חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחיקת רישום משטרתי

מחיקת רישום משטרתי
תוכן עניינים

מחיקת רישום משטרתי הינו הליך מנהלי/משפטי שסיכויי הצלחתו תלויים במספר גורמים שונים. כך לדוגמא, רישום משטרתי תלוי בין היתר בחלוף הזמן מעת האירועים ובמסלול המשפטי הנבחר.

למחיקת רישום משטרתי ישנם שני מסלולים עיקריים. מסלול אחד מתבטא בהגשת בקשה לביטול רישום למטה הארצי של המשטרה. מחיקת רישום משטרתי במסלול זה אפשרית רק לאחר מספר שנים מעת האירועים.

המסלול השני מתבטא בהגשת בקשה לשינוי עילת סגירה שמוגשת לגוף שסגר את תיק החקירה. עורך דין אביב מזרחי מייצג אזרחים שמעוניינים במחיקת רישום המשטרתי בעניינם וצבר ניסיון רב בתחום זה.

רישום פלילי משפיע על חייו של האזרח שבעניינו קיים הרישום ועלול לפגוע בעתידו ובשאיפותיו להתפתחות אישית ומקצועית. חשוב להבהיר כי המונח רישום משטרתי מתייחס  לתיקים משטרתיים סגורים.

בניגוד להרשעות פליליות, הרישום המשטרתי הינו רישום פוגעני פחות. מדובר ברישום אודות תיקי חקירה שלא הבשילו לכתב אישום ולא הסתיימו בהרשעת האזרח. בהתאם לכך, גם מחיקת רישום פלילי של תיקים אלו הינו מורכב פחות בהשוואה למחיקה של הרשעות פליליות. קראו עוד בנושאים אלו במאמר שכתבתי אודות מה קורה אחרי הגשת כתב אישום.

יחד עם זאת, גם רישום משטרתי הינו עניין שלא ראוי להקל בו ראש. אזרחים שהמשטרה מחזיקה בעניינם רישומים מסוג זה עלולים להיתקל בקשיים להתקבל למשרות ממשלתיות שדורשות סיווג ביטחוני גבוה. לעיתים, הרישום \מונע מהאזרח שמחזיק ברישום לקבל רישיון נשק ואפילו אזרחות זרה.

רישום משטרתי

רישום משטרתי הינו רישום בעניין תיקי חקירה סגורים. דהיינו, בניגוד להרשעות פליליות, מדובר ברישום שמתעד את כל תיקי המשטרה שנפתחו בעניינו של האזרח לרבות תיקים שנסגרו ללא הגשת כתב אישום או העמדה לדין וגם תיק שנסגרו במסגרת הסדר מותנה. רישום זה מכונה בשפה המקצועית "רישום משטרתי".

מבחינה מעשית, מדובר בתיקי חקירה שהחלו בהגשת תלונה במשטרה, אולם לאחר שנסתיימה החקירה, אחד מגופי התביעה או קצין החקירות (בהתאם לסוג העניין) החליט כי אין מדובר בתיק שמצדיק העמדה לדין.

כפי שציינתי במאמרים אחרים, עילות הסגירה האפשריות של תיק משטרה הינן חוסר ראיות, הנסיבות בכללותן אינן מתאימות להעמדה לדין וחוסר אשמה. כאשר תיק נסגר בעילה של חוסר אשמה אזי שאין לאזרח לא נשאר רישום משטרתי בגין תיק זה והוא נמחק לחלוטין.

מבחינה מעשית, המשמעות הינה שאין צורך להגיש בתיקים אלו בקשה למחיקת רישום משטרתי הואיל וסגירת התיק בעילה של חוסר אשמה מוחקת את הרישום באופן אוטומטי. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי בנושא שינוי עילת סגירה של תיק פלילי.

חשוב להבהיר כי בניגוד להרשעות פליליות שהאזרח הורשע בהן בבית המשפט, לתיקים משטרתיים בעבירות פשע אין תקופות מחיקה שקבועות בחוק. כלומר, ללא ביצוע פעולה אקטיבית והגשת בקשה למחיקת רישום משטרתי, תיעוד רשמי אודות התיק עלול להישמר במשך שנים רבות.

חוק המרשם הפלילי

חוק המרשם הפלילי הינו מקור החוק הרלוונטי שעוסק בנושא רישומים פליליים. חוק זה קובע הוראות בירוקרטיות שונות בעניין סוגי הרישום השונים וכן הוראות לעניין הגופים שרשאים לעיין במידע הפלילי שנאסף על ידי משטרת ישראל.

חשוב להדגיש כי חוק המרשם הפלילי כולל הוראות רלוונטיות לכל סוגי הרישום הפלילי לרבות הרשעות פליליות ותקופות המחיקה וההתיישנות שחלות בעניינן. דהיינו, אין מדובר בחוק שעוסק באופן ספציפי ברישום משטרתי.

