חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נהיגה בזמן פסילה

נהיגה בזמן פסילה
תוכן עניינים

עבירה של נהיגה בזמן פסילה היא אחת מעבירות התעבורה החמורות ביותר בספר החוקים. לתפיסת הרשויות ובתי המשפט, מדובר בעבירה שמצביעה על זלזול בבתי בפסיקות בית המשפט והעדר מורא מהחוק ועל כן הרשויות נוהגות לנהוג ביד קשה עם נהגים שמורשעים בעבירה זו.

נהגים רבים אינם מודעים להשלכות הקשות שצפויות לאנשים שיורשעו בעבירה של נהיגה בזמן פסילה. כפי שיפורט במאמר זה, לנהג אשר ייתפס נוהג בזמן פסילה צפוי הליך משפטי לא פשוט שבמסגרתו התביעה המשטרתית תעתור ותבקש מבית המשפט להטיל עליו עונשים חמורים ומרתיעים.

חשוב להבהיר כי כותב המאמר ממליץ להימנע מנהיגה בזמן פסילה. יחד עם זאת, היה נתפסתם נוהגים כאשר אתם פסולים מנהיגה, מומלץ לפנות במהרה לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה ובקיא בעבירה זו. עורך דין שמתמחה בתעבורה יוכל לפעול על מנת לצמצם את הנזקים ולמזערם לרבות סיום התיק בענישה מקלה.

מאמר זה יפרט את ההשלכות של נהיגה בזמן פסילה, לרבות העונשים הצפויים לנהג שהורשע בעבירה זו

מהי עבירה של נהיגה בזמן פסילה ?

ההגדרה החוקית לעבירה של נהיגה בזמן פסילה היא נהיגה ברכב מנועי כאשר רישיון הנהיגה של הנוהג בו נשלל על ידי בית המשפט או כל רשות מנהלית אחרת המוסמכת לפסול אותו לפי חוק. סעיף 67 לפקודת התעבורה מהווה את הבסיס המשפטי והחוקי לעבירת נהיגה בזמן הפסילה. סעיף החוק האמור קובע כי העונש המקסימלי שניתן להטיל על אדם שהורשע בעבירה זו הינו 3 שנות מאסר.

יסודות עבירת נהיגה בזמן פסילה

בהתאם לסעיף 67 לפקודת התעבורה על מנת שניתן יהיה להרשיע נהג בעבירה של נהיגה בזמן פסילה התביעה חייבת להוכיח מספר תנאים מצטברים:

  • נהיגה בפסילה ביודעין- במילים פשוטות, נדרש כי הנהג ידע שרישיונו נפסל והוא פסול מנהיגה. יש לציין בהקשר זה כי בלא מעט מקרים נהגים נשפטים על ידי בית המשפט שפוסל את רישיונם שלא בנוכחותם או לחלופין נפסלים על ידי משרד הרישוי בהחלטה מנהלית מבלי שהיו נוכחים בעת שהתקבלה. בחלק מאותם מקרים אותם נהגים שנפסלו מנהיגה כלל אינם יודעים שהוטלה עליהם פסילה. במקרים מהסוג האמור התביעה תתקשה להוכיח כי אותו נהג ביצע את העבירה כאשר הוא יודע שהוא פסול בנהיגה.
  • הנהג נתפס נוהג ברכב ולא רק יושב בו- מטבע הדברים, כאשר מדובר בעבירה של נהיגה בזמן פסילה על התביעה להוכיח את רכיב הנהיגה. בהקשר לרכיב זה חשוב להבהיר כי ישיבה מאחורי ההגה כאשר הרכב מונע עלולה להוביל להרשעה בעבירה של נהיגה בזמן פסילה. יחד עם זאת, על מנת להוכיח את יסודות עבירת נהיגה בזמן פסילה התביעה תצטרך להוכיח כי הנהג אכן נתפס בעודו נוהג ברכב.
  • פסילה בתוקף- פעמים רבות נהגים אשר רישיונם נשלל שבים ונוהגים עם תום השלילה אך ללא שפנו למשרד הרישוי וחידשו את רישיונם. היה והנהג הפקיד את רישיון הנהיגה שלו בידי הרשות המוסמכת והפסילה הסתיימה התביעה תתקשה להוכיח כי מדובר בעבירה של נהיגה בזמן פסילה.

