חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נהיגה בחוסר זהירות

נהיגה בחוסר זהירות
תוכן עניינים

נהיגה בחוסר זהירות הינה עבירת תעבורה ברמת חומרה בינונית מסוג ברירת משפט. ברוב המקרים, מדובר בעבירות תנועה שקשורות לרשלנות של הנהג בעת הנהיגה ברכב. על אף שאין מדובר בעבירת התעבורה החמורה ביותר, עדיין, נהיגה בחוסר זהירות הינה עבירה הנושאת לצדה נקודות משרד הרישוי ועלולה לפגוע ברישיון הנהיגה של הנהג.

נהיגה בחוסר זהירות יכולה להתבטא במספר רב של התנהגויות (על הכביש) כאשר המשותף לכולם היא דרך התנהגותו הבלתי זהירה של הנהג במהלך הנסיעה בכביש. כאמור, בכל הנוגע למדרג החומרה, עבירת נהיגה בחוסר זהירות איננה נחשבת לעבירה חמורה יתר על המידה.

כפי שיוסבר להלן, ישנם שני סוגים של דוחות תנועה שנרשמים לנהגים בגין נהיגה בחוסר זהירות. האחד דוח כספי ללא נקודות משרד הרישוי והשני דוח כספי הכולל נקודות משרד הרישוי.

נהג אשר נרשם לו דוח בגין נהיגה בחוסר זהירות הכולל נקודות משרד הרישוי, טוב יעשה אם יפנה ליעוץ משפטי של עורך דין תעבורה אשר יסביר לו כיצד עליו לפעול ומה ניתן לעשות על מנת שנקודות אלו יוסרו ורישיון הנהיגה שלו לא יפגע.

יש לזכור כי נקודות משרד הרישוי הן עניין הפוגע קשות ברישיון הנהיגה ועלולות להוביל לפסילתו על ידי משרד הרישוי וחיוב הנהג באמצעי תיקון שונים. מומלץ לטפל בהן מוקדם ככל שניתן ויפה שעה אחת קודם.

נהיגה ברשלנות

נהיגה ברשלנות היא עבירה הדומה במהותה לעבירת של נהיגה בחוסר זהירות אך לשם ההרשעה בה התביעה נדרשת להוכיח יסודות עבירה שונים מאלו של נהיגה בחוסר זהירות. נהג אשר תיוחס לו עבירה של נהיגה ברשלנות משמע שאדם אחר, ממוצע, היה בנסיבות העניין נמנע מלבצע את העבירה.

לדוגמא, נהג אשר חצה צומת באור אדום וגרם לתאונת דרכים, סביר להניח שהתביעה המשטרתית תייחס לו עבירה של נהיגה ברשלנות. במילים פשוטות, התביעה המשטרתית סבורה כי אדם סביר אחר יכול היה להבחין ברמזור בכיוון הנסיעה ולמנוע את התאונה. נהיגה בחוסר זהירות בהקשר זו רלוונטית אף היא. קראו עד בהקשר זה במאמר בנושא דוח על אור אדום.

נהג הנוהג בחוסר זהירות, עלול לגרום לתאונת דרכים ולחבלות בגוף ולרכוש. אמנם, עבירה של נהיגה חוסר זהירות באה יותר בהקשר לביצוע מעשים אחרים במהלך נהיגה אך גם נראה כי מדובר בעבירה כללית הניתנת לייחוס כמעט לכל מקרה המגלה נהיגה בחוסר זהירות.

נהיגה בקלות ראש

נהיגה בקלות ראש הינה עבירה מקבילה לעבירה של נהיגה ברשלנות או נהיגה בחוסר זהירות. נהיגה בקלות ראש תיוחס לנהג אשר התביעה המשטרתית סבורה כי ביצע עבירות מרובות במהלך הנהיגה המגלים קלות ראש וסכנה לכלל משתמשי הדרך האחרים.

לדוגמא, נהג המבצע עקיפות בצורה מסוכנת במהלך נסיעה או נהג הנמלט משוטרים תוך ביצוע עבירות תנועה. מעשים אלו עלולים להתפרש כעבירה של נהיגה בקלות ראש לצד עבירות אחרות. עבירה של נהיגה בקלות ראש הינה עבירה חמורה ומסוכנת אשר עלולה להעמיד את הנהג בפני פסילת רישיון נהיגה לתקופה מינימלית של 3 חודשים (כאשר נלווית לעבירה של קלות ראש עבירות נוספות).

עבירה של נהיגה בקלות ראש הינה עבירה מסוג הזמנה לדין ולא ברירת משפט. במילים פשוטות, נהג אשר תיוחס לו עבירה של נהיגה בקלות ראש יוזמן לדיון בבית משפט לתעבורה ועונשו ייגזר מחומרת העבירה, נסיבות המקרה וכן עברו התעבורתי.

לא מן הנמנע כי גם בעבירת קלות ראש אשר אינה כוללת עבירות תעבורה נלוות נוספות, תעתור התביעה המשטרתית לעונש פסילת רישיון נהיגה בפועל. במקרים רבים, הסדר טיעון בעבירה זו כולל את שינוי העבירה המיוחסת לנהג לעבירה של נהיגה בחוסר זהירות. במסגרת ההסדר עבירה זו מחליפה את העבירה של נהיגה בקלות ראש שיוחסה לנהג בכתב האישום המקורי. 

