חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כתב אישום על תאונת דרכים

כתב אישום על תאונת דרכים
תוכן עניינים

כפי שנסביר במאמר זה, כתב אישום על תאונת דרכים יכול להיות נגד נהג גם במקרה בו מדובר בתאונה של נזק בלבד מבלי שכלל התקיימו פגיעות לגוף. ההחלטה אם יוגש כתב אישום בגין תאונת דרכים ואם לאו מצויה בתחום סמכותה של לשכת תביעות התעבורה. זו תחליט אם להגיש כתב אישום על תאונת דרכים בהתאם לראיות הקיימות בתיק והנהלים המשטרתיים הרלוונטיים.

תאונות דרכים הפכו מזמן למכת מדינה ולמרבה הצער לא מעט נהגים בכבישי ישראל מעורבים בתאונות דרכים קשות ולעיתים אף קטלניות. בחלק מהציבור רווחת סברה שגויה כי רק במקרים של תאונות דרכים קשות משטרת ישראל מגישה כתבי אישום נגד הנהגים המעורבים בתאונה ואילו במקרים של תאונות קלות היא מפנה את הנהגים לנקוט בהליכים אזרחיים לפי חוק הפלת"ד.

באופן טבעי, כאשר נהג מעורב בתאונת דרכים, עולות שאלות שונות שרלוונטיות להליך המשפטי וכן רצון וצורך להבין במה הדבר כרוך וכיצד יש לנהוג. במסגרת המאמר שבנדון, נבחן ונדון בסוגיות שונות הקשורות לתאונות דרכים וננסה לענות על שאלות בוערות הקשורות לנושא זה.

מתי יוגש כתב אישום בגין תאונת דרכים?

אין זה סוד שתאונות דרכים הן עניין נפוץ למדי במדינת ישראל. רבות מהן מתרחשות מידי יום ביומו בכבישי ישראל. חשוב להדגיש שלא בכל תאונת דרכים מעורבת משטרת ישראל וכן לא בכל תאונה יוגש כתב אישום נגד הנהג האשם בה.

פעמים רבות, מעורבות משטרת ישראל מתבטאת אך ורק במתן אישור על תאונת דרכים לנהגים המעורבים לצורך תביעה וצרכים שקשורים לביטוח ותו לא.

ברם, כאשר משטרת ישראל סבורה כי ישנן ראיות חזקות הקושרות את אחד הנהגים המעורבים בתאונה לביצוע עבירת תעבורה או עבירות תעבורה, היא תמליץ ללשכת התביעות להעמיד את הנהג לדין בבית משפט לתעבורה.

פעמים רבות, גם כאשר ישנן ראיות נגד הנהג בגין מעורבותו בביצוע עבירת תעבורה, עדין ייסגר התיק והנהג לא יעמוד לדין.

כתבי אישום נגד נהגים המעורבים בתאונות דרכים יוגשו כאשר מדובר בתאונה קשה אשר גרמה לחבלות של ממש לגוף ולרכוש. כמו כן, המשטרה נוהגת להגיש כתב אישום על תאונת דרכים כאשר מדובר בנהג חדש שמעורב בתאונה. במקרים מסוג זה קיימת נטייה משטרתית להחמיר עם הנהג החדש ולהגיש נגדו כתב אישום גם כאשר מדובר בתאונה קלה.

כאשר מדובר בתאונה בה נגרם נזק בלבד, הגישה הרווחת שנהוגה במשרדי התביעה הינה שראוי להימנע מהגשת כתב אישום בבית משפט לתעבורה כנגד הנהג האשם בתאונה אלא להפנות את הצדדים להליך אזרחי לצורך כיסוי ביטוחי.

האם כתב אישום בגין תאונת דרכים מהווה עבירה פלילית?

על פניו המונח "כתב אישום" מעלה באופן טבעי שאלה האם מדובר בהליך פלילי העלול לפגוע בעתידו של הנהג המעורב בתאונה או שמא מדובר בעבירות השייכות לפקודת התעבורה אשר אינן נרשמות בגיליונו הפלילי של הנהג.

עבירות תעבורה המופיעות בכתב אישום בגין תאונת דרכים לרוב תהיינה עבירות השייכות לפקודת התעבורה או תקנות התעבורה כך שעל פניו אין המדובר בהליך פלילי.

אמנם, דיני תעבורה מתנהלים בהתאם לחוק סדר דין הפלילי אך אין המדובר בעבירות אשר במהותן הינן עבירות פליליות הנרשמות בגיליון רישום פלילי של הנהג. בשונה ממקרים של תאונות דרכים קלות או תאונות דרכים בהן קיפח אדם את חייו, הרי שכאשר מדובר בתאונה קטלנית, עבירת גרם מוות ברשלנות הינה עבירה פלילית לכל דבר ועניין ואם וכאשר יורשע הנהג במיוחס לו, תרשם היא לחובתו בגיליון המרשם הפלילי שלו.

גם במקרים בהם תאונת הדרכים כרוכה בביצוע עבירות נוספות כגון: סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו וכו' הרי שעבירות אלו יגררו בהכרח רישום פלילי לחובתו של הנהג בהתאם לדין הפלילי וחוק העונשין.

