חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נהיגה עם רישיון לא בתוקף

נהיגה עם רישיון לא בתוקף
תוכן עניינים

נהיגה עם רישיון לא בתוקף היא עבירת תעבורה נפוצה במיוחד. נהיגה עם רישיון לא בתוקף יכולה להיגרם ממספר סיבות שונות החל מאי חידוש רישיון הנהיגה מסיבה טכנית וכלה באי חידושו בשל מגבלות כאלה ואחרות אשר הוטלו על ידי משרד הרישוי.

חשוב לזכור כי נהיגה עם רישיון לא בתוקף היא עבירה הכוללת לצדה קנס כספי וכן נקודות משרד הרישוי. במקרים שבהם מדובר על עבירה של נהיגה עם רישיון לא בתוקף שעולה על שנתיים ימים, אזי שלנהג תירשם הזמנה לדין והוא צפוי לעמוד לדין בבית המשפט לתעבורה. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי בנושא הזמנה לדין.

חשוב לציין כי במקרים אלו שבהם הנהג ביצע עבירה של נהיגה עם רישיון שלא בתוקף לתקופה ארוכה, עונשו ייקבע על ידי בית המשפט בהתאם לתקופת הפקיעה ועברו התעבורתי של הנהג. במקרים חמורים של עבירת הנהיגה עם רישיון לא בתוקף בית המשפט עלול להטיל על הנהג עונשים משמעותיים לרבות פסילת רישיון נהיגה לתקופה ממושכת.

לנהג אשר קיבל הזמנה לדין בגין נהיגה עם רישיון שלא בתוקף מומלץ להיות מיוצג על ידי עורך דין לתעבורה שמנוסה בייצוג נהגים בבית המשפט לתעבורה.

רישיון נהיגה פג תוקף מה עושים

נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף הינה עבירה הנושאת לצדה נקודות משרד הרישוי וכן קנס כספי. כאשר מדובר בפקיעה ארוכת שנים, תרשם לנהג הזמנה לדין והוא צפוי לעונשים קשים וכבדים בדמות פסילת רישיון נהיגה ולעיתים אף מאסר בפועל.

כאשר רישיון הנהיגה פג תוקף נדרש בראש ובראשונה פועלים לחידוש רישיון הנהיגה כמה שיותר מהר ובמקרה שלא ניתן לעשות זאת, מוודאים מהי הסיבה לאי חידוש רישיון הנהיגה. במקרה בו נרשם דוח תנועה על נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף או קיימת מניעה כלשהי לחידוש רישיון הנהיגה, ניתן לפנות למשרדו של עורך דין תעבורה על מנת שניתן יהיה להבין מהן הפעולות הנדרשות לחידוש רישיון הנהיגה.

התליית רישיון נהיגה

התליית רישיון נהיגה יכולה לנבוע ממספר גורמים שונים אשר המשותף להם היא שלילת יכולתו המשפטית של הנהג לנהוג בכלי רכב מנועי. התליית רישיון נהיגה יכולה לנבוע מאי ביצוע אמצעי תיקון שונים אשר דרש משרד הרישוי לצורך חידוש רישיון הנהיגה או המשך החזקתו.

התליית רישיון יכולה לנבוע גם מצבירת נקודות משרד הרישוי ואי הפקדת רישיון הנהיגה במשרדי משרד הרישוי עקב צבירת נקודות. כאשר מקבלים הודעה ממשרד הרישוי על התליית רישיון הנהיגה, יש לבדוק ולברר מה הסיבה לכך ובהתאם לפעול לתיקון המחדל.

הפקדת רישיון נהיגה בבית משפט

הפקדת רישיון נהיגה בבית משפט היא פעולה הכרחית על מנת  שימי הפסילה שהוטלו על נהג במסגרת גזר דין תעבורתי יתחילו להימנות. חשוב לשים לב כי ללא הפקדת רישיון נהיגה בבית משפט במקרה בו הוטלה פסילת רישיון נהיגה על נהג, מנין ימי הפסילה לא יספרו ובפועל הפסילה לא תחל.

