חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נהיגה תחת השפעת סמים

נהיגה תחת השפעת סמים
תוכן עניינים

נהיגה תחת השפעת סמים : סכנה מוחשית על הכביש

נהיגה תחת השפעת סמים היא עבירה חמורה המסכנת את חיי הנהג, נוסעיו וכל משתמשי הדרך. בדומה לנהיגה בשכרות, סמים פוגעים ביכולת הנהיגה באופן משמעותי ומעלים את הסיכוי לתאונה קשה ואף קטלנית.

נהגים רבים אינם מודעים לעובדה כי בעישון קנאביס הם לא רק מסתכנים בקבלת דוח בסך 1000 שקלים בגין השימוש בסם, אלא שהם מסכנים את רישיון הנהיגה שלהם ועלולים לעמוד בפני הליך משפטי שעניינו נהיגה תחת השפעת סמים.

כפי שנסביר במאמר זה, נהג אשר ייתפס נוהג ברכב כאשר בגופו קיימים שרידי סם עלול להיות מואשם בעבירה של נהיגה תחת השפעת סמים וצפוי לפסילת רישיון הנהיגה שלו לתקופה ארוכה ולא מבוטלת.

יובהר כבר עתה, כי המצב החוקי בישראל היום מעגן מצב משפטי שבו "השפעת הסם" לעניין העבירה של נהיגה תחת השפעת סמים, אינה מחייבת כי הנהג יעשן במהלך הנהיגה או אפילו בסמוך אליה.

יודגש בהקשר זה כי גם שרידי סם אשר יימצאו בגופו של נהג שעישן או השתמש בסמים שבועיים או שלושה לפני הנהיגה עלולים לסבכו ולהוביל להעמדתו לדין והטלת סנקציות קשות על רישיון הנהיגה שלו תחילה על ידי בית המשפט ולאחר מכן גם על ידי משרד הרישוי.

לדעת כותב המאמר, המצב החוקי הנוכחי הינו מצב אבסורדי, אינו הוגן ולא ראוי הואיל והוא מפלה את קהילת משתמשי הקנאביס שנמצאים בסיכון מתמיד לאבד את רישיון הנהיגה שלהם, וזאת על אף שלאחרונה נערכה רפורמה לגבי שימוש עצמי בסם. אשר על כן, ראוי שהמחוקק יתקן את החוק כך שניתן יהיה להעמיד לדין נהגים שאכן נהגו תחת השפעה והשתמשו בסמים תוך כדי הנהיגה או בסמוך אליה.

במאמר זה נסביר את יסודותיה של עבירת הנהיגה תחת השפעת סמים. במסגרת זו, נבחן גם את האפשרויות העומדות לנהג אשר הוגש נגדו כתב אישום בגין נהיגה תחת השפעת סמים ונחדד את הצורך בטיפול משפטי ראוי והולם כאשר נרשמה הזמנה לדין לנהג בגין עבירה זו.

משרדנו מתמחה בסיוע וייצוג שהוגשו נגדם כתבי אישום לבית המשפט לתעבורה בעבירות תעבורה חמורות וביניהן גם נהיגה תחת השפעה. במסגרת הייצוג, המשרד עושה כל שביכולתו לסייע לנהגים למזער את הנזקים ולמנוע השלכות מרחיקות לכת על רישיון הנהיגה שלהם.

מהי נהיגה תחת השפעת סם?

נהיגה תחת השפעת סמים היא עבירת תעבורה חמורה וניתן לומר שמדובר במעין אחות תאומה של עבירת נהיגה בשכרות שכן הנאשמים מועמדים לדין בגין שתי העבירות בהתאם לאותו סעיף עבירה וצפויים לעונשים דומים בחומרתם. כפי שיוסבר בהמשך, הרשויות נוהגות בנהגים שביצעו עבירה זו ביד קשה ולעיתים אף מבקשים לפסול את רישיון הנהיגה שלהם עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם.

מה זה תחת השפעת סמים?

חלק ניכר מהציבור טועה לחשוב כי המונח "נהיגה תחת השפעה" מחייב בהכרח כי הנהג יהיה מעורפל ותחת השפעת סמים בעת הנהיגה עד כדי כך שהוא אינו מודע למעשיו או לאופן נהיגתו. הלכה למעשה, מדובר בתפיסה שגויה שאינה תואמת למצב החוקי שקיים היום כפי שהוא משתקף בפקודת התעבורה ובתי המשפט לתעבורה.

