חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חציית קו הפרדה רצוף

חציית קו הפרדה רצוף_640x426
תוכן עניינים

חציית קו הפרדה רצוף הינה עבירת תעבורה חמורה המסכנת את הנהג ואת יתר משתמשי הדרך. לא מעט תאונות דרכים קטלניות נגרמו כתוצאה מחצית קו הפרדה רצוף ועל כן אגף התנועה במשטרת ישראל משקיע מאמצים רבים באכיפת עבירה זו.

כחלק מאכיפת עבירת קו הפרדה רצוף, מפעיל אגף התנועה מסוקים המאתרים נהגים החוצים קו הפרדה רצוף ומתעדים את ביצוע העבירה. נהג אשר ייתפס חוצה קו הפרדה רצוף, יוזמן לדין ורישיונו עלול להישלל לתקופה ארוכה וממושכת.

משרדנו ממליץ לקהל לקוחותיו לשמור על כללי התנועה ולהקפיד לנהוג כחוק. יחד עם זאת, היה ונתפסתם מבצעים עבירת תנועה שעניינה חציית קו הפרדה רצוף ונרשמה לכם הזמנה לדין, הנכם מוזמנים לפנות למשרדנו לקבל ייעוץ משפטי והסבר אודות דרכי טיפול אפשריות.

מה זה קו הפרדה רצוף

קו הפרדה רצוף הינו קו המסומן על גבי הכביש במעין פס לבן מתמשך ללא קווים מקוטעים מצדו הימני של הנהג. קו הפרדה רצוף יכול להיות קו הפרדה מסומן על הכביש ארוך ומתמשך ויכול שיהיה קו בנוי מוגבה מעט.

אין חשיבות לסוג קו ההפרדה הרצוף, שכן כל חציית קו הפרדה רצוף עלולה לגרור רישום דוח הכולל נקודות משרד הרישוי ובמקרים חמורים יותר זימון לבית משפט ושלילת רישיון נהיגה. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי בנושא נקודות משרד הרישוי.

האם מותר לנוהג ברכב לחצות קו הפרדה רצוף

לא בכדי המחוקק החמיר עם נהג אשר החליט לחצות קו הפרדה רצוף ולסכן את חייו וחיי יתר המשתמשים בדרך. קו הפרדה רצוף סומן על גבי הכביש לצורך מניעת תאונות במקומות ששדה הראייה בהם לקוי.

שדה ראייה לקוי הוא אחד הגורמים העיקריים לתאונות דרכים המתבצעות תוך כדי עקיפה. כאשר הדרך אינה פנויה או כאשר שדה הראייה מלפנים אינו פנוי במרחק מספיק לבצע עקיפה, תסומן הדרך באמצעות קו הפרדה רצוף.

קו הפרדה זה, נועד להזהיר את הנהג כי שדה הראייה שלפניו אני מספיק לבצע עקיפה בטוחה ומשכך חל עליו איסור לעקוף כלי רכבים נוספים הנעים לפניו.

 גם אם כלי הרכב הנע לפני הנהג נוסע במהירות איטית, חל איסור לבצע עקיפה כאשר הדרך מסומנת בקו הפרדה רצוף ואין זה משנה אם הנהג סבור כי יכול הוא לעקוף בבטחה.

חציית קו הפרדה רצוף

עבירת חציית קו הפרדה רצוף מתפצלת לשתי עבירות עיקריות ומרכזיות. סוג ראשון של העבירה הינו חציית קו הפרדה רצוף תוך סיכון משתמשי הדרך (עבירה לפי תקנה 47(ד) לתקנות התעבורה.

עבירת חציית קו הפרדה רצוף תוך סיכון משתמשי הדרך מעוגנת בתקנה 47(ד) לתקנות התעבורה האומרת בזה הלשון:

"נוהג רכב לא יעקוף רכב, אלא אם הדרך פנויה במרחק מספיק כדי לאפשר לו את ביצוע העקיפה ואת המשכת הנסיעה בבטיחות ללא הפרעה וללא סיכון לנסיעתו של רכב אחר, וללא הפרעה אחרת לתנועה מכל כיוון שהוא."