לצד העובדה כי מנין ימי הפסילה לא יספרו במקרה של אי הפקדת רישיון נהיגה הרי שהנהג יהיה ייתפס נוהג בעת שהוא פסול צפוי לעמוד לדין בגין עבירה של נהיגה בזמן פסילה. מדובר בעבירה חמורה הגוררת עונשים כבדים כגון מאסר בפועל לצד עונשים אחרים.

במקרה והוטלה עליכם פסילה על ידי בית משפט ואין בידכם רישיון נהיגה להפקדה, פנו למשרדו של עורך דין תעבורה על מנת שיסייע לכם להבין כיצד לפעול.

נהיגה ללא רישיון בתוקף

נהיגה ללא רישיון בתוקף יכולה להיות עבירת תנועה מסוג ברירת משפט ובמקרה ומדובר בפקיעת רישיון נהיגה ארוכה, הזמנה לדין. יש לזכור כי לצד הקנס הכספי אשר יוטל על הנהג במקרה של ביצוע עבירה זו תרשמנה אף נקודות משרד הרישוי אשר יצטברו לחובתו של הנהג לכל ניקוד אחר הקיים לו בהתאם לשיטת הניקוד המופעלת על ידי משרד הרישוי.

במקרה ומדובר בפקיעת רישיון נהיגה ארוכת שנים, יוגש נגד הנהג כתב אישום לבית משפט לתעבורה והוא צפוי לעונשים כבדים בהתאם למשך תקופת הפסילה ועברו התעבורתי. יש לוודא כי הנכם נוהגים עם רישיון נהיגה תקף לסוג כלי הרכב בו אתם אוחזים.

התליית רישיון נהיגה על ידי משרד הרישוי

התליית רישיון נהיגה על ידי משרד הרישוי יכולה לנבוע ממספר גורמים שונים. בין שלל הסיבות השונות להתליית רישיון נהיגה על ידי משרד הרישוי ניתן למצוא את הגורמים הבאים:

  • אי ביצוע אמצעי תיקון עקב צבירת נקודות משרד הרישוי. נהג אשר לא יבצע את אמצעי התיקון הנדרשים רישיונו יותלה.
  • התקבל דיווח רפואי המלמד על מסוכנות הנובעת מהנהג. במקרה בו עולה חשש כי מצבו הבריאותי של הנהג אינו מאפשר לו לנהוג, משרד הרישוי יתלה את רישיונו עד לבירור מצבו הרפואי.
  • הנהג צבר 36 נקודות משרד הרישוי ויותר ועליו להפקיד את רישיונו לתקופה של 3 חודשים.

פסילת רישיון נהיגה על ידי משרד הרישוי

פסילת רישיון נהיגה על ידי משרד הרישוי הינה פסילה לכל דבר ועניין. נהג אשר רישיונו ייפסל על ידי משרד הרישוי, מחויב בהפקדת רישיון נהיגה בדיוק כמו פסילה במסגרת גזר דין. נהיגה בזמן פסילה שהוטלה על ידי משרד הרישוי דינה כנהיגה בזמן פסילה.

פסילת רישיון נהיגה על ידי משרד הרישוי יכולה לנבוע מצבירת נקודות משרד הרישוי (36 נקודות ויותר או 72 נקודות ויותר) או עקב דיווח שהתקבל מהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים על אי כשירותו של הנהג להמשיך להחזיק ברישיון נהיגה.

עורך דין רישיון נהיגה

עורך דין רישיון נהיגה הינו כינוי שגור לעורך דין שמתמחה בדיני תעבורה ומנוסה בטיפול בדוחות תנועה. נהג אשר נרשם לו דוח תנועה או הזמנה לדין ורישיון הנהיגה שלו חשוב לו, טוב יעשה אם יפנה לעורך דין המתעסק בענייני תעבורה על מנת שיוכל להבין כיצד לפעול ובאיזה אופן לשמור על רישיון הנהיגה שלו.

