חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פטור מאחריות פלילית עקב חרטה

פטור מאחריות פלילית עקב חרטה
תוכן עניינים

פטור מאחריות פלילית עקב חרטה מהווה הגנה משפטית מפני הרשעה בעבירה פלילית. על סייג זה וסייגים נוספים תמצאו את המידע במאמר.

סעיף 28 לחוק העונשין, התשל"ז-1977 קובע סייג לאחריות פלילית כאשר אדם מנסה לעבור עבירה (ניסיון) אך הוא התחרט ומחפץ נפשו בלבד חדל מהשלמת המעשה או תרם תרומה משמעותית למניעת התוצאות שבהן מותנית השלמת המעשה.

סייג זה מכונה בחוק "פטור עקב חרטה" והוא מהווה הגנה משפטית מפני הרשעה בעבירה פלילית. המשמעות המשפטית הינה שבמקרה שבו הנאשם הצליח להוכיח את התקיימות הסייג הוא לא יישא באחריות פלילית בגין הניסיון ולא יורשע בעבירה פלילית. על סייגים נוספים לאחריות פלילית קראו את המאמר שכתבתי בנושא הגנה עצמית.

מטרתו של מאמר זה הינה לספק מעט מידע בסוגיית הפטור עקב חרטה ולספק דוגמאות ממחישות ליישום ההלכה המשפטית בנושא זה בהקשר להליכים פליליים. קראו עוד על סוגיות במשפט פלילי במאמר שכתבתי על תיק פלילי.

התנאים לפטור מאחריות פלילית עקב חרטה

כפי שיפורט להלן, מדובר בסייג שמתקיים במקרים נדירים וזאת הואיל והטוען לתחולת הסייג חייב לעמוד בתנאים המשפטיים הנוקשים על מנת לחסות תחת ההגנה.

סעיף 28 לחוק העונשין מגדיר את סייג הפטור עקב חרטה באופן הבא:

"מי שניסה לעבור עבירה, לא יישא באחריות פלילית לנסיון, אם הוכיח שמחפץ נפשו בלבד ומתוך חרטה, חדל מהשלמת המעשה או תרם תרומה של ממש למניעת התוצאות שבהן מותנית השלמת העבירה; ואולם, אין באמור כדי לגרוע מאחריותו הפלילית בשל עבירה מושלמת אחרת שבמעשה".

ניסיון לביצוע עבירה הוא בר עונשין

על פי חוק העונשין ניסיון הוא מצב שבו אדם מנסה לבצע עבירה אך העבירה לא הושלמה מחמת סיבה כלשהי. בהקשר לפטור עקב חרטה ראוי לציין כי ניסיון לביצוע עבירה הוא מעשה בר עונשין.

בעבר העונש בגין ניסיון לבצע עבירה היה מחציתו של העונש בגין העבירה המקורית אולם במסגרת תיקון 39 לחוק העונשין שנכנס לתוקף בשנת 1995 שונה החוק כך שהעונש בגין ניסיון הינו זהה לעונש שקבוע לצד העבירה שאותה ניסו לבצע. לכלל זה קיים חריג אחד והוא כאשר מצוין בסעיף העבירה כי העונש בגין הניסיון הוא שונה.

כך לדוגמא, אדם שניסה לבצע עסקה שעניינה סחר בסמים, אך העסקה לא הושלמה מסיבה זו או אחרת, צפוי לעונש זהה לאדם שניסה ואף הצליח לבצע את העסקה. כאמור, לפי החוק העונש בגין ניסיון לעבירה ובגין העבירה המושלמת הוא זהה. קראו עוד בנושא עבירות הסמים במאמר שכתבתי על סחר בסמים.

יסודות סייג החרטה

כפי שניתן לקרוא בלשון החוק, קיימים מספר תנאים מצטברים שחייבים להתקיים בו זמנית על מנת שמעשיו של המתחרט יזכו להגנה מפני אחריות פלילית.

ראשית, החוק מתייחס לחרטה "מחפץ נפשו בלבד". משמעות המונח הינה כי מקור החרטה חייב לנבוע מגורם פנימי של מבצע הניסיון. במידה ומבצע הניסיון לא השלים את העבירה נוכח קשיים חיצוניים שהוא נתקל בהם כגון סכנת תפיסה על ידי השוטרים או סיבה אחרת, אין מדובר בפטור עקב חרטה ולא תקום למבצע הגנה מפני אחריות פלילית.

מעשים למניעת העבירה

לצד התנאי שעניינו רצונו החופשי של המתחרט, החוק מחייב כי אותו אדם ביצע מעשים של ממש שמוכיחים כי הוא חדל מהשלמת המעשה (כלומר הפסיק אותו במהלכו) או תרם תרומה של ממש למניעת התוצאה שמותנית בביצוע העבירה. כלומר, נדרש שהמבצע חזר בו מביצוע העבירה באמצעות פעולה חיצונית של העושה למניעת עשיית העבירה או השלמתה. חשוב להבהיר שהמונח "תרומה של ממש להימנעות התוצאה" מתייחס לעבירות תוצאתיות שהתקיימותן מותנית בתוצאה כלשהי.

להבדיל, "עבירה התנהגותית" מושלמת באמצעות ההתנהגות של העושה, ולא נדרשת התקיימות תוצאה לצורך השלמת העבירה. מנגד, עבירות תוצאתיות דורשות התקיימות תוצאה, בנוסף להתקיימות התנהגות, לצורך השלמת העבירה.

