חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דו"ח על אור אדום

דו"ח על אור אדום
תוכן עניינים

 דו"ח על אור אדום המכונה גם חציית צומת באדום.

עבירת אור אדום הינה עבירת תעבורה מסוכנת שעלולה לגרום לתאונות דרכים ופגיעה בחיי אדם. זה זמן רב שאגף התנועה שם דגש על אכיפת עבירה זו כך שאלפי דוחות תנועה מסוג דוח על אור אדום נרשמים מדי יום לנהגים רבים ברחבי ישראל. כפי שיוסבר במאמר זה, דוח על נסיעה באור אדום כרוך ברישום נקודות משרד הרישוי וכן קנס כספי לא קטן. הודאה בביצוע עבירה זו בפרט לנהגים חדשים, עלולה לפגוע קשות ברישיון הנהיגה של בעל הדוח ולהסב לו נזקים משמעותיים לטווח הארוך. קראו עוד אודות שיטת הניקוד במאמר שכתבתי על נקודות משרד הרישוי.

מתי ירשם לנהג דוח על נסיעה באור אדום?

נסיעה בניגוד לאור אדום הדולק ברמזור מתרחשת ברוב המוחלט של המקרים כאשר מדובר בצומת דרכים. כפי שידוע לכל, רמזור המוצב בצומת דרכים הוא הגורם הרובוטי שמכווין את התנועה בצומת ומודיע לנהגים השונים העוברים דרכו מתי תורם לחצות בבטחה את הצומת ומתי עליהם להמתין עד אשר יתחלף האור הדולק ברמזור בכיוון נסיעתם לירוק.

על מנת שניתן יהיה לבסס הרשעה נגד נהג בגין עבירה של חציית צומת באור אדום, על התביעה המשטרתית להוכיח כי הנהג השלים את חציית הצומת במלואה ולא ציית לרמזור המוצב בדרכו.

במקרה של כניסה לצומת אך לא חצייתו באופן מלא, לא תיוחס לנהג עבירה של אור אדום אלא עבירה של כניסה לצומת לא פנוי. משרדנו נתקל לא אחת בדוחות תנועה אשר נסיבות הדוח לא גילו עבירה של כניסה לצומת באור אדום אלא כניסה לצומת לא פנוי. במקרים אלו הצלחנו לשכנע את התביעה המשטרתית לתקן את סעיף העבירה שמיוחס לנהג והגשת כתב אישום מתוקן. קראו  עוד בנושא תיקון כתב אישום במאמר שכתבתי בנושא הסדרי טיעון בעבירות תעבורה.

מהם סוגי הדוחות הנרשמים לנהגים בגין עבירה של אור אדום?

ניתן להבחין בין מספר אמצעי אכיפה אשר מאפשרים למשטרה לאכוף את החוק ולרשום לנהגים דוח תנועה בגין חציית צומת באור אדום לנהג.

  • דוח שניתן על ידי שוטר תנועה – מדובר בדוח תנועה קלאסי אשר כולנו מכירים. שוטר תנועה עוצר אזרח לאחר שהבחין בו לכאורה חוצה את הצומת באור אדום. השוטר רושם לנהג דוח תנועה ומוסר לו אותו בשטח.
  • דוח אור אדום באמצעות מצלמת א3 – רבים חושבים כי מצלמת א3 המוצבת בצד הדרך נועדה לאכוף עבירת מהירות בלבד. חשוב להבין ולזכור כי מדובר במצלמה האוכפת עבירת מהירות ואור אדום יחדיו כך שגם דוח תנועה בגין עבירה זו, יכול שיינתן באמצעות מצלמת א3.
  • דוח אשר צולם במצלמת שוטר – אגף התנועה של משטרת ישראל התחדש באמצעים דיגיטליים לאכיפת עבירות תנועה בכבישי ישראל לרבות עבירת אור אדום. כיום, דוחות תנועה רבים בגין עבירה זו נרשמים לנהגים בכבישי ישראל לאחר ששוטר תנועה צילם במצלמה רגילה את הנהג חוצה צומת באור אדום. לרוב, דוחות תנועה אלו יתעדו את העבירה במלואה כך שיהיה קשה עד בלתי אפשרי להתמודד עם דוח זה בבית משפט.