עורך דין רישיון נהיגה הוא הגורם המקצועי המוסמך משפטית לטפל לכם בדוחות תנועה ובמקרה הצורך לייצג אתכם אל מול הרשות הרלוונטית לצורך שמירה על רישיון הנהיגה שלכם. העדר טיפול משפטי בדוח תנועה או הזנחת דוח משטרה הנרשם לחובתכם עלול להוביל לפסילת רישיון הנהיגה וכן להטלת סנקציות נוספות.

פסילת רישיון בשל נקודות

פסילת רישיון נהיגה בשל נקודות יכולה לנבוע כאשר הנהג צבר לחובתו 36 נקודות משרד הרישוי או במקרה גרוע יותר, 72 נקודות משרד הרישוי. היה והנהג יקבל הודעה ממשרד הרישוי כי צבר לחובתו נקודות המחייבות בהפקדת רישיון נהיגה, עליו לפנות באופן מידי למשרד הרישוי ולהסדיר עניין זה.

ניתן להימנע מפסילת רישיון נהיגה בשל נקודות משרד הרישוי על ידי טיפול משפטי מקדים ומודעות לנושא. נהג אשר רישיון הנהיגה חשוב לו, ידאג לטפל בדוחות תנועה הנרשמים לחובתו מוקדם ככל הניתן וכך יוכל להבטיח שמירה על רישיונו.

רישיון פג תוקף

נהיגה עם רישיון פג תוקף הינה עבירת תעבורה שמוטב שלא להקל בה ראש. כל עבירה של פקיעת רישיון נהיגה נושאת לצדה נקודות משרד הרישוי המצטברות לחובת הנהג לכל ניקוד אחר הקיים לו.

ישנן מספר סיבות לעובדה שרישיון נהיגה מאבד את תוקפו:

  • רישיון פג תוקף מסיבה טכנית – הנהג לא חידש את רישיונו ללא סיבה ולעיתים מבלי שהיה מודע לכך. לעיתים קרובות, הנהג שהואשם בעבירה של נהיגה עם רישיון לא בתוקף כלל לא מודע לכך שרישיון הנהיגה שלו פקע.
  • פקיעת רישיון הנהיגה לאור נקודות משרד הרישוי- לעיתים ישנם נהגים שצברו לחובתם נקודות משרד הרישוי אך לא היו מודעים לצבירת הנקודות. חשוב לציין בהקשר זה כי נהגים אשר צברו נקודות משרד הרישוי ולא ביצעו את אמצעי התיקון הנדרשים, צפויים לספוג התליית רישיון שתוטל עליהם על ידי משרד הרישוי.
  • פקיעת רישיון נהיגה עקב אי הפקדת רישיון בבית משפט לתעבורה – נהג אשר רישיון הנהיגה שלו נפסל על ידי בית משפט במסגרת תיק תעבורה והוא לא הפקיד את רישיונו, רישיונו לא יחודש עד אשר תסתיים הפסילה. יש לשים לב כי נהיגה עם רישיון לא בתוקף עקב פסילת רישיון הינה עבירה חמורה של נהיגה בזמן פסילה הגוררת עונשים כבדים. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי בנושא נהיגה בזמן פסילה.
  • נהג חדש אשר ביצע עבירת תעבורה המופיעה בתוספת השלישית לפקודת התעבורה – נהגים חדשים באופן טבעי נתונים לביקורת משרד הרישוי ככל ויבצעו עבירות מסוימות המופיעות בתוספת השלישית לפקודת התעבורה. נהג חדש אשר יבצע עבירה שכזו, רישיון הנהיגה שלו לא יחודש כל עוד לא יבצע את אמצעי התיקון הנדרשים.

תצהיר הפקדת רישיון נהיגה

תצהיר הפקדת רישיון נהיגה הוא מסמך שמוגש לבית המשפט כתחליף להפקדת כרטיס רישיון הנהיגה.

רישיון נהיגה אשר נפסל על ידי בית משפט לתעבורה, משטרת ישראל או משרד הרישוי חייב להיות מופקד בידי הרשות הפוסלת. כך לדוגמא, כאשר נהג נפסל על ידי קצין משטרה במסגרת שימוע מנהלי אזי שעליו להפקיד את רישיון הנהיגה שלו בתחנת המשטרה. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי בנושא שימוע בפני קצין תנועה.

