חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם חייב להגיע לחקירה במשטרה

האם חייב להגיע לחקירה במשטרה
תוכן עניינים

לא פעם עולה השאלה האם חייב להגיע לחקירה במשטרה ?

כשמזמנים אותך לחקירת משטרה, זו יכולה להיות חוויה לא פשוטה. לכן מוטב חשוב לדעת את הזכויות והחובות שלך בעת זימון לחקירת משטרה. למשל, האם אתה מחויב על פי חוק להגיע לחקירה, למה לצפות בהגיעך וכיצד להגיב לחקירה.

מאמר זה מתאר את הכללים המרכזיים בעת זימון לחקירה משטרתית.

האם עלי לבוא לחקירה?

אם זומנתם על ידי המשטרה לחקירה, יתכן ואתם תוהים האם אתם מחויבים על פי חוק להגיע. התשובה תלויה במהות הזימון ובנסיבות החקירה. באופן כללי, אם שוטר הגיש לך זימון לחקירה במשטרה, אזי אתה מחויב על פי חוק לציית. אם קצין משטרה הגיש לך זימון לבית המשפט או זימון, אזי אתה עשוי להיות מחויב על פי חוק להתייצב במועד שנקבע לך.

במקרים אחרים, כמו למשל כאשר שוטר פונה אליך לראיון לא רשמי, ייתכן שלא תהיה מחויב לשתף פעולה.

חשוב להבין שאם לא תגיעו לחקירה, המשטרה עלולה להוציא בעניינכם צו מעצר וקיימת אפשרות שתיעצרו. עם זאת, גם אם אתה מחויב על פי חוק להגיע לחקירה, החוק עדיין מקנה לך זכויות מסוימות, כמו זכות השתיקה והזכות לעורך דין.

כאשר מגיעים לחקירה, חשוב לשמור על קור רוח ושלווה נפשית. כמו כן, חשוב להבין את זכויותיכם ולהיות מודעים לסוג השאלות שאתם עשויים להישאל. במקרים מסוימים, מוטב לנחקר לענות באופן כנה ולשתף פעולה במתן מענה לשאלות.

יחד עם זאת, נחקר רשאי להימנע ממתן תשובות שעשויות להפלילי בעבירה פלילית. זאת ועוד, אם אתה חש שהמשטרה נוהגת אליך בחוסר הוגנות או פוגעת בזכויותיך, מן הראוי לבקש להתייעץ עורך דין או לבקש את השהיית החקירה. כפי שציינתי במאמרים אחרים, חשוב להתייחס ברצינות לכל זימון מהמשטרה.

חשוב להכיר את זכויותיך ולהבין את האחריות שלך בעת השתתפות בחקירה משטרתית. חשוב גם לשמור על קור רוח, להיות מודע לסוג התשאול שאולי תישאל, ולהישאר כנה ומשתף פעולה בעת מתן מענה לשאלות. אם אתה מרגיש שהזכויות שלך נפגעות, חשוב להשמיע את קולך ולבקש להתייעץ עם עורך דין פלילי לפני החקירה.

למה לצפות כשתגיעו

כשמגיעים לחקירה באזהרה חשוב לשמור על קור רוח ולהתנהג באופן שקול ואחראי. סביר להניח שתתבקשו לספק זיהוי ולענות על שאלות בנוגע למעורבותכם בתיק.

אם אתה נחקר כחשוד, ייתכן שתתבקש לספק מידע על מקום הימצאו בזמן האירוע, מה עשית, או אם יש לך ידע כלשהו על האירוע. חשוב להישאר מנומס ומשתף פעולה בעת מתן מענה לשאלות, ולזכור כי לכל נחקר ישנה זכות לשמור על שתיקה במידה והוא סבור שמענה לשאלות עלול להפלילו. יתרה מכך, ייתכן שתתבקשו לספק ראיות פיזיות או לבצע בדיקת פוליגרף, אך אינכם מחויבים לעשות זאת.

יודגש בהקשר זה כי בדיקת פוליגרף איננה ראיה קבילה במשפט פלילי כך שלעיתים קרובות חוקרי המשטרה מבקשים את הסכמתו של הנחקר לבדיקה על מנת לבחון את תשובתו ולא מתוך ציפייה כי באמת יבצע את הבדיקה.

כמו כן, חשוב לזכור כי אינכם מחויבים לענות על כל שאלה, ותמיד מומלץ להתייעץ עם עורך דין פלילי לפני תחילת החקירה. אם המשטרה נוהגת בכם בצורה לא הוגנת או אם אתם מרגישים שזכויותיכם נפגעות מוטב לקבל ייעוץ משפטי מבעל מקצוע שבקיא בתחום הפלילי.