חציית צומת באור אדום, עבירה מסוג ברירת משפט או הזמנה לדין

נהוג לחשוב כי עבירה של חציית צומת באור אדום הינה עבירה מסוג ברירת משפט המאפשרת לנהג לשלם את הדוח או להגיש בגינו בקשה למשפט. האמת היא כי אכן רוב הדוחות בגין עבירה זו הינם דוחות מסוג ברירת משפט אך כאשר מדובר בחציית צומת באור אדום עם נסיבות מחמירות, עלול הנהג לקבל הזמנה לדין. קראו עוד בנושא של ברירת משפט במאמר שכתבתי על ערעור על דוח תנועה.

כאשר מדובר בעבירת אור אדום אשר נקלטה על ידי מצלמת מהירות בשעה שהנהג חצה את הצומת לאחר שחלפו 5 שניות מהמועד שהרמזור התחלף לאדום מדובר בדוח שתינתן לגביו הזמנה לדין. המשמעות הינה שהנהג יוזמן באופן אוטומטי לבית המשפט.

יודגש כי הזמנה לדין עלולה לגרור עונש פסילה בפועל, פסילה על תנאי וקנס כספי. חציית צומת לאחר שחלפו 5 שניות ממועד החלפת הרמזור לאור אדום מהווה עבירת תעבורה חמורה שעלולה לגרום לתאונות דרכים. בתי המשפט רואים בחומרה ביצוע עבירה זו ונוקטים יד קשה נגד נהגים העומדים לדין בגינה. קראו עוד בנושאים אלו במאמר שכתבתי על חקירת משטרה על תאונת דרכים.

לצד עבירת הזמנה לדין קיימות גם נסיבות שבהן יירשם לנהג דוח מסוג ברירת משפט. עבירה זו נושאת לצדה קנס כספי על סך 1,500 ₪ ורישום של 10 נקודות משרד הרישוי. כפי שציינתי במאמרים אחרים, ניקוד זה יצטבר ויעמוד לחובתו של הנהג יחד עם הנקודות הקודמות הקיימות לו. יש לשים לב כי מדובר ברישום בעל מספר גבוה של נקודות אשר במצבים מסוימים עלול להביא לשלילת רישיונו של הנהג על ידי משרד הרישוי.

עבירת אור אדום לנהג חדש

נהגים חדשים שימו לב. היות ועבירת אור אדום מופיעה בתוספת השלישית לפקודת התעבורה הרי שתשלום הדוח או העדר טיפול משפטי מתאים, יביא בהכרח לנקיטת סנקציות מנהליות על ידי המשרד הרישוי. חשוב לציין כי הסנקציות האמורות יופעלו על ידי משרד הרישוי כאשר תסתיים תקופת הנהג חדש והנהג יפנה למשרד הרישוי במטרה לחדש את רישיונו ולקבל רישיון נהיגה קבוע. נהג חדש אשר לא יטפל בדוח אור אדום אשר ירשם לו, עלול בסופו של דבר לבצע מבחן תאוריה פעם נוספת וכן להיות נהג חדש למשך שנתיים נוספות.

נהגים רבים לא מודעים לכך כי גם חציית צומת באור צהוב תפגע ברישיון הנהיגה של הנהג למרות שמדובר בעבירה אשר אינה נושאת לצדה נקודות משרד הרישוי. פעמים רבות, במסגרת משא ומתן המתנהל עם התביעה המשטרתית, מתקנת לשכת התביעות את העבירה המיוחסת לנהג לעבירה של אור צהוב אך הנהג כלל לא מודע לסנקציות הממתינות לו על ידי משרד הרישוי לאחר מכן.

