חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סגירת תיק במשטרה

סגירת תיק במשטרה
תוכן עניינים

מתעניין בסגירת תיק במשטרה ? הגעת למקום הנכון. עורך דין אביב מזרחי מייצג אזרחים מול רשויות האכיפה הפלילית ומייצג חשודים בתיקי החקירה לרבות פעולות שכרוכות בסגירת תיק במשטרה.

בישראל, טיפול גופי האכיפה בתיקי חקירה פליליים מתחיל בעת הגשת התלונה במשטרה. מרגע הגשת התלונה ועד לקבלת ההחלטה עלולים לעבור מספר חודשים ובמקרים חריגים אפילו שנים. כל עוד לא התקבלה החלטה רשמית אודות התיק, אם להגשת כתב אישום או לגניזה, התיק נשאר בסטאטוס פתוח.

חשוב להדגיש בהקשר זה כי לעובדה שתיק משטרתי נשאר פתוח, דהיינו מבלי שהתקבלה החלטה אודות סגירתו, כרוכה בפגיעה בחשוד ובעתידו. קראו עוד בעניין זה במאמר שכתבתי בנושא מחיקת רישום משטרתי

מאמר זה כולל הסברים ומידע אודות המסלולים שפתוחים בפני חשוד בנוגע לקדם ולזרז סגירת תיק במשטרה.

איך נפתח תיק במשטרה?

בטרם נסביר את דרכי הפעולה האפשריות בעניין סגירת תיק במשטרה, ראוי להבהיר כי כל משפט פלילי במדינת ישראל מתחיל בחקירת משטרה. משטרת ישראל היא זו שאחראית על בירור תלונות פליליות, איסוף הראיות וביצוע פעולות החקירה הרלוונטיות שמטרתן על פי חוק הינה לרדת לחקר האמת. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי בנושא חקירת משטרה.

לאחר סיום החקירה, היחידה החוקרת שטיפלה בתיק מעבירה את תיק החקירה לאחד מגופי התביעה הרלוונטיים (פרקליטות או תביעה משטרתית) לצורך קבלת ההחלטה אודות גניזת התיק או הגשת כתב אישום. ככלל, גופי התביעה הם אלו שמוסמכים להחליט אודות הגשת כתב אישום.

ההיתכנות של סגירת תיק במשטרה כבר בתום החקירה המשטרתית תלויה במידה רבה בסוג העבירה. ישנן עבירות שלגביהן סגירת התיק במשטרה איננה אפשרית לאור כללי הסמכות שקבועים בחוק סדר הדין הפלילי.

תיק פתוח במשטרה

מטבע הדברים, תיק פתוח במשטרה כרוך גם ב-"עננה" של חשודות בפלילים שמרחפת מעל ראשו של החשוד. יתרה מכך, העובדה נגד אזרח קיים תיק פתוח במשטרה עלולה להסב לו במתחים, לחצים וחששות שמא החקירה המשטרתית תסתיים בהגשת כתב אישום. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי בנושא כתב אישום.

יתרה מכך, תיק פתוח במשטרה עלולים למנוע מהאזרח לקבל היתר לרישיון נשק, להתקבל למקומות עבודה, לקבל ויזה למדינה זרה ועוד. לכן, כאשר התיק המשטרתי נותר פתוח במשך חודשים ארוכים מוטב לבצע פעולה אקטיבית שעשויה לקדם את סגירת התיק במשטרה. 

כאמור, לעיתים עצם קיומו של הרישום הפלילי שנלווה לתיק פתוח במשטרה פוגע באזרח במגוון תחומי חיים ועל כן מוטב לנסות ולהוביל לסגירת התיק במשטרה, בפעולות אקטיביות ובקשות שמוגשות ליחידה החוקרת או לתביעה.

ראוי לציין בהקשר זה כי בעבר משרדנו נתקל בכתבי אישום שהוגשו נגד חשודים בחלוף שנים רבות לאחר פתיחת החקירה המשטרתית והגשת התלונה. כך שגם ישיבה על הגדר והימנעות מפעילות אקטיבית לסגירת התיק במשטרה אינה מבטיחה דבר מבחינת גורלו של התיק.

איך נסגר תיק במשטרה?

כאמור, בעבירות מסוימות ליחידה החוקרת ישנה סמכות להורות על סגירת התיק במשטרה מבלי להעביר את התיק לקבלת החלטה של אחד מגופי התביעה.

