חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סגירת תיק פלילי

סגירת תיק פלילי_640x426
תוכן עניינים

במדינת ישראל טיפול הרשויות בתיקים פליליים עלולה להימשך על פני חודשים ארוכים ולעיתים אף שנים. כפי שיוסבר להלן, כל המידע אודות סגירת תיק פלילי, כל עוד התיק המשטרתי מוגדר כמב"ד (ממתין לבירור דין) נותרת מעל האזרח עננה של חשדות בעבירה פלילית.

במקרים מסוג זה כותב המאמר סבור כי ניתן וראוי להגיש לגוף התביעה הרלוונטי בקשה לסגירת תיק פלילי, וזאת במטרה לקצר ככל שניתן את הימשכות ההליך. קראו עוד על סוגיות אלו במאמר שכתבתי בנושא תיק פלילי.   

אזרחים רבים שמתמודדים עם קיומו של תיק פתוח סבורים שמוטב שלא לפנות לאף גורם על מנת שלא "להעיר את המתים". אכן, בנסיבות מסוימות דרך הפעולה הנכונה תהיה לא לעשות דבר, אולם, הדבר אינו נכון בכל תיק ותיק ודרך הפעולה הנכונה תלויה בנסיבותיו הפרטניות של המקרה, בסוג העבירה שמיוחס לחשוד, עברו של החשוד ומשך הזמן שעבר מעת פתיחת התיק.

כאמור, לעיתים עצם קיומו של הרישום הפלילי פוגע באזרח במגוון תחומי חיים ועל כן מוטב לנסות ולהוביל לסגירת התיק הפלילי בפעולות אקטיביות ובקשות שמוגשות ליחידה החוקרת או לתביעה.

איך מתחיל תיק פלילי?

במדינת ישראל המשטרה היא זו שאחראית על איסוף ראיות ובירור חשדות לעבירות פליליות ובמקרים מסוימים יש לה סמכות להורות על סגירת תיק פלילי. חוק סדר הדין הפלילי קובע כי בכל מקרה שבו נודע למשטרת ישראל על פשע היא נדרשת לפתוח בחקירה פלילית.

לרוב, למשטרה נודע על חשדות לביצוע עבירות כאשר מוגשת לה תלונה על ידי המתלונן או אדם שמקורב למתלונן. קראו עוד על היבט זה במאמר שכתבתי בנושא חקירת משטרה.

האם קצין משטרה יכול להורות על סגירת תיק פלילי?

התשובה לשאלה זו הינה חיובית. חשוב לציין בהקשרים אלו כי חוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], תשמ"ב-1982 מקנה סמכות לקצין משטרה מדרגת פקד ומעלה להורות על סגירת תיק פלילי ללא ביצוע חקירה, וזאת מחמת העדר עניין לציבור. היום עילה זו מכונה "הנסיבות בכללותן אינן מתאימות לבירור בהליך פלילי.

יחד עם זאת חשוב להבהיר כי סמכות זו ניתנת להפעלה אך ורק בהקשר לעבירות שאינן מסוג פשע כלומר עבירות מסוג חטא או עוון בלבד. להשלמת התמונה יצוין כי עבירה מסוג פשע הינה עבירה שהעונש שקבוע לצדה בחוק עולה על 3 שנות מאסר. מטבע הדברים, מדובר בסמכות לסגירת תיק פלילי שאמורה להיות מופעלת במקרים קלי ערך בלבד ובהתייחס לעבירות שנחשבות לקלות.

למרבה ההפתעה, לעיתים קציני משטרה מורים על סגירת תיק פלילי בהעדר סמכות גם בעבירות מסוג פשע. עורך דין אביב מזרחי ייצג בעבר נפגע עבירה שאדם אחר שבר את אפו (עבירה של חבלה חמורה) והמשטרה סגרה את התיק ללא חקירה פלילית מחמת העדר עניין לציבור.

כאמור, מדובר בפעולה שנעשתה בהעדר סמכות ולאחר שעורך דין אביב מזרחי פנה למשרד החקירות התיק הפלילי נפתח מחדש והחקירה אף הובילה להגשת כתב אישום חמור נגד החשוד. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי על ייצוג נפגעי עבירה.

כמה זמן נמשכת חקירה פלילית?

חשוב להדגיש כי לעיתים קרובות החקירה המשטרתית מתפרסת על פני חודשים רבים ובלא מעט מקרים. ודוק, ברוב המקרים הימשכות ההליכים אינה נובעת מביצוע פעולות חקירה מורכבות או עבודה ממושכת על התיק, אלא נוכח זניחת התיק לאחד המדפים האחוריים בחדרי החקירות.

בלא מעט מקרים, לאור עומסי העבודה במשטרה חלק מהתיקים פשוט "נשכחים" ועד שחוקר פלוני במשטרה נזכר בקיומו של התיק עוברים פרקי זמן ארוכים וממושכים.

מה ההשלכות של תיק פלילי פתוח?