יובהר ברחל בתך הקטנה כי על פי פקודת התעבורה, השפעת סם לצורך עבירת הנהיגה תחת השפעת הסמים מתקיימת בכל מקרה בו נהג נתפס נוהג ובגופו יימצאו שרידי סם.

נהגים רבים שעבירה זו מיוחסת להם תוהים כיצד ניתן להאשימם בעבירה זו אם הם השתמשו בסם (עישנו או צרכו בכל דרך אחרת) והפעם האחרונה שצרכו סם הייתה לפני שבועיים או שלושה. ובכן כפי שכבר הובהר, מבחינה משפטית המונח תחת השפעה אינו בהכרח תואם לתפיסותיו של האדם הממוצע.

חשוב להדגיש פעם נוספת כי ככל שבדיקת שתן תצביע על כך שבגופו של הנהג קיימים שרידי סם הוא ייחשב לשיכור בהתאם לפקודת התעבורה. במקרים אלו יוגש נגד הנהג כתב אישום בגין נהיגה תחת השפעה והוא עלול לאבד את רישיון הנהיגה שלו לתקופה ארוכה וממושכת.

מהו העונש על נהיגה תחת השפעת סם?

כאמור, המחוקק סבר כי עבירת נהיגה תחת השפעת סמים חמורה היא עבירה חמורה שהמבצעים אותה מהווים סיכון משמעותי למשתמשים האחרים בדרך. לכן הוחלט כי לצד עבירה זו תעמוד פסילת רישיון נהיגה לתקופה מינימלית שקבועה בפקודת התעבורה. בדומה לעבירת הנהיגה בשכרות, עונש הפסילה המינימלי שקבוע לצד עבירה זו עומד על פסילת רישיון למשך שנתיים.

בפרקטיקה היום יומית, נהג אשר יורשע בעבירה של נהיגה תחת השפעת סמים צפוי לעונש פסילה ממושך וארוך יותר מעונש המינימום. חשוב לציין בהקשר זה שכאשר נהג מורשע בעבירה זו גם לבית המשפט אין סמכות לחרוג מעונש המינימום אלא בנסיבות חריגות שיצוינו.

יחד עם זאת, ראוי לציין כבר עתה ולהרגיע כי על שמדובר בעבירה חמורה שעונש מינימלי ארוך ומרתיע קבוע לצדה, בפועל, באמצעות טיפול משפטי חכם, הולם ומדויק ניתן לסיים תיקים שעניינם נהיגה תחת השפעת סמים גם בענישה מקלה שחורגת בעונש המינימום במספר רב של חודשים.

אחד מהפתרונות המשפטיים שמאפשרים לסיים תיקים אלו בענישה מקלה, כרוך בהסדר עם התביעה המשטרתית שבמסגרתו יוסכם על תיקונו של כתב האישום. על מנת לוודא שהנהג מסיים את התיק בפסילה נמוכה מפסילת המינימום תיקון כתב האישום חייב להתבטא בשינוי העבירות המיוחסות לו כך שהנהג יודה בעבירה אחרת שאין לצדה ענישת מינימום. קראו עוד אודות כתב אישום במאמר הבא.

מסיבה זו ומסיבות נוספות קיימת חשיבות רבה להיוועצות עם עורך לתעבורה המתמחה בעבירות מסוג זה ובקיא בפסיקה, ובחוקים הרלוונטיים ובעבודת התביעה המשטרתית. 

הבסיס החוקי לעבירת נהיגה תחת השפעת סמים

פעמים רבות נהגים הנתפסים נוהגים תחת השפעת סמים אינם מבינים מדוע סעיף החיקוק המיוחס להם בכתב האישום דומה לעבירת הנהיגה בשכרות. אכן, נהיגה תחת השפעת סם ונהיגה בשכרות הן עבירות שונות אך לצורך הוראת החיקוק נכתבו הן באותו הסעיף תחת אותו הלשון.