זכויות וחובות

בעת זימון של חקירה באזהרה במשטרה, חשוב לזכור שיש לך זכויות וחובות מסוימות. ראשית, יש לך זכות לשתוק ולסרב לענות על כל שאלה. לכל אזרח במדינת ישראל ישנה זכות יסודית ובסיסית שמתירה לו להתייעץ עם עורך דין לפני החקירה. בנוסף, לנחקר ישנה זכות לקרוא את תמליל חקירתו בטרם החתימה עליו. חשוב מאוד לקרוא את כל הדברים שנכתבו על ידי החוקר בטרם החתימה על תמליל החקירה. חשוב לזכור כי חקירת המשטרה היא עניין רציני וחיוני שיש לה השלכות רחבות היקף על חייב ועתידו של הנחקר. במקרים מסוימים החקירה הפלילית עלולה להוביל להגשת כתב אישום נגד הנחקר.

במקרה של הגשת כתב אישום מצבו המשפטי של הנחקר מחמיר באופן משמעותי שכן הוא הופך מחשוד לנאשם. לאור ההשלכות האמורות, מומלץ תמיד להיות מודעים לזכויותיכם הבסיסיות בהתמודדות עם החקירה המשטרתית.

כיצד להגיב לשאלות

כאשר עונים על שאלות שנשאלות במסגרת החקירה המשטרתית מוטב לחשוב תחילה בטרם המענה ורק אז ליתן את התשובה. במקרים רבים, מילה אחת או משפט יכולים לעשות את ההבדל בין העמדה לדין לבין גניזת התיק וסגירתו. לכן, מומלץ בחום שלא "לשלוף מהמותן" ולענות על השאלה רק לאחר מחשבה ושקילה של הדברים.

כפי שציינתי קודם לכן, נחקר ששומר על קור רוחו צפוי לצלוח את החקירה המשטרתית באופן טוב יותר בהשוואה לנחקר ש-"משתולל" ומתפזר לכל כיוון.

עוד בהקשר זה מומלץ שלא תנדב מידע שאינו התבקש באופן מפורש על ידי חוקרי המשטרה. במקרים רבים, דווקא הנחקרים בעצמם הם אלו שמסבכים את עצמם באמירות מיותרות ומפליליות.

כאמור, לכל נחקר ישנה זכות לסרב לענות לשאלות החוקרים ולמעשה לשמור על זכות השתיקה ואף להימנע מלמסור למשטרה מסמכים. יחד עם זאת, מומלץ לשמור על זכות השתיקה רק לאחר התייעצות עם עורך דין פלילי שהמליץ לעשות כן. חשוב להבין בהקשר זה כי במקרים מסוימים דווקא שמירה על זכות השתיקה עלולה לסבך את החשוד ולחזק את החשדות נגדו.

לכן, חשוב להתייעץ עם עורך דין לפני קבלת החלטה כזו. הבנה מראש של זכויותיך וחובותיך בעת זימון לחקירה משטרתית יכולה לסייע לך להתכונן לחקירה ולהבטיח כי זכויותיך מוגנות.

שיקולים מרכזיים

כאשר שוקלים האם להגיע לחקירה במשטרה, חשוב להבין את חומרת הסיטואציה וחשיבות הדברים. חקירה במשטרה היא עניין חמור וחשוב שראוי להתייחס אליו ברצינות המתחייבת ואף לקבל ייעוץ משפטי ראוי בטרם נקיטת פעולות כאלה ואחרות. כל פעולה שננקטת על ידי חשוד במסגרת חקירה משטרתית הינה מהותית וחשובה.. אם זומנתם לחקירה משטרתית חשוב להתכונן אליה ולהגיע מוכן. מטבע הדברים, מומלץ לנסות ולהבין בטרם ההגעה באיזה עניין זומנתם ובאיזה הקשר.

חשוב לדעת את הזכויות והחובות שלך בעת זימון לחקירה משטרתית. הבנה למה לצפות וכיצד להגיב לשאלות יכולה לעזור להבטיח שהתהליך יהיה חלק ככל האפשר.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

מחיקת רישום פלילי_640x426
כל הפוסטים
מחיקת רישום פלילי

מחיקת רישום פלילי הינה פעולה משפטית שסיכויי הצלחה תלויים בסוג המסלול שנבחר לצד סוג המידע שאותו האזרח מעוניין למחוק. כפי שיפורט להלן, לכל אזרח שמעוניין

שינוי עילת סגירה
כל הפוסטים
שינוי עילת סגירה

שינוי עילת סגירה הינה פעולה משפטית שמובילה למחיקת רישום פלילי של תיק משטרתי סגור. אדם שמעוניין למחוק רישום של תיק ספציפי רשאי להגיש לגורם שסגר

דילוג לתוכן