חשוב להבהיר, על מנת שבית המשפט ירשיע את הנאשם בעבירה של נהיגה בזמן פסילה התביעה המשטרתית חייבת להוכיח כי כל התנאים המצטברים התקיימו באותו מקרה.

בלא מעט תיקים התביעה המשטרתית מתקשה להוכיח יסוד עבירה כזה מה שיכול להוביל לביטול כתב האישום או לסגירת התיק בהסדר טיעון מקל.

מהן הפסילות הקיימות בחוק?

נהוג לחשוב כי פסילה היא פסילה שהוטלה על ידי בית המשפט בלבד, אך בניגוד לתפיסה רווחת זו, בפועל, קיימים מספר סוגי פסילה כאשר נהג שייתפס נוהג בניגוד אליהם, יעמוד לדין ועלול לשלם מחיר יקר.

בין סוגי הפסילות שקיימים ניתן למצוא את הפסילות הבאות:

  1. פסילה שהוטלה על ידי בית המשפט – זוהי הפסילה הנפוצה ביותר והמוכרת ביותר לכולנו. בתי משפט לתעבורה וכן בתי משפט שונים אחרים מטילים פסילות על נהגים שהורשעו בביצוע עבירות כאלה ואחרות. לדוגמא, גם בעבירות סמים שנדונות בערכאות הפליליות בתי המשפט מוסמכים (ונוהגים בפועל) להטיל על המורשעים פסילת רישיון נהיגה כאחד מרכיבי הענישה. קראו עוד אודות עבירת סחר בסמים במאמר הבא. כאמור, נהיגה בזמן פסילה שהוטלה על ידי בית משפט נתפסת בעיני הרשויות כעבירה חמורה במיוחד לאור העובדה שהיא מבטאת זלזול בהחלטות בית המשפט.
  • שלילה על ידי קצין משטרה – קצין משטרה מחזיק בסמכות לפסול נהג מנהיגה, וזאת במקרים מסוימים ובהקשר לעבירות מסוימות לקצין משטרה. לדוגמא, נהג אשר היה מעורב בתאונת דרכים רישיונו עלול להישלל על ידי קצין משטרה לתקופה של 60 ימים. בנוסף, אדם אשר נתפס נוהג בשכרות רישיונו עלול להיפסל מנהיגה על ידי קצין משטרה לתקופה של 30 ימים. שלילה רישיון על ידי קצין משטרה מכונה גם "שלילה מנהלית". דינו של נהג אשר נתפס נוהג בזמן שלילה מנהלית דינו כאדם הנוהג בזמן פסילה.
  • שלילה שהוטלה על ידי משרד הרישוי – נהגים רבים בישראל מכירים את שיטת הניקוד של משרד הרישוי ומודעים להשלכותיה הקשות במידה של צבירת נקודות. בהתאם לשיטת הניקוד, נהג אשר צבר 36 נקודות לחובתו (כתוצאה מביצוע עבירות תנועה) צפוי לשלילת רישיון לתקופה של שלושה חודשים. קראו גם מאמר בנושא עבירת התעבורה של שימוש בטלפון הנייד.

