חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עורך דין עבירות סמים

עורך דין עבירות סמים_640x426
תוכן עניינים

עורך דין עבירות סמים – המשרד המוביל בייצוג בכל סוגי עבירות סמים, סחר, החזקה, גידול.

עבירות הסמים על צורותיהן השונות הן מהעבירות הפליליות השכיחות והנפוצות ביותר בישראל וחלקן נחשבות לחמורות וחלקן לחמורות פחות. חשוב לציין שכמדי שנה מתנהלים בישראל מספר רב של תיקים פליליים שקשורים בעבירות הסמים בין אם מדובר בעבירות החזקה, סחר בסמים, ייבוא סמים, ייצוא סמים, גידול סמים או הדחה קטין לשימוש בסמים.

עורך דין עבירות סמים הוא כינוי שגור לעורך דין פלילי שמתמחה בעבירות סמים ובעל ניסיון בתחום זה. כפי שיפורט במאמר זה, במקרה של פתיחת חקירה פלילית או הגשת כתב אישום בעבירות אלו מומלץ לקבל ייצוג מקצועי מעורך דין עבירות סמים שמתמחה בעבירות אלו ובקיא בהם.

בלא מעט מקרים, ייעוץ עם עורך דין עוד בשלב החקירה יכול לעשות את ההבדל בין הגשת כתב אישום והמשך ההליכים המשפטיים לבין סגירת התיק עוד בתחנת המשטרה. קראו עוד בנושא זה במאמר שכתבתי על חקירת משטרה.

חשוב להבהיר שעבירות הסמים השונות נבדלות האחת מהשנייה במאפייניהן, חומרתן והעונשים הקבועים לצידן בפקודת הסמים המסוכנים. ישנן עבירות סמים שנחשבות לחמורות במיוחד כדוגמא עבירת סחר בסמים, ולעומתן, עבירות סמים אחרות כגון החזקת סמים לצריכה עצמית נחשבות לעבירות קלות באופן יחסי.

מאמר זה נכתב על מנת לספק מידע בסיסי והבהרות משפטיות בעניין סוגי עבירות הסמים, סוגיית המעצר בעבירות סמים והדרכים שבהן עורך דין סמים יכול לסייע ללקוח שלו לסיים את ההליך המשפטי בתוצאה הטובה ביותר עבורו.

מה זה פקודת הסמים המסוכנים?

רוב העבירות הפליליות בישראל מוסדרות ומוגדרות בחוק העונשין, תשל"ז-1977. מדובר בחוק רחב היקף שמגדיר את הכללים הבסיסיים במשפט הפלילי, את הסייגים לאחריות פלילית ואת רוב העבירות הפליליות שקיימות במשפט הישראלי. קראו עוד בנושא חוק העונשין במאמר שכתבתי על תיק פלילי.

בהקשר החקיקתי חשוב לציין כי עבירות הסמים נבדלות מהעבירות הפליליות האחרות בישראל בכך שהן מוגדרות בחוק נפרד משלהם שהינו פקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973.

מדובר בחוק שמתייחס באופן ספציפי ופרטני לעבירות הסמים ואליהן בלבד. בחוק זה מוגדרות כל עבירות הסמים, העונשים שקבועים לצד עבירות הסמים וסוגי הסמים שנחשבים לסמים מסוכנים שהחזקתם אסורה בישראל ומהווה עבירה פלילית.

בכל הנוגע לניהול תיקים משפטיים שעניינם עבירות סמים מוטב ורצוי להיות מיוצגים על ידי עורך דין לעבירות סמים שמכיר את פקודת הסמים ומתמצה בה.

מעצר בעבירות סמים

בדומה לעבירות פליליות אחרות, גם בעבירות הסמים המדינה יכולה לבקש להאריך את מעצרו של האזרח בין אם מדובר בשלב מעצר הימים ובין אם מדובר בהליך של מעצר עד תום ההליכים. כפי שציינתי במאמרים אחרים, עבירות הסמים הן עבירות שהחוק הישראלי קובע לגביהן כי הן מקימות עילת מעצר סטטוטורית.

