חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עבירות מהירות נהג חדש

עבירת מהירות נהג חדש_640x426
תוכן עניינים

קבלת דוח תנועה בגין עבירות מהירות נהג חדש עלולה להוביל להשלכות קשות על רישיונו של מבצע העבירה בין אם מדובר בנהג חדש ובין אם מדובר בנהג ותיק. יחד עם זאת, כאשר נהג חדש מקבל דוח בגין עבירת מהירות או כל עבירת תנועה אחרת ההשלכות והסנקציות הן חמורות הרבה יותר בהשוואה לנהג ותיק.

ההבדל בין נהג חדש לנהגים האחרים נעוץ בסנקציות שמשרד הרישוי מוסמך להטיל על הנהג חדש (ומטיל בפועל) לאחר ביצוע עבירות תנועה. כפי שיפורט במאמר זה, משרד הרישוי מוסמך להציב דרישות שונות (כגון קורס נהיגה מונעת) כתנאי לחידוש רישיונו לאחר שנהג חדש מורשע בביצוע עבירת תנועה. קראו עוד בנושא הגבלות על רישיון במאמר שכתבתי על נקודות משרד הרישוי.

במאמר זה אפרט את דרכי ההתמודדות המומלצות לנהג חדש שקיבל דוח בגין עבירת מהירות ובכלל זה אספק גם עצות לגבי דרך ההתמודדות הנכונה מול משרד הרישוי והסנקציות שהוא מטיל על נהגים חדשים. 

מי נחשב לנהג חדש?

על פי סעיף 12א לפקודת התעבורה [נוסח חדש] נהג ייחשב לנהג חדש בשנתיים שלאחר הוצאת הרישיון. יש לציין כי המונח נהג חדש אינו תלוי גיל אלא בוותק הנהיגה בלבד, כך שגם נהגים מבוגרים נחשבים לנהגים חדשים עד אשר חולפות שנתיים מיום הוצאת הרישיון.

נהג חדש מחויב בנסיעה לצד מלווה

חשוב לציין שנהג חדש שזה עתה קיבל את רישיון הנהיגה שלו חייב בתקופת ליווי במהלכה הוא חייב לנהוג שלצידו יושב נהג ותיק. אורכה של תקופת הליווי הינה ששה חודשים. לאחר שלושת חודשי הליווי הראשונים הנהג החדש יהיה חייב במלווה רק בנסיעה בשעות הלילה.

ראוי להבהיר כי העבירה של נהיגה ללא מלווה נחשבת לעבירת תעבורה חמורה באופן יחסי ונהג חדש שנתפס מבצע אותה מסכן את רישיון הנהיגה שלו. קראו עוד בנושא זה במאמר שכתבתי על נהיגה ללא מלווה.

מיהו נהג צעיר?

נהג צעיר הינו נהג שטרם מלאו לו 24 שנים ובניגוד לנהג חדש מדובר בהגדרה שתלויה בגיל בלבד. כך לדוגמא, גם אדם שהוציא רישיון לפני 5 שנים אך טרם מלאו לו 24 ייחשב לנהג צעיר על אף וותק נהיגתו.

סנקציות לנהג חדש שביצע עבירת מהירות

כפי שידוע לכל, הרשעה בעבירות מהירות גוררת אחריה רישום נקודות במשרד הרישוי, קנסות כספיים ובמקרים חמורים אף פסילת רישיון נהיגה בבית המשפט.

כאשר נהג חדש מורשע בביצוע עבירות מהירות הוא צפוי לסנקציות נוספות שיוטלו עליו מטעם משרד הרישוי. בין היתר, משרד הרישוי מוסמך לדרוש מהנהג החדש לבצע מבחן עיוני (ידוע בשם מבחן תיאוריה) לאחר שחלפו שנתיים מעת הוצאת הרישיון בעת שיבקש לחדש את רישיון הנהיגה.

לכאורה בתום שנתיים מסתיימת תקופת הנהג החדש אולם משרד הרישוי רשאי לקבוע כי לאחר מעבר של המבחן העיוני הנהג החדש יוגדר פעם נוספת כנהג חדש לשנתיים נוספות. כפי שניתן להבין, בתקופה זו כל עבירת מהירות נוספת שהנהג החדש יבצע עלולה לגרום לו להישאר באותו מעמד של נהג חדש.

