חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עבירות ציד בלתי חוקי (חיות בר)

עבירות ציד
תוכן עניינים

עבירות ציד בלתי חוקי – חלק ניכר מהציבור הישראלי אינו מודע לעובדה כי ציד של חיות בר ללא רישיון מתאים מהווה עבירה פלילית. חשוב להבין כי נגד הציידים מוגשים כתבי אישום וננקטים נגדם הליכים פליליים של ממש בדומה לעבירות פליליות אחרות.

יתרה מכך, לצד חלק מעבירות הציד קבועים עונשי מאסר והמורשעים באותן עבירות צפויים לעונשים לא מבוטלים, ובחלק מהמקרים אף נמצאים בסכנה כי יוטל עליהם מאסר בפועל.

מאמר זה נכתב על מנת לספק מידע בסיסי בהקשר לעבירות הציד הבלתי חוקי לרבות מאפייניהן, העונשים שקבועים לצידן וזהות גופי האכיפה הרלוונטיים.  

חוק ההגנה על חיות הבר

ראשית, יש לציין כי בניגוד לרוב העבירות הפליליות, עבירות הציד אינן מוגדרות בחוק העונשין, אלא בחוק ההגנה על חיות הבר, תשט"ו-1955. חוק זה מגדיר את העבירות שקשורות לציד, את גורמי האכיפה הרלוונטיים ואת הפעולות המותרות לציידים שמחזיקים ברישיון.

העמדה לדין על ידי הרשות לשמירה על הטבע והגנים הלאומיים

הרשות לשמירה על הטבע והגנים הלאומיים הוא שמה הקודם של רשות הטבע והגנים (מכונה כיום רט"ג). רשות זו כפופה למשרד להגנת הסביבה והיא אחראית על ניהול שמורות הטבע ועל אכיפת החוקים שקשורים להגנת על הטבע והסביבה.

חוק ההגנה על חיות הבר מסמיך את רשות הטבע והגנים לאכוף את החוק ולהעמיד לדין את מבצעי העבירות. בפרקטיקה המשפטית, המשמעות היא שבניגוד להליכים הפליליים האחרים (מנוהלים על ידי התביעה המשטרתית או הפרקליטות), ההליכים הפליליים בהקשר לעבירות הציד מנוהלים על ידי הרשות להגנת הטבע.

חשוב לציין שהמחלקה המשפטית של הרשות מעניקה הסמכה למשרדי עורכי דין פרטיים שמנהלים עבורה את הפליליים במעין הסדר של מיקור חוץ. משרדים אלו מייצגים את הרשות ומשמשים כגוף התובע שמנהל את ההליכים הפליליים נגד הנאשמים.

ראוי להבהיר בהקשר זה כי על אף שהרשות משתמשת במשרדים פרטיים שמנהלים עבורה את ההליכים המשפטיים, המחלקה המשפטית של הרשות מעורבת בכל שלבי ההליך הפלילי, החל בהחלטה על הגשת כתב אישום ועד לסיכום על הסדרי טיעון מול הנאשמים.

אכיפה על ידי הפקחים של הרשות להגנת הטבע

העבירות הפליליות שקשורות לחוק ההגנה על חיות הבר (בעיקר ציד לא חוקי ועבירות נלוות לציד) נאכפות על ידי הפקחים של הטבע והגנים. החוק להגנת חיות הבר מעניק לפקחים סמכויות אכיפה, חקירה, עיכוב ותפיסה של ראיות, והכל לצורך אכיפת החוק והאיסורים הפליליים בעניינן של חיות הבר.

בפועל, בתיקי החקירה שקשורים לציד, פקחי הרשות משמשים כמעין רשות חוקרת שאוספת את הראיות בדומה לאופן שהמשטרה פועלת בתיקים הפליליים הרגילים. במידת הצורך, פקחיה של רשות הטבע והגנים מעידים בבית המשפט לעניין אשמתו של הנאשם בדומה לאופן שבו אנשי המשטרה מעידים נגד נאשמים בהליכים הפליליים הרגילים. הלכה למעשה, ההליכים הפליליים שננקטים נגד נאשמים וחשודים בעבירות לפי חוק ההגנה על חיות הבר הם הליכים פליליים לכל דבר בעניין על כל המשתמע בכך (עונשים, סדרי דין ועוד).

