מטופלות באותה הרצינות שבה מטופלות תלונות שהוגשו באופן פיזי בתחנת המשטרה.

לכן, לפני ביצוע הליך זה במערכת אונליין ראוי לקחת בחשבון את האפשרות שתלונה מקוונת לא תטופל ברצינות המתחייבת.

הגשת תלונה במשטרה

כל אזרח רשאי לגשת לתחנת המשטרה שקרובה לביתו ולהגיש תלונה אודות עבירה שבוצעה נגדו או לחלופין שהוא היה עד אליה. על פי החוק, המשטרה חייבת לחקור אודות ביצוע העבירה בין אם בהגשת תלונה ובין כאשר נודע לה על העבירה בדרך אחרת.

כך לדוגמא, ישנם מקרים שבהם למשטרה נודע על ביצוע עבירה מכלי התקשורת ולאו דווקא לאחר שהוגשה תלונה. במקרים אלו, המשטרה נוהגת תחילה להוציא הודעה לעיתונאות כי היא פתחה ב-"בדיקה" וככל שהבדיקה המשטרתית חיזקה את החשד אזי שבהמשך תיפתח חקירת משטרה. קראו עוד על היבטים אלו של עבודת המשטרה במאמר שכתבתי בנושא חקירת משטרה.

יתרה מכך, לעיתים המשטרה פותחת בחקירה לאחר שנודע לה על ביצוע עבירה באמצעות אחת מהרשתות החברתיות. עורך דין אביב מזרחי ייצג בעבר נאשם שהעבירה שביצע הובאה לידיעת המשטרה באמצעות הרשת החברתית "פייסבוק". לאחר שאחד מחוקרי המשטרה הבחין בפוסט שמלמד על ביצוע העבירה הוא הזמין את הנאשם לחקירת משטרה שהובילה להגשת כתב אישום נגדו.

לאחר הגשת תלונה במשטרה זו נדרשת לחקור את העבירה שבוצעה ולבצע פעולות חקירה כאלו ואחרות על מנת לרדת לחקר האמת. 

האם ניתן להגיש את התלונה בכל תחנת משטרה?

התשובה לשאלה זו הינה חיובית. כך לדוגמא, גם תושב חיפה רשאי להגיש תלונה בתחנת משטרת חדרה אודות עבירה שלטענתו בוצעה נגדו בעיר חיפה. דהיינו הגשת תלונה במשטרה אפשרית בכל תחנה שבה המתלונן בוחר להגיש את התלונה.  

יחד עם זאת, ברוב המקרים שבהם התלונה מוגשת בתחנת משטרה שאינה בעלת הסמכות המקומית לחקור את העבירה שבוצעה, אזי שהתחנה שבה הוגשה התלונה תעביר את החקירה לתחנת המשטרה שמוסמכת לחקור את העבירה מבחינת הסמכות המקומית.

טופס הגשת תלונה במשטרה

כפי שציינתי קודם לכן, אזרח מעוניין להגיש תלונה רשאי לעשות זאת באופן מקוון. התלונות המקוונות מוגשות באמצעות האתר של משטרת ישראל באמצעות טופס מקוון.

בטופס המקוון המתלונן נדרש לתאר את הנסיבות שבגינן הוא מגיש תלונה במשטרה, את המועדים שבהן בוצעו העבירות שלגביהן הוא מתלונן וכן להצביע על מבצעי העבירה.

מה קורה לאחר הגשת תלונה במשטרה אונליין?

לאחר שאזרח מגיש תלונה במשטרה אונליין המשטרה מעבירה את התיק לאחד מחוקרי המשטרה שנמצאים בתחנה שמוסמכת לחקור את התלונה. ככלל, לאחר הגשת התלונה החוקר שקיבל את הטיפול בתיק אמור לזמן את המתלונן להגשת תלונה מפורטת שבמסגרתה יקבל מהמתלונן ראיות נוספות לביצוע העבירה.

חשוב לציין כי בלא מעט מקרים חוקרי המשטרה פונים למתלונן בשיחה טלפונית ומבקשים לברר את מהות העניין.

לאחר מכן, אחד מהחוקרים אמור לזמן את החשוד לחקירה באזהרה. במסגרת זו, החשוד נחקר בחשד כי ביצע את העבירה כאשר בתחילת החקירה הוא מוזהר באזהרה המקובלת בחוק ומובהרות לו זכויותיו. קראו עוד בעניין זה במאמר שכתבתי בנושא חקירה באזהרה.

לאחר שמוצו כל פעולות החקירה האפשריות, המשטרה תעביר את חומרי החקירה שנאספו על ידה לאחד מגופי התביעה לצורך קבלת החלטה בדבר גניזת התיק או לחלופין הגשת כתב אישום נגד החשוד.

מה קורה לאחר הגשת תלונה במשטרה?

לאחר הגשת תלונה במשטרה זו אמורה לרדת לחקר האמת ולברר האם באמת בוצעה עבירה פלילית או שמא מדובר בתלונת שווא. פעולות החקירה המקובלות הינן חקירות, עימותים, בדיקת ראיות פורנזיות, איסוף ראיות דיגיטליות ועוד.

חשוב להדגיש לא כל הפעולות האמורות יתרחשו לאחר הגשת תלונה במשטרה, שכן פעולות חקירה יבוצעו (אם יבוצעו) בהתאם לשיקול דעתה של היחידה החוקרת. פעולות החקירה שמתבצעות על ידי המשטרה בתיק פלוני תלויות במידה רבה בנסיבותיו הפרטניות ובצרכי החקירה הספציפית.

