חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תהליך הוצאת רישיון נשק

תהליך הוצאת רישיון נשק
תוכן עניינים

תהליך הוצאת רישיון נשק הינו תהליך ארוך וממושך המתנהל מול משרד לביטחון פנים והאגף לכלי ירייה. בשנים האחרונות, המשרד לביטחון פנים נקט במספר צעדים על מנת לקצר ולייעל את תהליך הוצאת רישיון נשק וכן פרסם שורת הקלות בעניין.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי הסיכויים להצלחתו של תהליך הוצאת רישיון נשק תלויים בראש ובראשונה בעמידה בקריטריונים שקבע המשרד לביטחון פנים. לכן, הצעד הראשון בכל ניסיון לקבלת רישיון אמור להתחיל בבדיקת הקריטריונים המכונים גם "תבחינים".

חשוב להדגיש ברחל בתך הקטנה כי פקידי האגף לכלי ירייה מקפידים בקפדנות יתרה על עמידה בקריטריונים וזאת ללא הקלות או הפעלת שיקול דעת. המשמעות הינה כי כל אזרח שיתחיל בתהליך הוצאת רישיון נשק מבלי שיעמוד בקריטריונים צפוי לקבל הודעת סירוב ובקשתו תדחה. לכן, מומלץ לכל אדם לוודא היטב כי הוא נופל בגדר אחד התבחינים בטרם יחל בתהליך.

לצד ההקלות שנקט האגף לכלי ירייה בנושא תהליך הוצאת נשק, חשוב לזכור כי גם אזרח שעומד בקריטריונים הדבר אינו מחייב את פקידי המשרד לאשר את בקשתו. קבלת רישיון נשק הינו נושא הנתון לשיקול דעתו של האגף לכלי ירייה ורק לאחר בחינת כל הנתונים רשאי הוא להנפיק למבקש את הרישיון המיוחד. מסיבה זו, רצוי ומומלץ לבצע את התהליך באמצעות עורך דין המתמחה בכלי ירייה ויודע כיצד לפעול אל מול הרשות המוסמכת.

למעלה מן הצורך יובהר כי אנו ממליצים לכל האזרחים לשאת נשק רק בהתאם לחוק ועל בסיס רישיון. אזרח שיישא נשק ללא רישיון צפוי לעמוד למשפט פלילי שעלול להסתיים בעונשים חמורים במיוחד לרבות מאסר בפועל.

אגף כלי ירייה

אגף כלי ירייה הינו זרוע של המשרד לביטחון פנים ותפקידו לפקח על הציבור המחזיק ברישיונות לכלי ירייה במדינת ישראל. בין היתר תפקידו של האגף לכלי ירייה חולש על הנושאים הבאים:

  • אישור ומתן כלי ירייה לאזרחים העומדים בהוראות החוק ולאחר שנבדקו ונמצאו כשירים להחזיק כלי ירייה.
  • לפקח על האוחזים בכלי ירייה ולבדוק כי רישיונם בתוקף והם פועלים על פי חוק.
  • להורות על ביטול רישיון נשק כאשר התקבלה המלצת משטרת ישראל או כל גורם מקצועי אחר המצביע על מסוכנות הנובעת ממחזיק כלי הירייה. יצוין בהקשר זה כי במקרים רבים חקירה באזהרה של אזרח שנושא ברישיון נשק תוביל לשלילת הרישיון בין אם התיק ייסגר ובין אם יוביל להעמדה לדין.

כאמור, אגף כלי ירייה הינו הגוף הממשלתי האחראי על כלי הירייה בישראל ודרכו החל משלב תהליך הוצאת רישיון נשק ניתן להגיע לידע המיוחל ולקבל רישיון לכלי ירייה. בדומה לבית משפט, גם אגף כלי ירייה נמצא בכל מחוז ומחוז במדינת ישראל והאזרח המעוניין להגיש בקשה לקבלת רישיון נשק, אמור להגיש את הבקשה במחוז שאליו הוא משתייך.

איך מוציאים רישיון נשק?

איך מוציאים רישיון נשק הינה שאלה נפוצה במיוחד. כפי שציינו קודם לכן, תהליך הוצאת רישיון נשק הינו תהליך ארוך ומורכב הדורש ביצוע מספר פעולות שונות ועמידה בתבחינים אשר נקבעו על ידי האגף לכלי ירייה.