מהי חיית בר לפי החוק?

מטבע הדברים, שעה שעוסקים בעבירות פליליות שמבוצעות נגד חיות בר, ראוי לשאול כיצד החוק למעשה מגדיר חיית בר ואיזה חיות נכללות בגדרי החוק.

ההגדרה לחיית קבוע בסעיף 1 לחוק ההגנה על חיות בר שזו לשונו:

"בחוק זה –

 חיית בר" – יונק, עוף, זוחל או דו-חיים, או כל חלק ממנו, או תולדה שלו, שמקורו בשטח המדינה או מחוצה לו, שאין טבעו לחיות במחיצתו של אדם;

"חיית בר מטופחת" – מין, תת מין או זן של חיית בר, שטופח או פותח לצרכי גידולו בשביה למטרות מסחר, והוכרז על ידי שר החקלאות ככזה;

"מזיק" – חיית בר ששר החקלאות הכריז עליה שהיא מזיק;

"ציד" – חיית בר ששר החקלאות הכריז עליה שהיא ציד;

  "חיית בר מוגנת" – חיית בר שאינה ציד, מזיק או חיית בר מטופחת;

"צידה" – לרבות עשיית מעשה מתוך כוונה לפגוע בחייה, בשלומה או בחירותה של חיית בר, או להדריך את מנוחתה, או לסכן את התפתחותן הטבעית של ביציה, או של כל תולדה אחרת שלה;

"סחר" – לרבות קניה, מכר, יצוא, יצוא חוזר, יבוא והכנסה מן הים".

כפי שניתן לקרוא, החוק להגנה על חיות הבר כולל הגדרות ממצות למדי למושגים הרלוונטיים, בוודאי בהשוואה לחוקים אחרים במשפט הישראלי שלרוב משאירים מקום ניכר לפרשנות רחבה של בית המשפט.

יחד עם זאת, ההגדרות האמורות תלויות בהחלטתו של שר החקלאות שמגדיר את זני החיות בתקנות להגנה על חיות הבר, תשל"ו-1976. שר החקלאות מחזיק בסמכות לשנות את התקנות מעת לעת ולקבוע את סוג ההגדרות שלגביהן החוק יכול ויחול איסור לצוד אותן.

כפי שניתן לקרוא בסעיף ההגדרות, חיית בר בהתאם לחוק להגנה על חיות הבר היא חיה שאין זה מטבעה לחיות במחיצתו של האדם.

מבחינת החוק, אין חשיבות לסוג החיה בין אם מדובר ביונק, עוף, זוחל או דו חיים, כל עוד מדובר בחיה שמעצם טבעה אינה אמורה לחיות לצד האדם. בדומה לכך, החוק אינו מייחס משמעות למקור הגיאוגרפי שממנו החיה הגיעה ולשאלה האם הגיעה משטח ישראל או מחוצה לו. 

חיית בר מוגנת

חיית בר מוגנת היא כל חיית בר שאינה ציד, מזיק או חיית בר מטופחת.

ציד

החיות שלהלן מוגדרות כ-"ציד" במסגרת סעיף 1א לתקנות ההגנה על חיות הבר שזו לשונו:

"חיות-בר אלה הן ציד:

אגמיה    זרזיר

ברווזי-בר ממינים אלה:  יוני בר

ברכיה Anas P. Platyrhynchos                      

שרשיר Anas C. Crecca   תורים, למעט תור מצוי.

קרקיר Anas Querquedula

רחב מקור Spatula Clypeata

צולל חומרי Aythya (Nyroca) F. Ferina

צולל מצויץ Aythya (Nyroca) Fuligula".