סעיף 64ב לפקודת התעבורה מגדיר מיהו שיכור ומציין באופן הבא:

"שיכור" – אחד מאלה:

(1)   מי ששותה משקה משכר בעת נהיגה או בעת שהוא ממונה על הרכב;

(2)   מי שבגופו מצוי סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן;

(3)   מי שבגופו מצוי אלכוהול בריכוז הגבוה מהריכוז שקבע השר, בהתייעצות עם שר הבריאות ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, וחזקה שריכוז זה היה בגופו בשלוש השעות שקדמו לנטילת דגימות הנשיפה, השתן או הדם, כל עוד לא הוכח היפוכו של דבר".

כפי שניתן לקרוא, מלשון החוק עולה כי נהג אשר ייתפס בגופו שרידי סם כאשר הוא נוהג או נהג אשר ימצא בדמו ריכוז אלכוהול מעבר לריכוז המותר בחוק ייחשב לנהג שיכור ואין חשיבות לעובדה שכלל לא שתה אלכוהול.

האם קיימת כמות מינימלית של סם מותר בגוף בדומה לאלכוהול?

כפי שידוע לכל, לגבי עבירת הנהיגה בשכרות המחוקק קבע מידות מסוימות של ריכוז אלכוהול אשר מציאתן בבדיקה אינן מקימות את עבירת השכרות ואינן מספיקות לצורך הרשעה. כך למשל, נהג בגיר אשר בדמו ימצא ריכוז אלכוהול פחות מכמות של 290 מיקרוגרם לא ייחשב לנהג שיכור ולא יינקטו נגדו צעדים כלשהם.

נוכח ההשוואה בין העבירות, עולה לא אחת השאלה האם בדומה לעבירת שכרות גם בעבירת נהיגה תחת השפעת סם קיים ריכוז מסוים כזה המתיר נהיגה לאחר עישון סמים? חשוב לחדד ולהדגיש כי בעבירת נהיגה תחת השפעת סמים בשונה מעבירת שעניינה נהיגה תחת השפעת אלכוהול, אין רמה מסוימת המותרת לעישון או לשימוש במגביל לנהיגה.

המשמעות היא שכל כמות סם אשר תימצא בגופו של הנהג כאשר הוא נוהג ברכב עלולה לסבך אותו בהגשת כתב אישום בעבירה של נהיגה תחת השפעת סמים. יתרה מכך, ברוב המקרים כל כמות סם שתימצא אפילו הקטנה ביותר גם תספיק לצורך הרשעתו של הנהג בבית המשפט לתעבורה. 

מתי רשאי שוטר לדרוש בדיקת שתן לצורך איתור סמים

על מנת לבצע לנהג בדיקת איתור סמים השוטר מחויב לעמוד בשני תנאים מצטברים אשר יקימו לו את הזכות לדרוש מהנהג לבצע את הבדיקה לגילוי הסם.

  • אינדיקציה לנהיגה – על מנת שניתן יהיה לבסס כנגד הנהג עבירה של נהיגה תחת השפעת סמים התביעה מחויבת תחילה להקים בסיס ראייתי לכך שאותו נהג אכן נהג ברכב. ככל שאותו אדם לא נהג ברכב אזי שהעבירה לא התבצעה ואין גם בסיס לדרוש מאותו אדם לבצע בדיקה לגילוי סם.
  • חשד סביר – באופן כללי ובלתי ממצא ניתן לומר כי מדובר בחשד סביר לכך שאותו נהג אכן נהג תחת השפעה. בדבר סוגיית החשד הסביר נפרט ונסביר לעומק בהמשך המאמר.

ראוי להבין כי גם אם לטענת הנהג הוא לא נהג ברכב, אך שוטר דרש ממנו לבצע בדיקת שתן לצורך איתור סמים בגופכם, סירוב לבדיקה אינה דרך פעולה מומלצת. במקרים מסוג זה עדיף לנהג לבצע את הבדיקה ולהישמע להוראות השוטר, שכן הסירוב לבדיקה מהווה חזקה אוטומטית כי אותו נהג אכן נהג תחת השפעה דבר שיוביל בוודאות להגשת כתב אישום נהיגה נגדו ופסילת רישיונו.