ראשית, טרם תוגש הבקשה לקבלת כלי ירייה יש לוודא כי מגיש הבקשה עומד באחד מהקריטריונים לקבלת כלי נשק. לאחר התאמה לאחר התבחינים, המעוניין ברישיון יוכל להתחיל בתהליך. הוצאת רישיון נשק כוללת מספר שלבים עיקריים ובסיסים.

  • יש לוודא כי למגיש הבקשה אין רישום פלילי אשר טרם התיישן או נמחק. חשוב לזכור כי גם תיק פלילי סגור מעילה של חוסר ראיות או חוסר עניין לציבור עלול לעמוד לרועץ למבקש ולחסום את דרכו מלקבל רישיון לכלי ירייה. במקרה ואכן קיים רישום פלילי מומלץ לברר בדבר דרכים אפשריות למחיקת רישום פלילי.
  • יש לוודא כי מגיש הבקשה עומד באחד התבחינים הקבועים בחוק לקבלת רישיון כלי נשק והתפרסמו באתר של האגף לכלי ירייה.
  •  יש למלא טופס הצהרת בריאות ולהחתים את רופא המשפחה על גבי הטופס.
  • יש להנפיק ולארגן את המסמכים התומכים בתבחין בגינו מוגשת הבקשה לקבלת רישיון כלי ירייה. ללא מסמכים אלו עלולה הבקשה להידחות על הסף.
  • יש להגיש את הבקשה לאגף כלי ירייה ולעמוד לרשותם בכל שאלה או בירור נדרש עד לראיון אשר יערך למבקש וקבלת רישיון כלי הירייה.

לאזרח אשר אינו מנוסה בהתנהלות אל מול האגף לכלי ירייה, תהליך הוצאת רישיון נשק נראה כנושא מורכב ומסובך העלול לקחת לא מעט זמן. אין ספק כי פעמים רבות מתעוררים קשיים בהליך הוצאת רישיון הנשק וודאות קבלת הרישיון מוטלת בספק. מסיבה זו, עדיף להסתייע בעורך דין הבקיא בהוצאת רישיון כלי ירייה ובכך למקסם את הסיכויים לקבלת הרישיון.

כמה זמן לוקח להוציא רישיון נשק

לא ניתן לומר בוודאות כמה זמן לוקח להוציא רישיון נשק שכן הטיפול בבקשה עובר לפקידי האגף לכלי ירייה ומשך הזמן בה יושפע מעומס העבודה הקיים בלשכתם וכן נתונים אחרים. באופן כללי ניתן לומר כי תהליך הוצאת רישיון נשק מתבצע על ידי פקידי האגף באופן יעיל יחסית ודי מהר מקבל המבקש תשובה לבקשתו.

למיטב ידיעתנו כלל והבקשה הוגשה בשלמות ואינה דורשת השלמות מסמכים, תוך חודש עד חודש וחצי יקבל מגיש הבקשה זימון לראיון במשרדי האגף. במסגרת הריאיון אשר יערך למבקש, תיבדק זכאותו לקבלת רישיון כלי ירייה וכן ישאל הוא על הצורך בהחזקת כלי נשק והסיבות לכך.

ככל ופקידי האגף כלי ירייה יחליטו להעניק למבקש את רישיון הנשק, הם רשאים לעשות זאת בו במקום או להחזיר לו תשובה על כך בשלב מאוחר יותר. חשוב לזכור ולציין פעם נוספת כי גם במידה והמבקש עמד בכל הקריטריונים הקבועים בחוק לצורך זכאות לקבלת רישיון כלי ירייה, אין זה אומר כי האגף חייב ליתן לו רישיון זה. בכל מקרה ומקרה קבלת רישיון נשק נתונה לסמכותו של האגף כלי ירייה ולשיקול דעתו.

תבחינים כלי ירייה

כפי שציינו קודם לכן, אבן יסוד עיקרית בעניין תהליך הוצאת רישיון נשק היא עמידה באחד ממספר תבחינים כלי ירייה. ללא עמידה באחת מתבחינים אלו, סיכויי הבקשה קלושים ביותר והיא צפויה להידחות על הסף. תבחינים של כלי הירייה מפורסמים באתר האגף כלי ירייה ומוסברים בו די בפשטות. להלן יפורטו בקצרה התבחינים הקבועים בחוק לצורך קבלת רישיון כלי ירייה.

