חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שלילת רישיון נהיגה מסיבה נפשית

שלילת רישיון נהיגה מסיבה נפשית
תוכן עניינים

שלילת רישיון נהיגה מסיבה נפשית הינה פעולה מנהלית הנמצאת בסמכות המכון הרפואי של משרד הרישוי. חשוב לציין כי למשרד הרישוי ישנה סמכות רחבה להטלת שלילת רישיון נהיגה מסיבה נפשית בעיקר כאשר מדובר על אפיזודה נפשית שהובילה לאשפוז באחת ממחלקות בריאות הנפש.

כפי שיפורט להלן במאמר זה, מדובר בהחלטה מנהלית שרצוי שלא להקל בה ראש. נהגים רבים שהוטלה עליהם שלילת רישיון מסיבה נפשית התקשו להחזיר לעצמם את רישיון הנהיגה במשך חודשים ארוכים ולעיתים במשך שנים ארוכות. על מנת להפוך החלטה מסוג זה, על הנהג שרישיונו נשלל נדרש להגיש ערר אודות ההחלטה לוועדה רפואית בתל השומר.

בעררים אלו, הנהג שריונו נשלל, נדרש להציג חוות דעת רפואית (פסיכיאטרית) מטעמו שנוגדת את חוות הרפואית שבגינו משרד הרישוי החליט על פסילתו מנהיגה. כמו כן, הנהג נדרש להציג נימוקים משפטיים שיצדיקו את שינוי ההחלטה. כאמור, רוב הטיעונים בעררים אלו, מתמקדים בסוגיה הרפואית ובכשירותו של הנהג לנהיגה על רכב.

שלילת רישיון נהיגה מסיבה נפשית, מעבר לפן הרפואי שכרוך בה, דורשת גם התערבות של עורך דין תעבורה המתמחה בתחום זה על מנת שניתן יהיה לטפל בערר שיוגש באופן משפטי ונכון. יש לזכור כי ישנה מגבלת זמן לטיפול באירוע כזה ומשכך, מומלץ לפנות לטיפולו של עורך דין לענייני תעבורה מהר ככל שניתן.

פסילת רישיון נהיגה משרד הרישוי

פסילת רישיון נהיגה משרד הרישוי אפשרית במגוון רחב של מצבים. במקרים מסוימים אשר נפרט את חלקם בהמשך, עומדת למשרד הרישוי היכולת להורות על פסילת רישיון הנהיגה של הנהג או התלייתו עד לבירור מצבו הרפואי או מצבו הנפשי.

יש לזכור כי התליית רישיון הנהיגה של נהג או פסילתו על ידי משרד הרישוי מטילה איסור מוחלט על הנהג לנהוג בכלי תחבורה כלשהו עד להסרת הפסילה. נהיגה בזמן פסילה הינה עבירה חמורה ביותר הגוררת עונשים כבדים לרבות עונש מאסר בפועל וכן פסילת רישיון נהיגה נוספת על ידי בית משפט לתעבורה. פסילת רישיון נהיגה משרד הרישוי אפשרית בין היתר במצבים הבאים:

  • נהג צבר לחובתו 72 נקודות משרד הרישוי או יותר. צבירת נקודות משרד הרישוי עלולה לסכן את רישיון הנהיגה ולגרום להפניית הנהג לבדיקת כשירות נהיגה על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. טיפול משפטי נכון ומקדים בנקודות משרד הרישוי ימנע את הפניית הנהג לבדיקות במכון הרפואי.
  • התקבל דיווח במשרד הרישוי כי הנהג משתמש בסמים או הורשע בעבירה זו. שימוש בסמים גם אם מדובר בשימוש עצמי עלולה לגרור הפנייה למכון הרפואי לבטיחות בדרכים. מסיבה זו, כאשר מיוחסת לנהג עבירה של שימוש בסמים או נהיגה תחת השפעת סמים, יש לפנות לעורך דין תעבורה על מנת שניתן יהיה למנוע מהנהג הפנייה זו.
  • שלילת רישיון נהיגה מסיבה נפשית או רפואית. רופא משפחה או כל רופא אחר הנתקל במצב נפשי או רפואי העלול לסכן את חיו של הנהג או ייתר הציבור המשתמש בדרכים מחויב להעביר דיווח על כך למשרד הרישוי.