על כן במקרים מסוג זה מומלץ לבצע את הבדיקה ולהוכיח את העדר הנהיגה בבית המשפט. ככל שיש בידיי הנהג טענות בנוגע לעובדה שלא נהג ברכב ברכב מומלץ כי ירשום אותן ולאחר מכן יציג אותן בפני עורך הדין המטפל בתיק על מנת שזה יפעל באמצעותן להוכיח את חפותו.

האם ניתן לסרב לבדיקת שתן?

בדומה לעבירת שכרות גם בעבירת נהיגה תחת השפעת סמים נהג רשאי לסרב לבצע את הבדיקה. יחד עם זאת חשוב להבין כי המחוקק קבע כי נהג אשר יסרב לדרישת שוטר לבצע בדיקת סמים ייחשב לנהג שיכור. יתרה מכך, מבחינת המשטרה תיק שעניינו סירוב לבצע בדיקה נחשב לתיק חמור יותר מאשר תיק שבו הנהג מסר בדיקה לגילוי סם והיא נמצאה כחיובית (כלומר נמצאו בה שרידי סם). בשל כך גם הטיפול בתיק של סירוב לבצע בדיקה הינו מורכב יותר מבחינה משפטית.

מה שהופך את מקרי הסירוב לקשים יותר לטיפול הינו העובדה שעל פי החוק עצם הסירוב כבר מגלם את העבירה (במידה והתקיים חשד סביר שמצדיק את הבדיקה). ובנסיבות אלו התביעה המשטרתית לא נדרשת להוכיח דבר לעניין אשמתו של הנהג מלבד העובדה כי הוא אכן סירב לבצע בדיקה לגילוי שרידי סם.

מסיבה זו בעת דרישת שוטר מומלץ שלא לסרב לבדיקת השתן, וככל שהנהג מחזיק בטענות נגד אופן ביצוע הבדיקה או טענות אחרות בדבר החוקיות שלה מומלץ להעלותן בשלב מאוחר יותר למשל בבית המשפט או במסגרת משא ומתן מול המשטרה.

מהו חשד סביר המאפשר לשוטר לדרוש מנהג בדיקת שתן?

כפי שהוסבר קודם לכן, על מנת לדרוש מנהג לבצע בדיקה לגילוי סם, השוטר חייב להצביע על חשד סביר לכך שאותו אדם נהג ברכבו שהוא תחת השפעת סמים. במקרים שבהם לא מתקיים חשד סביר, הסמכות לדרוש את ביצוע הבדיקה נשמטת ולמעשה מדובר בדרישה לא חוקית שככל הנראה לא תעמוד במבחן בית המשפט. יתרה מכך, בתיקים מסוימים העדר חשד סביר לביצוע הבדיקה עשוי להוביל לפסילת הבדיקה וזיכוי הנאשם או לכל הפחות לסייע לבא כוחו של הנאשם להגיע להסדר טיעון נוח מאוד עם התביעה המשטרתית.

יחד עם זאת, אבהיר שוב כפי שציינתי בהקשר למשפט הפלילי, המונח "חשד סביר" מסמל רף ראייתי נמוך מאוד שקל מאוד לעבור אותו על מנת להצדיק את הבדיקה. רף ראייתי זה הוא רף דומה לזה שנהוג במסגרת מעצרי הימים שבמסגרתם נדונה שאלת מעצרו הראשוני של החשוד והמשטרה נדרשת להציג לבית המשפט חשד סביר שאותו חשוד אכן ביצע את העבירות המיוחסות לו. קראו עוד אודות מעצר ימים וחשד סביר במאמר הבא.

חשד סביר בהקשר לעבירה שעניינה נהיגה תחת השפעת סמים יכול להתבטא במגוון רחב של דרכים וצורות. כך למשל, השוטר יכול לטעון כי הוא עצר את הנהג לבדיקה שגרתית והבחין כי עיניו אדומות (מעיד על שימוש בקנאביס). בלא מעט מקרים השוטרים שעצרו נהג לבדיקה שגרתית כותבים לאחר מכן בדוחות הפעולה כי הריחו ריח של סמים נודף מתוך הרכב.

