חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הונאה בכרטיסי אשראי

הונאה בכרטיסי אשראי_640x425
תוכן עניינים

הונאה בכרטיסי אשראי היא אחת מעבירות הרכוש השכיחה ביותר בעולם.

עבירות שקשורות לכרטיסי אשראי או בשמם המשפטי "כרטיסי חיוב" הפכו לנפוצות למדי בשנים האחרונות וחשוב להכירן. קיימות מספר עבירות הונאה שונות שמתקשרות לכרטיסי חיוב שנבדלות במאפייניהן, חומרתן והעונש המקסימאלי שקבוע לצדן בחוק. מטרתו של מאמר זה הינה לספק מעט מידע בסיסי בסוגיות אלו.

ראשית, יש לציין כי בניגוד לרוב העבירות הפליליות עבירות אלו אינן מוגדרות בחוק העונשין אלא בחוק כרטיסי חיוב, תשמ"ו-1986. חוק זה אינו מתייחס רק לעבירות פליליות, אלא שהוא מורכב ברובו מהוראות רגולטוריות שונות בהקשר לכרטיסי אשראי. 

גניבת כרטיס חיוב

עבירת גניבת כרטיס אשראי מוגדרת בסעיף 16 לחוק כרטיסי חיוב באופן הבא:

"(א) הנוטל או המחזיק כרטיס חיוב שלא בהסכמת לקוח, בכוונה להשתמש בו או לאפשר לאחר להשתמש בו, דינו – מאסר שלוש שנים.

(ב) הנוטל או המחזיק כרטיס חיוב שלא בהסכמת הלקוח, חזקה שהוא מתכוון להשתמש בו או לאפשר לאחר להשתמש בו, זולת אם הוכיח הצדק סביר לנטילה או להחזקה כאמור.

(ג) בסעיף זה, "נטילה" – כמשמעותה בסעיף 383(ג)(1) לחוק העונשין".

כפי שניתן לראות, החוק מגדיר את העבירה כנטילת כרטיס חיוב שלא בהסכמת הלקוח בכוונה להשתמש בו או בכוונה לאפשר לאחר להשתמש בו. יצוין כי בהקשר למונח "נטילה" חוק כרטיסי חיוב מפנה להגדרה של עבירת הגניבה כפי שהיא כתובה בחוק העונשין. על פי סעיף זה אין הכרח שהגניבה תתבצע בכוח וגם נטילה באמצעות תחבולה או הפחדה תיחשב לגניבה לצורך החוק. (להרחבה על עבירת הגניבה ).

יתרה מכך, הסעיף שמגדיר את עבירת הגניבה בחוק העונשין קובע כי גם תרחיש של מציאת חפץ עלול להיחשב לגניבה. סיטואציה מסוג זה רלוונטית כאשר מוצא החפץ מניח ומבין שביכולתו לאתר את בעליו באמצעים סבירים אך הוא לא עושה כן. במצב מסוג זה הוא ייחשב לגנב על פי החוק על אף שלא ביצע פעולה אקטיבית של נטילה מהבעלים של החפץ. בענייננו החוק קובע כי דברים אלו נכונים גם לגבי גניבת כרטיסי חיוב, והמשמעות היא שגם מציאת כרטיס אשראי, מבלי לבצע ניסיונות להחזירו לבעליו, עלולה להיחשב לגניבה ולהוביל להגשת כתב אישום נגד המוצא.

מעניין לציין כי החוק קובע "חזקה" כלומר הנחה משפטית שאדם שנמצא מחזיק בכרטיס אשראי שאינו שייך לו, מחזיק בו בכוונה להשתמש בו, זאת אלא אם כן הוא הוכיח אחרת ונתן הסבר סביר להחזקה. דהיינו, על פי החוק די בהחזקה בלבד של כרטיס אשראי ששייך לאדם אחר על מנת לבסס הרשעה בעבירה של גניבת כרטיס חיוב.

מה העונש על גניבת כרטיס אשראי?

כפי שפורט למעלה העונש המקסימלי שקבוע לצד עבירת גניבת כרטיס חיוב הינו 3 שנות מאסר. יחד עם זאת, יש לציין ולהרגיע כי מדובר בעונש מקסימלי בלבד ובדרך כלל כאשר מדובר בעבירה ראשונה שכוללת גניבה בלבד שלא הסבה נזק לבעל הכרטיס, בית המשפט יימנע מלהטיל על הנאשם את העונש המרבי שקבוע לצד העבירה.

הונאה בכרטיס חיוב

עבירת הונאה בכרטיס חיוב מוגדרת בסעיף 17 לחוק כרטיסי חיוב באופן הבא:

"המשתמש בכרטיס חיוב או במרכיב ממרכיביו, בכוונה להונות, דינו – מאסר שלוש שנים, ואם נעברה העבירה בנסיבות מחמירות, דינו – חמש שנים".

מדובר בעבירה שכוללת שימוש בלתי חוקי בכרטיס האשראי או באחד ממרכיביו על מנת להונות. עבירה זו בצורתה הבסיסית ביותר הינה כאשר אדם רוכש מוצרים או מושך כספים באמצעות כרטיס ששייך לאדם אחר.

