חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המכון הרפואי של משרד הרישוי

המכון הרפואי של משרד הרישוי
תוכן עניינים

המכון הרפואי של משרד הרישוי הוא גוף ממשלתי שמוסמך לאבחן ולאשר כשירות לנהיגה של נהגים במדינת ישראל. מדי שנה, המכון הרפואי של משרד הבריאות שולח נהגים רבים לבדיקות רפואיות או פסיכולוגיות כתנאי לחידוש רישיון הנהיגה או הנפקתו מחדש.

הבדיקות במכון הרפואי במשרד הרישוי נערכות על ידי בעלי מקצוע שונים הפועלים תחת המכון. מטרת הבדיקות לבדוק את כשירותו ויכולתו של הנהג לאחוז בכלי תחבורה ולא להוות סכנה ליתר המשמשים בדרך.

חובת דיווח למכון הרפואי במשרד הרישוי חלה בהתקיים מספר מצבים אשר הגורם המאבחן מפנה את הנהג למכון הרפואי של משרד הבריאות (מכונה גם מרב"ד). בעת קבלת הפנייה לבדיקות רפואיות במכון לבטיחות בדרכים, מומלץ ליצור קשר מוקדם ככל שניתן עם עורך דין תעבורה אשר יבדוק ויבחן את המקרה וימליץ על אופן התמודדות עמו.

מה זה המכון הרפואי של משרד הרישוי?

המרב"ד או בשפה הפשוטה המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הינו גוף ממשלתי אשר נועד לבדוק ולבחון את כשירותם של הנהגים בישראל. לא כל נהג מופנה לבדיקות במכון הרפואי של משרד הרישוי ושיקול הדעת בעניין זה נתון למכון הרפואי בהתאם לקריטריונים שקבועים בתקנות. נהג אשר יופנה לבדיקות אלו צפוי להיבדק על ידי מספר גורמים מקצועיים שונים בהתאם לסוג ההפניה שהתבצעה לגביו.

לדוגמה, נהג אשר ביצע עבירות תנועה רבות וצבר לחובתו לפחות 72 נקודות משרד הרישוי, יופנה לבדיקות במכון הרפואי במטרה לבחון את כשירותו לנהיגה. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי בנושא נקודות משרד הרישוי.

נהג שהופנה למכון הרפואי במשרד הרישוי בעקבות צבירת נקודות צפוי להיבדק על ידי פסיכולוג אשר יבחן הנהג צבר לחובתו הרשעות בעבירות תנועה.

כמו כן, קיימת אפשרות שהנהג יידרש לבצע מבחן עיוני במחשב אשר ייבחן את יכולותיו להתמודד עם מצבי לחץ ומצבי חירום.

נהג אשר הופנה למכון הרפואי במשרד הרישוי בשל סיבה בריאותית כזו או אחרת צפוי להיבדק על ידי רופא מטעם המכון וזה ייקבע את כשירותו לנהיגה. גם נהגים המבקשים להוציא רישיון נהיגה כבד מעל 15 טון, יופנו באופן אוטומטי לבדיקות במכון הרפואי.

ככלל, תפקידו של המכון הרפואי של משרד הרישוי הוא לבדוק את כשירותם ויכולתם של הנהגים המופנים אליו.

הגורמים אשר בסמכותם להפנות נהג לבדיקות במכון הרפואי

בפסקה זו נציין בקצרה את הגורמים העיקריים אשר בסמכותם להפנות נהגים לבדיקות במכון הרפואי של משרד הרישוי.

  • משרד הרישוי – משרד הרישוי הינו גוף ממשלתי האחראי על מתן היתרים לנהיגה במדינת ישראל.
  • משרד הבריאות / רופא מקצועי – כאשר ישנו חשש כי מצב בריאותי עלול להשפיע על יכולת נהיגה על רופא המשפחה להעביר דיווח על כך למכון הרפואי.
  • משטרת ישראל – כאשר עולה חשש באשר לכשירותו של נהג להמשיך בנהיגה, חלה חובה על משטרת ישראל להעביר דיווח למכון הרפואי.