הסוג השני של העבירה והשנייה חציית קו הפרדה רצוף כאשר קיים קו הפרדה רצוף (עבירה לפי תקנה 47(ה) לתקנות התעבורה.

כלומר, מדובר בחציית קו הפרדה רצוף, שהתבצעה ללא סיכון משתמשי הדרך. העבירה מוגדרת בתקנה 47(ה)(5) לתקנות התעבורה האומרת כדלקמן:

"נוהג רכב לא יעקוף, לא ינסה לעקוף ולא יסיט את רכבו שמאלה או ימינה כדי לעקוף רכב או בעל-חיים באחד מאלה. הוא חוצה קו הפרדה רצוף, אלא אם כן בסמוך לו בצדו הימני נמצא קו קטעים."

חציית קו הפרדה רצוף עונש

הענישה בגין חציית קו הפרדה רצוף תלויה ונעוצה בחומרת העבירה, סעיף החיקוק אשר נרשם לנהג וכן נסיבות המקרה. ענישה בגין עבירה זו תושפע אף מעברו התעבורתי של הנהג ויתר נסיבות העניין כעולה מדוחות הפעולה של השוטרים אוכפי התנועה.

  • חציית קו הפרדה רצוף בהתאם לתקנה 47(ה)(5) – עבירה זו אמנם אינה כולל חובת פסילת רישיון נהיגה בהתאם לחוק, אך בפועל, לשכת התביעות המשטרתיות מבקשת מבית המשפט להטיל על הנהג פסילת רישיון נהיגה בפועל לצד עונשים נלווים אחרים כגון קנס כספי ופסילה על תנאי.

יש לזכור כי לצד עבירה זו קיימות 10 נקודות משרד הרישוי אשר תצטברנה לחובת הנהג לכל ניקוד אחר הרשום לחובתו.

  • חציית קו הפרדה רצוף בהתאם לתקנה 47(ד) – עבירה זו הממחישה את הסכנה במעשי הנהג תגרור חובת פסילת רישיון נהיגה לתקופה מינימלית של 3 חודשים לצד עונשים אחרים כגון פסילה על תנאי, קנס כספי והתחייבות להימנע מביצוע עבירה דומה. גם בעבירה זו קיימות 10 נקודות משרד הרישוי.

בנוסף לאמור לעיל, מדרג הענישה בבית המשפט יקבע ויושפע מעברו התעבורתי של הנהג וחומרת נסיבות ביצוע העבירה. ככל ולנהג עבר תעבורתי עשיר גם אם אין המדובר בעבירות דומות בסוגן לעבירת חציית קו הפרדה רצוף, התביעה המשטרתית תבקש להחמיר עמו ולהטיל עליו עונשים חמורים החורגים מפסילת המינימום הקבועה בחוק.

עורך דין תעבורה הבקיא בטיפול בעבירות תעבורה יוכל באמצעות הניסיון והידע שרכש להפנות את התביעה המשטרתית לכשלים העולים מחומר הראיות ובכך לתקן את סעיף העבירה לעבירה אשר לא תכלול פסילת רישיון נהיגה. לעיתים, עורך דינו של הנהג יצליח לשכנע את התביעה המשטרתית לתקן את העבירה לעבירה ללא נקודות.

האם מותר לנוהג ברכב לחצות קו הפרדה רצוף לצורך פניית פרסה?

פעמים רבות עבירת חציית קו הפרדה רצוף מתבצעת במהלך ביצוע פניית פרסה כאשר הנהג נמצא בעצירה מלאה. קיימת נטייה לחשוב כי ביצוע עבירה זו כאשר מעוניינים לבצע פניית פרסה אינה חמורה הואיל והנהג נמצא בעצירה מוחלטת ומביט לכל הצדדים טרם חוצה את קו ההפרדה.