המשמעות המשפטית הינה שככל הנוגע למשפט הפלילי הישראלי עבירות הסמים הן עבירות שמקימות עילה למעצר עד תום ההליכים של האזרח שמואשם בהן. חשוב לציין שלכלל זה קיים חריג שנוגע לעבירה של החזקת סם לצריכה עצמית. החוק קובע במפורש כי עבירה זו מוחרגת מעבירות הסמים בהקשר לעילת המעצר.

דהיינו, מדובר עבירה של החזקת סמים לצריכה עצמית היא עבירה פלילית שאינה מקימה עילה למעצר עד תום ההליכים ואינה מצדיקה להאריך את מעצרו של האזרח. קראו עוד על מעצר בעבירות סמים במאמר שכתבתי על שחרור ממעצר בעבירות סמים.

כפי שצוין במאמרים אחרים, לדעת כותב המאמר סוגיית המעצר או שחרורו של הנאשם לחלופת מעצר הינה מהותית וחשובה מאין כמוה הקשר לתוצאתו הסופית של ההליך הפלילי. הדברים האמורים נכונים לגבי כל העבירות הפליליות וביניהן גם עבירות הסמים.

חשוב להבין בהקשר זה כי כאשר הנאשם נמצא במעצר עד תום ההליכים הנסיבות מקשות על ההגנה לנהל את משפטו בצורה הטובה ביותר לאור הלחצים שכרוכים במעצר.

באופן כללי, ניתן לומר כי כאשר נאשם בעבירה פלילית משתחרר לחלופת מעצר (מעצר בית) ומנהל את המשפט כאשר הוא משוחרר אז יכולת ההשפעה והתמרון של בא כוחו  בהליך המשפטי גוברים. בהתאמה לכך, עולים הסיכויים לסיים את ההליך המשפטי בתוצאה טובה משתפרים. 

סוגי עבירות סמים

כפי שיפורט להלן, בפקודת הסמים הישראלית מוגדרות מספר עבירות סמים מרכזיות ששונות בחומרתן ומאפייניהן. עבירות הסמים המרכזיות הינן גידול סמים, סחר בסמים, החזקת סמים שלא לצריכה עצמית, ייבוא סמים, ייצוא סמים, ייצור סמים והדחת קטין לשימוש בסמים. קראו עוד על עבירה זו במאמר שכתבתי על הדחת קטין לשימוש בסמים.

החזקת סמים                                

החזקת סמים היא עבירה קונסטרוקטיבית. המשמעות המשפטית הינה שכאשר אזרח נתפס שבהחזקתו נמצאו סמים מסוכנים שהחזקתם אסורה אזי שקיימת חזקה שאותם סמים שייכים לו והוא אשם בביצוע עבירה של החזקת סמים. דהיינו, בתיקים שבהם אין מחלוקת שאכן סמים נתפסו בחזקת הנאשם אזי שנטל הראיה להוכיח שאותם סמים אינם שייכים לנאשם מוטל עליו ולא על התביעה. ובמילים אחרות, בניגוד לעבירות פליליות אחרות, בעבירה זו קיים לנאשם נוצר קושי מהותי להוכיח את חפותו בהקשר לביצוע העבירה.

מעבר למישור הראייתי חשוב להבהיר כי עבירת הסמים למעשה מתחלקת לשתי עבירות שונות בתכליתן, בחומרתן ובעונשים שקבועים לצדן.

החזקת סמים לצריכה עצמית

עבירת ההחזקה מסוג הראשון הינה עבירה של החזקת סמים לצריכה עצמית. ייאמר כבר עתה כי מדובר בעבירה שנחשבת לעבירה פלילית קלה למדי שהמורשעים בה אינם צפויים לעונשים קשים וברוב המקרים הם אינם חשופים לסיכון שיוטל עליהם מאסר בפועל.

