חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תקיפת בת זוג

תקיפת בת זוג
תוכן עניינים

מחפש עורך דין לייצוג בעברית תקיפת בת זוג ? הגעת למקום הנכון. עורך דין אביב מזרחי צבר ניסיון רב בעבירות של אלימות בתוך המשפחה וייצג בהצלחה נאשמים רבים שהואשמו בעבירה של תקיפת בת זוג.

חלק מהנאשמים שעורך דין אביב מזרחי ייצג עברו הליך שיקומי וטיפולי ואף עברו עם בת זוגם טיפול זוגי שהפחית את הסיכון לאירועים וחיכוכים נוספים וכתוצאה מכך זכו להקלה עונשית.

מאמר זה כולל מידע משפטי אודות העבירה של תקיפת בן זוג, לרבות החלופות השונות של העבירה והעונשים שבתי המשפט נוהגים להטיל על נאשמים שהורשעו בעבירה זו.

התייחסות הרשויות לעבירה של תקיפת בת זוג

תקיפת בן/בת זוג הינה עבירת אלימות ספציפית מתחום עבירות האלימות במשפחה. כפי שציינתי במאמרים אחרים, עבירות האלימות במשפחה נחשבות לעבירות פליליות חמורות למדי שהיחס של הרשויות ובתי המשפט כלפי נאשמים בעבירות אלו הוא מחמיר ונוקשה.

מעניין לציין כי נאשם שמואשם או הורשע בעבירות אלימות חמורות למדי שאינן מתחום האלימות במשפחה צפוי לקבל יחס מקל בהרבה בהשוואה לנאשם שביצע עבירות אלימות חמורות פחות אולם בתוך התא המשפחתי. קראו עוד על עבירות אלו במאמר שכתבתי על עבירות אלימות במשפחה.

כפי שיצוין בהמשך המאמר, העונשים שקבועים לצד העבירות של אלימות במשפחה, ובכלל זה העונש שקבוע לצד העבירה של תקיפת בן/בת זוג הינם כפולים מהעונשים שניתן להטיל על נאשם שהורשע באותה עבירה שהתבצעה כלפי אדם שאינו בן משפחתו. כפילות העונשים האמורה מבטאת את היחס המחמיר שהמחוקק רצה לבסס כלפי עבירות אלו.

מי נחשבת לבת זוג בחוק העונשין?

סעיף 382(ב)(1) לחוק העונשין , תשל"ז-1977 הוא הסעיף שלמעשה מגדיר את גבולות הגזרה בהקשר לעבירה של תקיפת בת זוג. על סעיף זה גם ידועה בציבור תיחשב לבת זוג בראי חוק העונשין וגם בת זוג לשעבר. דהיינו, העבירה של תקיפה נגד בת זוג חלה הן בעניינם של זוגות ידועים בציבור והן בעניינם של בני זוג לשעבר.

במילים אחרות, דינו של אדם שתוקף את בת זוגו הנוכחית זהה לדינו של אדם שתקף את בת זוגו לשעבר והעובדה שבני הזוג כבר פרודים אינה מורידה או מעלה מבחינת חומרת העבירה.

 כיצד מוגדרת תקיפה בחוק העונשין?

על מנת להבין את העבירה שעניינה תקיפת בן/בת זוג ראוי תחילה לעמוד על משמעות המונח "תקיפה מבחינת חוק העונשין הישראלי. סעיף 378 לחוק העונשין הוא הסעיף הרלוונטי שעוסק בעבירת התקיפה.

על פי הסעיף האמור תקיפה הינה פעולה של הפעלת כוח על אדם אחר ללא הסכמתו לרבות הכאה, נגיעה, פגיעה באמצעות גז, ריח, חשמל, אור, הפעלת חום, והכל במידה שאחת מהפעולות האמורות הובילו לקורבן לאי נוחות או נזק.

כפי שניתן להבין, המחוקק הגדיר את פעולת התקיפה באופן שניתן להגדיר מעשים רבים בגדר תקיפה. קראו עוד בעניינים אלו במאמר שכתבתי בנושא עבירת התקיפה.