מטבע הדברים קיימות דרכים רבות ומגוונות שבאמצעותן ניתן להונות בכרטיסי אשראי גם מבלי להחזיק בכרטיס באופן פיזי. כזכור, החוק קובע כי גם שימוש באחד ממרכיביו של הכרטיס יכול להוות עבירת הונאה. כך למשל ניתן להעתיק את פרטי הכרטיס ולבצע רכישות טלפוניות או באמצעות המרשתת. בנוסף, קיימות שיטות הונאה שמתמקדות בשכפולו של הכרטיס באמצעות העתקת הפס המגנטי שלו ובאמצעותו ניתן לבצע רכישות שיחייבו את בעל הכרטיס המקורי.

מה העונש על הונאת כרטיס אשראי?

כפי שפורט למעלה, העונש המקסימלי שקבוע לצד עבירת ההונאה בכרטיס חיוב הינו 3 שנות מאסר וכאשר מדובר בהונאה שבוצעה בנסיבות מחמירות העונש המקסימאלי עומד על 5 שנות מאסר. בדומה לעבירות פליליות אחרות, מדובר בעונש מקסימלי בלבד והעונש הסופי שיוטל על הנאשם תלוי בנסיבותיו הפרטניות של מקרה ההונאה ובכלל זה יילקח בחשבון היקף הונאה (במדדים כספיים), הנזק שנגרם ממנה, משך ההונאה ומספר ההונאות ככל שהתבצעה יותר מאחת.

לצד נסיבות הקשורות בביצוע העבירה בית המשפט יתחשב גם בנסיבותיו האישיות של הנאשם בבואו לגזור את עונשו. אותן נסיבות כוללות את הרשעותיו הקודמות או העדרן, הבעת חרטה על המעשה, הליך שיקומי שעבר או העדרו, גילו ומצבו הרפואי.

בדומה לעבירות פליליות אחרות, גם בעבירת על פי חוק כרטיסי חיוב קיימת חשיבות לייצוג על ידי עורך דין פלילי מקצועי שכן להרשעה בעבירות אלו עלולות להיות השלכות הרות גורל עבור הנאשם ובית המשפט מוסמך להטיל עליו מאסר בפועל לתקופה ממושכת.

במקרים המתאימים עורך דין פלילי מקצועי יידע לבטל את כתב האישום או לחלופין לנהל משא ומתן עם התביעה כך שהתיק יסתיים בהסדר טיעון מקל שיש בו שינוי והקלה בעובדות כתב האישום ובסעיפי העבירה באופן שיבטיח כי לא יוטל על הנאשם עונש שכולל מאסר בפועל.

גם לייעוץ על ידי עורך דין פלילי עוד בשלב החקירה קיימת חשיבות משמעותית שיכולה לעשות את הבדל בין סגירת התיק ובין הגשת כתב אישום (להרחבה על ייעוץ לפני חקירה).

.

ייצוג של המשרד בעבירות הונאה בכרטיסי חיוב

בשנת 2020 משרדנו ייצג בהצלחה קטין שהואשם בבית משפט לנוער במספר מקרים של הונאה בכרטיסי חיוב בסכומי כסף גבוהים. (להרחבה על ייצוג קטינים בהליכים פליליים ). 

הנאשם ושניים מחבריו הקטינים השתמשו בכרטיסי אשראי של קרובי משפחה ללא ידיעתם ומשכו סכומי כסף גבוהים והשתמשו בהם לקניית מוצרים ותשלום עבור בילויים שונים. באחד מן המקרים, הקטינים רכשו מוצרים באמצעות כרטיס אשראי של אדם אחר שאינם מכירים. בהתאם לכך, בכתב האישום נטען כלפיהם כי גנבו את כרטיס האשראי במטרה להונות.

לאחר משא ומתן עם התביעה המשטרתית הצדדים הסכימו על הסדר טיעון כך שהנאשם יודה בעבירה הגניבה בלבד ועבירת ההונאה הוסרה מכתב האישום. כמו כן כתב האישום תוקן כך שהוסרו ממנו מספר מקרים שבהם התביעה לא יכלה להוכיח שלקוח המשרד נכח והשתתף בשימוש בכרטיסי האשראי. במקביל להליך המשפטי, הקטין הביע חרטה בגין המעשים ועבר הליך שיקומי מרשים בליווי שירות המבחן לנוער. בסופו של דבר בית המשפט גזר על הנאשם צו מבחן ונמנע מהרשעתו על מנת שלא להכתים את עתידו.

מחפש עורך דין פלילי בקריות ? מחפש עורך דין פלילי בחיפה ? מחפש עורך דין פלילי בצפון ? מחפש עורך למעצר ? זומנת לחקירה בגין גניבת כרטיס חיוב? הוגש נגדך כתב אישום הונאה בכרטיס חיוב? מוזמן להתקשר לעו"ד אביב מזרחי 0504-399-440.

הערה:

מאמר זה מאגד מידע כללי וראשוני ואינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. אין להסתמך על הכתוב מבלי להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

עו"ד מע"מ
ייצוג חשודים ונאשמים
עו"ד מע"מ

עו"ד מע"מ הינו כינוי לעורך דין שעוסק בעבירות כלכליות ובעבירות צווארון לבן ובאופן ספציפי בעבירות לפי חוק ערך מוסף. כפי שידוע לכל, מע"מ הינו קיצור

התליית רישיון נהיגה
כל הפוסטים
התליית רישיון נהיגה

התליית רישיון נהיגה הינה סנקציה מנהלית שמשרד הרישוי מטיל על נהגים והלכה למעשה אוסרת עליהם לנהוג בכל כלי רכב מנועי. חשוב להדגיש כי ישנן מספר

דילוג לתוכן