מדובר בעבירה פלילית מסוג עוון שהעונש שקבוע לצדה עומד על 3 שנות מאסר כעונש מקסימלי. כפי שציינתי לגבי עבירות אחרות, העונש המקסימלי שקבוע לצד העבירה הוא עונש מקסימלי בלבד. כלומר, כפי ששמו מרמז מדובר בעונש שאינו מחייב את בית המשפט להטיל אותו על כל הנאשמים שמורשעים על ידו בעבירה זו.

ואכן, ברוב המוחלט של המקרים על נאשם שמורשע בעבירה של החזקת סמים לצריכה עצמית לא יוטל עונש שכולל מאסר בפועל ובוודאי שלא עונש שמגיע ל-3 שנות מאסר.

יחד עם זאת, כאשר באותו כתב אישום מיוחסים לנאשם עבירות פליליות אחרות לצד החזקת הסמים לצריכה עצמית כגון סחר בסמים או גידול סמים אזי שעבירת ההחזקה תהפוך למשנית בעניין הענישה. המשמעות הינה שמרבית שיקולי הענישה שבית המשפט יפעיל בעניינו של הנאשם יתמקדו בעבירות האחרות כך שבמקרים מסוג זה בהחלט קיימת אפשרות סבירה שעל אותו נאשם יוטל מאסר בפועל בסופו של התיק.  

יתרה מכך, כאשר מדובר על נאשם שלחובתו עומדים מאסרים מותנים (מאסר על תנאי) שהתנאי להפעלתם הינו עבירה נוספת של החזקת סמים לצריכה עצמית אזי שקיימת אפשרות סבירה שבית המשפט יפעיל את התנאי ויגזור על הנאשם מאסר בפועל.

מה זה החזקת סמים שלא לצריכה עצמית?

עבירת החזקת הסמים מהסוג השני הינה עבירה של החזקת הסמים שלא לצריכה עצמית. במילים פשוטות, מדובר בסמים שהנאשם מחזיק שלא לצריכה עצמית בלבד אלא למטרות נוספות.

יובהר כבר עתה כי בניגוד לעבירות פליליות אחרות, הסיווג בין שתי העבירות אינו פרשני אלא מתמטי וכמותי. כלומר, שאלת סיווג העבירה בין החזקה לצריכה עצמית ובין החזקה שלא לצריכה עצמית תלויה אך ורק בכמות הסמים שנתפסה על הנאשם. קראו עוד על עבירת זו במאמר שכתבתי על העבירה של החזקת סמים.

כאן המקום לציין כי כמויות הסמים שמבדילות בין סוגי העבירות מוגדרות באופן מדויק בפקודת הסמים המסוכנים. הפקודה מגדירה לכל סם מסוכן כמות סם שהחזקתה נחשבת להחזקה לצריכה עצמית וכמות שמעליה נחשבת להחזקה שלא לצריכה עצמית.

ראו להלן טבלה שמסכמת את כמויות הסמים לצריכה עצמית לעומת כמויות שאינן לצריכה עצמית כפי שהן מוגדרות בפקודת הסמים המסוכנים:

סוג סםכמות של החזקה לצריכה עצמיתכמות שאינה החזקה לצריכה עצמית
קנאביס (גראס)עד 15 גרםמעל 15 גרם
חשישעד 15 גרםמעל 15 גרם
קוקאיןעד 0.3 גרםמעל 0.3 גרם
הרואיןעד 0.3 גרםמעל 0.3 גרם
מתאמפטמין (קריסטל)עד 0.2 גרםמעל 0.2 גרם
LSDעד 3 יחידותמעל 3 יחידות
אופיוםעד 2 גרםמעל 2 גרם

מה העונש על החזקת סמים שלא לצריכה עצמית?