כאמור, לתיק משטרתי שנותר בגדר סטאטוס פתוח ישנן השלכות לא מעטות על חייו של האזרח ועתידו. בין היתר, קיומו של רישום פלילי פתוח עלול לפגוע בסיכוייו של האזרח להתקבל לעבודה חדשה או לקבל ויזה למדינה זרה.

עורך דין אביב מזרחי ייצג בעבר אזרח שעמד לחובתו תיק משטרתי פתוח והתיק האמור עיכב את קבלת האזרחות של אשתו שעברה באותה העת הליך מדורג לקבלת אזרחות. קראו עוד על ההשפעות של רישום משטרתי במאמר שכתבתי בנושא מחיקת רישום פלילי.

מה קורה בסיום החקירה המשטרתית?

ככלל, לאחר מיצוי החקירה הפלילית וביצוע כל פעולות החקירה שעליהן הורה קצין החקירות המשטרה תעביר את תיק החקירה במלואו לגוף התביעה הרלוונטי והוא זה שצפוי לקבל את ההחלטה בדבר סגירת התיק או הגשת כתב אישום נגד החשוד.

לרוב, המשטרה תעביר לתביעה גם את המלצותיה ודעתה לגבי המשך הטיפול בתיק והסוגייה שנוגעת להגשת כתב אישום או לחלופין סגירת התיק.

יש לציין כי לפני מספר שנים המשטרה הודיעה כי הנוהג של המלצות המשטרה מופסק כך שהחוקרים אינם מעבירים לתביעה את דעתם.

ברם, למיטב ידיעתו של כותב המאמר, על אף הצהרותיה של המשטרה בפועל נוהל העברת ההמלצות עדיין נמשך כך שהחוקרים אכן מעבירים את התיק בצירוף המלצה מטעמם.

כאמור, לאחר שהתביעה מקבלת את תיק החקירה היא זו שנדרשת להגיע להחלטה כלשהי לעניין סגירת התיק. למרבה הצער, לא זו בלבד שהטיפול המשטרתי עלול להימשך זמן מה, אלא שגם גופי התביעה אינם ממהרים להגיע להחלטות כך שלעיתים קרבות התיק "נתקע" גם במשרדי התביעה לאחר שכבר הועבר מהמשטרה.

מה זה השלמות חקירה?

כאמור, לאחר שתיק החקירה מועבר לתביעה עליה להחליט בדבר גורלו של התיק והאם להורות על סגירת התיק הפלילי או המשך ההליכים ואולי אף הגשת כתב אישום.

נתיב שלישי שהתביעה רשאי לבחור בו הינו לשלוח את התיק להשלמות חקירה. למעשה, התביעה שולחת את תיק החקירה בחזרה לתחנת המשטרה על מנת שחוקרי המשטרה יבצעו פעולות חקירה נוספות שיסייעו לתובע להגיע להחלטה.

לרוב, התביעה תעביר למשטרה את השלמות החקירה המבוקשות במסגרת מסמך מסודר ומפורט. מטבע הדברים, ככל שהשלמות החקירה המבוקשות יחזקו את החשדות שעומדות נגד החשדות אזי שבקבלת התיק בחזרה התביעה צפויה להחליט על הגשת כתב אישום וההליכים הפליליים יתנהלו בבית המשפט. קראו עוד על נושאים אלו במאמר שכתבתי על כתב אישום.

איזה השלמות חקירה המשטרה מבצעת?

השלמת חקירה יכולה להתבטא בכל פעולה חקירתית שחוקר משטרתי רשאי לבצע. כך לדוגמא, התביעה יכולה לבקש מחוקר המשטרה לחקור את החשוד באזהרה פעם נוספת, לבצע עימות בין החשוד למתלונן, לבדוק קיומן של מצלמות אבטחה, לאסוף תיעוד רפואי, לפרוק טלפונים ניידים, לתפוס ראיות ועוד. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי על חקירה באזהרה.

חשוב להבהיר כי לרוב פעולות החקירה שמבוקשות על ידי התביעה נוגעות לאיסוף ראיות שהתביעה רואה אותן כמהותיות בעניין הרשעת החשוד במידה ויוגש נגדו כתב אישום.

לחלופין, התביעה עשויה גם לבקש פעולות חקירה שדרושות על מנת להורות על סגירת התיק הפלילי באופן סופי. כך או כך, לרוב השלמות החקירה מתבקשות בהקשר לנקודות ראייתיות שיש בהן חשיבות משפטית כלשהי. 

איך אפשר לסגור תיק פלילי?

כפי שציינתי בפתח המאמר, דרך פעולה אפשרית שעשויה לזרז את הטיפול בתיק ואת סגירת התיק הפלילי הינה שליחת בקשה יזומה לתביעה או ליחידה החוקרת בבקשה לסגירת התיק.