בכל הנוגע לסגירת תיק במשטרה, ישנן עבירות מסוימות (בדרגת חומרה פחותה) שקצין חקירות רשאי להורות על סגירת התיק במשטרה. דהיינו, בעבירות פליליות מסוימות אין הכרח כי ההחלטה אודות גניזת התיק תתקבל על ידי אחד מגופי התביעה, שכן גם לקצין משטרה ישנה סמכות חוקית לבצע סגירת תיק במשטרה. קראו עוד בהיבטים אלו במאמר שכתבתי בנושא תיק פלילי.  

במקרים שסגירת התיק במשטרה אפשרית מבחינת סוג העבירות וסמכות היחידה החוקרת, כותב המאמר מאמין כי מוטב לפעול באופן אקטיבי על מנת לסגור את התיק.

אחת האפשרויות שניצבת בפני חשוד שמעוניין בסגירת תיק במשטרה הינה הגשת בקשה ליחידה החוקרת ובמסגרתה לעתור לסגירת התיק.

איך אפשר לסגור תיק במשטרה?

חשודים רבים תוהים איך אפשר לסגור תיק במשטרה. כפי שציינתי קודם לכן, אחת האפשרויות שפתוחות בפני החשוד הינה הגשת בקשה מנומקת ליחידה החוקרת שמטרה לזרז את סגירת התיק במשטרה.

במסגרת בקשה זו, החשוד (רצוי באמצעות בא כוח) מבהיר מדוע מוצדק וראוי לקדם את סגירת התיק במשטרה ובעת הנוכחית מבלי להמתין תקופה ארוכה בטרם קבלת ההחלטה. כפי שציינתי קודם לכן, בקשה לסגירת תיק במשטרה עשויה לקצר את הימשכות ההליכים ולשכנע את היחידה החוקרת כי ישנה הצדקה לסגור את התיק באותה העת.

חשודים רבים שנחשדו בעבירות פליליות סבורים כי מעת שהחקירה המשטרתית הסתיימה מוטב שלא "להעיר את המתים" ולא לפנות לאף גורם בנוגע לתיק המשטרתי. חשודים אלו סבורים שככל שלא ינקטו בפעולות אקטיביות אזי שהתיק יישכח ולבסוף ייסגר.

אכן, במקרים מסוימים וספציפיים במיוחד מדובר בגישה נכונה שעשויה לפעול לטובתו של החשוד. אולם, הדבר אינו נכון לגבי כל תיק ותיק. דרך הפעולה הנכונה בנוגע לסגירת תיק במשטרה תלויה בנסיבות המקרה, בטיב העבירות שנחקרו, בעברו של החשוד, באקטיביות של המתלונן בנוגע לקידום החקירה ובנסיבות נוספות.

דהיינו, השאלה איך אפשר לסגור תיק במשטרה תלויה במידה רבה בנסיבותיו הפרטניות של אותו מקרה כך שאין דרך פעולה נכונה שתקפה לגבי כל תיק ותיק.

בקשה לסגירת תיק במשטרה

כפי שציינתי קודם לכן, כאשר חשוד מעוניין לקדם את סגירת התיק במשטרה הוא רשאי להגיש בקשה יזומה לתביעה או ליחידה החוקרת ולשכנעם כי ישנה הצדקה לסגירת התיק בעת הנוכחית.

במסגרת הבקשה לסגירת התיק במשטרה, בא כוחו של החשוד רשאי להעלות טיעונים משפטיים שלטעמו מחזקים את טענתו כי ראוי לסגור את התיק בעת הנוכחית.

ראוי להדגיש כי אין כללים ברורים ומוגדרים בנוגע לבקשה לסגירת תיק במשטרה. דהיינו, בבקשות מסוג זה ניתן להעלות כל טענה שנראית לחשוד או לבא כוחו כטענה רלוונטית בנסיבותיו של התיק.

חשובה להבהיר כי לעיתים קרובות התשובה לבקשות מסוג זה אינה מתקבלת באופן מיידי. רשויות האכיפה עמוסות בעבודה ומטפלות בתיקים רבים כך שקבלת תשובה לבקשה לסגירת תיק במשטרה כרוכה לא פעם בעקשנות והתמדה.