יודגש כי גם כאשר מעוניינים לבצע פרסה חל איסור לעשות זאת כאשר מצדו השמאלי של הנהג נמצא קו לבן רצוף. גם אם מדובר בחציית הכביש ממצב עמידה לאחר שהנהג הביט והבחין כי לא קיימת תנועה, עדיין עלול הדבר לגרום לתאונת דרכים ובמקרה הטוב לרישום דוח תנועה.

במרבית המקרים חציית קו הפרדה רצוף לצורך פניית פרסה תזכה את הנהג ברישום דוח תנועה בהתאם לתקנה 36(ג) לתקנות התעבורה אשר עניינה חציית קו הפרדה רצוף כשאין לימין הנהג קו מקוטע. עבירה זו הינה עבירה מסוג ברירת משפט הכוללת קנס כספי על סך 500 ₪ ורישום 6 נקודות משרד הרישוי.

נקודות אלה אשר ירשמו לנהג, יצטברו לכל ניקוד אחר הקיים לו בהתאם לתקופת הצבירה שלו. חשוב מאוד לשים לב לניקוד המצטבר ולטפל בו באופן משפטי על מנת שבסופו של דבר לא יידרש הנהג לבצע אמצעי תיקון שונים על ידי משרד הרישוי.

קו הפרדה רצוף נקודות

עבירת חציית קו הפרדה רצוף נקודות גוררת לא אחת שאלות באשר לניקוד המופיע לצד העבירה וכיצד הדבר משפיע על רישיונו של הנהג. ובכן, בסקירה כללית ניתן לומר כי נקודות משרד הרישוי אשר ירשמו לנהג המבצע עבירת חציית קו הפרדה רצוף הינן כדלקמן:

  • עבירה לפי תקנה 47(ד) – 10 נקודות משרד הרישוי.
  • עבירה לפי תקנה 47(ה)(5) – 10 נקודות משרד הרישוי.
  • עבירה לפי תקנה 36(ג) – 6 נקודות משרד הרישוי.

ניקוד זה הנרשם לצד עבירת חציית קו הפרדה רצוף יצטבר לחובת הנהג לכל ניקוד אחר הקיים לו בהתאם לתקופה הצבירה שלו. ככל והנהג יצבור 22 נקודות בתוך שנתיים תתארך תקופת הצבירה ל-4 שנים.

ככל והנהג יצבור 36 נקודות בתוך תקופת צבירה זו יפסל רישיונו על ידי משרד הרישוי לתקופה של 3 חודשים ועליו יהיה לבצע אמצעי תיקון שונים לצורך חידושו.

היה והנהג יצבור בתוך 4 שנים 72 נקודות יפסל רישיונו על ידי משרד הרישוי לתקופה של 9 חודשים ועליו יהיה לבצע מבחני כשירות במכון הרפואי לרבות מבחן עיוני ומבחן מעשי לצורך קבלת רישיון הנהיגה.

ככל והנהג יצבור 36 נקודות פעם נוספת בתוך תקופה של 6 שנים יפסל רישיונו לתקופה של 9 חודשים ועליו יהיה לבצע מבחני כשירות שונים לרבות טסט ותאוריה לצורך קבלת רישיון הנהיגה.

חציית קו הפרדה רצוף הורדת נקודות

הורדת נקודות משרד הרישוי בעבירת חציית קו הפרדה רצוף אפשרית רק לאחר צילום כל חומר הראיות הרלוונטי ושכנוע התביעה המשטרתית כי אין די ראיות להרשיע את הנהג בעבירה זו.

ניקוד משרד הרישוי בדומה לכל עבירת תעבורה אחרת נגזר מביצוע העבירה וסמל הסעיף הרלוונטי לה. במידה ועורך הדין שמייצג את הנהג ישכנע את התביעה המשטרתית כי לא קיימות מספיק ראיות להרשעת הנהג, רוב הסיכויים שהתביעה תסכים להמיר את סעיף העבירה לעבירה ללא ניקוד.