נטל ההוכחה על הטוען לקיומו של הפטור

על פי חוק העונשין הנטל להוכיח את קיומו של הפטור מוטל על הנאשם שחייב לגבות את טענותיו בראיות או אינדיקציות של ממש כי הוא התחרט מחפץ נפשו. בדומה לסוגיות אחרות, אינדיקציות אלו בדבר החרטה אמורות להימצא בחומרי החקירה שנאספו על ידי המשטרה במהלך החקירה. יחד עם זאת, הנאשם אף רשאי להציג לבית המשפט ראיות מטעמו שלא הגיעו לידי המשטרה. קראו עוד בנושאים אלו במאמר שכתבתי על חקירת משטרה.

 על פי בית המשפט העליון רמת ההוכחה הנדרשת מנאשם היא "מאזן הסתברויות". בשפה פשוטה משמעות הדבר כי על הנאשם לשכנע את בית המשפט כי נכונות גרסתו לעניין החרטה הינה מסתברת יותר מהגרסה שמציגה התביעה ובמונחים מספרים מדובר בגרסה שבית המשפט מעריך את נכונותה ברמת ודאות שעולה על 50%.

תכלית סייג הפטור עקב חרטה

נקודת המוצא בהתחשבות העונשית שמביאה עמה ההוראה היא המפנה הפנימי החזק אשר הביא אדם לידי חדילה מן המעשה. דהיינו, כדי לעודד אנשים שלא לבצע עבירות פליליות החוק מעניק למתחרטים פטור מאחריות פלילית על הניסיון לבצע את העבירה. מטרת המחוקק בקביעת הפטור הייתה לעודד שחשבו לבצע עבירה להימנע מביצועה או להרתיע אותם מביצועה.

אי תחולת הסייג על עבירה אחרת שהושלמה

סעיף 28 לחוק העונשין קובע כי סייג הפטור עקב חרטה אינו פוטר את המבצע מאחריות פלילית לעבירה אחרת שביצע תוך כדי הניסיון לבצע את העבירה נושא החרטה.

פטור עקב חרטה למסייע או למשדל

סעיף 34(א) לחוק העונשין קובע פטור נוסף לאחריות פלילית עקב חרטה וזאת כאשר מדובר במסייע או משדל.

ראוי להבהיר כי משדל הינו אדם שהביא אדם אחר לביצוע עבירה אם מדובר בשכנוע, עידוד, דרישה, הפצרה או כל דרך אחרת שיש בה כדי לעודד ביצוע עבירה.

מסייע הינו אדם אשר לפניית עשיית המעשה או בשעת עשייתה, עשה מעשה כדי לאפשר את הביצוע, להקל עליו או לאבטח אותו או לתרום בדרך אחרת ליצירת התנאים לשם ביצוע העבירה. להרחבה על סוגיית הסיוע קראו במאמר שכתבתי על סיוע לדבר עבירה.

חוק העונשין קובע כי מסייע או משדל לא יישאו באחריות פלילית לשידול או לסיוע, או לניסיון לשידול אם מנעו את עשיית העבירה או השלמתה או הודיעו מבעוד מועד לרשויות לשם מניעת העבירה או עשה למטרה זו בכל דרך אחרת כמיטב יכולתו.

סייג החרטה שונה בעניינם של המסייע או המשדל מזה של המבצע העבירה בכך שבעניינם קיימת חלופה של פנייה לרשויות לשם מניעת העבירה. על פי חוק העונשין הרשויות הרלוונטיות בסעיף זה הן משטרת ישראל או כל גוף אחר המוסמך על פי דין למנוע את עשיית העבירה או השלמתה.

חשיבות לייצוג על ידי עורך דין פלילי

כפי שניתן להבין מהמאמר לרוב סוגיית פטור עקב חרטה תתעורר בתיקים מורכבים שעוסקים בסיטואציות לא פשוטות. מדובר בטענה משפטית מורכבת שמצריכה מהטוען אותה ניסיון משפטי, מיומנות ויצירתיות.

במקרים מסוימים העלאת הטענה בפני התביעה תוכל להוביל להסדר טיעון מקל עם הנאשם גם מבחינת סעיפי העבירה וגם מבחינת התוצאה הסופית והעונש שייגזר על הנאשם. במקרים אחרים שבהם עולה ספק משמעותי בהקשר לאשמתו של הנאשם, עורך דינו יוכל לנהל את ההליך המשפטי עד תומו במטרה לזכותו מכל אשמה. קראו עוד בעניין זה במאמר שכתבתי על כתב אישום.

מחפש עורך דין פלילי בחדרה? מחפש עורך דין פלילי בחיפה? מחפש עורך דין פלילי בקריות? מחפש עורך דין פלילי בצפון? זומנת לחקירה באזהרה? מוזמן להתקשר לעו"ד אביב מזרחי 0504-399-440.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

הצלחות המשרד
ערר שעורך דין אביב מזרחי הגיש בעניין עילת סגירה של תיק התקבל על ידי הפרקליטות הפלילית בחיפה. כתוצאה מכך הרישום הפלילי של לקוחת המשרד נמחק למרות שבתחילה הואשמה בעבירות חמורות של התעללות בילדים.

לקוחת המשרד עבדה כמטפלת פרטית של שני ילדים קטינים. לאחר שסיימה את עבודתה עם הילדים הסתכסכה עם אימם בעקבות וויכוח סתמי ברשת החברתית "פייסבוק". בעקבות

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.
הצלחות המשרד
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.

באחת משעות הלילה הקטנות אופנוע יוקרתי נגנב בצפון תל אביב. פחות משעה לאחר הגניבה לקוח המשרד נעצר על ידי שוטרים שהוא מתחבא מאחורי חונה בסמוך

בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.
הצלחות המשרד
בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.

נגד לקוח המשרד הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בחדרה המייחס לו עבירות החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה בשכרות (תחת השפעת סמים).  על אף

דילוג לתוכן