חובת הדיווח למכון הרפואי במשרד הרישוי

משרד הרישוי הוא הגוף העיקרי במדינת ישראל המעביר דיווחים על נהגים למכון הרפואי לבטיחות בדרכים. היות ומשרד הרישוי הינו הגוף האחראי על מתן היתרים לנהיגה, באופן טבעי, הוא הגורם המרכזי המעביר פרטי נהגים למכון הרפואי לצורך בדיקות רפואיות.

הפנייה על ידי המכון הרפואי יכולה לעשות כאשר נהג ביצע עבירות תנועה רבות ונדרשת בדיקת כשירותו להמשך נהיגה.

כמו כן, כאשר נהג צבר לחובתו 72 נקודות משרד הרישוי ויותר הוא יופנה לבדיקות במכון הרפואי על מנת שיכולתו המנטלית לנהיגה תיבדק.

משרד הרישוי אף מפנה נהגים חדשים לבדיקות במכון הרפואי במשרד הרישוי במקרה ואלו ביצוע עבירות תנועה שונות המופיעות בתוספת השלישית לפקודת התעבורה כגון עבירות מהירות, תאונות דרכים עם נפגעים, עבירות הקשורות בסמים ואלכוהול וכדומה. קראו עוד על עבירות אלו במאמר שכתבתי בנושא נהיגה בשכרות.

הדרך הטובה והיעילה ביותר להימנע מהפנייה על ידי משרד הרישוי לבדיקות במכון הרפואי הינה להימנע מביצוע עבירות תנועה.

היה וביצעתם עבירות תנועה מומלץ בחום לפנות לעורך דין לענייני תעבורה המתמחה בתחום משפטי זה על מנת שיוכל לסייע לכם להבין מה מצבכם וכיצד ניתן להתמודד עם נקודות משרד הרישוי שצברתם או גרוע מכך חובת הדיווח למכון הרפואי.

משרד הבריאות / רופא כגורם מדווח למרב"ד

בנוסף למשרד הרישוי,  גם משרד הבריאות או רופא מטפל יכול וצריך לדווח על נהג למכון הרפואי במשרד הרישוי, וזאת כאשר בריאותו של הנהג עלולה להשליך על יכולתו לנהיגה.

חובת הדיווח במקרה זה חלה על רופא המשפחה או הרופא המקצועי ויש לה משמעות רבה. נהג אשר בריאותו אינה מאפשר נהיגה עלול להוות סכנה של ממש לעצמו וליתר משתמשי הדרך.

כאשר רופא המשפחה מבחין כי הנהג סובל ממחלה שונה כגון סוכרת לא מאוזנת, אפילפסיה או בעיה בריאותית אחרת עליו לדווח למכון הרפואי באופן מידי. במקרה זה, כאשר נהג מוזמן לבדיקות רפואיות במכון הרפואי, עליו להביא מסמכים רפואיים רלוונטיים המצביעים על כך כי יכול הוא לנהוג וכי מצבו הבריאותי אינו בהכרח משפיע על כשירותו לנהיגה.

משטרת ישראל כגורם מדווח

משטרת ישראל רשאית אף היא להעביר דיווח למכון הרפואי לבטיחות בדרכים כאשר מבחינה ישנן אינדיקציות למצב הדורש את בדיקת המרב"ד. לדוגמה, כאשר נהג ביצע עבירת תאונת דרכים יוזמן הוא לשימוע בפני קצין המשטרה אשר רשאי הוא לשלול את רישיון הנהיגה שלו לתקופה של 60 ימים. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי בנושא שימוע בפני קצין תנועה.

במסגרת השימוע וככל וקצין המשטרה יבחין כי קיים מצב בריאותי העלול להשליך על כשירות לנהיגה ידווח למכון הרפואי על כך.

על מנת שניתן יהיה לצמצם את הסיכון העולה משימוע מנהלי בפני קצין משטרה הן לגבי הטלת הפסילה והן לגבי דיווח למכון הרפואי, יש לפנות לעורך דין תעבורה המתמחה בשימועים מנהליים ולהגיע עמו לשימוע.

