חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מעשה מגונה בפומבי

מעשה מגונה בפומבי
תוכן עניינים

מעשה מגונה בפומבי הינה עבירה פלילית ממשפחת עבירות המין. עבירה זו לרוב מתייחסת לסיטואציה של התערטלות בפומבי, אוננות במקום ציבורי או חשיפת איבר המין בפני אדם אחר. חשוב לציין כי בניגוד לעבירה הרגילה של מעשה מגונה, העבירה של מעשה מגונה בפומבי הינה עבירה שמתרחשת מבלי שמבצע העבירה נוגע בקורבן באופן פיזי.

בניגוד למה שניתן אולי לחשוב העבירה של מעשה מגונה פומבי הינה עבירה שממוקמת ברף הנמוך ביותר בקשת הרחבה של עבירות המין. ובמילים אחרות, מדובר בעבירה שאינה נחשבת לעבירת מין חמורה.

ביטוי לעובדה שאין מדובר בעבירה חמורה במיוחד ניתן למצוא בעונש המקסימלי הנמוך שקבוע לצד העבירה ועומד של שנת מאסר בלבד כעונש מקסימלי. כפי שיוסבר להלן, בהשוואה לעבירות מין אחרות מדובר בעונש נמוך למדי והמשמעות הינה שלמעט במקרים חריגים תיקים אלו מסתיימים ללא רכיב של מאסר בפועל. לשם השוואה יצוין כי העונש בגין העבירה הרגילה של מעשה מגונה עומד על 3 שנות מאסר כעונש מקסימלי.

מאמר זה כולל פירוט של יסודות העבירה של מעשה מגונה בפומבי ומסביר אודות דרכי הענישה המקובלות בעבירה זו.

מה זה מעשה מגונה?

על מנת לעמוד על טיבה של העבירה שעניינה מעשה מגונה בפומבי נדרש תחילה לעמוד על יסודותיה של העבירה הרגילה של מעשה מגונה.

ההגדרה לפעולה הפיזית של מעשה מגונה קבועה בסעיף 348 לחוק העונשין. על פי החוק מדובר בכל מעשה שנעשה לשם גירוי, ביזוי או סיפוק מיניים. חשוב לציין שהעבירה הרגילה שעניינה מעשה מגונה קבועה בסעיף 348(ג) לחוק העונשין.

מדובר על מעשים מגונים שנעשים ללא הסכמה של הקורבן אולם שאין בהם רכיב של שימוש בכוח או אלימות.

כך לדוגמא, מעשים של ליטופים, נגיעות באיברים אינטימיים נשיקות ואפילו חיבוקים הם מעשים שעלולים להיחשב למעשים מגונים. כאמור, היסוד המשמעותי בעבירה זו הינו כי המעשים האמורים התבצעו ללא הסכמה.

חשוב להבהיר בהקשר זה כי בכל מקרה של מחלוקת משפטית בין ההגנה לתביעה בשאלה האם מעשה פלוני נחשב למעשה מגונה ואם לאו, בית המשפט אמור לבחון את המעשה באמצעות מבחן אובייקטיבי.

המשמעות הינה שבית המשפט מתבונן במעשה ושואל את עצמו האם מדובר במעשה שהחברה תסבור שהינו מעשה לא הגון, לא מוסרי ולא צנוע מבחינה מינית. ככל שהתשובה לשאלה זו הינה חיובית אזי שלכאורה מדובר במעשה מגונה. קראו עוד על עבירה זו במאמר שכתבתי בנושא מעשה מגונה.  

מה העונש בגין העבירה הבסיסית של מעשה מגונה?

העונש שקבוע לצד העבירה הבסיסית של מעשה מגונה הינו 3 שנות מאסר כעונש מקסימלי. חשוב להדגיש כי מדובר בעונש מירבי בלבד כך שבית המשפט ייקבע את עונשו של הנאשם הספציפי בהתאם לנסיבות המקרה.

בין היתר בית המשפט יתחשב בטיב המעשים המגונים שכן מטבע הדברים ישנם הבדלי חמורה בין מעשה למעשה. כך לדוגמא, נשיקות על הפה או נגיעות באיברים אינטימיים ייחשבו לחמורים יותר בהשוואה לנשיקה על הלחי או נגיעה ביד או באיבר אחד שאינו מיני.

בנוסף, בית המשפט יתחשב בטיב היחסים שבין מבצע העבירה לקורבן העבירה וגם בנסיבותיו האישיות של הנאשם ולסוגיית עברו הפלילי. ככל שמדובר בפעם ראשונה והיחידה שהנאשם הורשע בעבירה פלילית בית המשפט צפוי לזקוף זאת לזכותו לראות בכך כנסיבה מקלה לעניין העונש.

כמו כן השופטים נוהגים להתחשב בנסיבות אישיות נוספות של הנאשם ובין היתר בגילו, התייחסותו לעבירה (הבעת חרטה), מצבו המשפחתי, מצבו הרפואי, הפגיעה במשפחתו ותרומתו לחברה בטרם ביצוע העבירות.

