חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חקירה במשטרה לאחר תאונת דרכים

חקירה במשטרה לאחר תאונת דרכים
תוכן עניינים

חקירה במשטרה לאחר תאונת דרכים היא קריטית ויש לנהוג באיפוק בהליך החקירה.

למרבה הצער, בשנים האחרונות תאונות דרכים הן מאורע נפוץ ועניין שבשגרה בכבישי ישראל. העלייה המתמדת במספר כלי הרכב בכבישים גורמת לצפיפות משמעותית ואף מגבירה את הסיכויים למעורבות בתאונת דרכים גם לאנשים שמקפידים על נהיגה זהירה בהתאם לחוקי הדרך.

מטבע הדברים, תאונות דרכים אינן מאורע נעים במיוחד לאנשים המעורבים בהן, וזאת גם כאשר מדובר בתאונות קלות שהסתיימו ללא נפגעים בגוף או בנפש.

חלק ניכר מהציבור הנורמטיבי בישראל אינו מודע לעובדה כי גם תאונות קלות עלולות להוביל לחקירה משטרתית ובמקרים מסוימים אף להגשת כתב אישום בבית המשפט לענייני תעבורה נגד הנהגים המעורבים. קראו עוד בנושא זה במאמר שכתבתי אודות כתב אישום.

יובהר כבר עתה כי תיקים שעניינם תאונות דרכים, בין אם מדובר בתאונות קלות ובין אם מדובר בתאונות קשות, עלולים להסתיים בהטלת קנסות כבדים ובעונשי פסילה משמעותיים לנהגים המעורבים. יתרה מכך, לצד עונשים אלו הנהגים המורשעים חשופים גם להטלת סנקציות על רישיון הנהיגה שלהם מטעם משרד הרישוי. קראו עוד בנושא זה במאמר שכתבתי על נקודות משרד הרישוי.

יש לציין כי למרבה ההפתעה, חלק ניכר מהנהגים יעדיפו שלא להתייעץ עם עורך דין בטרם החקירה כחלק מתפיסה מוטעית ורווחת למדי כי אדם שמבקש להתייעץ עם עורך דין הינו אשם בחשדות שמיוחסים לו.

כפי שיפורט להלן במאמר זה, מדובר בגישה שגויה ותמימה שנובעת מהבנה לקויה של עבודת המשטרה. ייעוץ עם עורך דין לפני החקירה היא זכות שמימושה אינה מעידה על אשמת הנחקר בשום צורה או דרך. ההפך, לעיתים קרובות, אנשים נורמטיביים ימעדו בלשונם ויחזקו את החשד נגדם, אפילו כאשר לא עשו דבר. מדובר בנושא חשוב שראוי להכירו ומאמר נכתב על מנת לספק ידע בסיסי בסוגיה זו. קראו עוד על החשיבות הקיימת בייעוץ עם עורך דין במאמר שכתבתי על ייעוץ לפני חקירה.

מתי תיפתח חקירה משטרתית בעניין תאונת דרכים?

המשטרה תפתח בחקירה בהקשר לתאונת דרכים במקרים בהם הנסיבות מעלות חשד כי אחד הנהגים המעורבים ביצע עבירת תעבורה שהובילה לתאונה.

כך לדוגמא, כאשר נהג לא ציית להוראותיו של תמרור עצור או מתן זכות קדימה ואי הציות הוביל להתנגשות עם רכב אחר אזי שצפויה להיפתח חקירה משטרתית בנוגע לתאונה.

דוגמא נוספת שניתן להצביע עליה היא כי כאשר נהג מתעסק בטלפון הנייד תוך כדי הנהיגה וכתוצאה מחוסר תשומת לב לסביבה מתנגש ברכב אחר. במצב דברים מסוג זה המשטרה תפתח בחקירה וככל שהראיות יצביעו על אשמתו של אותו נהג יוגש נגדו כתב אישום בגין גרימת התאונה והעבירה הנלוות. קראו עוד על עבירה זו במאמר שכתבתי על דוח טלפון.