מה זה תקיפת בת זוג?

על פי חוק העונשין תקיפת בת זוג הינה כל פעולה של הכאה או הפעלת כוח כלשהו על בת זוג של החשוד (או הנאשם) לרבות תקיפה של בת זוג לשעבר. כפי שציינתי קודם לכן, העבירות של תקיפת בן/בת זוג נבדלות מעבירות האלימות האחרות בהקשר ליחס הרשויות כלפיהן והעונשים המקסימליים שהמחוקק מצא לנכון לקבוע לצדן.

 מהי תקיפת סתם?

תקיפת סתם היא עבירה שמבטאת תקיפה בעצימות נמוכה ובדרגת חומרה נמוכה. מבחינת משפטית וחוקית מדובר בתקיפה שלא גרמה לקורבן העבירה לחבלות. חשוב לציין כי במקרים רבים, כתבי אישום שמוגשים בגין עבירות תקיפה חמורות יותר מתוקנים בסופו של דבר על ידי התביעה כך שיכללו עבירה של תקיפה סתם במסגרת של הסדר טיעון. קראו עוד על הסדרי טיעון במאמר שכתבתי על כתב אישום.

מבחינת העבירה של תקיפה סתם חשוב להדגיש פעם נוספת כי מדובר בעבירה ששמורה למקרים קלים בלבד כגון דחיפות, סטירות או מכות חלשות.

ככל שהתקיפה הסתיימה בחבלות שניתן לראותן בעין אזי שהעבירה של תקיפה סתם איננה עבירת האלימות המתאימה למקרה.

מה העונש על תקיפה סתם?

כפי שציינתי קודם לכן העבירה של תקיפה סתם נחשבת לעבירה קלה באופן יחסי בהשוואה לעבירות אלימות אחרות כגון פציעה, חבלה חמורה או תקיפה הגורמת לחבלה של ממש. בהתאם לכך העונש שקבוע לצד העבירה הינו עונש נמוך באופן יחסי ועומד על שנתיים של מאסר בפועל כעונש מקסימלי.

ברוב המקרים שנאשם מורשע בעבירה זו בית המשפט צפוי להימנע מהטלה של מאסר בפועל למעט במקרים חריגים במיוחד. חשוב לציין כי הדברים האמורים אינם בהכרח נכונים לגבי העבירה של תקיפת בת זוג שהסתיימה ללא חבלות.

כאמור, הרשויות מתייחסות באופן שונה לעבירות שעניינן אלימות במשפחה באופן שונה מעבירות האלימות הרגילות והדברים נכונים בעיקר לגבי העונשים שמוטלים על הנאשמים בעבירות אלו.

מה העונש על תקיפת בת זוג?

התשובה לשאלה זו תלויה בסוג העבירה שמיוחסת לנאשם. כאמור, ישנן מספר עבירות שמוגדרות כתקיפת בת זוג כאשר לכל עבירה קיים עונש מקסימלי אחר בחוק העונשין.

בכל הנוגע לעבירה של תקיפת בת זוג "סתם" דהיינו תקיפת בת זוג שלא גרמה לנפגעת העבירה לחבלות משמעותיות העונש המקסימלי שניתן להטיל על הנאשם עומד על כפל העונש שקבוע לצד העבירה הרגילה של תקיפה סתם. דהיינו, העונש בגין תקיפת בת זוג סתם הינו 4 שנות מאסר כעונש מקסימלי.

העונש הפרטני שבית המשפט מטיל על נאשם בכל עבירה פלילית תלוי בנסיבות המקרה הספציפי וגם בנסיבותיו האישיות של הנאשם.

בעבירה של תקיפה בת זוג הנתונים הרלוונטיים יהיו מספר התקיפות, משך התקיפה, טיב התקיפה (דחיפה שונה מסטירה), עמדת קורבן העבירה כלפי הנאשם ומהות היחסים בין המתלוננת לנאשם.

חשוב לציין שבעבירה של תקיפת בת זוג סתם לכאורה אין חשיבות לנזקי התקיפה הואיל ומדובר בעבירה שמעצם טבעה ומהותה אינה כוללת עבירות שגרמו לחבלות. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי בנושא תיק פלילי.