שלילת רישיון נהיגה מסיבה נפשית יכולה להיות גם בדמות התליית רישיון הנהיגה עד לבדיקה רפואית במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. כאשר מועבר דיווח למשרד הרישוי בגין מחלה נפשית כלשהי, יותלה רישיון הנהיגה של הנהג והוא יקרא לבצע בדיקות רפואיות במכון הרפואי.

התליית רישיון הנהיגה של הנהג בשלב זה תמנע ממנו את האפשרות להמשיך לנהוג עד אשר תתקבלנה תוצאות הבדיקות שיבצע במכון הרפואי.

שלילת רישיון נהיגה עקב מחלת נפש

שלילת רישיון נהיגה עקב מחלת נפש הינה פעולה שגרתית על ידי משרד הרישוי ותתבצע עם קבלת הדיווח על מחלת הנפש שהתגלתה אצל הנהג. על מנת שמשרד הרישוי יידרש ליטול את רישיונו של הנהג, עליו להוכיח כי אכן הנהג נבדק ונמצא לוקה בנפשו.

עד לבדיקה אשר תערך על ידי רופאי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, יותלה רישיון הנהיגה של הנהג והוא לא יוכל להמשיך לנהוג. יש לשים לב כי כאשר מדובר באשפוז עקב מחלת נפש, יש להמתין לכל הפחות שנה ממועד האשפוז עד אשר ניתן יהיה להיבדק על ידי המכון הרפואי פעם נוספת.

ערר אשר יוגש בפני ועדת ערר תל השומר יוגש יחד עם חוות דעת רפואית מקצועית מטעם הגורם המוסמך המעידה כי אין סכנה מצד הנהג להמשיך לנהוג למרות מחלת הנפש. גורם מקצועי בנסיבות העניין הינו פסיכיאטר מטפל אשר בדק את הנהג ומצא כי הוא כשיר לנהיגה.

בדיקת פסיכולוג לרישיון נהיגה

בדיקת פסיכולוג לרישיון נהיגה הינה בדיקה רפואית הדומה לבדיקה פסיכיאטרית. בדיקה זו מתבצעת כמעט לכל נהג אשר הופנה למכון הרפואי לבדיקת כשירות הנהיגה שלו למעט נהגים אשר הופנו למכון כתוצאה מאירוע רפואי.

בדיקת פסיכולוג למשל יכולה להתרחש לאחר שהנהג צבר נקודות משרד הרישוי והופנה לבדיקות במכון הרפואי. בין שלל הבחינות והמבדקים שיבצע הנהג, ייבדק כושר השיפוט שלו, התמודדות שלו עם מצבי לחץ וכן תגובות שלו לאירועים שונים.

ככל והפסיכולוג ימצא כי קיימים ליקויים שונים בהתנהגותו של הנהג, יקבע הוא כי אינו כשיר לנהיגה ורישיונו יפסל או לא יוחזר לו. שלילת רישיון נהיגה מסיבה נפשית בהקשר זה יכולה להיות נלווית אף לבדיקת פסיכולוג ותעשה במקביל לבחינת מצבו הנפשי של הנהג.

לא מן הנמנע כי במקרים מסוימים ייבדק הנהג או הנהגת על ידי פסיכולוג ופסיכיאטר בו זמנית. מסקנות הגורמים המקצועיים לצד המבחנים שיבצע הנהג, יקבעו האם נמצא כשיר לנהיגה או שמה יש להרחיקו מהכביש עקב מסוכנותו.

בדיקת כשירות לנהיגה

בדיקת כשירות לנהיגה תתבצע לכל נהג המופנה לבדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. בדיקת כשירות לנהיגה יכולה להתבצע במספר אופנים שונים, הכל תלוי בסיבה שבגינה הופנה הנהג לבדיקות רפואיות או בדיקת כשירות הנהיגה שלו.

ככל ומדובר בנהג אשר הופנה עקב סיבה רפואית, בדיקת כשירות לנהיגה תתבצע בהתאם למצבו הרפואי וחוות דעת רופא המכון שבדק אותו. ככל ומדובר בנהג אשר הופנה למכון עקב צבירת נקודות משרד הרישוי, יידרש הנהג לבצע מבחני אישיות מסוימים לצד ראיון עם פסיכולוג.

