חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הפקדת רישיון נהיגה

הפקדת רישיון נהיגה
תוכן עניינים

כאשר נהג נפסל מנהיגה על ידי בית המשפט הוא מחויב לבצע הפקדת רישיון נהיגה. כפי שיוסבר במאמר זה, רק לאחר הפקדת רישיון הנהיגה, הפסילה שהוטלה על הנהג תחל להימנות.

חשוב להדגיש כי הימנעות מהפקדת רישיון נהיגה בתיק בית המשפט עלולה לגרום לנהג לנזק בלתי הפיך. כאשר נהג נמנע מלבצע הפקדת רישיון נהיגה אזי שימי הפסילה שעברו מאז גזר הדין אינם נספרים לזכותו. דהיינו, כל הימים שבהם הנהג יימנע מלנהוג עד להפקדת הרישיון לא ייספרו לזכותו ולא יבואו במניין חישוב ימי הפסילה.

יש לציין כי גם אם מסיבה כזו או אחרת, הנהג אינו מחזיק רישיון בנהיגה להפקדה ניתן להפקיד תצהיר ערוך כדין על ידי עורך דין המשמש כתחליף לרישיון נהיגה. במסמך זה הנהג מצהיר כי אין ברשותו לבצע הפקדת רישיון נהיגה מכיוון שהוא אינו מחזיק ברישיון נהיגה ועל כן הוא מבקש לראות בתצהיר כתחליף להפקדת רישיון.

לאחר שמזכירות בית המשפט תבדוק את התצהיר היא תנפיק אישור הפקדת רישיון נהיגה ומאותו תאריך הפסילה שבית המשפט הטיל על הנהג תחל להימנות.

מאמר זה כולל הסברים משפטיים אודות המשמעויות המשפטיות של הפקדת רישיון נהיגה בבית המשפט לאחר שהוטל עונש שכולל פסילת רישיון בפועל.

הפקדת רישיון נהיגה בשלילה

שלילת רישיון נהיגה הוא עונש נפוץ המוטל פעמים רבות על ידי בית משפט לתעבורה בגין קשת רחבה של עבירות תנועה. כך למשל, רישיון נהיגה של נהגים רבים נפסל בגין ביצוע עבירת נהיגה בשכרות, עבירות הקשורות לתאונות דרכים ומהירות מופרזת. קראו עוד על כך במאמר שכתבתי בנושא נהיגה בשכרות.

משך הפסילה ומועד הפקדת רישיון הנהיגה ייקבעו על ידי בית המשפט בהתאם לנסיבות וטיעוני הצדדים. עם הטלת הפסילה על ידי בית המשפט, על הנהג להפקיד את רישיון הנהיגה שלו במזכירות בית המשפט במועד אשר נקבע בגזר הדין.

בהעדר הפקדת רישיון נהיגה, המזכירות לא תנפיק אישור הפקדת רישיון. המשמעות המעשית הינה שמבחינה פורמאלית הפסילה יכולה להימשך גם לעד.

כאמור, הפקדת רישיון נהיגה לאחר שהוטלה שלילת רישיון נהיגה הכרחית, שכן ללא הפקדתו יהיה הנהג בפסילה אך מנין ימי הפסילה לא יבואו בחשבון עד להפקדת רישיון הנהיגה.

משרדנו נתקל לא אחת בנהגים אשר רישיונם נשלל לשנים ארוכות, וכאשר הגיעו למשרד הרישוי לחדש את רישיון הנהיגה שלהם בתום הפסילה, נמסר להם כי הם עדיין פסולים מנהיגה הואיל ולא ביצעו הפקדת רישיון נהיגה. דהיינו, על אף שחלפה תקופה ארוכה מאז שנפסלו מנהיגה, בפועל מניין ימי הפסילה לא נספרו.

אין צורך להרחיב במילים אודות עוגמת שנגרמת לנהג אשר המתין תקופה ארוכה לחידוש רישיון הנהיגה שלו, לעיתים מספר שנים, אך לאחר מכן מתברר לו כי לא ריצה יום אחד מעונש הפסילה שהוטל עליו. קראו עוד בהיבטים אלו במאמר שכתבתי בנושא נהיגה בזמן פסילה.

כאמור, חשוב להבין כי בהעדר הפקדת רישיון נהיגה מנין ימי הפסילה לא בא בחשבון לעניין העונש ובפועל יוצא הפסילה לעולם לא תסתיים.