מסיבה זו, נהגים חדשים אשר נרשם להם דוח תנועה בגין חציית צומת באור אדום, מומלץ להם בחום להיוועץ עם עורך דין תעבורה המתמחה בעניינים אלו על מנת שיוכלו להבין טוב יותר מהן האפשרויות העומדות לרשותם וכיצד יוכלו לשמור על רישיונם חרף העובדה כי הם נהגים חדשים. ישנן מספר אפשרויות משפטיות לסייע לנהגים חדשים במצב זה אך במסגרת מאמר זה לא ניכנס לאפשרויות אלו. קראו עוד על עבירות של נהג חדש במאמר שכתבתי על נסיעה ללא מלווה.

נרשם לי דו"ח על אור אדום, כיצד ניתן להתמודד עמו?

משרדנו ער לבלבול העוטף נהג אשר נרשם לו דוח תנועה בפרט כאשר מדובר בדח על חציית צומת באור אדום הנושא לצדו ניקוד גבוה וקנס כספי לא מבוטל. אנו גם מודעים לעובדה כי לאזרח אשר אינו בקיא במערכת המשפט ודיני תעבורה אין הכלים המתאימים להתמודד עם דוח זה ולהוכיח את חפותו בבית המשפט.

משרדנו ערוך באמצעות כל הכלים המשפטיים העומדים לרשותו לסייע לנהגים אשר נרשמו להם דוחות תנועה ולהילחם עבורם עד להוצאת האמת לאור וביטול הנקודות העומדות לצד העבירה.

עם מתן הדוח לנהג, עומדים לו 90 ימים להגיש בקשה להישפט למשטרת ישראל בגין העבירה או לחלופין לשלם את הדוח. נהג אשר בטוח כי לא ביצע את העבירה וכי הניקוד הרשום לצדה עלול לפגוע לו קשות ברישיון הנהיגה, רשאי להגיש בקשה להישפט ולאחר מכן במועד הדיון שנקבע לו להתייצב בבית המשפט ולהשמיע את טענותיו בפני המותב המשפטי הדן בתיק.

יש לציין כי מדובר בהליך משפטי לכל דבר ועניין כאשר בצדו השני של המתרס עומד תובע משטרתי מנוסה ומיומן המחזיק בחומר החקירה לרבות צילומים שונים ותיעוד דיגיטלי. אזרח אשר אינו בקיא בפרוצדורה המקומית ובאופן בו ניתן לנהל משפט, עלול במקרים מסוימים להביא לתוצאה הפוכה מזו שקיווה לה ובפועל יוצא להכפלת הקנס הכספי והותרת הניקוד הרשום לצד העבירה על כנו.

מסיבה זו, פעולות משפטיות יעשו אך ורק על ידי ייצוג עורך דין המתמחה בדיני תעבורה אשר לו היכולת להתמודד עם ניהול ההליך המשפטי והפחתת הנקודות שרשומות לצד הדוח.

האם ניתן להמיר דוח אור אדום לאזהרה?

התשובה לשאלה זו הינה שלילית והמרת דוח אדום לאזהרה איננה אפשרית במסגרת החוק. יש לזכור כי המרת דוח לאזהרה היא זכות אשר אינה מוקנית לאזרח וכי הדבר נתון לשיקול דעתו של אגף התנועה. עבירת אור אדום הינה אחת מהעבירות אשר אגף התנועה החליט להחריג אותן מרשימת העבירות אשר בגינן ניתן לבקש המרה לאזהרה.

עבירת אור אדום הינה עבירה חמורה אשר אינה ניתנת להמרה לאזהרה וזאת ללא קשר לעברו התעבורתי של הנהג או ותק נהיגתו. במקרים בהם הנהג בטוח בחפותו, רשאי הוא לבקש את ביטול הדוח אך גם במקרה זה מומלץ להיוועץ עם עורך דין תעבורה טרם הגשת הבקשה על מנת שהנהג לא יגרום לנזק גדול יותר ככל ובקשתו לביטול הדוח תדחה.

