חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נהיגה במהירות מופרזת

נהיגה במהירות מופרזת
תוכן עניינים

עבירת נהיגה במהירות מופרזת הינה עבירה שגורמת לבלבול בהקשר למדרג הענישה אשר קבע המחוקק. נדגיש כבר עתה ונחדד כי כל עבירת מהירות למעט עבירת מהירות בלתי סבירה לפי תקנה 51 לתקנות התעבורה, עלולה לפגוע ברישיונו של נהג חדש ולגרום לו לבצע אמצעי תיקון מאת משרד הרישוי. מומלץ לפנות עם קבלת הדוח לעורך דין תעבורה המתמחה בתחום משפטי זה על מנת שרישיון הנהיגה לא יפגע. קראו עוד על שיטת הניקוד במאמר שכתבתי על נקודות משרד הרישוי.

במאמר זה נפרט את מדרג הענישה בהתאם להוראות המחוקק בעניין עבירת מהירות מופרזת. כמו כן, נסביר מהו ההבדל בין נהיגה במהירות מופרזת בדרך עירונית לבין אותה עבירה בדרך שאינה עירונית. בנוסף, נסביר כיצד ניתן לטפל בדוח מהירות ומדוע אין להקל ראש ברישום דוח תנועה גם כאשר לחובת הנהג נקודות משרד הרישוי.

עבירת מהירות מופרזת מהי?

כל חריגת מהמהירות המותרת בדרך מסוימת מהווה עבירה שעלולה לגרור רישום דוח תנועה ובמקרים מסוימים אף זימון לדין בבית משפט לתעבורה. יחד עם זאת, לרוב חריגה של עד 10 קמ"ש מהמהירות המותרת, לא תיאכף. המשמעות הינה שבגין עבירה מסוג זה לרוב לא ירשם דוח תנועה. יודגש בעניין זה כי מהירות כלי הרכב נמדדת על ידי משטרת ישראל באמצעות מספר כלי מדידה שונים עליהם נעמוד בהמשך מאמר זה.

מדרג עבירת נהיגה במהירות מופרז בדרך עירונית

דרך עירונית הינה דרך אשר באופן טבעי המהירות המותרת לנסיעה בה הינה נמוכה יותר מדרך בינעירונית. יש לשים לב כי לעיתים, תוואי הדרך נחזה להיראות כדרך בינעירונית אך התמרורים המוצבים בצד הדרך מלמדים כי מדובר בדרך עירונית. על כן מומלץ להיות ערניים לתמרורים ולנהוג בהתאם למהירות המותרת באותה דרך.

דרך עירונית הינה דרך המסומנת בתמרור 424 (תמרור בצורת בית) וכן תמרור 426 (תמרור המציין את המהירות המותרת במקום). על פי החוק, כל נהג מחויב לשים לב לתמרורים המוצבים בצד הדרך ולנהוג בהתאם למהירות הקבועה במקום. מדרג עבירת מהירות מופרזת בדרך עירונית הוא כדלקמן:

  • נהיגה במהירות של עד 20 קמ"ש מהמהירות המותרת במקום – הסנקציה הינה קנס כספי על סך 250 ₪ ללא נקודות משרד הרישוי.
  • נהיגה במהירות של 21 קמ"ש עד 30 קמ"ש מהמהירות המותרת במקום – הסנקציה הינה קנס כספי על סך 750 ₪ ורישום של 8 נקודות משרד הרישוי.
  • נהיגה במהירות של 31 קמ"ש עד 40 קמ"ש – הסנקציה כוללת רישום של 10 נקודות משרד הרישוי וקנס כספי על סך 1,500 ₪.
  • נהיגה במהירות של 41 קמ"ש ומעלה מהמהירות המותרת במקום – הסנקציה כוללת הזמנה לבית משפט לתעבורה. העונש אשר יקבע לנהג על ידי בית המשפט תלוי הן בחומרת המהירות והן ביחס לעברו התעבורתי.

מדרג עבירת מהירות מופרזת בדרך בינעירונית

דרך בינעירונית הינה דרך אשר אינה מסומנת בתמרור כלשהו אלא במעקה הפרדה בנוי. נקודת המוצא בדרך בינעירונית אשר אינה מסומנת בתמרור הינה כי המהירות המותרת במקום הינה 90 קמ"ש. יחד עם זאת, קיימות דרכים רבות אשר המהירות בהן עולה על 90 קמ"ש. בדרכים אלו יוצב תמרור 426 שהינו תמרור המורה על המהירות הספציפית שמותרת במקום. מדרג עבירת מהירות מופרזת בדרך בינעירונית הינו כדלקמן:

  • נהיגה במהירות העולה על המהירות המותרת עד 25 קמ"ש – קנס כספי על סך 250 ₪ ללא נקודות משרד הרישוי.
  • נהיגה במהירות של מעל 25 קמ"ש ועד 40 קמ"ש מהמהירות המותרת במקום – קנס כספי על סך 750 ₪ ורישום של 8 נקודות משרד הרישוי.
  • נהיגה במהירות של 40 קמ"ש ועד 50 קמ"ש – רישום של 10 נקודות משרד הרישוי וקנס כספי על סך 1,500 ₪.
  • נהיגה במהירות של 51 קמ"ש ומעלה – הזמנה לדין. על הנהג יהיה להתייצב לדיון בבית משפט לתעבורה לדין בעניינו.

לדוגמא, ניתן לציין מקרה שבמסגרתו נהג נתפס נוהג במהירות של 141 קמ"ש במקום בו המהירות המותרת הינה 90 קמ"ש. במקרה זה, יקבל הנהג הזמנה לדין וכן זימון לשימוע מנהלי בפני קצין משטרה אשר רשאי לשלול את רישיון הנהיגה שלו לתקופה של 30 ימים. היה והנהג ייתפס במהירות של 140 קמ"ש ולא 141 קמ"ש הרי שירשם לו דו"ח מסוג ברירת משפט על סך 1,500 ₪ ו- 10 נקודות משרד הרישוי. קראו עוד אודות שימוע פסילת רישיון במאמר שכתבתי על שימוע בפני קצין תנועה.

אמצעי אכיפת עבירת מהירות מופרזת

האמצעים בהן משטרת ישראל עושה שימוש לאכוף את עבירת נהיגה במהירות מופרזת רבים ומגוונים. כפי שנסביר מיד, בין אמצעי האכיפה קיימים מכשיר הממל"ז המוכר והידוע ומצלמות הנייחות המוכרות כ- א3 המצלמות את רכבו של הנהג באמצעות שדה מגנטי המחשב את מהירות הנסיעה של הרכב.  

המשותף לכל האמצעים הנמצאים בשימוש משטרת ישראל הוא רישום דוח תנועה וצבירת נקודות משרד הרישוי. בין אם מדובר בדוח מסוג ברירת משפט ובין אם מדובר בהזמנה לדין הרי שמומלץ לכל נהג ונהג לפנות לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה על מנת שניתן יהיה לסייע לו לשמור על רישיון הנהיגה שלו. קראו עוד אודות דוחות ברירת משפט במאמר שכתבתי בנושא ערעור על דוח תנועה.

 מכשיר הממל"ז

מכשיר הממל"ז הוא מכשיר אכיפה מוכר וידוע. מדובר במעין אקדח שבו משתמש השוטר ובאמצעותו הוא מודד את מהירות כלי הרכב שחולפים על פניו. מכשיר זה פועל באמצעות קרן לייזר אשר נשלחת אל עבר המטרה ובאמצעות המרחק ומדידת הקרן החוזרת אל עבר המכשיר מחשבת את מהירות כל הרכב. מדובר במכשיר אמין אשר נכון למועד כתיבת מאמר זה לא נפגעה אמינותו ולכן היחידות תנועה רבות ברחבי הארץ משתמשות בו.

מכשיר דבורה

מכשיר הדבורה הינו מכשיר המוצב על גבי ניידת משטרה וניתן לאכוף באמצעותו עבירת מהירות מופרזת גם כאשר השוטר נמצא במהלך תנועה וגם כלפי רכב הנוסע בנתיב המקביל לנסיעת השוטר. מכשיר הדבורה דורש מהשוטר לפעול בהתאם לתקנות הקיימות להפעלתו אשר נקבעו בפסיקה השונה. מכשיר זה עמד לביקורת בית המשפט לתעבורה אשר קבע כי בנסיבות מסוימות מכשיר זה אינו מכשיר אמין. נכון להיום, יחידות תנועה רבות ברחבי ישראל הפסיקו את השימוש במכשיר זה אם כי ניתן עדין למצוא שוטרים האוכפים באמצעותו.

מצלמת א3 מצלמה נייחת

כולנו מכירים את המצלמות המוצבות בצידי הכבישים במדינת ישראל. נכון להיום מתנהלים מספר משפטים עקרוניים אודות מצלמות אלו ובקרוב בית המשפט יכריע בעניין אמינותן. יש לציין כי חרף המשפטים המתקיימים בעניין המצלמות, משטרת ישראל ממשיכה לאכוף באמצעותן עבירות תנועה ודוחות רבים נשלחים לנהגים לביתם.