לצורך מחיקת רישום משטרתי מוטב להכיר את חוק המרשם הפלילי ואת ההגדרות הקבועות בו לעניין סוגי הרישום השונים בין אם מדובר בהרשעות ובין אם מדובר ברישום משטרתי.

תקנות המרשם הפלילי

תקנות המרשם הפלילי הינו מקור חקיקה נוסף שקובע את הקריטריונים בעניין מחיקת רישום משטרתי. העקרונות המנחים בנושא זה קבועים בתקנות המרשם הפלילי ותקנות השבים (אמות מידה לביטול רישומי משטרה), תשס"ט-2009.

תקנות המרשם הפלילי מגדירות באופן ספציפי את הקריטריונים שאמורים להנחות את המטה הארצי של המשטרה בעניין בקשות שמוגשות למחיקת רישום משטרתי.

כפי שיוסבר בהמשך המאמר, בתקנות המרשם הפלילי אלו מוגדרים קריטריונים ספציפיים וברורים לעניין מחיקת רישום משטרתי לרבות תנאי סף כגון חלוף תקופות מסוימות מעת מועד העבירה שנחקרה.  

אחרי כמה זמן נמחק רישום משטרתי?

אחרי כמה זמן נמחק רישום משטרתי אינה שאלה שתלויה בסד זמנים מסוימים, אלא בפעולות האקטיביות שהאזרח מבצע לצורך ביטול הרישום. ברוב המכריע של המקרים, רישום משטרתי לא נמחק באופן אוטומטי לעולם גם לאחר עשרות שנים מעת פתיחת התיק.

בתקנות המרשם הפלילי ישנן הוראות בדבר מחיקה אוטומטית של רישומים אולם הוראות אלו מתייחסות לסט מצומצם במיוחד של נסיבות כך שבפועל הרישומים האמורים לא נמחקים ללא פעולה אקטיבית של האזרח.

דרכי הפעולה האפשריות לצורך מחיקה הינן הגשת בקשה לשינוי עילת סגירה או לחלופין הגשת בקשה למטה הארצי של משטרת ישראל. מדובר בשני מסלולים אפשריים שונים שתלויים במספר גורמים שונים ובראש ובראשונה בזמן שחלף מעת פתיחת התיק המשטרתי והמועד שלכאורה העבירה התבצעה.

ביטול רישום משטרתי

ביטול רישום משטרתי יכול להיעשות במספר רחב של מסלולים משפטיים. לדעת כותב המאמר, דרך המלך בביטול רישום משטרתי הינה בהקשת בקשה למטה הארצי של המשטרה. בקשה זו מוגשת באמצעות המטה הארצי ומכוונת לאגף המודיעין והחקירות של משטרת ישראל.

ביטול רישום משטרתי במסלול זה אינו עניין של מה בכך. רוב הבקשות האמורות נדחות על ידי המטה הארצי הואיל והן אינן מותאמות להוראות החוק שקבועות בתקנות בדבר מחיקת רישום משטרתי.

חשוב להבהיר בהקשר זה כי קבלת בקשה לביטול רישום משטרתי תלויה בראש ובראשונה בעמידה בתנאי סף מסוימים שללא עמידה בהם אין כל סיכוי שהמשטרה תקבל את הבקשה למחיקת הרישום המשטרתי.

לצד תנאי הסף, ישנם תנאים עמומים יותר שתלויים בעיקר בשיקול דעתו של הגורם שלפתחו הגיעה הבקשה. יצוין כי כאשר המשטרה שוקלת לקבל או לדחות בקשה לביטול רישום משטרתי נשקלות גם נסיבותיו האישיות של מגיש הבקשה.

בעת שקילה האם לקבל או לדחות בקשה שעניינה ביטול רישום משטרתי, בין היתר, המשטרה נוהגת להתחשב בהמלצות או מסמכים אחרים שיכולים להעיר באור חיובי את האזרח שמבקש את ביטול הרישום המשטרתי.

כך לדוגמא, אפילו המלצות ממעסיק או מסמכים בדבר שירות צבאי משמעותי עשויים לסייע לאזרח שהגיש בקשה לביטול רישום משטרתי. הלכה למעשה, כל מסמך שמוגש למשטרה ושמציג את מבקש הביטול כאדם חיובי ונורמטיבי עשוי לסייע לו ולהוביל לקבלת הבקשה.

מחיקת רישום משטרתי בשל חלוף הזמן

מחיקת רישום משטרתי בשל חלוף הזמן איננו מונח מדויק מבחינה משפטית. הלכה למעשה, לסוגייה של חלוף הזמן ישנה משמעות בהקשר לתנאי הסף שקבועים בתקנות.