כמו כן, גם המכון הרפואי של משרד הרישוי מחזיק בסמכות לפסול אדם מנהיגה ברכב. אדם שייתפס נוהג בזמן שהוא פסול מנהיגה על ידי המכון הרפואי צפוי לעמוד לדין בגין נהיגה בזמן פסילה. חשוב להבהיר כי נהיגה בכלי רכב מנועי בזמן פסילה על ידי משרד הרישוי דינה כנהיגה בזמן פסילה. חשוב לציין כי בהתאם להנחיות משטרת ישראל, נהג אשר ייתפס נוהג בשלילה שהוטלה עליו על ידי משרד הרישוי יופנה למשרד הרישוי לצורך בדיקת הנתונים ולא יטופל כנהג אשר נשלל על ידי קצין משטרה או בית המשפט. יחד עם זאת, כותב המאמר ממליץ לא לנהוג בזמן פסילה, לרבות בעת פסילה של משרד הרישוי.

השלכות משפטיות ואזרחיות בעניין נהיגה בזמן פסילה

אמנם מאמר זה עוסק בדיני תעבורה ובהשלכות הפליליות של עבירה זו, אך חשוב לציין כי לביצוע העבירה קיימות גם השלכות אזרחיות שלא ניתן להתעלם מהן. מעבר לעונשים הצפויים לנהג אשר ייתפס נוהג בזמן פסילה, במידה ואותו נהג היה מעורב בתאונת דרכים הוא עלול הוא להיקלע לסכסוך עם חברת הביטוח אשר תתנער מאחריותה לתאונה.

כאשר מתרחשת תאונת דרכים, חברת הביטוח תבדוק את עברו של הנהג המעורב בתאונה וכן האם נהג בשלילה. ככל שיתברר כי רישיון הנהיגה של הנהג היה פסול מנהיגה הרי שחברת הביטוח תתנער מאחריותה לתאונה והנהג יצטרך לשאת בכוחות עצמו בנזקים שנגרמו לרכבים המעורבים וכן לנזקי גוף. כפי שידוע, מדובר בנזקים כלכליים קשים שעלולים להגיע לעשרות ומאות אלפי שקלים אותם הנהג יחויב לשלם.

מהם העונשים הצפויים לנהג אשר נתפס נוהג בזמן פסילה?

כפי שניתן לראות סעיף 67 לפקודת התעבורה קובע עונש מאסר מקסימלי שאורכו שלוש שנות מאסר שניתן להטיל על נהג אשר נתפס ביודעין נוהג בזמן פסילה. יחד עם זאת הפרקטיקה המקובלת בבית משפט לתעבורה השונים ברחבי הארץ היא מעט שונה. הפרקטיקה המקובלת קובעת גבולות גזרה אחרים לנהגים המורשעים בעבירה של נהיגה בזמן פסילה מבחינת העונשים שצפויים להם לרבות האפשרות שיוטל עליהם עונש מאסר בפועל.

חשוב לציין בהקשר זה כי קיימים הבדלי ענישה משמעותיים בין נהג אשר נתפס נוהג בפסילה בפעם הראשונה בחייו לבין נהג אשר שב וחזר על עבירה זו פעם אחר פעם ורשומות לחובתו הרשעות קודמות בעבירה זו. ככל ומדובר בנהג אשר נתפס לראשונה בחייו נוהג בזמן פסילה הרי שהענישה בעניינו צפויה להיות קלה יותר.

אמנם, ברוב המקרים, התביעה המשטרתית תבקש מבית המשפט להטיל על הנאשם מאסר בפועל ופסילת רישיון נהיגה לתקופה ממושכת וארוכה, אך עורך דין מקצועי המתמחה בדיני התעבורה יוכל להמתיק את הגלולה המרה ולהגיע להסדר מקל יותר עם התביעה המשטרתית.

נהג אשר מורשע בעבירה זו בפעם השנייה או השלישית צפוי לעונשים כבדים ונמצא בסכנה של ממש כי התיק בעניינו יסתיים במאסר בפועל. במקרים מסוג זה ובהתאם לחומרי החקירה, עורך דין המתמחה בדיני תעבורה יוכל לסייע לנהג ולצמצם את הנזקים. קראו עוד על שיקולי ענישה בהליכים פליליים במאמר הבא.