בנוסף, לסוגיית השיקום והטיפול ניתן משקל משמעותי במסגרת קביעת העונש. ככל שבית המשפט יתרשם כי סיכוייו של הנאשם להשתקם וכי הוא עושה מאמצים לטיפול עצמי אזי שהוא צפוי להתחשב בו בגין כך ולהקל בעונשו.

מה העונש על מעשה מגונה בקטינה?

יש לציין כי כאשר מעשה מגונה נעשה בקטינה מתחת לגיל 14 אזי שמדובר בעבירה שנחשבת לחמורה יותר מהעבירה הרגילה של מעשה מגונה ובהתאם לכך העונש המרבי שבית המשפט רשאי להטיל על הנאשם עומד על 7 שנות מאסר.

מעשה מגונה שבוצע באלימות תוך שימוש בנשק

חוק העונשין קובע חלופה נוספת לעבירה של מעשה מגונה. עבירה זו מתגבשת כאשר המעשים המגונים בוצעו תוך התעללות באישה או תוך כדי גרימת חבלות גופניות כאלה ואחרות. כמו כן, חלופה זו מתייחסת למצב שבו המעשים המגונים התבצעו כאשר המבצע היה חמוש בנשק קר או חם. קראו עוד על נשק קר במאמר שכתבתי על החזקת סכין.

העונש המקסימלי שניתן להטיל על נאשם שביצע מעשים מגונים באחת מהנסיבות האמורות עומד על 10 שנות מאסר כעונש מרבי.

מה הוא מעשה מגונה בפומבי?

כפי שציינתי בתחילת המאמר העבירה של מעשה מגונה בפומבי הינה עבירת מין ששונה בתכלית מהעבירה הרגילה של מעשה מגונה. על אף ששמן של העבירות דומות אין מדובר באותן עבירות ואף יסודות העבירה הינם שונים ומשתנים בהתאם לסוג העבירה.

לרוב מעשה מגונה בפומבי מתייחס לחשיפה של איבר המין או אוננות בפני אנשים אחרים. דהיינו, בניגוד לעבירה הרגילה של מעשה מגונה, העבירה של מעשה מגונה בפומבי הינה עבירה שבמסגרתה הנאשם מבצע מעשים מיניים בעצמו בפני אחרים.

חשוב להבהיר כי יסוד חשוב בעבירה זו נוגע ליסוד הפומביות. דהיינו, על מנת שהמדינה תוכל להרשיע את הנאשם היא חייבת להוכיח כי התקיימה אצלו מודעות שאחרים צופים בו והמעשה מתבצע "בפני" אחרים.

בלא מעט מקרים חשודים בעבירה זו טוענים כי לא ידעו שמתבוננים בהם ועל כן לא התכוונו לבצע עבירה פלילית במעשיהם. בנסיבות מסוימות מדובר בטענה שעשויה לשכנע את התביעה כי המצב הראייתי מחייב את גניזת התיק ואינו מאפשר הגשת כתב אישום נגד הנאשם. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי אודות כתב אישום.

מה העונש על מעשה מגונה בפומבי?

העונש המקסימלי שקבוע לצד העבירה של מעשה מגונה בפומבי עומד שנת מאסר בלבד. בבואו לקבוע את גזר דינו של הנאשם בית המשפט יתחשב בסוג המעשה, במקום שבו נעשה ובפני איזה אנשים הוא נעשה. לצד זאת בית המשפט יתחשב בנסיבותיו האישיות של הנאשם ובין היתר יתחשב גם בסיכוייו להשתקם ובמידת הסיכון שנשקפת ממנו לחזרה על המעשים.

כאמור, שנת מאסר כעונש מקסימלי הינו עונש נמוך בהשוואה לעבירות מין אחרות. המשמעות המעשית הינה שברוב המקרים שבית המשפט גוזר את דינו של הנאשם בעבירה זו וכאשר מדובר בעבירה אחת ללא עבירות נלוות אזי שברוב המקרים בית המשפט לא יטיל על הנאשם מאסר בפועל.

יחד עם זאת, הדברים אינם בהכרח נכונים לגבי נאשמים בעלי עבר פלילי ככלל והרשעות קודמות באותן עבירות בפרט. כאשר נאשם מחזיק בהרשעות קודמות בעבירה זו, מורשע באותה עבירה פעם נוספת הסיכויים שבית המשפט יבחר בזו הפעם להטיל עליו מאסר בפועל הינם משמעותיים.

הדברים נכונים ביתר שאת לגבי נאשם שכבר תלוי ועומד נגדו מאסר על תנאי בר הפעלה שהוטל נגדו בתיק קודם בגין אותה עבירה. קראו עוד בנושאים אלו במאמר שכתבתי אודות מאסר על תנאי.