כלומר, המונח של מחיקת רישום משטרתי בשל חלוף הזמן מתייחס לתנאי סף שעוסקים בתקופות שחלפו מעת ביצוע העבירה הנטענת. כאמור, מדובר בעבירה לכאורה הואיל ומדובר בתיק שנסגר ללא הגשת כתב אישום. התקנות מורות כי המשטרה רשאית לקבל את הבקשה למחיקת רישום משטרתי רק לאחר שהתקופות שקבועות בתקנות חלפו.

התקופות למחיקת רישום משטרתי בשל חלוף הזמן משתנות בהתאם לסוג העבירה וגילו של החוק (קטין או בגיר). כאשר מדובר בבגיר התקנות מחייבות כי בעבירות מסוג חטא או עוון חלפו 5 שנים מעת האירוע הנחקר. להבדיל, כאשר מדובר בעבירה מסוג פשע התקנות מחייבות כי חלפו 7 שנים מעת האירוע הנחקר.

להשלמת התמונה יצוין כי עבירת פשע הינה עבירה שהעונש המקסימלי שקבוע לצדה בחוק העונשין עולה על 3 שנות מאסר. עבירות מסוג חטא הן עבירות שהעונש המקסימלי שקבוע לצדן אינו עולה על שלושה חודשים ועבירות מסוג עוון הן עבירות שהעונש שקבוע לצדן עולה על שלושה חודשים אך אינו עולה על שלוש שנים. קראו עוד על עבירות פליליות במאמר שכתבתי בנושא תיק פלילי.

כאשר החשוד בביצוע העבירה הינו קטין תקופות הסף האמורות הינן שונות. התקנות קובעות כי כאשר מדובר בקטין שנחשד בעבירה מסוג פשע או עוון, התקופה שנדרשת לצורך מחיקת רישום משטרתי הינה שלוש שנים מעת האירוע הנחקר.

כאשר מדובר בעבירה מסוג פשע שבה נחשד קטין נדרש כי חלפו חמש שנים מעת האירוע הנחקר. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי בנושא עורך דין פלילי נוער

בטרם חלוף התקופות האמורות אין טעם בהגשת הבקשה, שכן למשטרה אין סמכות לקבלת הבקשה בטרם שחלפו התקופות האמורות. בקשות שמוגשות בטרם המועדים האמורים נדחות על הסף ללא בחינה עניינית של ממש.

בקשה למחיקת רישום משטרתי

בקשה למחיקת רישום משטרתי אמורה להתייחס לקריטריונים שהגורם המחליט במשטרה נדרש לשקול בעת קבלת ההחלטה. בראש ובראשונה, הגורם המחליט נדרש להתחשב בחומרת העבירות המיוחסות.

ככלל, ככל שמדובר בעבירה חמורה וקשה יותר, כך סיכויי בקשה למחיקת רישום משטרתי להתקבל נמוכה יותר. כפי שניתן להבין, בקשה למחיקת רישום משטרתי שמוגשת בעניין סחר בסמים שונה מבקשה שמוגשת בעניין עבירה של גניבה או עבירת רכוש אחרת. קראו עוד על עבירות סמים במאמר שכתבתי בנושא סחר בסמים.

בנוסף, התקנות קובעות כי על הגורם המחליט בבקשה למחיקת רישום משטרתי להתחשב במידת הפגיעה שכרוכה בעבירה, רישום אודות תיקים משטרתיים אחרים ונסיבותיו האישיות של האדם של מגיש הבקשה.

מטבע הדברים, הסיכויים להצלחה אינם גבוהים כאשר מדובר על אדם שקיימים לגביו מספר של רישומים משטרתיים. על אף שאותם תיקים לא הבשילו להגשת כתב אישום או הרשעה, עדיין, מספר התיקים שקיימים בעניינו של אזרח מהווה שיקול שמנחה את המשטרה לעניין קבלת הבקשה.

כאמור, אחד השיקולים הרלוונטיים בעניין בקשה למחיקת רישום משטרתי נוגע לנסיבותיו האישיות של האזרח שמבקש את המחיקה. במסגרת זו, מוטב לציין את טיב הפגיעה שהרישום מסב לו ומדוע נדרשת המחיקה. 

ביטול רישום משטרתי של תיקים סגורים

ביטול רישום משטרתי של תיקים סגורים מתבצע באמצעות הגשת בקשה מנומקת למטה הארצי של המשטרה. כפי שהוסבר קודם לכן, ביטול רישום משטרתי באופן זה מתאפשר רק לאחר שהתקופות שנקבעו בתקנות הסתיימו. מדובר בתקופות לא קצרות שאורכן מספר שנים.