יש לציין כי לא בכל מקרה שהסתיים בתאונת דרכים תיפתח חקירה משטרתית. יחד עם זאת, פתיחת החקירה אינו תלוי בתוצאותיה של התאונה וגם בגין תאונות קלות (תאונות פח) עלולה להיפתח חקירה משטרתית שיכולה להסתיים בהגשת כתב אישום נגד הנהג האשם.

כיצד מתנהלת החקירה המשטרתית בהקשר לתאונות דרכים?

בדומה לעבירות אחרות, לרוב המשטרה תזמן את הצדדים המעורבים ותאפשר להם להשמיע את גרסתם לתאונה במסגרת חקירה שלרוב תיערך על ידי בוחן תנועה.

לצד חקירת המעורבים, המשטרה תנסה לאתר ראיות אובייקטיביות בדבר התאונה כמו סרטונים, סימני בלימה על הכביש, כתמי שמן וכדומה.

חשוב לציין כי ברוב התיקים שבהם נחקרות תאונות דרכים ייערך דוח בוחן תנועה (חוקר משטרתי שמתמחה בתחום) שיכלול תרשימים של התאונה וחוות דעת מקצועית בעניין הגורמים והאשמים לתאונה. חוות הדעת של בוחן התנועה המשטרתי נכללת בחומרי החקירה ונחשבת לראיה משמעותית ומכרעת בתיקים שעוסקים בתאונות דרכים.

מנגד, ככל שדוח בוחן תנועה אינו נכלל בחומר החקירה אזי שיש בכך כדי לסייע לנאשם להפחית או לבטל את האישום נגדו ככל ואכן יוגש נגדו כתב אישום בגין גרימת התאונה.

עצות שימושיות להתנהלות נכונה בחקירה משטרתית

  1. כפי שנכתב בתחילת המאמר, לכל חשוד בעבירה בישראל עולה זכות להתייעצות עם עורך דין בטרם החקירה והדברים נכונים גם לגבי עבירות תעבורה. חשוב להבין בהקשר זה כי חוקרי המשטרה הינם אנשי מקצוע שמנוסים בחקירות משטרה ופועלים מתוך מטרה להשיג ראיות שיובילו להגשת כתב אישום נגד החשוד. אשר על כן, מומלץ להתייעץ עם עורך לתעבורה בטרם החקירה. בלא מעט מקרים, התייעצות עם עורך דין לפני החקירה יכולה לעשות את ההבדל הגשת כתב אישום ובין סגירת התיק עוד בתחנת המשטרה והפסקת ההליכים. לכן במהלך חקירה במשטרה לאחר תאונת דרכים מומלץ ליצור קשר במיידי עם עורך דין שילווה אתכם בהליך.
  • – "שליפות מהמותן" ותשובות חפוזות עלולות לחזק את החשד נגדכם ולהוביל להגשת כתב אישום בגין גרימה לתאונה. שמעו את השאלה, חשבו על התשובה ורק אז תענו לחוקר.
  • – על פי החוק, החוקר המשטרתי מחויב לרשום פרוטוקול שמתעד את הנאמר בחדר החקירות. רישום זה מהווה ראיה חשובה שמשליכה על גורלו של התיק. לעיתים קרובות, חוקרי המשטרה אינם רושמים את הדברים שנאמרו בצורה מדויקת ובמקרים מסוימים גם למילה אחת שהוצאה מהקשרה יכולה להיות משמעות עצומה על המשך ההליכים.

לכן לאחר שהחקירה הסתיימה ובטרם תחתמו על הפרוטוקול תעברו עליו בדקדקנות ובמידת הצורך תבקשו לתקן את הדברים שנרשמו בצורה לא מדויקת. רק לאחר שעברתם על כל החקירה חתמו עליה. חשוב להבין כי ככל ואינכם מסכימים עם חלק מהדברים שנכתבו בתמלול זכותם לסרב לחתום עליו. 

  • כפי שצוין קודם לכן, תאונות דרכים רבות אינן מתועדות בראיות אובייקטיביות כגון סרטונים או תמונות. במצבים מסוג זה בוחן התנועה ינסה לחזק את החשדות שבידו באמצעות הודאה באשמה של הנהג המעורב. חשוב לציין כי כאשר נהג מעורב מודה באשמתו לתאונה קיימת סבירות גבוהה מאוד שהחקירה תוביל להגשת כתב אישום נגדו.