המקור המשפטי לסמכויותיו של משרד הרישוי

בדומה לכל רשות מנהלית, משרד הרישוי פועל מתוקף סמכויות שמוענקות לו במסגרת החוק ובענייננו מתוקף פקודת התעבורה.

חשוב לציין כי בתוספת השלישית לפקודת התעבורה מפורטות עבירות, שבמקרה שהן מבוצעות על ידי נהג חדש, הוא יידרש לבצע מבחנים כתנאי לחידוש רישיון נהיגה בהתאם לדרישותיו של משרד הרישוי.

בין העבירות שמפורטות בתוספת השלישית ניתן למצוא עבירות של נהיגה ללא רישיון נהיגה, עצירת רכב לפני מסילת ברזל, חציית צומת באור אדום ותאונה דרכים שבה נפגע אדם.

יתרה מכך, על פי התוספת השלישית לפקודת התעבורה, בכל עבירה שבה הוטלו על הנהג החדש שלושה חודשי פסילת רישיון ומעלה הוא צפוי למבחנים של משרד הרישוי בטרם יוכל לחדש את רישיונו.

אחת מסוגי העבירות המוזכרות בתוספת השלישית לפקודת התעבורה הינה עבירת מהירות על כל דרגותיה. עבירת המהירות היחידה שאינה נושאת עמה סנקציה לנהג החדש הינה עבירה של "מהירות בלתי סבירה". עבירה זו מוגדרת בסעיף 51 לתקנות התעבורה, תשכ"א-1961. עוד יצוין כי עבירה זו אינה גוררת אחריה ניקוד במשרד הרישוי.

אילו עבירות מהירות לנהג חדש גוררות אחריהן סנקציה ממשרד הרישוי?

נהגים רבים טועים לחשוב כי עבירות מהירות ללא נקודות אינן בעלות משמעות עבור נהג חדש מעבר לקנס הכספי, הואיל ואין לצדן נקודות.

חשוב להבהיר, מדובר בתפיסה שגויה ומוטעית שנובעת מאי הכרת סמכויותיו של משרד הרישוי. למעשה, כל דוח מהירות, בין אם הוא נושא לצדו נקודות ובין אם לאו, עלול לגרום לפגוע ברישיון הנהיגה של נהגים חדשים ולהוביל להארכת הגדרת הנהג החדש לשנתיים נוספות.

כפי שציינתי קודם לכן, עבירת המהירות היחידה שאינה גוררת אחריה השלכות בהקשר למשרד הרישוי לנהג החדש שמורשע בביצועה, הינה עבירה של מהירות בלתי סבירה" שמוגדרת בסעיף 51 לתקנות התעבורה.  

בהתחשב באמור לעיל, מומלץ לנהג חדש שמקבל דוח מהירות להתייעץ עם עורך דין לתעבורה שמתמחה בעבירות מסוג זה. וכך הוא יוכל להבין מהם דרכי הפעולה הרצויות שיכולות לסייע למזער את הנזקים והעונשים להם הוא צפוי.

אחת מדרכי הפעולה האפשריות שעומדות בפני הנהג החדש הינה להגיש בקשה להישפט בגין דוח המהירות ובמסגרת ההליך המשפטי לשכנע את התביעה המשטרתית להמיר את העבירה לעבירה של מהירות בלתי סבירה. כפי שציינתי קודם לכן, בהרשעה בעבירה זו הנהג החדש אינו צפוי להטלת סנקציות על ידי משרד הרישוי ורישיונו ככל הנראה לא ייפגע. קראו עוד על בקשות להישפט במאמר שכתבתי בנושא ערעור על דוח תנועה.

בכל אופן, חשוב לזכור כי בדוחות מסוג ברירת משפט הנהג יכול לבחור לשלם את הדוח או להגיש בקשה להישפט בתוך 90 מיום קבלת הדוח. לכן בכל מקרה מומלץ שלא למהר לשלם את הדוח אלא לשקול את דרכי הפעולה הרצויות.