אי הפקדת רישיון הנהיגה במסגרת הפסילה שהוטלה על נהג עלולה לגרור עבירה של נהיגה בזמן פסילה והטלת עונשים חמורים עקב כך.

ככל ואין בידי הנהג רישיון נהיגה להפקדה, עליו להפקיד במזכירות הרשות השוללת תצהיר הפקדת רישיון נהיגה. כאמור, מדובר במסמך משפטי המהווה תחליף לרישיון נהיגה. תצהיר הפקדת רישיון נהיגה אמור להיחתם על ידי הנהג ולהיות מאומת על ידי עורך דין.

את תצהיר הפקדת רישיון נהיגה יש להפקיד בדומה לרישיון נהיגה בידי הרשות שהטילה את השלילה ולקבל מידיה אישור הפקדה בהתאם. יש לשים לב כי אי הפקדת רישיון נהיגה או תצהיר הפקדת רישיון נהיגה עלול לגרור עבירה של נהיגה עם רישיון לא בתוקף לצד עבירה של נהיגה בזמן פסילה.

מומלץ לנהג אשר רישיונו נפסל על ידי בית משפט או כל רשות אחרת המוסמכת לכך ואין בידיו רישיון נהיגה להפקדה, לפנות לעורך דין לצורך עריכת תצהיר הפקדת רישיון נהיגה. לאחר עריכת התצהיר וחתימתו יש להגיש אותו לבית המשפט כתנאי לתחילת הפסילה.

רישיון לא בתוקף מה עושים?

כאמור, כאשר מדובר על תקופות פקיעה ארוכות, נהיגה עם רישיון לא בתוקף הינה עבירה חמורה הגוררת עונשים כבדים וסנקציות שונות על ידי משרד הרישוי. שאלה העולה לא אחת היא כאשר רישיון לא בתוקף מה עושים. ובכן, כאשר רישיון הנהיגה לא בתוקף בראש ובראשונה יש לבדוק מדוע הוא לא בתוקף ומה הסיבה לכך.

לעיתים מדובר בתקלה טכנית אשר באמצעות תשלום אגרת הרישיון ניתן לפתור אותה ובכך לשים קץ לבעיה. יחד עם זאת, לעיתים פקיעת רישיון נהיגה עלולה לנבוע ממקרים שונים הקשורים בביצוע עבירות תנועה שונות, צבירת נקודות והגבלות שהוטלו על ידי משרד הרישוי.

לאחר בירור הסיבה לפקיעה מומלץ לפנות לעורך דין תעבורה המתמחה בדיני תעבורה ולהיוועץ עמו כיצד ובאיזה אופן ניתן לפתור את הפקיעה ולחדש את רישיון הנהיגה. הפתרון המשפטי אשר ייתן עורך הדין לנהג תלוי בנסיבות המקרה ועברו התעבורתי.

לדוגמא, כאשר פקיעת רישיון הנהיגה של הנהג נובעת כתוצאה מצבירת נקודות עקב דוחות שנרשמו, עורך הדין יבדוק את תדפיס הנקודות הרלוונטי ויראה האם ישנם דוחות אשר הנהג כלל לא ידע על קיומם ולא קיבל לידיו.

ככל וישנם דוחות כאלה, ניתן לפנות בבקשה מתאימה לבית משפט לתעבורה ולבקש ממנו להאריך את המועד להישפט בגין הדוח. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי בנושא ערעור על דוח תנועה.

מה העונש על נהיגה עם רישיון לא בתוקף?

נהיגה עם רישיון לא בתוקף עלולה לגרור עונשים חמורים. חומרת העונש תלויה בעיקר במשך תקופת הפקיעה וכן עברו התעבורתי של הנהג.