מזיקים

החיות שלהלן מוגדרות כ-"מזיקים" במסגרת סעיף 2לתקנות ההגנה על חיות הבר שזו לשונו:

" חיות-בר אלה הן מזיקים:

דרורים         עטלפים אוכלי פירות

חולדות         עכברים מצויים

חולדים        מריונים (עכברי ריצה מצויים)

עפרוני השדות     נברני שדה

עפרוני מצויץ       בולבול

נוטריה".

חיית בר מטופחת

חיית בר מטופחת מוגדרת בסעיף ההגדרות של חוק ההגנה על חיות הבר כמין, תת מין או זן של חיית בר שטופח לצורך גידולו בשבי למטרות מסחר (והוגדר על ידי סחר החקלאות ככזה).

איסור על ציד של חיית בר מוגנת

 המשמעות להגדרות שהחוק והתקנות קובעות לעניין סוג החיות (שכאמור נקבעות על ידי שר החקלאות) מקבלת את חשיבותה נוכח הקבוע בסעיף 2 לחוק להגנה על חיות הבר. סעיף זה קובע איסור פלילי לצוד "ציד" או חיית בר מוגנת ללא רישיון או היתר שניתן על ידי שר החקלאות. חיית בר מוגנת היא כל חיה שאינה מוגדרת על ידי שר החקלאות כ-"ציד", "מזיק" או "חיית בר מטופחת". אדם שצד חיית בר מוגנת ללא רישיון מבצע עבירה פלילית בהתאם לחוק ההגנה על חיות הבר.

מה העונש על ציד של חיית בר מוגנת?

סעיף 14(ב) לחוק ההגנה על חיות הבר קובע כי העונש המקסימלי שניתן להטיל על נאשם שצד חיית בר מוגנת ללא רישיון או היתר הינו שנתיים מאסר בפועל או קנס בגובה 150,600 ₪.

בדומה לעבירות פליליות אחרות העונשים האמורים הינם מקסימליים בלבד ואינם מחייבים את בית המשפט להטיל אותם על כל נאשם שהורשע באותן עבירות.

חשוב לציין כי גם הענישה בהקשר לעבירות לפי חוק ההגנה על חיות הבר נקבע בהתאם לשיקולים שחוק העונשין התווה בעניין מדיניות הענישה ותיקון 113. קראו עוד אודות ענישה בהליכים פליליים במאמר הבא.

בהתאם לתיקון 113 לחוק העונשין, בית המשפט ייקבע את עונשו של הנאשם לאחר שיאזן בין השיקולים שקשורים בנסיבות העבירה לבין נסיבותיו האישיות של הנאשם. כאשר מדובר בעבירות ציד לא חוקי הנתונים שצפויים להשפיע על הענישה הינם סוג החיה שניצודה, שיטת הציד (ישנן שיטות שאסורות לציד), קיומן של עבירות נלוות נוספות, מקום הציד ומספר החיות שניצודו.

לצד נסיבות אלו בית המשפט יתחשב גם בנסיבותיו האישיות של הנאשם שלא קשורות לעבירה עצמה וביניהן עברו הפלילי (דגש על אותן עבירות), גילו, תרומתו לחברה בטרם העבירה, מצבו הרפואי, מצבו המשפחתי, חרטה שהביע, הליך טיפולי שעבר, מצבו הכלכלי ושיתוף הפעולה שלו עם רשויות החוק. 

חשוב לציין שבמקרים השכיחים והרגילים הטלת מאסר בפועל בנוגע לעבירות אלו הינה נדירה. בעבירות הציד בתי המשפט נוהגים להטיל על הנאשם קנסות ועיצומים כספיים גבוהים ולרוב יימנעו מהטלת מאסר. מטבע הדברים, כאשר מדובר בנאשם שלחובתו הרשעות קודמות בעבירות אלו, ומאסרים מותנים שיכולים להיות מופעלים באותו תיק, סיכוייו לסיים את התיק במאסר בפועל גוברים.

ציד במקומות אסורים

סעיף 4 לחוק ההגנה על חיות הבר קובע איסור פלילי לצוד במקומות מסוימים. אדם שצד במקומות אלו בניגוד להוראות החוק מבצע עבירה פלילית שעונשה זהה לעבירת הציד הלא חוקי ועומד על שנתיים מאסר כעונש מקסימלי או קנס בגובה 150,600 ₪. המקומות שאסורים על פי החוק לציד הם בתחום חמש מאות מטר ממחנה, מגן ציבורי ומבית הנמצא בתחום יישוב, או בתחום מאה מטר מבית אחר או מבית קברות.