על פי סעיף 7(ג) לפקודת הסמים המסוכנים העונש המקסימלי שניתן להטיל על נאשם שמורשע בעבירה של החזקת סמים שלא לצריכה עצמית עומד על 20 שנות מאסר. אולם, חשוב להבהיר כי מדובר בעונש מירבי דהיינו עונש שבית המשפט אינו מחויב להטיל על כל נאשם שהורשע בעבירה זו. ואכן בפרקטיקה המשפטית היום יומית המקרים שבהם יוטלו על נאשמים בעבירה זו עונש של 20 שנות מאסר הינם חריגים עד בלתי קיימים.

בדומה לעבירות פליליות אחרות העונש הסופי שיוטל על הנאשם תלוי במספר גורמים שמשתנים מתיק לתיק. בעבירה של החזקת סמים שלא לצריכה עצמית משתנים רלוונטיים הינם סוג הסמים שנתפסו בחזקת הנאשם, כמות הסמים שנתפסה ומקום תפיסת הסמים (למשל ביתו של הנאשם או רכבו).

לצד הנסיבות שפורטו לעיל (הקשורות בעבירה) בבואו לגזור את עונשו של הנאשם, בית המשפט יתחשב גם בנסיבותיו האישיות של הנאשם וביניהן עברו הפלילי, הרשעות קודמות בעבירות סמים, גילו, מצבו הרפואי, מצבו המשפחתי, נסיבות חיים קשות ונסיבות אישיות נוספות.

הסדר טיעון בעבירה של החזקת סמים

כפי שציינתי במאמרים אחרים הסדר טיעון שמקל עם הנאשם יכלול ברוב המקרים תיקון של כתב האישום כך שהעבירות שמיוחסות לו כתב האישום יהיו קלות יותר בין אם מדובר בתיקון בסעיפי החוק או לחלופין בעובדות כתב האישום. חשוב לציין, שהסדר טיעון מהסוג האמור כרוך גם בהודאת הנאשם בכתב האישום המתוקן. קראו עוד בנושא זה במאמר שכתבתי אודות כתב אישום.

יחד עם זאת, חשוב לציין שכאשר כתב האישום מתוקן באופן משמעותי יש בכך כדי להשפיע בצורה ניכרת על ההליך הפלילי ועל התוצאה שבה הוא צפוי להסתיים. הסיבה לכך נעוצה בעבודה כי תיקון כתב האישום ושינוי העבירות שמיוחסות לנאשם במסגרת כתב האישום המתוקן משפיעים גם באופן ניכר על חומרת העבירות שבגינן הוא נשפט ובמקביל גם על העונש הפוטנציאלי שיוטל עליו בסופו של דבר, והכל לטובתו של הנאשם.

מהו תיקון כתב אישום בעבירות סמים?

כאשר עסקינן בהסדר טיעון בעבירות סמים תיקון כתב האישום באופן שמטיב עם הנאשם יכול להתבטא בשינוי העבירה מהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית לעבירה של החזקת סמים לצריכה עצמית. ראוי להבהיר כי במקרים שבהם הכמות הסמים שנתפסו בחזקת הנאשם אינה רחוקה מכמות של החזקת סמים לצריכה עצמית אזי שעורך דין לעבירות סמים אמור להצליח ולשכנע את התביעה להמיר את העבירה שמיוחסת לנאשם להחזקת סמים לצריכה עצמית.

זאת ועוד, גם במקרים שכמות הסמים שהנאשם החזיק עולה בהרבה על כמות הסמים שמוגדרת ככזו שהינה לצריכה עצמית קיימת אפשרות שעורך דין לעבירות סמים יצליח לשכנע את התביעה לתקן את כתב האישום כך שהנאשם יואשם בעבירה של החזקת סמים לצריכה עצמית.

כפי שצוין קודם לכן, תיקון מהסוג האמור צפוי להשפיע באופן דרמטי על התוצאה הסופית של התיק הפלילי ועל העונש שיוטל על הנאשם במסגרתו. ברוב המוחלט של התיקים שבהם הנאשם מורשע בהחזקת סמים לצריכה עצמית העונשים שמוטלים על הנאשם אינם כוללים עונש של מאסר בפועל.