עורך דין המתמחה בתחום זה יוכל לבחון במקביל לקצין המשטרה את החומר הרלוונטי ולשכנע את הקצין כי אין מקום להטיל פסילה וכי מדובר באירוע נקודתי אשר אינו משקף את התנהלותו והתנהגותו של הנהג.

כיצד אדע כי הוזמנתי לבדיקות במכון הרפואי?

כאשר נהג מוזמן לבדיקות במכון הרפואי על משרד הרישוי להודיע לו על כך ולשלוח לו הזמנה מסודרת הכוללת תאריך, שעה, מקום הבדיקה וכן סוג הבדיקה שעליו לבצע.

פעמים רבות, עוד טרם קבלת ההזמנה לבדיקות במכון הרפואי ידע הנהג כי עליו לבצע בדיקות במכון הרפואי במשרד הרישוי. מדובר בעיקר על מקרים שבהם הנהג צבר לחובתו נקודות רבות של משרד הרישוי או כאשר ביקר אצל רופא המשפחה וזה מסר לו כי העביר דיווח למכון הרפואי על מצבו.

בחלק מהפעמים, כאשר מדובר במצב רפואי, משרד הרישוי יודיע לנהג כי התלה את רישיון הנהיגה שלו ועליו להתייצב לבדיקות במכון הרפואי. יש לזכור כי התליית רישיון הנהיגה אינה מאפשרת לנהג להמשיך לנהוג עד שלא יחדש את רישיון הנהיגה לאחר הבדיקות אליהן הוזמן.

התמודדות עם בדיקות במכון הרפואי

בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים הן לא דבר פשוט וקל ונהגים רבים נדרשים לבצען פעם אחר פעם ללא הצלחה. על מנת שניתן יהיה להתמודד בהצלחה עם בדיקות במכון הרפואי רצוי להבין מה שורש הבעיה ומה הסיבה בגינה זומנתם לבחינות במרב"ד. טרם הבחינות במרב"ד חשוב להגיע ערוכים ומוכנים ולהשיב על כל השאלות הנדרשות בחדות וערנות.

מומלץ לנהגים המעוניינים לבצע את המבחנים בהצלחה לפנות לעורך דין לענייני תעבורה טרם הבחינה על מנת שזה יכין אותם ויבהיר להם את התנהלות העניינים במכון הרפואי.

עורך דין תעבורה בעל ניסיון יבין תחילה מדוע הופנה הנהג למכון הרפואי ומה הסיבה לכך. לאחר שעורך הדין יאתר את הבעיה, יוכל הוא למקד את הנהג לבחינות אשר יידרש לבצע וידריכו באופן הנכון.

היה והנהג לא יעבור את הבחינות בהצלחה, ניתן להגיש ערר על המכון הרפואי לועדת ערר בתל השומר ולתקוף משפטית את ההחלטה במסגרתו. התמודדות עם בחינות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים היא עניין הדורש מומחיות ומקצועיות.

טרם פנייתכם לבחינות אלו צרו קשר עם עורך דין תעבורה וודאו כי אתם נגשים לבחינה כאשר אתם מצוידים בכל הכלים הנדרשים על מנת לעבור אותה בהצלחה.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

הצלחות המשרד
ערר שעורך דין אביב מזרחי הגיש בעניין עילת סגירה של תיק התקבל על ידי הפרקליטות הפלילית בחיפה. כתוצאה מכך הרישום הפלילי של לקוחת המשרד נמחק למרות שבתחילה הואשמה בעבירות חמורות של התעללות בילדים.

לקוחת המשרד עבדה כמטפלת פרטית של שני ילדים קטינים. לאחר שסיימה את עבודתה עם הילדים הסתכסכה עם אימם בעקבות וויכוח סתמי ברשת החברתית "פייסבוק". בעקבות

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.
הצלחות המשרד
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.

באחת משעות הלילה הקטנות אופנוע יוקרתי נגנב בצפון תל אביב. פחות משעה לאחר הגניבה לקוח המשרד נעצר על ידי שוטרים שהוא מתחבא מאחורי חונה בסמוך

בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.
הצלחות המשרד
בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.

נגד לקוח המשרד הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בחדרה המייחס לו עבירות החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה בשכרות (תחת השפעת סמים).  על אף

דילוג לתוכן