עבירת מהירות שבוצעה בתקופת הנהג החדש

בדומה להליכים משפטיים אחרים, לעיתים קרובות תיקי תעבורה מסתיימים לאחר שחלפה תקופה ניכרת מיום ביצע העבירה. הדברים נכונים ביתר שאת שעה שמדובר בדוח מהירות מסוג הזמנה לדין (להבדיל מסוג ברירת משפט שניתן לשלמו).

ראוי לציין בהקשר למבחנים הנדרשים על ידי משרד הרישוי, כי המועד הרלוונטי הינו מועד ביצוע העבירה ולא מועד ההרשעה בבית המשפט.

סוגיה זו רלוונטית כאשר משרד הרישוי מבחין כי נגד הנהג שסיים זה עתה את תקופת הנהג החדש עומד דוח מהירות שטרם נשפט עליו אך הוא ביצע את העבירה בתקופת הנהג החדש. במקרה שכזה משרד הרישוי צפוי לדרוש מהנהג לבצע מבחן עיוני (תיאוריה) כתנאי לחידוש רישיון הנהיגה.

האם ניתן להמיר לאזהרה דו"ח מהירות לנהג חדש?

התשובה לשאלה זו הינה שלילית. אחד התנאים שמשטרת ישראל קבעה כמחייב לצורך המרה לאזהרה, הינו ותק נהיגה של 7 שנים לפחות ללא ביצוע עבירות בתקופה זו. הואיל ונהג חדש הינו נהג שטרם מחזיק ברישיון במשך שנתיים, תנאי מקדמי זה אינו מתקיים והוא אינו זכאי לבקש להמיר את הדוח שקיבל לאזהרה.

דרכי פעולה מומלצות לנהג חדש שביצע עבירת מהירות

כפי שצוין קודם לכן, עבירת המהירות היחידה שאינה גוררת אחריה סנקציה לנהג החדש הינה עבירה של "מהירות בלתי סבירה" בהתאם לסעיף 51 לתקנות התעבורה.

במקרים המתאימים, ניתן להגיש בקשה להישפט ולהגיע להסדר טיעון עם התביעה המשטרתית כך שהנהג יודה בעבירה חלופית של מהירות בלתי סבירה במקום העבירה המקורית שקיבל בדוח. באמצעות שינוי העבירה יוכל הנהג לשמור על רישיון הנהיגה שלו ולא יצטרך לבצע מבחנים כתנאי לחידוש רישיון הנהיגה בתום תקופת הנהג החדש.

החשיבות של ייצוג על ידי עורך דין לתעבורה בעבירות מהירות לנהג חדש

כפי שצוין במאמר זה עבירות תנועה שמתבצעות על ידי נהגים חדשים עלולות להוביל לשלילת רישיונו ולהטלת סנקציות משמעותיות על ידי משרד הרישוי. עורך דין שבקיא בעבירות מסוג זה יידע לנהל משא ומתן מיטיבי עם התביעה המשטרתית ובמקרים מסוימים להוביל לתיקון כתב האישום ושינוי חומרת העבירה.

שכנוע התביעה המשטרתית אינו עניין של מה בכך והוא מצריך ידע, ניסיון ובקיאות בדיני התעבורה אותם רוכשים עורכי דין לתעבורה לאורך שנים של עבודה. קראו עוד על עבירות תעבורה חמורות במאמר שכתבתי על נהיגה בשכרות.

מחפש עורך דין לתעבורה? מחפש עורך דין לתעבורה בצפון? ביצעת עבירת תנועה? נשלח אליך דוח הביתה? יש לך בעיית נקודות? ביצעת עבירת מהירות? אתה נהג חדש? מוזמן להתקשר לעו"ד אביב מזרחי 0504-399-440.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

מחיקת רישום פלילי_640x426
כל הפוסטים
מחיקת רישום פלילי

מחיקת רישום פלילי הינה פעולה משפטית שסיכויי הצלחה תלויים בסוג המסלול שנבחר לצד סוג המידע שאותו האזרח מעוניין למחוק. כפי שיפורט להלן, לכל אזרח שמעוניין

שינוי עילת סגירה
כל הפוסטים
שינוי עילת סגירה

שינוי עילת סגירה הינה פעולה משפטית שמובילה למחיקת רישום פלילי של תיק משטרתי סגור. אדם שמעוניין למחוק רישום של תיק ספציפי רשאי להגיש לגורם שסגר

דילוג לתוכן