בנוסף, סעיף 4(ב) לחוק קובע כי אסור לצוד בירייה העשויה לפגוע בחוטי רשת חשמל, טלפון וטלגרף.

שיטות ציד אסורות

סעיף 5 לחוק ההגנה על חיות הבר קובע איסור פלילי על ציד בשיטות מסוימות. זו לשון הסעיף:

"לא יצוד אדם ציד בשיטות ובאמצעים אלה:

(1)  סינוור באורות;

(2)  הרעלה;

(3)  הימום בסמים משכרים;

(4)  רדיפה בכלי תחבורה ממונע;

(5)  שימוש בחמרי נפץ;

(6)  שימוש במלכודות, ברשתות או בדבק;

(7)  שיטות ואמצעים אחרים ששר החקלאות אסר עליהם בתקנות".

כפי שניתן לקרוא, סעיף החוק שצוטט לעיל קובע איסור פלילי על שימוש במספר שיטות ציד כגון הרעלה, מלכודות, סינוור ושימוש בסמים. קראו עוד אודות עבירות סמים במאמר הבא.

אדם שצד חיה באחת מאותן שיטות אסורות מבצע עבירה פלילית ועלול לעמוד לדין פלילי.

החוק קובע כי העונש המקסימלי שניתן להטיל על נאשם שהורשע בעבירה זו הינו שנת מאסר וקנס. כפי שציינתי בנוגע לעבירה אחרות, מדובר בעונש מרבי בלבד שבתי המשפט יטילו על נאשמים בעבירות אלה לעיתים נדירות. כפי שצוין בהקשר לעבירות הציד הבלתי החוקי ועבירות פליליות אחרות, העונש שיוטל על הנאשם תלוי בנסיבות שקשורות בביצוע העבירה לצד נסיבותיו האישיות של הנאשם.

מדוע חשוב להיות מיוצג על ידי עורך דין בעבירות אלו?

חשוב לציין בהקשר זה כי הרשעה בעבירות אלו היא הרשעה פלילית לכל דבר ועניין, על כל המשתמע מכך, לרבות כתם ההרשעה הפלילית והשלכותיו הקשות על עתידו של הנאשם. מעבר להשלכות האפשריות שהרשעה פלילית נושאת עמה, חשוב לציין שבשנים האחרונות קיימת מגמת החמרה בענישה בהקשר לעבירות שמבוצעות נגד חיות בר ומיוחד נגד אזרחים שצדים חיות בר ללא רישיון באופן שיטתי כחלק ממשלח ידם.

יצוין בהקשר זה כי במקרים חמורים של עבירות שמבוצעות בניגוד לחוק ההגנה על חיות הבר מוטלים על הנאשמים עונשים לא מבוטלים לרבות עבודות שירות או אפילו מאסר של ממש.

לאור החומרה היתרה שבתי המשפט מייחסים לעבירות אלו לצד האפשרות כי הנאשם יורשע בעבירה פלילית, קיימת חשיבות לייצוג על ידי עורך דין פלילי שמתמחה בעבירות אלו.

במקרים בהם עולים קשיים ראייתיים משמעותיים בהקשר להוכחת אשמתו של הנאשם, עורך דין פלילי מקצועי יוכל לפעול לזיכויו של הנאשם ללא עונש וללא הרשעה. במקרים אחרים, עורך דין פלילי מקצועי יידע להגיע להסדר טיעון מקל באופן שיבטיח כי העונש שיוטל על הנאשם יהיה מקל ובנסיבות מסוימות יוכל לשכנע את בית המשפט להימנע מהרשעתו של הנאשם.