במסגרת בקשה זו, עורך דינו של החשוד יכול להעלות טיעונים משפטיים וראייתיים שלטעמו מצדיקים לסגור את התיק נגד החשוד. חשוב לציין כי אין כללים מוגדרים לאותן בקשות וניתן להעלות בהן כל טענה שנראית לחשוד או לעורך דינו כרלוונטית לעניין גורלו של התיק.

עוד יצוין כי במסגרת בקשות אלו ניתן להגיש ליחידה החוקרת או לתביעה ראיות נוספות שמחזקות את גרסתו של החשוד וטרם הגיעו לידיהן מסיבה זו או אחרת.

ראוי להבהיר בהקשר זה כי אין די בשליחת הבקשה, שכן קבלת תשובה או מענה לבקשות אלו כרוכים בלא מעט עקשנות, התמדה ונחישות.

על כן בבקשות לסגירת תיק פלילי מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי מקצועי שמנוסה בעבודת המשטרה ומכיר את דרך עבודתן של הנפשות הפועלות.

מהן עילות סגירה של תיק פלילי?

כאשר חשוד מקבל הודעה בדבר סגירת התיק הפלילי מוטב כי ישים לב לעילת הסגירה שבגינה התביעה החליטה לסגור את התיק, שכן לסוג עילת הסגירה ישנן משמעותיות נוספות בנושא למרשם הפלילי של החשוד.

להלן יפורטו עילות הסגירה האפשריות של תיקים פליליים:

עבריין אינו ידוע- מדובר בסיטואציה שבמסגרתה המשטרה אינה מצליחה לאתר את החשוד או שזהותו אינה ידועה לו. כך לדוגמא, כאשר אדם מתלונן על כך שהותקף על ידי אחר ברחוב אולם הוא אינו מכיר את זהותו או יודע עליו פרטים מזהים אזי שקיימת אפשרות שהמשטרה תסגור את התיק מחמת העילה של עבריין אינו ידוע. מטבע הדברים לעילת סגירה זו אין משמעות על אף אדם הועיל והמשטרה לא משייכת עת התיק לאיש.

הנסיבות בכללותן אינן מתאימות להליך פלילי- מדובר בעילת הסגירה שכונתה בעבר "חוסר עניין לציבור". לרוב תיקים שמייחס לחשוד עבירות קלות ערך נסגרות בעילה זו. חשוב לציין כי כאשר התביעה מורה על סגירת התיק הפלילי בעילה זו אזי שהרישום המשטרתי נותר בעינו כך שגופים מסוימים ייחשפו למידע זה.

חוסר ראיות– כאשר התביעה סוגרת תיק בעילה זו המשמעות הינה שלא נאספו די ראיות שלדעת התביעה עשויות להספיק להרשעתו של החשוד. תיק שנסגר בעילה זו עדיין מופיע במחשבי המשטרה ועלול לפגוע בעתיד בחייו של החשוד.

חוסר אשמה– כאשר התביעה מורה על סגירת התיק הפלילי מחמת העדר אשמה הרישום בגין התיק נמחק לחלוטין ואף חוקרי המשטרה אינם חשופים לקיומו. מדובר בעילת הסגירה הטובה ביותר עבור חשוד שכן היא מוחקת כל זכר לתיק ומוודא שעתידו של האזרח לא ייפגע.

כמו כן, לעילת סגירה זו נלווית משמעות נורמטיבית וערכית שמשמעותה כי גם התביעה סבורה שלא נפל כל רבב במעשיו של החשוד. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי על שינוי עילת סגירה.

עורך דין לסגירת תיק פלילי

כאמור, כותב המאמר ממליץ תמיד לבצע פעולות אקטיביות במטרה להוביל לסגירת התיק הפלילי. הואיל ובטיפול בתיקים פליליים כרוך בידע מקצועי וניסיון מומלץ בכל מקרה של חקירה פלילית להיות מיוצג על ידי עורך דין פלילי פרטי. כאמור, הליכים פליליים הינם עניינים שלא ראוי לזלזלם או להקל בהם ראש.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

הצלחות המשרד
ערר שעורך דין אביב מזרחי הגיש בעניין עילת סגירה של תיק התקבל על ידי הפרקליטות הפלילית בחיפה. כתוצאה מכך הרישום הפלילי של לקוחת המשרד נמחק למרות שבתחילה הואשמה בעבירות חמורות של התעללות בילדים.

לקוחת המשרד עבדה כמטפלת פרטית של שני ילדים קטינים. לאחר שסיימה את עבודתה עם הילדים הסתכסכה עם אימם בעקבות וויכוח סתמי ברשת החברתית "פייסבוק". בעקבות

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.
הצלחות המשרד
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.

באחת משעות הלילה הקטנות אופנוע יוקרתי נגנב בצפון תל אביב. פחות משעה לאחר הגניבה לקוח המשרד נעצר על ידי שוטרים שהוא מתחבא מאחורי חונה בסמוך

בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.
הצלחות המשרד
בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.

נגד לקוח המשרד הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בחדרה המייחס לו עבירות החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה בשכרות (תחת השפעת סמים).  על אף

דילוג לתוכן