כיצד עורך דין תעבורה יוכל לעזור לנהג שנרשם נגדו דו"ח על חציית צומת באור אדום?

מעבר לניהול המשפט בבית משפט לתעבורה ומשא ומתן שינהל עורך הדין עם לשכת התביעות הרי שבאופן טבעי עורך הדין יוכל לסייע לנהג גם בעניינים הפרוצדורליים הכרוכים בהתמודדות עם הדוח. עורך הדין יגיש עבור הנהג את הבקשה להישפט ולאחר מכן יעקוב אחרי הבקשה ויוודא את מועד הדיון אשר יקבע בעניינה.

עם קבלת מועד המשפט, עורך הדין יפעל לצלם את כל החומר הרלוונטי בלשכת התביעות כולל סרטונים ככל וישנם כאלה וכן דוחות פעולה של השוטרים אשר היו מעורבים בטיפול בנהג. לאחר צילום החומר והראיות השונות, יערוך עורך הדין רשימת כשלים מסודרת העולים מחומר החקירה אשר תוצג לתובע המשטרתית במסגרת ניהול משא ומתן עמו.

כשלים ראייתיים בחומר הראיות הינם עניין משפטי אשר יש להכיר ולהתעדכן בהתאם לפסיקה הרלוונטית המתעדכנת מפעם לפעם. כשלים אלו ישמשו את עורך הדין לנהל את המשא ומתן באופן מקצועי ואפקטיבי כך שבסופו של דבר הוא יצליח  לשכנע את התביעה המשטרתית לתקן את הדוח לעבירה ללא ניקוד או לבטל את הדוח כליל.

באמצעות ייפוי הכוח אשר ייטול עורך הדין מהנהג, הוא יוכל לבצע את כל הפעולות המשפטיות בשמו ובמקומו לרבות התייצבות בבית המשפט וניהול ההליך המשפטי במקומו.

כאשר מעורב עורך דין מקצועי בטיפול בדוח, הנהג יכול להיות רגוע ושקט כי ענייניו המשפטיים מתנהלים באופן מקצועי ומשפטי כך שרישיון הנהיגה שלו ישמר ולא יפגע. כמובן שעורך הדין יסביר לנהג את הפעולות אשר הוא מבצע ויעדכנו טרם ייסגר הסדר טיעון עם התביעה המשטרתית.

נרשם לדם דוח תנועה בגין חציית צומת באור אדום? אתם לא יודעים כיצד עליכם לפעול למחיקת הנקודות? זה הזמן ליצור קשר עם עורכי דין תעבורה המתמחים בטיפול בדוחות תנועה ועבירות חמורות אחרות ולשמור על רישיון הנהיגה שלכם. נקודות משרד הרישוי הן אחד הדברים העיקרים הגורמים להטלת סנקציות קשות נגד נהגים רבים במדינת ישראל על ידי משרד הרישוי, אל תקלו ראש בכך.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

הצלחות המשרד
ערר שעורך דין אביב מזרחי הגיש בעניין עילת סגירה של תיק התקבל על ידי הפרקליטות הפלילית בחיפה. כתוצאה מכך הרישום הפלילי של לקוחת המשרד נמחק למרות שבתחילה הואשמה בעבירות חמורות של התעללות בילדים.

לקוחת המשרד עבדה כמטפלת פרטית של שני ילדים קטינים. לאחר שסיימה את עבודתה עם הילדים הסתכסכה עם אימם בעקבות וויכוח סתמי ברשת החברתית "פייסבוק". בעקבות

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.
הצלחות המשרד
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.

באחת משעות הלילה הקטנות אופנוע יוקרתי נגנב בצפון תל אביב. פחות משעה לאחר הגניבה לקוח המשרד נעצר על ידי שוטרים שהוא מתחבא מאחורי חונה בסמוך

בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.
הצלחות המשרד
בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.

נגד לקוח המשרד הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בחדרה המייחס לו עבירות החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה בשכרות (תחת השפעת סמים).  על אף

דילוג לתוכן