בעבירות אלו נהוג להטיל על הנאשמים מאסר מותנה (מאסר על תנאי), קנס ובמקרים מסוימים אף פסילת רישיון נהיגה. יתרה מכך, בתיקים מהסוג האמור קיימת אפשרות שבית המשפט יחליט שלא להרשיע את הנאשם על מנת שלא לפגוע בעתידו.

עבירת גידול קנאביס

במדינת ישראל עבירת גידול הסמים רלוונטית בעיקר לגידול של סם מסוג קנאביס. במדינות אחרות כגון קולומביה, בוליביה ופרו קיימת תופעה רווחת של גידול צמחים אחרים כדוגמת צמח הפרג לצורך הפקת סם מסוכן מסוג קוקאין. אולם, בישראל גידול צמח הפרג לצורך הפקת קוקאין אינה נפוצה עד אינה קיימת. קראו עוד על גידול פרג לצורך הפקת קוקאין בקישור הבא.

כאמור,  בשנים האחרונות, גידול הקנאביס בישראל הפך לנפוץ במיוחד במסגרת של "מעבדות" ביתיות, דהיינו גידול של עציצי קנאביס בדירות מגורים. עבירת גידול הקנאביס לצרכים מסחריים נחשבת לעבירה פלילית חמורה למדי והיא מוגדרת בסעיף 6 לפקודת הסמים המסוכנים. ראוי להבהיר כי סעיף החוק האמור לא מתייחס רק לגידול של סם אלא גם להפקה, ייצור והכנה. כאמור, עבירת גידול הסמים במדינת ישראל רלוונטית בעיקר לגידול של סם מסוג קנאביס.

בהקשר לחומרת העבירה, חשוב לציין כי עבירות הגידול נבחנות בעיקר בהתחשב בכמות הסמים שנתפסו במקום הגידול. כפי שניתן להבין גידול קנאביס במשקל של קילוגרם אחד אינו דומה לגידול שהצליח להפיק 30 קילוגרם מסם הקנאביס. קראו עוד על עבירה זו במאמר שכתבתי על עבירת גידול קנאביס.

למה מגדלים קנאביס בדירות מגורים?

כפי שצוין קודם לכן, בשנים האחרונות התופעה של גידול קנאביס בדירות מגורים הפכה לנפוצה למדי במדינת ישראל. יתרה מכך, בלא מעט תיקים של גידול קנאביס, הנאשמים שמואשמים בגידול הסם הינם אנשים נורמטיביים ללא עבר פלילי שאינם מעורבים בעולם הפלילי. בלא מעט מקרים מדובר ביוזמות פרטיות של משתמשים בסם שחושבים לחסוך בעלויות ולגדל את הקנאביס בעצמם לצורך שימוש עצמי מבלי לנהל קשרים עם סוחרי סמים.

מטבע הדברים, במקרים שבהם הגידול התבצע לצורך שימוש עצמי אזי שכמות הסם שנתפסה צפויה להגיע לכמה מאות גרמים עד קילוגרמים בודדים. בתיקים מסוג זה, עורך דין לעבירות סמים יוכל לשכנע את התביעה המשטרתית לתקן באופן משמעותי את כתב האישום ובמקרים מסוימים אף להגיע עמה להסכמות על עונש שאינו כולל מאסר בפועל.

מנגד, במקרים שבהם המגדלים גידלו את הסם במטרה לסחור בו ולהפיק ממנו רווח אזי שכמות הסם שנתפסת עלולה להגיע לעשרות ואף מאות קילוגרמים של סם מסוג קנאביס.

מהם חלקי צמח הקנאביס שנחשבים לסם?