כאשר אזרח מעוניין במחיקת הרישום המשטרתי בטרם שהסתיימו התקופות האמורות באפשרותו להגיש בקשה לשינוי עילת סגירה לחוסר אשמה.

ככל שעילת הסגירה תשתנה לחוסר אשמה הרישום אודות התיק יימחק והלכה למעשה התוצאה האופרטיבית תהיה זהה לקבלת בקשה למחיקת רישום משטרתי שמוגשת למטה הארצי של המשטרה.

חשוב להבהיר כי בקשה לשינוי עילת סגירה של תיק פלילי מוגשת לגורם שסגר את התיק דהיינו גוף התביעה שסגר את התיק או יחידת החקירות הרלוונטית (בהתאם לסוג העניין).

יש לציין כי מבחינה ערכית, המשמעות של עילת סגירה מחוסר אשמה הינה כי גם מבחינת המדינה האדם שנחשד בביצוע העבירה הינו חף מפשע מנקי מכל חשד.

האם רישום משטרתי מופיע בתעודת יושר?

האם רישום משטרתי מופיע בתעודת יושר הינה שאלה שנשאלת לא מעט פעמים בהקשרים אלו. התשובה לשאלה זו הינה חיובית.

כפי שציינתי קודם לכן, רישום משטרתי אינו נמחק אוטומטית ולכן הוא מופיע בטופס המרשם הפלילי של הלקוח.

תיעוד אודות תיקים סגורים נשמר ברישום הפלילי של האזרח גם שנים ארוכות לאחר האירועים ולאחר שהתיק נסגר. על מנת לבצע מחיקת רישום משטרתי, האזרח נדרש להגשת בקשה יזומה לאגף החקירות של המשטרה. מבלי להגיש את הבקשה, הרישום בדבר התיק הסגור צפוי ללוות את האזרח עוד שנים ארוכות קדימה.

לכן, מומלץ לכל אזרח שנפתח בעניינו תיק במשטרה לא להמתין, אלא ליזום את מחיקת הרישום המשטרתי באמצעות בקשה יזומה ומנומקת לגורם הרלוונטי.  

רישום משטרתי השלכות

מבחינת רישום משטרתי וההשלכות שכרוכות בו ראוי להבין כי כל רישום שנוגע לעניינים פליליים אינו עניין של מה בכך. הרישום המשטרתי וההשלכות שהוא נושא עמו הם נושאים שתלויים גם בנסיבותיו האישיות של האזרח הספציפי שלגביו מתנהל הרישום.

שרישום משטרתי וההשלכות שהוא נושע עמו ישפיעו באופן שונה על כל אזרח באופן אינדיבידואלי בהתאם לשאיפותיו וצרכיו של אותו אדם. כך או כך, יש לציין כי ההשלכות של הרישום המשטרתי הינן משמעותיות ורלוונטיות בהקשרים של תעסוקה ופרנסה ועד לקבלת רישיון נשק או קבלת ויזה למדינה זרה.

מומלץ לכל אזרח שמעוניין להימנע מרישום משטרתי וההשלכות שלצידו לפנות לעורך דין פלילי על מנת שיסייע לו במחיקת הרישום המשטרתי באמצעות הגשת בקשות מתאימות.

לצורך הצלחה בהליכים אלו נדרש להבין בתקנות ובכללים הרלוונטיים. לכן, כאשר אזרח מעוניין למחוק את הרישום המשטרתי שקיים בעניינו מוטב כי יפנה לקבל ייעוץ  וליווי של עורך דין פלילי שייצג אותו ויגיש עבורו את הבקשות הרלוונטיות.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

הצלחות המשרד
ערר שעורך דין אביב מזרחי הגיש בעניין עילת סגירה של תיק התקבל על ידי הפרקליטות הפלילית בחיפה. כתוצאה מכך הרישום הפלילי של לקוחת המשרד נמחק למרות שבתחילה הואשמה בעבירות חמורות של התעללות בילדים.

לקוחת המשרד עבדה כמטפלת פרטית של שני ילדים קטינים. לאחר שסיימה את עבודתה עם הילדים הסתכסכה עם אימם בעקבות וויכוח סתמי ברשת החברתית "פייסבוק". בעקבות

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.
הצלחות המשרד
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.

באחת משעות הלילה הקטנות אופנוע יוקרתי נגנב בצפון תל אביב. פחות משעה לאחר הגניבה לקוח המשרד נעצר על ידי שוטרים שהוא מתחבא מאחורי חונה בסמוך

בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.
הצלחות המשרד
בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.

נגד לקוח המשרד הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בחדרה המייחס לו עבירות החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה בשכרות (תחת השפעת סמים).  על אף

דילוג לתוכן