מה זה תקיפה הגורמת לחבלה של ממש?

כפי שהובהר בחלק הקודם, תקיפה סתם הינה עבירה שלא גרמה לקורבן לחבלות. להבדיל ממנה, העבירה של תקיפה הגורמת לחבלה של ממש מבטאת תקיפה שאכן הותירה על הקורבן חבלות גם אם לא חבלות משמעותיות במיוחד. לרוב מדובר על חבלות מסוג שריטות, סימנים אדומים, סימנים כחולים או "פנסים בעין".

חשוב לציין כי על מנת שבית המשפט ירשיע נאשם בעבירה זו הוא מחויב להתייחס לראיות שמתעדות את החבלות האמורות. ראיות מסוג זה יכולות להתבטא במסמכים רפואיים, תמונות או סרטונים.

בהשוואה לעבירה של תקיפה סתם העבירה של תקיפת הגורמת לחבלה של ממש נחשבת לחמורה יותר, וזאת באופן טבעי לאור העובדה שמדובר בתקופה קשה יותר שגרמה לחבלות כלשהן ונזקים גופניים לקורבן העבירה.

הדברים נכונים ביתר שאת בהקשר לעבירת של תקיפת בת זוג שגרמה לחבלה של ממש. קראו עוד על עבירה זו במאמר שכתבתי על תקיפה שגרמה לחבלה של ממש.

מה העונש על תקיפה שגרמה לחבלה של ממש?

העונש המרבי שבית המשפט רשאי להטיל על נאשם שהורשע בעבירה של חבלה של ממש עומד על 3 שנות מאסר ומדובר למעשה על עבירה מסוג עוון (שהעונש שקבוע לצדה אינו עולה על 3 שנות מאסר).

כאמור, העונש האמור מתייחס לתקיפה שגרמה לחבלה של ממש בין שני אנשים שאינם בני משפחה כך שהוא אינו רלוונטי לעבירה של תקיפת בת זוג.

מה העונש על תקיפת בת זוג שגרמה לחבלה של ממש?

כאמור, המחוקק ראה לנכון לבטא את החומרה היתרה של עבירות שמבוצעות בתא המשפחתי באמצעות כפל ענישתי בין עבירות אלו לעבירות התקיפה הרגילות והדבר נכון גם לגבי עבירה זו.

הואיל והעונש המקסימלי שניתן להטיל על נאשם שהורשע בעבירה של חבלה של ממש (הרגילה) עומד על 3 שנות מאסר אזי שהעונש שניתן להטיל על אדם שהורשע בתקיפת בת זוג שגרמה לחבלה של ממש עומד על 6 שנות מאסר.

בעבירה זו בתי המשפט נוהגים להתחשב בחומרת החבלות, טיב היחסים בין בני הזוג (גרושים, פרודים, עדיין בני זוג), מספר התקיפות ואופן התקיפות.

ויודגש, נאשמים בעלי עבר פלילי שמורשעים בעבירה זו נמצאים בסכנה של ממש שבית המשפט ייבחר להטיל עליהם מאסר בפועל. הדברים נכונים בקל וחומר בהתייחס לנאשמים שלחובתם כבר רשומות הרשעות בעבירות שעניינן תקיפת בת זוג.

מעצר עד תום ההליכים בעבירות של תקיפת בת זוג

בעבירות שעניינן אלימות במשפחה ותקיפת בת זוג המדינה נוהגת לבקש מבית סעיף 21(א)(5) לחוק חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), תשנ"ו-1996 קובע כי העבירה של תקיפת בת זוג הינה עבירה שמקימה עילת מעצר סטטוטורית.

דהיינו, מדובר בעבירה שהמחוקק קבע לגביה כי היא עבירה שמצדיקה מעצר עד תום ההליכים. שאלת שחרורו או מעצרו של נאשם בעבירה של תקיפת בת זוג תלויה בגורמים רבים ובעיקר בהתרשמותו של בית המשפט מהמסוכנות שנשקפת מהנאשם לביצוע עבירות נוספות כלפי בת זוגו.