לדוגמא, תיקון עבירת חציית קו הפרדה רצוף לעבירה ללא נקודות יכולה להיות לעבירה של קיפוח זכות המשתמשים בדרך בהתאם לתקנה 21(ב)(1) לתקנות התעבורה או לעבירה של נהיגה בחוסר זהירות עבירה בהתאם לתקנה 21(א) לתקנות התעבורה אשר אף היא עבירה ללא נקודות.

מדוע חשוב לשכור את שירותיו של עורך דין תעבורה

תיקון כתב אישום לעבירה אשר אינה כוללת נקודות משרד הרישוי היא משימה משפטית הנעשית על ידי עורך דין תעבורה מנוסה ובקיא בחוק, בפסיקה ובנוהלי המשטרה.

לא אחת, מעבר לענישה אשר יטיל בית המשפט על הנהג בהתאם לעבירה שביצע, תמתין לו סנקציה נוספת על ידי משרד הרישוי אשר במקרים רבים חמורה לא פחות מכל עונש אחר שיוטל עליו ע"י בהמ"ש.

נקודות משרד הרישוי הן עניין אשר אין להקל בו ראש ומומלץ לכל נהג אשר נרשם לו ניקוד שכזה לפנות לעורך דין תעבורה אשר יסייע לו למחוק אותן ולשמור על רישיונו. קראו עוד על כך במאמר שכתבתי בנושא עורך דין תעבורה בחיפה.

כאשר מדובר בעבירת חציית קו הפרדה רצוף, עורך דין תעבורה המתמחה בדיני תעבורה, יערוך רשימת כשלים העולה מחומר הראיות הקיים בידי התביעה המשטרתית ויפעל במסגרת משא ומתן עמה לתיקון העבירה לעבירה ללא נקודות.

אין צורך להרחיב במילים אודות הצורך בשמירה על רישיון הנהיגה בפרט לנהגים אשר רישיון הנהיגה זקוק להם לצורכי פרנסתם.

ביצעתם עבירת תנועה הכוללת נקודות משרד הרישוי ואתם חוששים לגורל רישיונכם? השאירו לנו הודעה ואנו נשוב אליכם בהקדם.

קיפוח זכות

קיפוח זכות היא עבירה מסוג ברירת משפט אשר אינה נושאת נקודות משרד הרישוי לצדה. קיפוח זכות המשתמשים בדרך הינה עבירה המסמלת התנהגות שאינה הולמת בכביש וקיפוח זכות ייתר המשתמשים בו. עם רישום דוח תנועה לנהג בגין ביצוע עבירה זו, ניתן לפנות למשרדו של עורך דין תעבורה על מנת להבין מה ניתן לעשות על מנת לבטל את הדוח.

תקנה 22 לתקנות התעבורה

תקנה 22 לתקנות התעבורה מחייבת כל נהג המשתמש בכבישי ישראל לציית לתמרורים המוצבים בצד הדרך. אי ציות לאחד מהתמרורים הללו עלול לגרור רישום דוח תנועה הכולל נקודות משרד הרישוי או הזמנה לדין.

תמרור המוצב בצד הדרך יכול להיות בדמות איור על הכביש כגון תמרור 815 (שטח הפרדה) או רמזור המוצב בכיוון נסיעת הנהג. ביטול דוח תנועה בגין אי ציות לתמרור המוצב בצד הדרך יכול שיעשה עקב אי חוקיות התמרור או כשלים אחרים העולים ברישום הדוח.

כתב אישום תעבורה

כתב אישום תעבורה יוגש בגין עבירות תנועה חמורות כגון נהיגה בשכרות, נהיגה במהירות מופרזת או נהיגה ברשלנות שגרמה לתאונת דרכים. נהג אשר יורשע בגין ביצוע עבירות של כתב אישום תעבורה עלול לקבל עונשים חמורים וקשים לרבות פסילת רישיון נהיגה וכן עונשים נלווים אחרים.

במסגרת כתב אישום תעבורה יקבל הנהג זימון לדיון בבית משפט לתעבורה ועליו יהיה להתייצב לדיון זה. עורך דין תעבורה הוא הגורם המקצועי היכול לטפל בדוחות תנועה וכתבי אישום המוגשים לבית משפט לתעבורה.