אלו עבירות נפוצות יכלול כתב אישום בגין תאונת דרכים?

כתב אישום על תאונת דרכים יכלול את העבירות הרלוונטיות לביצוע העבירות שביצע הנהג בהתאם למעשיו ונסיבות המקרה. יחד עם זאת, ניתן למנות מספר עבירות נפוצות אשר כמעט כל כתב אישום  על תאונת דרכים יכיל:

  • נהיגה ברשלנות – עבירה זו מיוחסת לנהג כאשר סבורה התביעה המשטרתית כי הנהג פעל בניגוד למצופה מאדם סביר. יש לשים לב כי בגין עבירה של נהיגה ברשלנות, קיימת חובת פסילת רישיון נהיגה לתקופה מינימלית שלא תפחת משלושה חודשים.
  • נהיגה בקלות ראש – עבירה זו לעיתים חופפת לעבירה של נהיגה ברשלנות והינה מונח משפטי המייחס לנהג נהיגה במצב של קלות ראש.
  • התנהגות הגורמת נזק לגוף – כאשר מדובר בתאונה אשר גרמה לחבלות לגוף כתב האישום ייחס לנהג את עבירה זו. יש לשים לב כי כל חבלה לגוף ולו הקטנה ביותר תגרור רישום עבירה זו לחובתו של הנהג.
  • התנהגות הגורמת נזק לרכוש – כאשר נגרם נזק לרכוש הרי שניתן יהיה לייחס לנהג עבירה זו.
  • נהיגה בחוסר זהירות – סעיף עבירה זה הינו סעיף חיקוק קל יותר מעבירה של נהיגה רשלנית ולרוב אינו מחייב בפסילת רישיון נהיגה.
  • עבירות תנועה נלוות לתאונה כגון אי מתן זכות קדימה להולך רגל, חציית צומת באור אדום, אי מתן זכות קדימה לרכב, אי ציות לשוטר, אי ציות למרור עצור, שימוש בטלפון נייד בזמן נסיעה וכדומה. קראו עוד על עבירות תעבורה אחרות במאמר שכתבתי בנושא דוח טלפון.

מה העונש על כתב אישום של תאונת דרכים?

ברוב המקרים שבהם מוגש כתב אישום בגין תאונת דרכים התביעה המשטרתית עותרת לפסילת רישיון נהיגה בפועל למשך תקופה מממושכת ושאינה נופלת ממספר חודשי פסילה. יש לזכור כי כאשר מיוחסת לנהג נהיגה ברשלנות או קלות ראש הרי שקיימת חובה לפסול את רישיונו לתקופה מינימלית של 3 חודשים. עונשו של הנהג ייקבע בסופו של יום בהתאם למספר פרמטרים שונים המשליכים ישירות על רף הענישה.

  1. עברו התעבורתי של הנהג הינו פרמטר מרכזי המשליך ישירות על חומרת העונש אשר יוטל על הנהג בסופו של יום. ככל ולנהג עבר תעבורתי מכביד יותר הרי שהעונש אשר יוטל עליו יהיה חמור יותר מנהג האוחז ברישיון נהיגה שנים ארוכות ללא עבר כלל.
  2. נסיבות התאונה אף הן משליכות על חומרת העונש ויקבעו את עוצמתו. ככל שמדובר בתאונה קלה עניין זה  יילקח בחשבון לעניין העונש. לעומת זאת, ככל ומדובר בתאונה אשר גרמה לחבלות של ממש, עלול רישיון של הנהג להיפסל לתקופה ארוכה וממושכת.
  3. במקרים מסוימים, כאשר מדובר בתאונות קשות אשר הותירו בנפגע העבירה נכויות וחבלות של ממש, התביעה תעתור לעונשים חמורים יותר לצד הפסילה כגון עבודות שירות או מאסר בפועל של ממש.

עורך הדין המטפל בתיק לאחר שקילת כל השיקולים הרלוונטיים, יחליט כיצד ובאיזה אופן לפעול על מנת שניתן יהיה להימנע מעונש חמור במקרה זה.

שימוע מנהלי בפני קצין משטרה לפני הגשת כתב אישום?

כאשר מתרחשת תאונת דרכים ומתקיים יסוד סביר להגשת כתב אישום בגין התאונה הרי שהנהג יוזמן לשימוע בפני קצין משטרה אשר מחזיק בסמכות לשלול את רישיון הנהיגה שלו לתקופה של 60 ימים. הליך זה נקרא שימוע מנהלי ומתנהל בפני קצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה. במסגרת השימוע, לקצין המשטרה יש שיקול דעת אם לשלול את רישיונו של הנהג או להותירו בידיו. קראו עוד על שימוע במאמר שכתבתי על שימוע בפני קצין תנועה.

במסגרת מכלול הנסיבות, שוקל קצין המשטרה את עברו התעבורתי של הנהג, וותק נהיגתו, נסיבות התאונה וכן נסיבותיו האישיות. מסיבה זו, ככל ורישיון הנהיגה נחוץ לנהג המעורב בתאונה, מומלץ להגיע לשימוע עם עורך דין אשר יעלה את הטיעונים הנכונים בפני קצין המשטרה וישכנעו לא ליטול את רישיון הנהיגה של הנהג.