לא בכל חקירה יש טעם בקיום עימות או איסוף ראיות פורנזיות. כך או כך, מדובר בעניינים שנתונים לשיקול דעתם של החוקרים שמטפלים בתיק. ככל שהמשטרה תימנע מביצוע פעולות חקירה שנדמה היה שראוי היה לעשותן במסגרת התיק, אזי שהדבר עשוי לשמש את ההגנה במסגרת טענה שעניינה "מחדלי חקירה".

מה זה השלמות חקירה?

לאחר הגשת תלונה במשטרה היחידה החוקרת אמורה לפתוח בחקירה ולאחר שזו מסתיימת המשטרה מעבירה את התיק לאחד מגופי התביעה שמוסמכים לקבל את ההחלטה אודות התיק. זה האחרון רשאי להחזיר את התיק ליחידה החוקרת בדרישה כי יבצעו פעולות חקירה נוספות. פעולות אלו מכונות "השלמות חקירה".

כלומר, החזרת התיק ליחידה החוקרת נעשית לצורך ביצוע פעולות חקירה שלדעת הפרקליטות או התביעה המשטרתית נדרשות על מנת להגיע להחלטה בתיק בין אם מדובר בהגשת כתב אישום או גניזת התיק. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי בנושא כתב  אישום.

מערכת מנ"ע

מערכת מנ"ע היא מערכת ממחושבת של המשטרה שנועדה לשרת נפגעי עבירה לאחר הגשת התלונה במשטרה. מדובר במערכת הממוחשבת של משטרת ישראל שנועדה לעדכן מתלוננים בתיקים פליליים בדבר ההתקדמות בטיפול בתלונתם. במערכת זו מעודכנות כל הפעולות החדשות וההחלטות שמתקבלות בתיק.

לאחר הגשת תלונה במשטרה המתלונן אמור לקבל מהחוקר שגבה את התלונה שם משתמש וסיסמא למערכת המנ"ע. אולם, נהלים לחוד ומציאות לחוד. במקרים רבים החוקר "שוכח" לספק למתלונן סיסמא למערכת המנ"ע וכלל לא מיידע אותו על זכותו להתעדכן בתיק באמצעות מערכת המנ"ע.

חשוב להדגיש כי לא כל פעולת חקירה שמתבצעת בתיק חקירה כזה או אחר מתעדכנת במערכת המנ"ע, אלא רק פעולות מהותיות ומשמעותיות. כך לדוגמא, כאשר חשוד נחקר באזהרה ומשוחרר בתנאים מגבילים כגון הרחקה מהמתלונן הדבר יעודכן במערכת המנ"ע. קראו עוד אודות הרחקה במאמר שכתבתי בנושא צו הרחקה.

בנוסף, כאשר תיק חקירה עובר לתביעה המשטרתית או לתביעה המשטרתית הדבר יעודכן במערכת המנ"ע.

ראוי להבהיר כי כאשר מתקבל עדכון במערכת מנ"ע לגבי תיק פלילי כלשהו המתלונן מקבל עדכון באמצעות הטלפון הסלולארי או המייל.

לדעת כותב המאמר, מערכת המנ"ע הינה מערכת יעילה למדי בנוגע לעדכונים בתיקי חקירה פליליים. היא מייתרת את הצורך של מתלוננים להגיע פיזית לתחנת המשטרה על מנת לקבל עדכונים בדבר תלונתם. לכן, לאחר הגשת תלונה במשטרה מומלץ להתעדכן בהתפתחויות בתיק באמצעות מערכת המנ"ע.   

התייעצות עם עורך דין לפני הגשת תלונה במשטרה

כפי שפירטתי במאמרים אחרים, להתייעצות עם עורך דין בעניינים פליליים קיימים יתרונות משמעותיים בין אם מדובר בהתייעצות לפני חקירה ובין אם מדובר בביצוע פעולות עסקיות כאלה ואחרות שעל פניו נדמה כי הן נמצאות בתחום האפור.

הדברים האמורים בעניין התייעצות עם עורך דין פלילי נכונים ביתר שאת לגבי התייעצות בטרם הגשת תלונה במשטרה.

עורך דין פלילי שמייעץ למתלונן לפני הגשת תלונה במשטרה יכול להבהיר לו איזה סוגיות ראייתיות נתפסות כמשמעותיות בעיני חוקרי המשטרה. בנוסף, עורך דין פלילי שמייעץ למתלונן יכול להבהיר לו מהי הדרך הנכונה להגיש את התלונה ובאיזה נקודות ראוי שיתמקד בעת הגשת התלונה.

חשוב לציין בהקשר זה כי לעיתים קרובות מתלוננים נוטים "להתפזר" ולהתמקד בטפל במקום בעיקר. לדעת כותב המאמר, מקור התופעה בתחושות רגשיות שנפגעי עבירה לוקים בהן ושאינן בהכרח חשובות לבירור במסגרת התיק.

לכן, בטרם ביצוע פעולות אלו מומלץ להתייעץ עם עורך דין פלילי שיכול ואמור לכוון את המתלונן ואף להסביר לו את המשמעות המשפטית של הגשת התלונה ואופן בירורה.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

מחיקת רישום פלילי_640x426
כל הפוסטים
מחיקת רישום פלילי

מחיקת רישום פלילי הינה פעולה משפטית שסיכויי הצלחה תלויים בסוג המסלול שנבחר לצד סוג המידע שאותו האזרח מעוניין למחוק. כפי שיפורט להלן, לכל אזרח שמעוניין

שינוי עילת סגירה
כל הפוסטים
שינוי עילת סגירה

שינוי עילת סגירה הינה פעולה משפטית שמובילה למחיקת רישום פלילי של תיק משטרתי סגור. אדם שמעוניין למחוק רישום של תיק ספציפי רשאי להגיש לגורם שסגר

דילוג לתוכן