תיק ציד לא חוקי שהמשרד ייצג בו

עורך דין אביב מזרחי ייצג נאשמת שהוגש נגדה כתב אישום לבית משפט השלום בטבריה בגין ציד לא חוקי של חוחיות (מעין ציפור בר מוגנת). חשוב לציין שלרוב חיה זו אינה ניצודה לשם ספורט או מאכל, אלא לשם החזקה וגידולה בתנאי שבי, בדומה לאופן שבו מוחזקים תוכים וציפורים אחרים.

לאחר שעורך דין אביב מזרחי הצביע בפני התביעה על קשיים ראייתיים משמעותיים בהקשר לעבירות שיוחסו לנאשמת, המדינה הסכימה לתקן את כתב האישום ולייחס לנאשמת עבירה של החזקת חיית בר מוגנת. מטבע הדברים, עבירת ההחזקה נחשבת לעבירה קלה בהרבה מעבירת הציד שיוחסה לנאשמת בכתב האישום המקורי.  

עוד הוסכם בין הצדדים כי הנאשמת תישלח לתסקיר שירות מבחן שימליץ לבית המשפט בעניין סוגיית אי הרשעת הנאשמת. שירות המבחן ציין בחוות דעתו כי הנאשמת הינה אישה נורמטיבית שלקחה אחריות על מעשיה והביעה צער אודות השתלשלות העניינים. נוכח העובדה שההרשעה עלולה לפגוע בעתידה של הנאשמת, שירות המבחן המליץ להימנע מהרשעתה ולהטיל עליה עונש של שירות לתועלת הציבור.

משמעות אי ההרשעה היא כי במקרים חריגים במיוחד בית המשפט קובע כי הנאשם ביצע את העבירה שיוחסה לו בכתב האישום, אך על מנת שלא לפגוע בנאשם ולהכתימו בעבירה פלילית הוא נמנע מהרשעתו כך שעברו הפלילי של הנאשם נותר "נקי" להרחבה על אי הרשעה בהליך פלילי קראו במאמר אחר שכתבתי.

לאחר קבלת תסקיר שירות המבחן עורך דין אביב מזרחי הצליח לשכנע את התביעה להציג בפני בית המשפט עמדה משותפת שעיקרה הימנעות מהרשעת הנאשמת והטלת עונשים של התחייבות כספית להימנע מעבירה לצד 100 שעות לתועלת הציבור שהנאשמת תרצה במתנ"ס.

בסופו של דבר, בית המשפט כיבד את הסכמת הצדדים נמנע מהרשעת הנאשמת והטיל עליה את העונשים המוסכמים של התחייבות להימנע מעבירה ו-100 שעות לתועלת הציבור. מדובר בתוצאה טובה במיוחד עבור הנאשמת שעברה נותר "נקי" מהרשעות והעונש שהוטל עליה הוא קל יחסית למקרים דומים אחרים. קראו עוד אודות אותו מקרה שהסתיים באי הרשעה.

מחפש עורך דין פלילי בקריות? מחפש עורך דין פלילי בנהריה? מחפש עורך דין פלילי בחדרה? מחפש עורך דין פלילי בנשר? מחפש עורך דין פלילי בחיפה ? זומנת לחקירה בעבירה פלילית? הוגש נגדך כתב אישום בגין ציד לא חוקי? מוזמן להתקשר לעו"ד אביב מזרחי 0504-399-440.

הערה:

מאמר זה מאגד מידע כללי וראשוני ואינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. אין להסתמך על הכתוב מבלי להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

עו"ד מע"מ
ייצוג חשודים ונאשמים
עו"ד מע"מ

עו"ד מע"מ הינו כינוי לעורך דין שעוסק בעבירות כלכליות ובעבירות צווארון לבן ובאופן ספציפי בעבירות לפי חוק ערך מוסף. כפי שידוע לכל, מע"מ הינו קיצור

התליית רישיון נהיגה
כל הפוסטים
התליית רישיון נהיגה

התליית רישיון נהיגה הינה סנקציה מנהלית שמשרד הרישוי מטיל על נהגים והלכה למעשה אוסרת עליהם לנהוג בכל כלי רכב מנועי. חשוב להדגיש כי ישנן מספר

דילוג לתוכן