שלילת רישיון נהיגה מסיבה נפשית עקב בדיקת כשירות לנהיגה ניתנת לערר בפני ועדת ערר על המכון הרפואי הנמצא בבית החולים תל השומר. יש לזכור כי ערר זה דורש הצגת חוות דעת נגדית מטעם הנהג המעידה כי הינו כשיר לנהיגה ולמרות מוגבלותו הנפשית, אין מקום לשלול ממנו את האפשרות לנהוג.

עורך דין מכון רפואי

עורך דין מכון רפואי הינו עורך דין המכיר ובקיא בנוהלי המכון הרפואי ועובד עם גורמים מקצועיים שונים כגון פסיכולוגים, פסיכיאטרים, רופאים וכדומה. כאשר עסקינן בשלילת רישיון נהיגה מסיבה נפשית, ערעור מוצלח על ההחלטה ידרוש גם הפניית הנהג או הנהגת לרופא מתאים או פסיכיאטר אם יש צורך עבור קבלת חוות דעת נגדית.

כאשר מדובר בשלילת רישיון נהיגה עקב חוות דעת פסיכולוג יש להפנות את הנהג לפסיכולוג מתאים אשר יחווה את דעתו ויכין חוות דעת מתאימה. עורך דין מכון רפואי הינו בעל מקצוע שמנוסה בהליכים אלו ומכיר את בעלי המקצוע הרלוונטיים שעשויים לסייע לנהג להחזיר את רישיון הנהיגה שלו.

תפקידו של עורך דין מכון רפואי הוא "לנצח על התזמורת" ולוודא כי הנהג בליווי שלו יגיע לדיון בפני ועדת ערר מצויד בחוות הדעת הנדרשת לצד טיעונים משפטיים נגד החלטת המכון הרפואי. חשוב לזכור ולהדגיש, באמצעות הכנה מתאימה לדיון בפני ועדת ערר כמעט תמיד ניתן להפוך את החלטת המכון הרפואי ולהשיב את רישיון הנהיגה לנהג.

נכון, הצלחה של מאה אחוזים איננה מובטחת באף מקרה משפטי. אולם, באמצעות הכנה מתאימה והצטיידות בחוות דעת רלוונטית, ניתן לרכך את רוע הגזרה ולהשיב לנהג את רישיון הנהיגה תחת מגבלות מסוימות כגון נהיגה רק בשעות הלילה או נהיגה מוגבלת לשטח גאוגרפי מסוים.

לרוב, בחלוף שנה ממועד קבלת הרישיון ובהעדר ביצוע עבירות תנועה, יוכל הנהג לבטל לגמרי את ההגבלות שהוטלו עליו ולשוב לנהוג ככל אזרח במדינת ישראל. משרדנו מתמחה ובקיא בדיני תעבורה בדגש על טיפול בתיקים עקב שלילת רישיון נהיגה מסיבה נפשית או רפואית.

התמודדות עם שלילת רישיון נהיגה על ידי משרד הרישוי באופן עצמאי ללא ליווי עורך דין תעבורה היא משימה בלתי אפשרית. ככל ורישיון הנהיגה שלכם נשלל או הותלה על ידי משרד הרישוי עקב מצב רפואי או נפשי, הנכם מוזמנים לפנות למשרדנו או להשאיר לנו הודעה ואנו נדאג לשוב אליכם בהקדם.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

עו"ד מע"מ
ייצוג חשודים ונאשמים
עו"ד מע"מ

עו"ד מע"מ הינו כינוי לעורך דין שעוסק בעבירות כלכליות ובעבירות צווארון לבן ובאופן ספציפי בעבירות לפי חוק ערך מוסף. כפי שידוע לכל, מע"מ הינו קיצור

התליית רישיון נהיגה
כל הפוסטים
התליית רישיון נהיגה

התליית רישיון נהיגה הינה סנקציה מנהלית שמשרד הרישוי מטיל על נהגים והלכה למעשה אוסרת עליהם לנהוג בכל כלי רכב מנועי. חשוב להדגיש כי ישנן מספר

דילוג לתוכן