לכן, בטרם שוקלים הגשת בקשה לסגירת תיק במשטרה מוטב להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי שמכיר את עבודת המשטרה ועבודת גופי התביעה הרלוונטיים. קראו עוד בהקשר זה אודות עורך דין פלילי מומלץ.

בקשה לשינוי עילת סגירה תיק במשטרה

עד כה התייחסתי לסיטואציה שסגירת התיק במשטרה נדרשת לאור הסחבת והימשכות ההליכים. כפי שציינתי במאמרים אחרים, גם לאחר שקצין הורה על סגירת התיק במשטרה ישנה חשיבות לעילת הסגירה שבגינה הוחלט לסגור את אותו התיק.

כאשר תיק נסגר בעילה של חוסר ראיות, יוותר לחשוד רישום משטרתי. מדובר ברישום פלילי ממדרג נמוך שאינו זהה להרשעה ומבחינה פורמאלית אינו מעיד על אשמתו של החשוד במיוחס לו.

יחד עם זאת, הרישום המשטרתי בדבר התיק הסגור עלול לסכל עבור החשוד מסלולי חיים שבהם יהיה מעוניין לבחור בעתיד כגון עבודה במשרד ממשלתי, קבלת רישיון נשק או אפילו קבלת אשרה למדינה זרה.

להבדיל, מתיק שנסגר בעילה של חוסר ראיות, כאשר תיק נסגר בעילה של "חוסר אשמה" אזי שהרישום המשטרתי אודות התיק הסגור נמחק לחלוטין.

הדרך לשנות את עילת הסגירה הינה לפנות לגורם שסגר את תיק החקירה בבקשה לשינוי עילת סגירת התיק במשטרה. דהיינו, בבקשה זו החשוד עותר לשנות את העילה שבגינה התיק נסגר בהחלטה המקורית. קראו עוד אודות עניינים אלו במאמר שכתבתי אודות שינוי עילת סגירה של תיק פלילי.

ערר על סגירת תיק במשטרה

ערר על סגירת תיק במשטרה הוא נושא מעניין בפני עצמו. כאשר תיק משטרתי נסגר, למתלונן שהגיש את התלונה מוקנית זכות להגשת ערר על סגירת התיק במשטרה.

דהיינו, במסגרת זו, המתלונן תוקף את ההחלטה שעניינה סגירת התיק.

חשוב להבהיר כי הזכות להגשת ערר על סגירת תיק במשטרה הינה זכות שמוגבלת בזמן. חוק סדר הדין הפלילי קובע כי ערר על סגירת תיק במשטרה אמור להיות מוגש בתוך 60 ימים מהיום שההודעה אודות סגירת התיק נמסרה למתלונן.

יחד עם זאת, לתביעה או לקצין המשטרה (בהתאם לסוג העניין) ישנה סמכות להאריך את המועד להגשת ערר על סגירת התיק במשטרה. דהיינו, במקרים מסוימים מועד זה יכול להיות מוארך אולם הדבר כפוף להגשת בקשה מתאימה להארכת מועד.

ייצוג בעניין סגירת תיק במשטרה

כאמור, לדעת כותב המאמר במקרים מסוימים מוטב לבצע פעולות אקטיביות במטרה לקדם את סגירת התיק במשטרה בין אם מדובר בהגשת בקשה ובין אם מדובר בפעולות משפטיות אחרות.

כך או כך, בטרם נקיטה בפעולות משפטיות כאלה ואחרות מומלץ תמיד להיוועץ עם עורך דין פלילי ובמידת הצורך אף לשכור את שירותיו לצורך סגירת התיק במשטרה.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

מחיקת רישום פלילי_640x426
כל הפוסטים
מחיקת רישום פלילי

מחיקת רישום פלילי הינה פעולה משפטית שסיכויי הצלחה תלויים בסוג המסלול שנבחר לצד סוג המידע שאותו האזרח מעוניין למחוק. כפי שיפורט להלן, לכל אזרח שמעוניין

שינוי עילת סגירה
כל הפוסטים
שינוי עילת סגירה

שינוי עילת סגירה הינה פעולה משפטית שמובילה למחיקת רישום פלילי של תיק משטרתי סגור. אדם שמעוניין למחוק רישום של תיק ספציפי רשאי להגיש לגורם שסגר

דילוג לתוכן