יתרה מכך, בחלק מאותם מקרים השוטרים אכן מוצאים כמות מסוימת של סם בתוך הרכב ומציאת הסם אף מחזקת את ההצדקה לבצע את הבדיקה. שאלה אחרת היא מה קדם למה, מציאת הסמים או הרחת הסמים. בלא מעט מקרים עורך דין אביב מזרחי ייצג בתיקים שמנסיבותיהם עלה כי השוטרים ביצעו את החיפוש ללא סמכות, מצאו כמות קטנה של סמים ועל מנת להצדיק את החיפוש רשמו לאחר מכן כי הריחו ריח של סמים.

בנוסף, גם התנהגות תמוהה של הנהג (למשל דיבור לא ברור) עלולה להוות אינדיקציה מבחינת השוטר לכך שהוא נמצא תחת השפעת סמים ועל כן מתקיים חשד סביר שבכוחו להצדיק דרישה לביצוע בדיקה.

חשוב לציין בהקשר זה כי כאשר שוטר סבור שמתקיים חשד סביר ודורש מנהג לבצע את הבדיקה עליו לציין בטפסים הרלוונטיים את נסיבות עצירת הרכב ומה מהותו של אותו חשד סביר שגרם לו לדרוש את ביצוע הבדיקה מהנהג. 

בפרקטיקה היום יומית, ברוב המוחלט של כתבי אישום בגין נהיגה תחת השפעת סמים, השוטרים מצליחים להצדיק את הדרישה לביצוע הבדיקה על ידי טענת החשד הסביר. כפי שניתן להבין, חשד סביר מתבסס בין היתר על תפיסות סובייקטיביות של השוטר שעצר את הנהג ועל טענות מפיו שלנהג קשה מאוד להפריכן בדיעבד (למשל שראה שלנהג היו עיניים אדומות).

משרד הרישוי ועבירת נהיגה תחת השפעת סם

ניתן לומר באופן כמעט גורף שנהגים רבים וגם עורכי דין המתעסקים בדיני תעבורה מתייחסים אך ורק לעניין העונש אשר יוטל על הנהג בסופו של דבר על ידי בית המשפט לתעבורה. התמקדות זו הינה שגויה הואיל והיא לא מתחשבת בסנקציות שצפויות לנהג על ידי משרד הרישוי לאחר שיסיים את הפסילה שתוטל עליו. אכן פסילת רישיון לתקופה ממושכת הינה פסילה שנושאת לצדה השלכות קשות על חייו של הנהג, אולם, בבד ובד ראוי גם לשים לב להשלכותיה העתידיות של ההרשעה על רישיונו של הנהג לטווח הארוך. קראו עוד אודות נקודות משרד הרישוי במאמר הבא.

כאשר הנהג מורשע בעבירה של נהיגה תחת השפעה מבלי שתוקן כתב האישום, הרי שבעת שיחדש את רישיון הנהיגה שלו משרד הרישוי צפוי להטיל עליו סנקציות ואמצעים שונים כתנאי לתיקון.

כך לדוגמא, משרד הרישוי יכול לקבוע שרישיון הנהיגה של הנהג לא יחודש בטרם הנהג יבצע בדיקות המכון הרפואי וכשירותו לנהיגה תוכח. יתרה מכך, גם לאחר שהנהג יעבור בהצלחה את מבחני המכון הרפואי, משרד הרישוי יכול לדרוש אמצעי תיקון נוספים כתנאי לחידוש הרישיון כגון מבחן עיוני (תיאוריה) ומבחן מעשי (טסט).

חשוב להדגיש, כי מעבר לקושי העצום בביצוען, אי ביצוע הבדיקות של משרד הרישוי כרוך בהתליה של רישיון הנהיגה של הנהג עד אשר ישלים את הבדיקות. בזמן ההמתנה לסיום הבדיקות הנהג נחשב לפסול מנהיגה וככל שייתפס נוהג ברכב מדובר בעבירה של נהיגה בזמן פסילה לכל דבר ועניין.

ראוי לציין כי ההמתנה לבדיקות של משרד הרישוי עלולה להתמשך על פני מספר חודשים שכל אותה העת הנהג פסול מנהיגה.

פסילה מנהלית וסנקציות נלוות לעבירת נהיגה תחת השפעת סמים

בהתאם לפקודת התעבורה, כאשר נהג נתפס נוהג תחת השפעת סמים הוא יוזמן לשימוע בפני קצין משטרה בעניין רישיון הנהיגה שלו. קצין המשטרה מחזיק בסמכות אשר מותירה לו לשלול את רישיון הנהיגה של הנהג באופן מידי ללא קשר לתוצאות המשפט. קראו עוד אודות שימוע פסילת רישיון במאמר הבא.