כפי שצוין קודם לכן, העדר החזקת רישיון נהיגה בידי הנהג (כרטיס הפלסטיק) אינה פוטרת אותו מלהפקיד תחליף רישיון נהיגה במקומו. תחליף זה הינו תצהיר המאומת על ידי עורך דין תעבורה אותו ניתן להפקיד במקום רישיון הנהיגה.

תצהיר הפקדת רישיון נהיגה

תצהיר הפקדת רישיון נהיגה מופקד במזכירות בית המשפט כתחליף להפקדת רישיון נהיגה כאשר אין בידי הנהג אין רישיון נהיגה להפקדה. פעמים רבות, רישיון הנהיגה לא נמצא בידי הנהג מסיבות כאלה ואחרות (למשל בשל פסילה קודמת). אולם, העדר רישיון נהיגה לא פוטר את הנהג מלהפקיד תצהיר הפקדה כתחליף.

חשוב להבהיר כי תצהיר הפקדת רישיון נהיגה מופקד בבית המשפט בהתאם להוראות שניתנו בגזר הדין לעניין כניסת הפסילה לתוקף. פעמים רבות, בית המשפט מתיר לנהג תקופת התארגנות וקובע כי הפסילה לא תחול באופן מיידי אלא בעוד מספר ימים ולעיתים אפילו חודשים.

במקרים שבהם תחילת הפסילה נדחתה על ידי בית המשפט, הנהג נדרש להפקיד את תצהיר ההפקדה כתנאי לתחילת הפסילה (במידה ואין לו רישיון להפקדה). תצהיר בדבר אי החזקת רישיון נהיגה ייערך על ידי עורך דינו של הנהג ויופקד במזכירות בית המשפט.

חשוב לציין שניתן להפקיד את רישיון הנהיגה או את התצהיר בכל מזכירות בית משפט לתעבורה, ואין חובה להפקיד את הרישיון או התצהיר דווקא במזכירות בית המשפט שבו התנהל התיק. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי בנושא עורך דין לתעבורה בחיפה.

הפקדת רישיון נהיגה בבית משפט

כאמור, כאשר הפסילה נכנסת לתוקף, יש לבצע הפקדת רישיון נהיגה בבית משפט. נהגים רבים חושבים כי ניתן להפקיד את רישיון הנהיגה במשטרת ישראל או במשרד הרישוי אך מדובר בטעות נפוצה. פסילה אשר הוטלה על ידי בית משפט לתעבורה תחייב את הנהג בהפקדת רישיון הנהיגה בבית המשפט לתעבורה.

כפי שצוין קודם לכן, ניתן להתייצב בכל מזכירות בית משפט בישראל ולהפקיד את רישיון הנהיגה בתיק בית המשפט.

אישור הפקדת רישיון נהיגה

עם הפקדת רישיון הנהיגה, המזכירות תנפיק לנהג אישור הפקדה המהווה אסמכתא להפקדת רישיון הנהיגה. אישור הפקדת רישיון הנהיגה משמש כאסמכתא לכך שרישיונו של הנהג הופקד בהתאם לגזר הדין שנגזר עליו.

אישור הפקדת רישיון נהיגה הוא המסמך הבסיסי המשמש כראיה לכך שהנהג סיים לרצות את הפסילה שהוטלה עליו במסגרת גזר הדין.

לאחר סיום הפסילה, על הנהג לגשת למשרד הרישוי יחד עם אישור ההפקדה ופרוטוקול גזר הדין. יש לשים לב כי בהעדר אישור על הפקדת רישיון נהיגה הנהג לא יוכל \להוכיח כי רישיון הנהיגה הופקד במזכירות בית המשפט. מסיבה זו, יש להקפיד לקחת את אישור ההפקדה ממזכירות בית המשפט במעמד הפקדת הרישיון.

הפקדת רישיון נהיגה משרד הרישוי

כפי שציינתי בהזדמנויות אחרות, פסילת רישיון נהיגה יכולה גם על ידי גורמים אחרים מלבד בית המשפט. הגורם המרכזי שנוטל להטיל על נהגים פסילת רישיון הינו משרד הרישוי.