איך להתכונן למשפט

איך להתכונן למשפט הינה שאלה שתלויה בעיקר בנסיבות העניין. בכל מקרה ובכל תיק, להתכונן למשפט דורש לא מעט תשומת לב לפרטים קטנים וכן הכרת השיטה המשפטית. ראשית, יש לוודא כי תאריך הדיון ושעתו מעודכנים ביומן כך שלא יקרה מצב בו אין התייצבות לדיון. בנוסף, יש לדאוג לצלם את מלוא החומר המשטרתי הקיים המערכת המשטרה לרבות דוחות פעולה, מזכרים, פלטים וכך הלאה.

בנוסף, מומלץ להבין מהן טענות משטרת ישראל ומה הראיות עליהן היא מתבססת לצורך הוכחת טענותיה. מומלץ להיוועץ עם עורך דין לענייני תעבורה טרם המשפט על מנת שניתן יהיה להעריך את הסיכונים והסיכויים בניהול משפט.

כמה נקודות זה קו לבן

כמה נקודות זה פס לבן הינה שאלה שמופנית אלינו על ידי לקוחות מעת לעת. עקיפת רכב אחר על קו לבן זו עבירה מסוכנת וחמורה הגוררת רישום הזמנה לדין בבית משפט לתעבורה. במסגרת הדיון המשפטי אשר יערך לנהג, צפוי הוא לעונשים הכוללים פסילת רישיון נהיגה, קנס כספי וכן רישום 10 נקודות משרד הרישוי.

אין ספק כי 10 נקודות משרד הרישוי הללו יפגעו קשות ברישיון הנהיגה של הנהג ויצטברו לכל ניקוד אחר הקיים לו בהתאם לשיטת הניקוד המופעלת על ידי משרד הרישוי.

מה ההבדל בין קו הפרדה רצוף לקו הפרדה רצוף כפול

קו הפרדה רצוף כפול נועד לומר לנהג המשתמש בכביש כי עליו לנהוג בצדו הימני של הקו ולא לחצותו בשום אופן. פעמים רבות ההבדל בין קו הפרדה רצוף לקו הפרדה רצוף כפול נועד להמחיש את הסכנה הקיימת במקום לעקיפה ומדוע אין לבצע עקיפה במקום.

קו הפרדה רצוף כפול יוצב במקום בו שדה הראייה לקוי או במקום בו ישנה עקומה חדה אשר אינה מאפשרת ראיה בטוחה. קו הפרדה זה יסומן בדאבל קו לבן על גבי הכביש.

מתי מותר לחצות קו הפרדה רצוף

מתי מותר לחצות קו הפרדה רצוף זו שאלה העולה לא אחת בהקשר לעקיפה או פניית פרסה. ובכן, חציית קו הפרדה רצוף אסורה בכל מצב ואין לעקוף או לחצות קו הפרדה רצוף. חציית קו הפרדה רצוף מסכנת את הנהג ושאר משתמשי הדרך.

עקיפה או חציית כביש אפשרית אך ורק כאשר ישנו תמרור המתיר לעשות כן או כאשר קו ההפרדה הקיים על גבי הכביש מקווקו. גם במקרה בו אין תנועה בנתיב הנגדי לנסיעת הנהג עדין אין לבצע עקיפה אסורה.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

מחיקת רישום פלילי_640x426
כל הפוסטים
מחיקת רישום פלילי

מחיקת רישום פלילי הינה פעולה משפטית שסיכויי הצלחה תלויים בסוג המסלול שנבחר לצד סוג המידע שאותו האזרח מעוניין למחוק. כפי שיפורט להלן, לכל אזרח שמעוניין

שינוי עילת סגירה
כל הפוסטים
שינוי עילת סגירה

שינוי עילת סגירה הינה פעולה משפטית שמובילה למחיקת רישום פלילי של תיק משטרתי סגור. אדם שמעוניין למחוק רישום של תיק ספציפי רשאי להגיש לגורם שסגר

דילוג לתוכן