מצלמת א3 עובדת באמצעות חישוב המהירות של כלי הרכב העובר בין 2 פסים השתולים מתחת לכביש. ככל ומדובר במהירות החורגת מהמהירות המותרת דוח תנועה ישלח לנהג בהתאם.

קיבלתי דוח תנועה מה ניתן לעשות?

משטרת ישראל באמצעות שלל אמצעי האכיפה שברשותה רושמת מאות דוחות תנועה מידי יום לנהגים רבים בישראל. דוח תנועה מהירות מופרזת יכול שיהיה מסוג ברירת משפט או הזמנה לדין. חשוב לזכור כי לא משנה אם מדובר בהזמנה לדין או דוח ברירת משפט כמעט תמיד ירשמו לנהג גם נקודות משרד הרישוי לצד הקנס הכספי.

כאשר מקבלים דוח תנועה מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה על מנת שניתן יהיה להבין טוב יותר מהן האפשרויות העומדות בפני הנהג. עורך דין המתמחה בתחום המשפטי יוכל להסביר לנהג באופן המושלם ביותר כיצד עליו לפעול ומה עליו לעשות בפרט אם מדובר בנהג חדש. ראוי לציין, כי באמצעות טיפול משפטי נכון ומדויק ניתן כמעט תמיד להתמודד בהצלחה עם דוח מהירות מופרזת ובמקרים מסוימים אף לבטלו.

דוח מהירות מופרזת לנהג חדש

נהגים חדשים רבים נוטים לחשוב כי אם נרשם להם דוח תנועה בגין נסיעה במהירות מופרזת ללא נקודות אין הדבר פוגע בהם ויכולים הם לשלמו. מדובר בטעות נפוצה העלולה לפגוע קשות ברישיונו של הנהג החדש. נהג חדש אשר נרשם לו דוח תנועה גם ללא נקודות משרד הרישוי עלול לשלם ביוקר ככל ולא יטפל משפטית בדוח. קראו עוד בעניין זה במאמר שכתבתי על עבירת מהירות נהג חדש.

בהתאם לחוק משרד הרישוי מפעיל אמצעי תיקון מחמירים על נהגים חדשים ודורש מהם לבצע אמצעי תיקון ייחודים ככל והורשעו בעבירה המצויה בתוספת השלישית לפקודת התעבורה. עבירת מהירות מפרזת הינה אחת מהעבירות המנויות בפקודת התעבורה ומשכך גם דוח מהירות ללא ניקוד עלול לגרום לנהג חדש לבצע מבחן תאוריה וכן להיות נהג חדש שנתיים נוספות.

פנו לעורך דין תעבורה ושמרו על רישיון הנהיגה שלכם

היות ומדובר בסוגיה משפטית אשר לנהג הפשוט אינה מובנת הרי שהתמודדות עם דוח תנועה מסוג מהירות מופרזת טעונה קבלת ייעוץ משפטי ואף ייצוג משפטי במידת הצורך. נהגים רבים אשר אינם מודעים לשיטת הניקוד המופעלת על ידי משרד הרישוי ממהרים לשלם את הדוחות הנרשמים להם ולאחר מכן מתמודדים עם ההשלכות השונות הכרוכות במעשה זה.

נהג אשר רישיון הנהיגה חשוב לו טוב יעשה אם יפנה לקבלת ייעוץ משפטי עם רישום הדוח לחובתו ורק לאחר מכן ישקול את המשך צעדיו. טיפול משפטי נכון ומדויק בדוח תנועה יביא בהכרח לשמירה על רישיון הנהיגה שלכם וימנע מכם לבצע אמצעי תיקון שונים המופעלים על ידי משרד הרישוי.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

הצלחות המשרד
ערר שעורך דין אביב מזרחי הגיש בעניין עילת סגירה של תיק התקבל על ידי הפרקליטות הפלילית בחיפה. כתוצאה מכך הרישום הפלילי של לקוחת המשרד נמחק למרות שבתחילה הואשמה בעבירות חמורות של התעללות בילדים.

לקוחת המשרד עבדה כמטפלת פרטית של שני ילדים קטינים. לאחר שסיימה את עבודתה עם הילדים הסתכסכה עם אימם בעקבות וויכוח סתמי ברשת החברתית "פייסבוק". בעקבות

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.
הצלחות המשרד
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.

באחת משעות הלילה הקטנות אופנוע יוקרתי נגנב בצפון תל אביב. פחות משעה לאחר הגניבה לקוח המשרד נעצר על ידי שוטרים שהוא מתחבא מאחורי חונה בסמוך

בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.
הצלחות המשרד
בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.

נגד לקוח המשרד הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בחדרה המייחס לו עבירות החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה בשכרות (תחת השפעת סמים).  על אף

דילוג לתוכן