בעבירות הנהיגה תחת השפעת סמים ונהיגה בשכרות התקופה המקסימלית שקצין רשאי לפסול את הנהג מנהיגה מגיעה ל-30 ימים. שלילה זו נקראת שלילה מנהלית. נהג שרואה את עצמו נפגע מהחלטת קצין שפסל את רישיון הנהיגה שלו רשאי להגיש לבית המשפט בקשה לביטול פסילה מנהלית ולמעשה לערער על ההחלטה ולדרוש את החזרת הרישיון הנהיגה.

יודגש כי לקצין המשטרה קיים שיקול דעת בשאלה האם לפסול את רישיון הנהיגה ואם לאו אולם בפרקטיקה היום יומית מעטים המקרים שבהם הקצין לא ישלול את רישיון הנהיגה של הנהג כאשר מדובר בעבירה של נהיגה תחת השפעת סמים.

איסור שימוש ברכב

לצד הסמכות לפסול את הנהג מנהיגה, לקצין המשטרה יש סמכות להשבית את כלי הרכב בו נהג הנהג לתקופה של 30 ימים לפי שיקול דעתו. פעמים רבות הרכב כלל אינו שייך לנהג אשר נתפס נוהג תחת השפעת סמים, אך גם בהעדר בעלות הקצין רשאי להשביתו ולקבוע איסור שימוש ברכב.

במקרים אלו הרכב יאוחסן במגרש משטרתי עד לתום 30 הימים ובסופם הנהג אף יידרש לשלם למגרש עבור אחסון הרכב. הואיל ואיסור השימוש ברכב כרוך בסנקציות קשות על הנהג במקרים מסוג זה מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה על מנת שיפעל לביטול החלטת הקצין ובמקרים המתאימים יוכל לבטל את הפסילה המנהלית ולהשיב את הרכב לחזקת הנהג. ההליך המשפטי שעניינו החזרת הרכב התפוס דומה במהותו להליך של החזרת תפוס מהמשטרה בשינויים המתחייבים והתאמה להליך תעבורתי.

נהיגה תחת השפעת סמים – איך ניתן לצאת מזה?

נדמה שהשאלה החשובה ביותר שעולה מהמאמר הנוכחי היא כיצד ניתן לצאת מעבירה של נהיגה תחת השפעת סמים מבלי לפגוע ברישיון הנהיגה לטווח הרחוק ועם מינימום חודשי פסילה.

משרדנו ער לעובדה כי נהגים רבים זקוקים לרישיון הנהיגה לצורכי פרנסתם וכי די ביום אחד של שלילת רישיון נהיגה על מנת שמטה לחמם יפגע וחייהם ישתנו לרעה מן הקצה אל הקצה. בתיקים שבייצוג משרדנו אנו עושים כל שביכולתנו על מנת לצמצם ולמזער את הנזק המיידי העלול להיגרם לרישיון הנהיגה שלכם.

איך ניתן לצאת מעבירת נהיגה תחת השפעת סמים זו שאלה התלויה במספר גורמים משתנים ובעיקר בשני גורמים חשובים ומרכזיים. השאלה האחת נוגעת לזהות עורך הדין המטפל בתיק, ככל ועורך הדין מיומן יותר ובקיא יותר בתחום סביר להניח כי יוכל לאתר כשלים משמעותיים בחומר הראיות ולפעול באמצעותם לשינוי סעיף העבירה לעבירה אשר תוודא כי רישיון הנהיגה של הנהג לא נפגע לטווח הארוך.

הגורם העיקרי השני שבכוחו להשפיע על תוצאת המשפט נוגע לאיתור כשלים בחומר הראיות ושינוי סעיף העבירה לעבירה של נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים.

איתור כשלים בחומר הראיות הוא המפתח לשינוי סעיף העבירה לעבירת נהיגה תחת השפעת סמים כאשר באמצעות כשלים אלו ניתן יהיה לנהל משא ומתן עם התביעה המשטרתית לעניין מספר חודשי הפסילה אשר יוטלו על הנהג בסופו של דבר.