  • אזרח המתגורר בישוב זכאי – ישוב זכאי הינו ישוב אשר משטרת ישראל אבחנה אותו כישוב כזה. לדוגמא, ישובים מעבר לקו הירוק, ישובים הסמוכים לגדר וכו'.
  • אזרח אשר רוב עיסוקו נמצא בישוב זכאי – יש להוכיח באמצעות מסמך מהרשות כי מקום עיסוקו של המבקש נמצא בישוב זכאי.
  • מורה דרך/מדריך טיולים.
  • חקלאי אשר הצורך שלו ברישיון נשק הוכר על ידי קב"ט המועצה.
  • אזרח העוסק בהובלת חומרי נפץ. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי בנושא מעשי פזיזות ורשלנות.
  • שירות בכוחות הביטחון. תבחין זה הינו התבחין הנפוץ ביותר כיום להוצאת רישיון כלי ירייה. נגדים בדרגת רס"ר ומעלה, חיילים משוחררים אשר שירותו כלוחמים בצבא, זכאים לקבל רישיון כלי ירייה.
  • שוטרים אשר שירתו לכל הפחות שנתיים במשטרת ישראל וכן מתנדבים פעילים במשטרת ישראל.
  • כבאים, מתנדבים בארגוני הצלה כגון זק"א, מד"א איחוד הצלה וכו'. יש לשים לב כי נדרשת התנדבות של שנה לפחות בארגון זה על מנת שניתן יהיה לעמוד בתבחין.

ישנם תבחינים נוספים לקבלת רישיון כלי ירייה כגון מדריך ירי, צייד, מדביר וכו' אך לצורך מאמר זה, ציינו את התבחינים הנפוצים ביותר. קראו גם את המאמר שכתבתי בנושא עבירות ציד.

עורך דין רישיון נשק

עורך דין רישיון נשק הינו עורך דין המתמחה בהוצאת כלי ירייה וכן בקיא בדין הפלילי. יש לציין כי התחום הפלילי שזור וכרוך בסוגיית תהליך הוצאת רישיון נשק ופעמים רבות מהווה חלק נפרד ממנו. אזרחים רבים נדחו לא פעם כתוצאה מתיק פלילי ישן מאוד אשר היווה עבורם מחסום לקבלת רישיון כלי הירייה.

עורך דין רישיון נשק המתמחה בתהליך הוצאת נשק יוכל לסייע לאזרחים אלו גם למחוק את הרישום הפלילי המונע מהם לקבל רישיון כלי ירייה וגם לסייע להם לקבל את רישיון הנשק המיוחל. הרעיון העומד מאחורי תהליך הוצאת רישיון נשק הוא כי כל אזרח ואזרח נדרש למסמכים אחרים ואסמכתאות אחרות לצורך קבלת רישיון כלי ירייה.

עורך דין נשק המתמחה בטיפול בבקשות אלו, יוכל לסייע למבקש להבין אלו פעולות עליו לבצע וכן אילו מסמכים לצרף לבקשתו על מנת שתתקבל ללא קושי. משרדנו מתמחה ועוסק בהוצאת רישיונות נשק לאזרחים רבים לצד טיפול בפן הפלילי ככל ויש בכך צורך.

אנו במשרדנו מתאימים את הטיפול המדויק ביותר עבור האזרח ומלווים אותו יד ביד החל משלב איסוף המסמכים הרלוונטיים והגשת הבקשה לקבלת כלי ירייה ועד לקבלת רישיון הנשק לידיו. אם אתם מעוניינים לקבל וודאות ולהגדיל את סיכויי הצלחתכם השאירו לנו הודעה ואנו נדאג לשוב אליכם בהקדם האפשרי.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

הצלחות המשרד
ערר שעורך דין אביב מזרחי הגיש בעניין עילת סגירה של תיק התקבל על ידי הפרקליטות הפלילית בחיפה. כתוצאה מכך הרישום הפלילי של לקוחת המשרד נמחק למרות שבתחילה הואשמה בעבירות חמורות של התעללות בילדים.

לקוחת המשרד עבדה כמטפלת פרטית של שני ילדים קטינים. לאחר שסיימה את עבודתה עם הילדים הסתכסכה עם אימם בעקבות וויכוח סתמי ברשת החברתית "פייסבוק". בעקבות

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.
הצלחות המשרד
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.

באחת משעות הלילה הקטנות אופנוע יוקרתי נגנב בצפון תל אביב. פחות משעה לאחר הגניבה לקוח המשרד נעצר על ידי שוטרים שהוא מתחבא מאחורי חונה בסמוך

בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.
הצלחות המשרד
בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.

נגד לקוח המשרד הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בחדרה המייחס לו עבירות החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה בשכרות (תחת השפעת סמים).  על אף

דילוג לתוכן