מדוע חשוב לקבל ייעוץ משפטי כאשר מיוחסת עבירה של נהיגה בזמן פסילה?

היות ומדיניות התביעה המשטרתית ובתי המשפט היא להטיל עונשים חמורים על המורשעים בעבירה של נהיגה בזמן פסילה רצוי לקבל סיוע משפטי מקצועי על ידי עורך דין תעבורה המתמחה בתחום.

 כפי שצוין קודם לכן, על מנת שבית המשפט ירשיע נהג בעבירה של נהיגה בזמן פסילה התביעה המשטרתית חייבת להוכיח כי הנהג ידע שרישיונו נשלל וכן הפסילה עודנה בתוקף.

במספר תיקים אשר טופלו בעבר על ידי עורך דין אביב מזרחי התברר כי הנהג כלל לא היה מודע לפסילה שהוטלה עליו או לחילופין הפקיד את רישיונו, אך בעקבות תקלה טכנית הפסילה לא עודכנה במערכת.

עורך דין מנוסה בתחום התעבורה יעבור על חומר החקירה באופן יסודי ובחלק מהמקרים יאתר כשלים ראייתיים משמעותיים בהקשר לאחד מיסודות העבירה. פערים ראייתיים בהקשר העבירה יוכלו במקרים המתאימים להוביל לביטולו של כתב האישום.

גם במקרים בהם יסודות העבירה ברורים ולא ניתן להפריכם, הרי שעורך הדין שבקיא בעבירות אלו יוכל להציג בפני התביעות המשטרתית נסיבות כאלה ואחרות אשר יש בהן כדי להקל בעונשו של הנהג ולא למצות עמו את הדין.

ראו כתבה אודות תיק שבו עורך דין אביב מזרחי ייצג בבית המשפט השלום בחדרה נאשם שהוגש נגדו כתב אישום בגין נהיגה בזמן פסילה.

באותו מקרה עורך דין אביב מזרחי הציג בפני התביעה המשטרתית כשלים ראייתיים משמעותיים והצליח לשכנע אותה לסגור את התיק בהסדר טיעון שכלל עונשים קלים לנאשם למרות חומרת העבירה שיוחסה לו.

על אף שלחובתו של הנאשם עמדו מאסר על תנאי ופסילה על תנאי הצדדים הסכימו כי התיק יסתיים בהארכת המאסר המותנה ובעונש פסילה של 6 חודשים בלבד. יש לציין כי הפסילה המותנית שעמדה לחובתו של הנאשם הופעלה כולה בחופף לפסילה שנגזרה עליו באותו הליך כך שהוא ריצה 6 חודשי פסילת רישיון בלבד. מדובר בתוצאה טובה במיוחד בעבירה מסוג זה.  

מחפש עורך דין תעבורה בחיפה ? מחפש עורך דין לתעבורה בחדרה? ביצעת עבירת תנועה? נשלח אליך דוח הביתה? יש לך בעיית נקודות? הוגש נגדך כתב אישום בבית המשפט לענייני תעבורה? מוזמן להתקשר לעו"ד אביב מזרחי 0504-399-440.

הערה:

מאמר זה מאגד מידע כללי וראשוני ואינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. אין להסתמך על הכתוב מבלי להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי והתעבורה.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי

אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

בירור מצב חקירה במשטרה
כל הפוסטים

בירור מצב חקירה במשטרה

בירור מצב חקירה במשטרה הינו בירור פרוצדורלי שנערך לגבי תיק משטרתי שטרם התקבלה בעניינו הודעה אודות גניזת התיק או לחלופין העמדה לדין והגשת כתב אישום

קיפוח זכות
כל הפוסטים

קיפוח זכות

קיפוח זכות הינה עבירת תעבורה מסוג ברירת משפט הנושאת לצדה קנס כספי ללא סנקציה של נקודות משרד הרישוי. המשמעות הינה כי עיקר הסנקציה לנהג שנרשם

דילוג לתוכן