כדוגמא אקדמית בלבד, אנו נציין מספר כשלים אשר ברוב המקרים יש בהם כדי להביא לשינוי סעיף עבירת נהיגה תחת השפעת סמים לעבירה קלה יותר.

  • השוטר לא הסביר לנהג את משמעות הבדיקה ולא מילא כנדרש את הסעיפים הנדרשים בפרט הסעיף העוסק במתן הבדיקה, האפשרות לסרב לה ומשמעותו המשפטית של הסירוב.
  • לא קיים מספור על מבחנת בדיקת השתן ובכך לא ניתן לקשור את המבחנה לנהג.
  • קיימת בעיה בשרשרת הסם. מרגע הבדיקה ועד למתן התוצאה חייבת להיות שרשרת ראיות שקושרת את המבחנה לנהג. ככל ובשרשרת זו קיימים חורים וחוסרים הרי שלא ניתן לדעת מה נעשה עם המבחנה ולכן עולה חשש בנוגע לכשירותה להוכיח את אשתו של הנהג.
  • נפגעו זכויותיו של הנהג כגון זכות היוועצות עם עורך דין או העדר חשד סביר לביצוע הבדיקה. במקרים אלו גם אם תינתן בדיקה חיובית הרי שבהעדר חשד סביר לא ניתן לדרוש מהנהג לבצע את הבדיקה.

האם מותר לנהוג תחת השפעת סם כאשר ישנו רישיון קנאביס בהיתר?

בישראל של שנות ה-2000 שימוש בקנאביס רפואי הוא עניין שבשגרה כך שאלפי נהגים בישראל משתמשים בקנאביס לצרכים רפואיים. יחד עם זאת כאשר מדובר בנהיגה תחת השפעת אותו סם עולה לא אחת השאלה האם ניתן לנהוג לאחר עישון קנאביס ככל ויש היתר רפואי לכך.

התשובה לשאלה זו אינה ברורה ואינה חד משמעית. בפועל, פסיקות בית המשפט אינן אחידות בנושא ולכאורה קיים חשש שנהג אשר נהג תחת השפעת קנאביס רפואי עלול לעמוד לדין בגין ביצוע עבירת נהיגה תחת השפעת סמים. בפרקטיקה ככל ולנהג היתר רפואי לעישון קנאביס לא נרשמים נגדם כתבי אישום בגין ביצוע עבירה זו אך מומלץ להיזהר ולהיוועץ עם עורך דין המתמחה בתחום טרם נהיגה.

באיזה אופן יכול עורך דין לסייע לנהג אשר נתפס נוהג תחת השפעת סמים?

נהיגה תחת השפעת סמים הינה עבירה חמורה אשר ההשלכות לצדה יכולות להיות הרסניות במידה והתיק לא יטופל כנדרש על ידי עורך דין מקצועי.

עורך הדין שמתמחה בדיני תעבורה יצלם את חומר הראיות בלשכת התביעות המשטרתית ולאחר מכן יכין רשימת כשלים ארוכה ועניינית אשר תתמצת את הפגמים העולים מחומר החקירה.

משקפיים של עורך דין המתמחה בעבירות תעבורה יכולות לזהות כשלים אשר עין בלתי מיומנת לא הייתה מזהה. לאחר עריכת רשימת הכשלים, עורך הדין יפנה ללשכת התביעות במטרה להגיע להסדר טיעון אשר יכלול שינוי סעיף העבירה לעבירה קלה יותר. כמובן שבמסגרת המשא ומתן ראוי גם לנסות לסגור עם התביעה הסדר שיכלול את מספר חודשי הפסילה שהנהג ירצה ולהפחית את מספר החודשים למינימום האפשרי.

ישנם מצבים בהם דווקא ניהול התיק הוא הדבר הנכון לעשות במקרה של עבירת נהיגה תחת השפעת סמים ואין מקום להגיע להסדר טיעון. אין ספק כי עדיף זיכוי בדין על פני הסדר טיעון מקל ככל שיהיה. לאחר שיגבש את קו ההגנה יחד עם הנהג, עורך הדין יוכל לפעול למיצוי ההליכים באופן הנכון והמדויק ביותר.