תסקיר מעצר בעבירת תקיפת בת זוג

במסגרת של הליך מעצר עד תום ההליכים בתי המשפט נוהגים להשתמש בשירותיו של שירות המבחן על מנת להעריך את מסוכנותו של הנאשם ואת האפשרות לשחררו לחלופת מעצר (מעצר בית). במסגרת תסקיר המעצר קצין המבחן ישוחח עם הנאשם וישמע את גרסתו לאירועים ואת עמדתו כלפי בת זוגו וביצוע העבירות המיוחסות לו.

באופן אבסורדי, נאשם שמכחיש את המיוחס לו בפני קצין המבחן צפוי לקבל חוות דעת שלילית שקובעת כי הוא מסוכן ואין זה ראוי לשחררו לחלופת מעצר. האבסורדיות שבנוהג האמור נעוצה בעובדה שאין לקצין המבחן כלים להעריך את אשמתו או חפותו של הנאשם ואין זה מתפקידו.

כלומר, קיימת אפשרות ממשית שבפני קצין המבחן ניצב אדם חף מפשע שמכחיש בצדק את המעשים המיוחסים לו אולם קצין המבחן יקבע בחוות דעתו שמדובר באדם מסוכן ואלים על בסיס הכחשת העבירה בלבד. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי בנושא עורך דין מעצר.

בחינת מפקחים בתסקיר מעצר

לצד התרשמותו מהנאשם, קצין המבחן מעביר גם את התרשמותו מהמפקחים המוצעים שמסכימים לפקח על הנאשם. חשוב לציין בהקשר זה כי מפקחים שתומכים בנאשם ו-"מגוננים" עליו בהקשר לביצוע העבירות גם כן צפויים לקבל חוות דעת שלילית מטעם שירות המבחן בטענה כי הם "מקלים ראש בביצוע העבירות".

כפי שניתן להבין, קבלת תסקיר מעצר חיובי שממליץ על שחרורו של הנאשם אינו דבר של מה בכך. לכן, במקרים מסוג זה מומלץ תמיד להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי פרטי שיכול לסייע לנאשם ולמשפחתו להבין את ההליך של קבלת תסקיר מעצר מטעם שירות המבחן.

מעצר בית בתקיפת בת זוג

הסיכויים להשתחרר למעצר בית בתקיפת בת זוג תלויים במספר גורמים משתנים. חשוב לציין בהקשר זה כי בתי המשפט תמיד יעדיפו לשחרר נאשם למעצר בית בעבירה מסוג זה כאשר מוצגת בפניהם חלופת מעצר ראויה אולם גם מרוחקת ממקום מגוריה הנוכחיים של המתלוננת.

דהיינו, על מקום מעצר בית המוצע להיות מרוחק ממקום מגוריה של בת הזוג. באופן הזה, בית המשפט מנסה להבטיח כי כתוצאה משחרורו של הנאשם למתלוננת לא נשקף סיכון גבוה לתקיפה נוספת.

תלונות שווא על תקיפת בן/בת זוג

למרבה הצער, בשנים האחרונות "הנשק" שעניינו תלונות במשטרה בגין תקיפה של בת הזוג הפך לנפוץ למדי במסגרת סכסוכים משפחתיים בין בני זוג לשעבר או בני זוג שנמצאים בעיצומו של סכסוך מכוער שנדון בבית המשפט לענייני משפחה.

עורך דין אביב מזרחי נתקל לאורך השנים במספר רב של תיקים שעלה מהם נינוח של תלונת שווא על רקע מניעים נקמניים כאלה ואחרים.

לעיתים קרובות, עורכי דינם של בני הזוג ימליצו להם להעלות טענות בעניין אלימות של בן הזוג גם במקרים שבהם הטענות האמורות רחוקות מהמציאות. תלונות אלו מוגשות למשטרה ולעיתים אף לבית המשפט לענייני משפחה במסגרת הליכים של צווי הרחקה וצווי הגנה. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי על צו הגנה.