חשוב להבהיר בהקשר לכמות הסמים כי פקודת הסמים המסוכנים מגדירה את כל חלקיו של הצמח כסם, וזאת לרבות העלים, השורשים, הזרעים והגבעולים. בהתאם לזאת, בתיקי גידול הקנאביס המשטרה נוהגת לשקול את כל חלקי הצמח ולייחס את הכמות הכוללת ככמות סם שהוחזקה על ידי הנאשם, על אף שרוב החלקים האמורים אינם ניתנים לשימוש כסם.

לאחר מכן, הכמות הכוללת שנשקלה על ידי המשטרה, לרבות חלקי הצמח שאינם ניתנים לצריכה תצוין בכתב האישום שיוגש נגד הנאשם ותוגדר ככמות הסם הכללית שהוא החזיק.

מטבע הדברים, במסגרת הטיעונים לעונש, עורך דין לעבירות סמים אמור להתמקד בסוגיית המשקל ולשכנע את בית המשפט כי הכמות שנשקלה רחוקה מהכמות האמיתית שניתן לעשות בה שימוש כסם שניתן לצרוך אותו.

כפי שניתן להבין, מדובר בטענה שמטרתה לשכנע את בית המשפט להקל על הנאשם בקביעת עונשו. ואכן לא מעט שופטים מתחשבים בנתון זה ובעובדה שהכמות שנשקלת כוללת גם את חלקי הצמח שלא ניתן לעשות בהם שימוש כסם.

מה העונש על גידול קנאביס?

כפי שהובהר בחלק הקודם, העונש שיוטל על נאשם שהורשע בעבירת גידול סמים תלוי בעיקר בכמות שנתפסה בחזקתו, במספר השתילים שגידל ובאמצעים שבאמצעותם גידל את הצמח (חובבניים לעומת מקצועיים). יתרה מכך, בשנת 2017 יחידת התביעות של המשטרה קבעה הנחיה בעניין מדיניות העמדה לדין בעבירות של גידול סמים. במסגרת ההנחיה נקבעו מספר קריטריונים שאמורים להנחות את יחידות התביעה בנוגע למקרים שבהם נדרש להעמיד לדין את מגדלי הקנאביס לעומת מקרים שבהם ניתן לסגור את התיק.

באופן כללי ניתן לומר שההנחיה קובעת שכאשר מדובר בגידול קנאביס במסגרת ביתית/ חובבנית, מספר שתילים קטן ומשקל נמוך של סם באופן יחסי, אזי שניתן לשקול את סגירת התיק מבלי להגיש נגד המגדל כתב אישום.

ככל שמדובר במספר שתילים בודדים, שהפיקו כמות קטנה של סם שאינה עולה על מספר גרמים ובגידול חובבני וביתי אזי שעורך דין שמתמחה בעבירות סמים יוכל לסיים את התיק בעונש קל שאינו כולל מאסר בפועל.

מנגד, כאשר מדובר בתיקים שכתב האישום מייחס לנאשם גידול והחזקה של עשרות ומאות קילוגרמים של קנאביס אין זו משימה פשוטה לסיים את התיק ללא רכיב של מאסר בפועל. יחד עם זאת, גם בתיקים אלו ניתן לסיים את התיק בענישה שיקומית שאינה כוללת מאסר בפועל.

הדבר תלוי בעיקר בשחרורו של הנאשם לחלופת מעצר בתחילת ההליכים ובהליך שיקומי שהחל במקביל להליך המשפטי. קראו עוד על סוגייה זו במאמר שכתבתי על עורך דין מעצר.

עבירות סחר בסמים

עבירת הסחר בסמים היא עבירה פלילית חמורה במיוחד ואולי אף עבירת הסמים שנחשבת לחמורה מכולן. עבירת הסחר בסמים מוגדרת בסעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים לצד עבירות ייצוא הסמים וייבוא הסמים.

בהקשר ליסודות עבירת הסחר בסמים חשוב לציין שפקודת הסמים אינה קובעת מהו בדיוק "סחר" אך התפיסה הרווחת הינה שמדובר בעסקה של מכירת סם בכסף או שווה כסף.