מעשה מגונה בפומבי שנעשה בפני קטינים

סעיף 349(ב) לחוק העונשין קובע כי כאשר מעשה מגונה בפומבי נעשה בפני קטינים הינה עבירה שהעונש המקסימלי שניתן להטיל על נאשם שמורשע בה עומד על 3 שנות מאסר. כלומר, מדובר בעונש שגבוה פי שלושה מהעונש שקבוע לצד העבירה הרגילה של מעשה מגונה בפומבי.

יש לציין כי סעיף העבירה האמור חל רק כאשר המעשה המגונה מתבצע בפני קטינה (או קטין) שטרם מלאו להם 16. ככל שמדובר בקטינה שגילה בין 18-16 אזי שהעבירה שתיוחס למבצע המעשה הינה מעשה מגונה בפומבי בצורתו הרגילה.

ההבדל האמור בענישה בין מעשה שבוצע בפני בגיר לבין מעשה מגונה שבוצע בפני קטין קיים בעוד עבירות פליליות בחוק העונשין. באופן טבעי, המחוקק מצא לנכון להחמיר בעונשם של אנשים שקורבנות העבירה שלהם הינם קטינים. 

ייצוג על ידי עורך דין פלילי בעבירה של מעשה מגונה בפומבי

ייצוג מקצועי על ידי עורך דין פלילי בהליכים פליליים הינו צעד משמעותי וחשוב כאשר ניצבים בפני האשמות בעבירה פלילית. הדברים נכונים ביתר שאת לעניין עבירות מין שנחשבות לעבירות פליליות קשות שיחס הרשויות אליהן מחמיר.

על אף שהעבירה של מעשה מגונה בפומבי אינה ניצבת ברף הגבוה של עבירות המין יש לזכור כי עדיין מדובר בעבירת מין על כל המשתמע מכך. מעבר לעונשים הקשים שהמורשעים בעבירות אלו סופגים מדובר בעבירות שאליהן נלווה קלון חברתי.

יתרה מכך, אדם שמורשע בעבירת מין עשוי למצוא את עצמו תחת פיקוח עברייני מין. מדובר בצו שיפוטי שכולל הגבלות מסוימות על חיי הפרט של עבריין המין כאשר אכיפת ההגבלות נתונה ליחידה מיוחדת של שירות בתי הסוהר.

הפרה של צו פיקוח עברייני מין נחשבת לעבירה פלילית כך שעצם הטלת הצו עלולה לסבך את עבריין המין המורשע בעבירות נוספות ובתיק נוסף. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי אודות פיקוח עברייני מין.

גם לייעוץ עם עורך דין פלילי במהלך החקירה קיימים יתרונות משמעותיים. במקרים מסוימים, ייעוץ איכותי וחכם לפני החקירה עשוי לעשות את ההבדל בין סגירת התיק ולבין העמדה לדין. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי על חקירה באזהרה.

התנהגות מגונה במקום ציבורי

התנהגות מגונה במקום ציבורי הינו מעשה שבנסיבות מסוימות יכול להיחשב לעבירה פלילית מסוג מעשה מגונה בפומבי. מבחינת ההגדרה המשפטית, חשוב להבהיר כי המונח "מעשה מגונה" משמעותו מעשה שמתבצע לשם ביזוי מיני, גירוי מיני או סיפוק מיני.

להבדיל מכך, העבירה שעניינה מעשה מגונה בפומבי הינה עבירה שלרוב מתייחסת לאוננות במקום ציבורי, חשיפת איברים אינטימיים בפני אדם אחר או התערטלות במקום ציבורי. חשוב להדגיש, כי ההתנהגות המגונה במקום ציבורי שתוארה לעיל מהווה את המקרים הנפוצים ביותר שבגינם התביעה נוהגת להגיש כתבי אישום בגין עבירה זו.

יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי מבחינה משפטית כי התנהגות מגונה במקום ציבורי שנעשית בהסכמה בין בני זוג (כמו קיום יחסי מין בפומבי) יכולה להוביל להגשת כתב אישום נגד שני בני הזוג. אולם, יש להדגיש כי מדובר במקרים נדירים יחסית שנאכפים לעיתים רחוקות ומגיעים לכדי כתבי אישום לעיתים רחוקות אפילו יותר.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי

אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

בירור מצב חקירה במשטרה
כל הפוסטים

בירור מצב חקירה במשטרה

בירור מצב חקירה במשטרה הינו בירור פרוצדורלי שנערך לגבי תיק משטרתי שטרם התקבלה בעניינו הודעה אודות גניזת התיק או לחלופין העמדה לדין והגשת כתב אישום

קיפוח זכות
כל הפוסטים

קיפוח זכות

קיפוח זכות הינה עבירת תעבורה מסוג ברירת משפט הנושאת לצדה קנס כספי ללא סנקציה של נקודות משרד הרישוי. המשמעות הינה כי עיקר הסנקציה לנהג שנרשם

דילוג לתוכן