מהו העונש על נהיגה עם רישיון לא בתוקף היא סוגיה שתלויה בעיקר במשך הפקיעה. ככל ומדובר בפקיעה קצרה אשר אינה עולה על שנתיים ימים, ירשם לנהג דוח מסוג ברירת משפט הכרוך בתשלום קנס כספי ונקודות משרד הרישוי.

היה ופקיעת רישיונו של הנהגה עלתה על שנתיים ימים, תרשם לו הזמנה לדין ועליו יהיה להתייצב בבית משפט לתעבורה אשר במחוז שיפוטו התבצעה העבירה. נהיגה עם רישיון לא בתוקף העולה על שנתיים ימים עלולה לגרור עונש של פסילת רישיון נהיגה לצד עונשים נוספים אחרים.

כאשר מדובר בפקיעת רישיון נהיגה בת שנים ארוכות, מדיניות התביעה המשטרתית הינה לבקש עונש מאסר בפועל לצד פסילת רישיון נהיגה ארוכה וממושכת. משרדנו טיפל במספר רב של תיקים שכללו פקיעת רישיון נהיגה למשך שנים ארוכות שהסתיימו בעונש שכלל מספר חודשי פסילה ללא ריצוי של מאסר או עבודות שירות. קראו עוד בנושא זה במאמר שכתבתי על עבודות שירות.

חידוש רישיון פג תוקף

כפי שצוין לעיל כאשר רישיון נהיגה פוקע יש לבדוק ולוודא מה הסיבה לכך. חידוש רישיון פג תוקף יעשה מול משרד הרישוי ולאחר שהוסבר לנהג מדוע רישיונו פקע ולא ניתן היה לחדשו. משרד הרישוי יסביר לנהג אילו פעולות עליו לבצע לצורך חידוש רישיון הנהיגה ומה ההליך לכך.

לעיתים, חידוש רישיון פג תוקף טעון ביצוע בחינות כלשהן על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (המרב"ד). במקרה זה, עורך דין תעבורה המתמחה במכון הרפואי יסייע לנהג לצלוח את הבחינות ולהשיב לחיקו את רישיון הנהיגה מהר ככל שניתן. קראו עוד בנושא המכון הרפואי של משרד הרישוי.

נהיגה ללא רישיון מתאים לסוג הרכב

נהיגה ללא רישיון מתאים לסוג הרכב הינה עבירה שקשורה באופן ישיר עם נהיגה עם רישיון לא בתוקף. נהיגה ברכב כשרישיון הנהיגה אינו מתאים לסוג הרכב הינה עבירה חמורה הגוררת הזמנה לדין והטלת עונשים כבדים על ידי בית המשפט.

נהג אשר ייתפס נוהג ברכב כאשר רישיון הנהיגה שלו אינו מתאים לסוג הרכב יוזמן לדין ורישיונו עלול להיפסל לתקופה ארוכה וממושכת. כאשר מדובר בעבירה שנייה אשר התבצעה על ידי הנהג, תעתור התביעה המשטרתית לעונש של מאסר בפועל לצד פסילת רישיון נהיגה למשך זמן ממושך.

כאשר נרשמת לנהג הזמנה לדין מסוג נהיגה ללא רישיון מתאים לסוג רכב מוטב לפנות באופן מידי לעורך דין תעבורה בעל ניסיון בטיפול בתיקים מסוג זה. עורך דין לתעבורה שמייצג את הנהג אמור לסייע לו לסיים את ההליך המשפטי בתוצאה טובה וללא פסילת רישיון.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי

אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

בירור מצב חקירה במשטרה
כל הפוסטים

בירור מצב חקירה במשטרה

בירור מצב חקירה במשטרה הינו בירור פרוצדורלי שנערך לגבי תיק משטרתי שטרם התקבלה בעניינו הודעה אודות גניזת התיק או לחלופין העמדה לדין והגשת כתב אישום

קיפוח זכות
כל הפוסטים

קיפוח זכות

קיפוח זכות הינה עבירת תעבורה מסוג ברירת משפט הנושאת לצדה קנס כספי ללא סנקציה של נקודות משרד הרישוי. המשמעות הינה כי עיקר הסנקציה לנהג שנרשם

דילוג לתוכן