בשנים האחרונות, האמצעים שבהם מתבצעות עסקאות סחר בסמים השתכללו, כך שבניגוד לשנים עברו הן אינן חייבות להתבצע בסחר של "פנים אל פנים". רבות מעסקאות הסחר בסמים מתבצעות באמצעות שימוש באמצעות באמצעים טכנולוגיים כגון אפליקציות ה-"ווצאפ" או "הטלגראס". באמצעות האמצעיים הטכנולוגיים סוחר הסמים יכול לבצע עסקת סחר בסם שבמסגרתה הסמים והתמורה הכספית יועברו מבלי לפגוש את הלקוח (צרכן הסמים).

לדוגמא, כאשר המוכר והסוחר מסכמים ביניהם את כל תנאי העסקה, לרבות מחיר הסם, כמותו ומקום ההחלפה, אולם הסמים והתמורה מושארים במקום מוסכם ונאספים מבלי שהצדדים לעסקה נפגשים פנים אל פנים. קראו עוד על היבטים אלו של עסקאות הסחר במאמר שכתבתי אודות סחר בסמים

חשוב לציין שנוכח שחוקרי המשטרה מודעים גם מודעים להשתכללות של דרכי ביצוע עסקאות הסמים ובהתאם לכך בחקירות מסוג זה הם נוהגים לבדוק את הטלפוניים הניידים של החשודים בסחר ואף את הטלפונים של רוכשי הסמים (הלקוחות). ככל שיימצאו בטלפונים הניידים של המעורבים אינדיקציות לעסקאות סחר בסמים אזי שיש בכך כדי לחזק את החשד נגד המעורבים ואף להוביל להגשת כתבי אישום בגין עבירות של סחר בסמים. קראו עוד על נושאים אלו במאמר שכתבתי על חקירת משטרה.  

מה העונש על סחר בסמים?

כפי שצוין קודם לכן, עבירת הסחר בסמים נחשבת לעבירת סמים חמורה במיוחד שהמורשעים בה נמצאים בסיכון שיוטל עליהם עונש שכולל מאסר בפועל לתקופה ארוכה ממושכת. פקודת הסמים המסוכנים קובעת כי העונש המקסימלי שניתן להטיל על נאשם שהורשע בעבירת סחר בסמים עומד על 20 שנות מאסר.

כפי שהבהרתי במאמרים אחרים, מדובר בעונש מקסימלי בלבד כך שהוא אינו מוטל על כל נאשם שמורשע בעבירה זו. זאת ועוד, ברוב המקרים השכיחים (כלומר התיקים הרגילים) בית המשפט לא יטיל על סוחר הסמים עונש של 20 שנות מאסר. אולם, בהחלט מדובר בעבירת סמים שבתי המשפט נוהגים להטיל בגינה עונשי מאסר לא מבוטלים.

האם אפשר לקבל עבודות שירות על סחר בסמים?

חשוב לציין שלמרות שעבירת הסחר בסמים נחשבה לעבירת פלילית חמורה, ישנם מקרים שבהם ניתן לסיים תיקי סחר ללא מאסר בפועל ובעונש חלופי כגון עבודות שירות או שירות לתועלת הציבור. לרוב, מדובר בתיקים שבהם הנאשם הוכיח לבית המשפט כי פניו להליך השיקומי ומאז ביצוע העבירות הוא שינה את דרכיו או בתהליך של עבודה עצמית וטיפול לשנות את דרכיו. מטבע הדברים, סיום תיק של סחר בסמים בתוצאה שכזו תלויה במספר משתנים מורכבים אולם הדבר בהחלט אפשרי ומשרדנו ייצג במספר תיקים שהסתיימו באופן האמור.