פסילה על ידי משרד הרישוי תושת על נהג אשר צבר לחובתו 36 נקודות משרד הרישוי או 72 נקודות. לאחר הטלת הפסילה, משרד הרישוי ישלח לנהג הודעה כי קיימת לחובתו פסילה רישיון נהיגה ועליו להפקיד את רישיונו. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי בנושא נקודות משרד הרישוי.

בדומה לפסילה שהוטלה על ידי בית המשפט, הפקדת רישיון נהיגה במשרד הרישוי הינה הכרחית לצורך תחילת ריצוי העונש. במקרה ולנהג אין רישיון נהיגה להפקדה הרי שיש לערוך תצהיר הפקדת רישיון נהיגה ערוך כדין על ידי עורך דין ולהפקידו במשרדי משרד הרישוי.

בדומה לפסילה של בית משפט גם בפסילה של משרד הרישוי העדר הפקדת רישיון נהיגה או תצהיר תביא לתוצאה בה מנין ימי הפסילה לא יספרו והנהג לעולם לא יסיים את פסילתו. מסיבה זו, חשוב להפקיד את רישיון הנהיגה פיסית במזכירות בית המשפט.

הפקדת רישיון נהיגה מקוון

הפקדת רישיון נהיגה צריכה לעשות באופן פיסית במזכירות בית המשפט עם כרטיס הפלסטיק או תצהיר בדבר העדר רישיון נהיגה. לא ניתן לבצע הפקדת רישיון נהיגה מקוון וניסיון שכזה עלול לגרור דחיית ההפקדה.

במקרה בו מופקד תצהיר בדבר העדר החזקת רישיון נהיגה המאומת על ידי עורך הדין, רשאי עורך הדין להגיש את התצהיר דרך מערכת נט המשפט ישירות לתיק בית המשפט כאשר התצהיר מקורי ומאומת על ידיו. בכל מקרה יש לבדוק כי ההפקדה נקלטה ומזכירות בית המשפט הנפיקה אישור הפקדה בהתאם.

נוהל הפקדת רישיון נהיגה

הפקדת רישיון נהיגה היא עניין הכרחי כאשר מוטלת פסילת רישיון נהיגה על נהג במסגרת גזר דין. העדר הפקדת רישיון נהיגה יגרום לאי ספירת ימי הפסילה לעניין העונש ונזק חמור ומתמשך לנהג.

נוהל הפקדת רישיון נהיגה מחייב את הפקדת הרישיון פיסית במזכירות בית המשפט אך בהעדר רישיון נהיגה להפקדה ניתן להפקיד תצהיר המשמש תחליף לרישיון.

כפי שניתן להבין ממאמר זה, קיימת חובת הפקדת רישיון נהיגה במזכירות בית המשפט וללא הפקדת רישיון הנהיגה ימי הפסילה לא יימנו. יחד עם זאת, כאשר נהג לא הפקיד את רישיון הנהיגה ובמצבים מסוימים, ניתן לפנות בבקשה מיוחדת וחריגה לחישוב פסילת ימי הפסילה שהוטלה עליו.

בקשה זו תעשה על ידי עורך דין תעבורה הבקיא בפסיקה ובעל ניסיון בהגשת בקשות כאלה. מדובר בבקשה חריגה אשר בתי משפט לתעבורה נעתרים לה במקרים חריגים ובנסיבות מיוחדות.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

הצלחות המשרד
ערר שעורך דין אביב מזרחי הגיש בעניין עילת סגירה של תיק התקבל על ידי הפרקליטות הפלילית בחיפה. כתוצאה מכך הרישום הפלילי של לקוחת המשרד נמחק למרות שבתחילה הואשמה בעבירות חמורות של התעללות בילדים.

לקוחת המשרד עבדה כמטפלת פרטית של שני ילדים קטינים. לאחר שסיימה את עבודתה עם הילדים הסתכסכה עם אימם בעקבות וויכוח סתמי ברשת החברתית "פייסבוק". בעקבות

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.
הצלחות המשרד
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.

באחת משעות הלילה הקטנות אופנוע יוקרתי נגנב בצפון תל אביב. פחות משעה לאחר הגניבה לקוח המשרד נעצר על ידי שוטרים שהוא מתחבא מאחורי חונה בסמוך

בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.
הצלחות המשרד
בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.

נגד לקוח המשרד הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בחדרה המייחס לו עבירות החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה בשכרות (תחת השפעת סמים).  על אף

דילוג לתוכן