כתב אישום על תקיפת בן/בת זוג

כפי שניתן להבין, אדם שמוגש נגדו כתב אישום שמייחס לו עבירות של תקיפה נגד בת/בן זוג עלול למצוא את עצמו "בצרות צרורות".

לא זו בלבד שבית המשפט עלול בתום ההליך הפלילי לגזור עליו מאסר בפועל לתקופה ממושכת אלא שהוא אף עשוי למצוא את עצמו מנהל את התיק כאשר הוא עצור עד תום ההליכים. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי בנושא מעצר עד תום ההליכים.

עורך דין אביב מזרחי ייצג בהצלחה גברים רבים שהואשמו בעבירות של אלימות במשפחה ככלל ועבירות של תקיפת בן/בת זוג ככלל.

ייצוג של עורך דין פלילי בעבירת תקיפת בת זוג

כפי שציינתי לאורך המאמר, עבירות של אלימות בתוך המשפחה נחשבות לעבירות חמורות במיוחד. היחס המחמיר של התביעה ובית המשפט נובע בין היתר מעמדות הציבור שמוקיע את העבירות האמורות.

יתרה מכך, בשנים האחרונות מקרים רבים שנוגעים לעבירות של תקיפת בן/בת זוג הסתיימו בתוצאות קשות במיוחד ואף באובדן בחיי אדם. התקשורת נותנת את הדגש על עבירות אלו וסוקרת בצורה נרחבת את אוזלת היד של הרשויות בטיפול באותן עבירות. כל הגורמים האמורים מובילים ליחס מחמיר במיוחד של השופטים כלפי הנאשמים בעבירות אלו.

נוכח היחס המיוחד שהנאשמים בעבירות אלו זוכים להם מצד הרשויות ובתי המשפט מומלץ תמיד לקבל ייצוג משפטי איכותי מעורך דין פלילי פרטי בעבירות שעניינן תקיפת בן/בת זוג.

במקרים שבהם עולה ספק סביר בהקשר לאשמתו של הנאשם ועולה חשש כי תלונת בת זוגו כלפיו הינה תלונת שווא עורך דינו יוכל לנהל את המשפט הפלילי במטרה לזכותו מהמיוחס לו.

במקרים אחרים, שבהם המצב הראייתי אינו נוטה לטובתו של הנאשם (ומעיד על אשמתו) עורך דינו יוכל לנהל עם התביעה משא ומתן במטרה להשיג לו הסדר טיעון מקל שיוודא שהתיק יסתיים ללא הטלה של מאסר בפועל.

חשוב לציין כי בדומה לכל עבירה פלילית אחרת, גם בעבירות של תקיפת בן/בת זוג קיימת חשיבות להתייעצות עם עורך דין וליווי עוד בשלב החקירה הפלילית.

במקרים רבים, עורך דין פלילי פרטי יוכל לסייע לחשוד להציג את ראיותיו לחוקרי המשטרה באופן שיוביל לגניזת התיק ללא העמדה לדין. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי בנושא חקירה באזהרה.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

הצלחות המשרד
ערר שעורך דין אביב מזרחי הגיש בעניין עילת סגירה של תיק התקבל על ידי הפרקליטות הפלילית בחיפה. כתוצאה מכך הרישום הפלילי של לקוחת המשרד נמחק למרות שבתחילה הואשמה בעבירות חמורות של התעללות בילדים.

לקוחת המשרד עבדה כמטפלת פרטית של שני ילדים קטינים. לאחר שסיימה את עבודתה עם הילדים הסתכסכה עם אימם בעקבות וויכוח סתמי ברשת החברתית "פייסבוק". בעקבות

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.
הצלחות המשרד
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.

באחת משעות הלילה הקטנות אופנוע יוקרתי נגנב בצפון תל אביב. פחות משעה לאחר הגניבה לקוח המשרד נעצר על ידי שוטרים שהוא מתחבא מאחורי חונה בסמוך

בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.
הצלחות המשרד
בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.

נגד לקוח המשרד הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בחדרה המייחס לו עבירות החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה בשכרות (תחת השפעת סמים).  על אף

דילוג לתוכן