נהיגה בחוסר זהירות נקודות

כאמור, נהיגה בחוסר זהירות נקודות הינה עבירת תעבורה המתפצלת לשתי עבירות עיקריות. ההבדל בין שתי עבירות אלו נובע בעיקר מרף חומרת העבירה ועד כמה הנהג נהג בחוסר זהירות וסיכן את שאר משתמשי הדרך.

  • נהיגה בחוסר זהירות עבירה לפי תקנה 21(א) לתקנות התעבורה – עבירה זו אינה כולל נקודות משרד הרישוי. הקנס הכספי העומד לצד העבירה הינו 500 ₪.
  • נהיגה בחוסר זהירות עבירה לפי תקנה 21(ג) לתקנות התעבורה – בגין עבירה זו יירשם לנהג דוח תנועה הכולל 6 נקודות משרד הרישוי וכן קנס כספי על סך 500 ₪.

אין תשובה ברורה לשאלה מתי יבחר השוטר לרשום לנהג דוח תנועה מסוג נהיגה בחוסר זהירות נקודות ומתי ייבחר רשום לו דוח תנועה אשר אינו כולל נקודות משרד הרישוי. נראה כי ככל ומעשיי הנהג מבטאים חוסר זהירות גבוהה יותר כגון מעבר פרוע בין נתיבי נסיעה, קריאת עיתון במהלך נסיעה וכו', כך ייטה השוטר לרשום לו דוח תנועה מסוג נהיגה בחוסר זהירות הכולל נקודות משרד הרישוי.

כפי שצוין קודם לכן, גם אם נרשם לנהג דוח תנועה מסוג נהיגה בחוסר זהירות נקודות, אין זה אומר כי יש להשלים עם גזירת הגורל וכי באמצעות טיפול משפטי טוב ומקצועי על ידי עורך דין תעבורה הבקיא בתחומו, ניתן להביא לביטול הנקודות ושמירה על רישיון הנהיגה של הנהג.

תאונה עם חבלה של ממש

תאונה עם חבלה של ממש קשורה לעיתים קרובות לעבירות של נהיגה ברשלנות או נהיגה בחוסר זהירות. כאשר מוגש נגד נהג כתב אישום בגין ביצוע תאונה עם חבלה של ממש לרוב תיוחס לו עבירות נוספות של נהיגה בקלות ראש, נהיגה ברשלנות או נהיגה בחוסר זהירות. עבירות אלו הינן עבירות המגלמות את התנהגותו של הנהג עובר לתאונה שגרם.

תאונה עם חבלה של ממש לרוב תחייב בפסילת רישיון נהיגה לתקופה מינימלית הקבועה בחוק (פסילת מינימום למשך 3 חודשים). באמצעות עורך דין תעבורה המכיר את החוק והפסיקה הרלוונטיים, ניתן לצמצם פסילה זו או להביא לביטולה הכל תלוי בנסיבות המקרה והראיות הקיימות בתיק המשטרה.

תאונה עם חבלה של ממש הינה עבירה שעלולה להוביל לפגיעה משמעותית ברישיון הנהיגה לצד עונשים נלווים אחרים אשר יוטלו על ידי בית המשפט. ככל ומדובר בנהג חדש, הפגיעה ברישיון הנהיגה מקבלת משמעות גדולה יותר שכן משרד הרישוי עלול לשלוח את הנהג עם תום הפסילה לבדיקות במכון הרפואי וכן יידרש הוא לבצע מבחנים נוספים כתנאי לקבלת רישיון הנהיגה.

עבירות של נהיגה בחוסר זהירות, נהיגה ברשלנות או נהיגה בקלות ראש הינן עבירות חמורות הכוללות נקודות משרד הרישוי ובהעדר טיפול משפטי ראוי והולם עלולות לפגוע ברישיון הנהיגה. משרדנו ממליץ לכל נהג אשר נרשם לו דוח תנועה שכזה לפנות בהקדם לטיפולו של עורך דין תעבורה ולהבטיח שמירה על רישיון הנהיגה.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

הצלחות המשרד
ערר שעורך דין אביב מזרחי הגיש בעניין עילת סגירה של תיק התקבל על ידי הפרקליטות הפלילית בחיפה. כתוצאה מכך הרישום הפלילי של לקוחת המשרד נמחק למרות שבתחילה הואשמה בעבירות חמורות של התעללות בילדים.

לקוחת המשרד עבדה כמטפלת פרטית של שני ילדים קטינים. לאחר שסיימה את עבודתה עם הילדים הסתכסכה עם אימם בעקבות וויכוח סתמי ברשת החברתית "פייסבוק". בעקבות

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.
הצלחות המשרד
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.

באחת משעות הלילה הקטנות אופנוע יוקרתי נגנב בצפון תל אביב. פחות משעה לאחר הגניבה לקוח המשרד נעצר על ידי שוטרים שהוא מתחבא מאחורי חונה בסמוך

בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.
הצלחות המשרד
בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.

נגד לקוח המשרד הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בחדרה המייחס לו עבירות החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה בשכרות (תחת השפעת סמים).  על אף

דילוג לתוכן