מדוע חשוב להתייעץ עם עורך דין לתעבורה בטרם החקירה?

כפי שציינתי במאמרים אחרים, חקירה משטרתית הינה הליך שטומן בחובו לא מעט סכנות וסיכונים לאדם שנחקר. אותה חקירה יכולה להוביל להגשת כתב אישום נגד הנחקר. בעבירות תעבורה ככלל ותאונות דרכים בפרט, ההליך המשפטי נגד הנהג עלול להסתיים בקנסות כבדים ובפסילת רישיון נהיגה לתקופה ארוכה וממושכת.

חשוב להבהיר כי גורלו של התיק כולו תלוי בראש ובראשונה בחקירה המשטרתית. בסיטואציה של חקירה משטרתית לכל מילה שתאמרו או לא תאמרו יש משמעות מהותית לתוצאה הסופית של ההליך ולכן מומלץ להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בתאונות דרכים בטרם מסירת גרסה במשטרה.

לעיתים קרובות, גורל התיק יוכרע אך ורק על בסיס הגרסה שהנחקר ייתן לאירועים בעת הגעתו למעמד החקירה. יש לזכור בעניין זה כי תאונות דרכים רבות נותרות ללא תיעוד וידאו וקביעת האשם תוכרע באמצעות בחירה בין גרסאותיהם המנוגדות של הנהגים המעורבים.

עורך דין לתעבורה שבקיא בהליכי חקירה ובתאונות דרכים יוכל לספק ללקוח שלו עצות שיסייעו לו לסיים את החקירה על הצד הטוב מיותר מבחינתו. במקרים מסוימים גרסה טובה ואמינה תוביל לסגירת התיק במהרה ולהסרת החשד מעל אותו נחקר.

במקרים רבים, נהגים שבטוחים בצדקתם ונמנעים מלהתייעץ עם עורך דין בטרם החקירה מבצעים שגיאות קריטיות וכושלים בלשונם בעת חקירתו של בוחן התנועה. אותן שגיאות עלולות לחזק את הראיות נגדם ולהוביל להגשת כתב אישום בגין גרימת התאונה. 

חשוב להבין כי חוקרי המשטרה אינם חברים של הנחקרים. בדומה לעבירות פליליות, גם בחקירות שעניינן תאונות דרכים, מטרתם של החוקרים היא "להוציא" מהנחקר הודאה באשמה וחוקרי המשטרה נמדדים בין היתר על ידי קידום התיק לעבר הגשת כתב אישום. קראו עוד בנושאים אלו במאמר שכתבתי על חקירת משטרה.

מחפש עורך דין לתעבורה? מחפש עורך דין לתעבורה בצפון? זומנת לחקירה בגין עבירת תנועה? זומנת לחקירה לאחר תאונת דרכים? הוגש נגדך כתב אישום תאונת דרכים? מוזמן להתקשר לעו"ד אביב מזרחי 0504-399-440.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

הצלחות המשרד
ערר שעורך דין אביב מזרחי הגיש בעניין עילת סגירה של תיק התקבל על ידי הפרקליטות הפלילית בחיפה. כתוצאה מכך הרישום הפלילי של לקוחת המשרד נמחק למרות שבתחילה הואשמה בעבירות חמורות של התעללות בילדים.

לקוחת המשרד עבדה כמטפלת פרטית של שני ילדים קטינים. לאחר שסיימה את עבודתה עם הילדים הסתכסכה עם אימם בעקבות וויכוח סתמי ברשת החברתית "פייסבוק". בעקבות

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.
הצלחות המשרד
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.

באחת משעות הלילה הקטנות אופנוע יוקרתי נגנב בצפון תל אביב. פחות משעה לאחר הגניבה לקוח המשרד נעצר על ידי שוטרים שהוא מתחבא מאחורי חונה בסמוך

בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.
הצלחות המשרד
בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.

נגד לקוח המשרד הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בחדרה המייחס לו עבירות החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה בשכרות (תחת השפעת סמים).  על אף

דילוג לתוכן