ככל וקצין המשטרה לא השתכנע ובכל זאת נטל את רישיון הנהיגה, ניתן להגיש בקשה לביטול פסילה מנהלית לבית המשפט לתעבורה ולערער על החלטת הקצין הפוסל. גם במקרה זה ועל מנת שסיכויי הבקשה יגדלו, יש לפעול באמצעות עורך דין תעבורה המתמחה בתחום ולו הניסיון והידע כיצד להתמודד עם בקשות מסוג זה.

נהג חדש ותאונת דרכים

רבים לא מודעים לכך אך על נהג חדש חלות החמרות מסוימות אשר במקרים בהם יבצע עבירות תעבורה הוא עלול להידרש לשוב ולבצע מחדש מבחנים לצורך קבלת רישיון הנהיגה. במקרה של נהג חדש, יש לבחון את העבירה שביצע בהתאם לתוספת השלישית לפקודת התעבורה בה מופיעה רשימת העבירות האסורות לנהג חדש.

במקרה של תאונת דרכים אשר גרמה לנזק לגוף, עלול הנהג החדש להידרש לבדיקות על ידי המכון הרפואי של משרד הרישוי עם תום תקופת הנהג חדש ולאחר מכן לבצע מבחנים לצורך חידוש רישיונו. יש לשים לב כי גם כאשר מדובר בתאונת דרכים קלה אשר גרמה לנזק בלבד, רשאי משרד הרישוי להפנות את הנהג לבדיקות במכון הרפואי. קראו עוד על בנושא זה במאמר שכתבתי על נקודות משרד הרישוי.

מומלץ להיוועץ עם עורך דין תעבורה המתמחה בתחום טרם סיום התיק בבית המשפט על מנת שניתן יהיה לוודא כי רישיונו של הנהג ישמר בסופו של דבר והוא לא יידרש לביצוע מבחנים על ידי משרד הרישוי.

כיצד עורך דין תעבורה יוכל לסייע במקרה של תאונת דרכים?

היוועצות עם עורך דין לתעבורה עוד בשלביה הראשונים של התאונה יכולה לסייע לא מעט לנהג המעורב בה. פעמים רבות, נהגים אשר היו מעורבים בתאונות דרכים היו בטוחים כי הם אשמים בדין אך לאחר הבנת האירוע כולו הסתבר כי כלל הצדק איתם ואין מקום לשלול את רישיונם או להעמידם לדין. מעבר לייעוץ  המשפטי שהוא מעניק לנהג, עורך דין לתעבורה, יסייע אף בצילום החומר המשטרתית מלשכת התביעות וינהל משא ומתן עמה במטרה להמתיק את עונשו של הנהג. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי על חקירת משטרה בתאונת דרכים.

במסגרת הסדרי טיעון, עורך הדין יפעל לשינוי עבירת הרשלנות לעבירה קלה יותר אשר לא תפגע ברישיונו של הנהג ותאפשר לו להמשיך לנהוג בבטחה מבלי שפרנסתו וחירותו יפגעו. גם כאשר מדובר בתאונות דרכים קשות, עורך הדין יפעל להציג את גרסתו של הנהג בפני בית המשפט ובמקרה הצורך לנהל את התיק ולשאוף לזיכויו בדין. עורך הדין יוכל אף להעריך את המצב המשפטי הקיים בתיק ולהמליץ לנהג כיצד ובאיזה אופן לפעול.

בסופו של דבר, אירוע של תאונת דרכים הינו מקרה אשר רב הנסתר על הגלוי בו ונהג אשר אינו בקיא בחוק ובפסיקה, עלול למצוא עצמו מסובך בסנקציות שונות על ידי משרד הרישוי וכן על ידי בית המשפט שעלול להטיל עליו פסילת רישיון לתקופה ממושכת.

פניה לעורך דין תעבורה בחיפה יכולה בהחלט להציל את רישיון הנהיגה של הנאשם בדין ולצמצם את הנזקים שיגרמו לו עקב התאונה באופן ניכר. אל תהמרו על רישיון הנהיגה שלכם, פנו לעורך דין תעבורה בהקדם האפשרי ושימרו על רישיון הנהיגה.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

עו"ד מע"מ
ייצוג חשודים ונאשמים
עו"ד מע"מ

עו"ד מע"מ הינו כינוי לעורך דין שעוסק בעבירות כלכליות ובעבירות צווארון לבן ובאופן ספציפי בעבירות לפי חוק ערך מוסף. כפי שידוע לכל, מע"מ הינו קיצור

התליית רישיון נהיגה
כל הפוסטים
התליית רישיון נהיגה

התליית רישיון נהיגה הינה סנקציה מנהלית שמשרד הרישוי מטיל על נהגים והלכה למעשה אוסרת עליהם לנהוג בכל כלי רכב מנועי. חשוב להדגיש כי ישנן מספר

דילוג לתוכן