מעבר לטיפול המשפטי עצמו, עורך הדין יכול לסייע לנהג להתמודד על סנקציות משרד הרישוי ולוודא כי עם תום השלילה לא ישלח לבדיקות במכון הרפואי. חשוב לציין שהתמודדות עם תיק נהיגה תחת השפעת סמים באופן עצמאי שקולה להתאבדות משפטית ולכן מומלץ לפנות לעורך דין בהקדם האפשרי ויפה שעה אחת קודם.

קראו עוד אודות תיק שעורך דין אביב מזרחי ייצג נהג שהואשם בבית המשפט השלום בחדרה בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ובנהיגה תחת השפעת סמים. באותו מקרה לקוח המשרד נתפס שהוא נוהג ברכבו ומחזיק ברכב קרוב ל-100 גרם סם מסוג קנאביס. בדיקה לגילוי סם שנערכה לנהג הצביעה על שרידים של סם מסוג קנאביס. בסופו של דבר התיק הסתיים בתוצאה טובה במיוחד עבור לקוח המשרד כך שעונש מאסר מותנה שעמד לחובתו של הנהג הוארך והוטלו עליו חמישה חודשי פסילת רישיון בלבד.

עורך דין נהיגה תחת השפעת סמים

עורך דין נהיגה תחת השפעת סמים הינו כינוי לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה ומנוסה בטיפול בעבירות תנועה לרבות נהיגה תחת השפעת סמים או נהיגה בשכרות. נהיגה תחת השפעת סמים הינה עבירת תעבורה שנחשבת לעבירה חמורה למדי.

בהעדר טיפול משפטי ראוי, הרשעה בעבירה זו עלול לגרום לנהג המורשע בדין לאבד את רישיונו לתקופה ארוכה וממושכת נוכח פסילה משמעותית שבית המשפט לתעבורה יטיל עליו לאחר ההרשעה. יתרה מכך, לא זו בלבד שנהג שמורשע בעבירה זו צפוי לעונש שיוטל עליו על ידי בית המשפט, אלא שהוא צפוי גם סנקציות משמעותיות שיוטלו עליו מטעם משרד הרישוי כגון בדיקות במכון הרפואי של משרד הרישוי.

לאור חומרת העונשים שבתי המשפט נוהגים להטיל בעבירות אלו, מומלץ לכל נהג שהואשם בעבירה ונמסרה לו הזמנה לדין, לפנות בהקדם למשרדו של עורך דין נהיגה תחת השפעת סמים על מנת לקבל ייצוג משפטי ראוי. עורך דין שמתמחה בעבירות אלו יוכל לייצג את הנהג ולטפל בתיק המשפטי ולמזער את הנזקים ככל שניתן. עורך דין נהיגה תחת השפעת סמים יוכל אף להעניק ליווי משפטי לנהג החשוד טרם מתן גרסתו במשטרת ישראל וכן יפעל לטפל בתיק המשפטי במסגרת הכלים המקצועיים העומדים לרשותו.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

התליית רישיון נהיגה
כל הפוסטים
התליית רישיון נהיגה

התליית רישיון נהיגה הינה סנקציה מנהלית שמשרד הרישוי מטיל על נהגים והלכה למעשה אוסרת עליהם לנהוג בכל כלי רכב מנועי. חשוב להדגיש כי ישנן מספר

מחיקת רישום פלילי_640x426
כל הפוסטים
מחיקת רישום פלילי

מחיקת רישום פלילי – קיומו של רישום פלילי הוא בעל השלכות משמעותיות על חייו של האזרח שהרישום נוגע אליו. כך לדוגמא, הרישום והסטיגמה החברתית הנלווית

תמונה-גזד-1-768x1024
הצלחות המשרד
בית המשפט נמנע מלהרשיע נאשם שהודה בביצוע עבירות אלימות במשפחה והטיל עליו ענישה שיקומית שעניינה טיפול בקהילה בתחום השליטה בכעסים. המשמעות המשפטית היא שעברו הפלילי של הנאשם נותר "נקי" וללא הרשעות.

נגד לקוח המשרד (אדם ללא עבר פלילי כבן 40) הוגש כתב אישום לבית המשפט השלום בחיפה המייחס לו עבירות אלימות במשפחה שעניינן תקיפת בת זוג

דילוג לתוכן