במקרים מסוימים עורך דין לעבירות סמים יכול להגיע עם התביעה להסדר טיעון מקל מאוד גם כאשר מדובר בעבירות סמים. יתרה מכך, בתיקים מסוימים וכאשר קיימים קשיים ראייתיים בהקשר להוכחת אשמתו של הנאשם עורך דין לעבירות סמים יוכל לשכנע את התביעה לסיים את התיק בהסדר טיעון מוסכם וסגור שאינו כולל רכיב של מאסר בפועל. 

עורך דין אביב מזרחי ייצג בעבר נאשם שהורשע במספר עסקאות של סחר בסמים ואף בהחזקת כמות גבוהה של סמים מסוג קנאביס אולם בסופו של התיק המשפטי בית המשפט הטיל עליו עבודות שירות בלבד. קראו עוד בעניין זה בכתבה הבאה.

רישום פלילי בעבירות סמים

בשנים האחרונות ונוכח השימוש הרווח בסם הקנאביס, אזרחים רבים מוצאים את עצמם מסובכים עם המשטרה ורשויות האכיפה האחרות בעקבות השימוש בסם. כפי שידוע לכל, כל תיק פלילי שנפתח נגד אזרח נושא עמו גם רישום פלילי בין אם מדובר בתיק שהסתיים בהרשעה פלילית ובין אם מדובר בתיק שנסגר בתחנת המשטרה ללא הגשת כתב אישום.

הרישום הפלילי נושא עמו סטיגמה קשה ונוכח הדעות הקדומות שנלוות לעבירות הסמים הוא עלול לפגוע באופן משמעותי בעתידו של האזרח שלחובתו נרשם הרישום.  

איך מוחקים רישום פלילי בעבירות סמים?

שאלת מחיקת הרישום הפלילי תלויה בעיקר בסוג הרישום ובזמן שחלף מעת העבירות. קיימים כללים שונים בנוגע למחיקת רישום פלילי שנובע מהרשעה בהשוואה לרישום פלילי שמקורו בתיק משטרתי סגור. קראו עוד אודות ההבדלים בסוגי הרישום במאמר שכתבתי על מחיקת רישום פלילי.

חשיבות לייצוג מקצועי של עורך דין לעבירות סמים

כפי שניתן להבין מהדברים שנכתבו לאורך המאמר, עבירות הסמים נחשבות לעבירות פליליות במדינת ישראל ועל כן לא ראוי להקל בהן ראש. לאור הטווח הרחב של העונשים שבית המשפט רשאי להטיל על המורשעים בעבירות הסמים, קיימת חשיבות לייצוג מקצועי על ידי עורך שמתמחה בעבירות סמים.

עורך דין שמתמחה בעבירות סמים יכול לסייע ללקוח שלו לסיים את התיק בתוצאה הטובה ביותר עבורו, וברוב המקרים, לסיים את התיק ללא ריצוי של מאסר מאחורי סורג ובריח.

מחפש עורך דין עבירות סמים? מחפש עורך דין פלילי בצפון? מחפש עורך דין פלילי בחדרה? מוזמן להתקשר לעו"ד אביב מזרחי 0504-399-440.

הערה:

מאמר זה מאגד מידע כללי וראשוני ואינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. אין להסתמך על הכתוב מבלי להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

על כותב המאמר:

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

מחיקת רישום פלילי_640x426
כל הפוסטים
מחיקת רישום פלילי

מחיקת רישום פלילי הינה פעולה משפטית שסיכויי הצלחה תלויים בסוג המסלול שנבחר לצד סוג המידע שאותו האזרח מעוניין למחוק. כפי שיפורט להלן, לכל אזרח שמעוניין

שינוי עילת סגירה
כל הפוסטים
שינוי עילת סגירה

שינוי עילת סגירה הינה פעולה משפטית שמובילה למחיקת רישום פלילי של תיק משטרתי סגור. אדם שמעוניין למחוק רישום של תיק ספציפי רשאי להגיש לגורם שסגר

דילוג לתוכן