חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אי ציות לשוטר

אי ציות לשוטר
תוכן עניינים

אי ציות לשוטר הינה עבירת תעבורה אשר לרוב מתייחסת לסיטואציה של התעלמות מהוראות שוטר לעצור בצד הכביש או אפילו בריחה ממנו במהלך נסיעה. חשוב להדגיש כבר עתה, כי עבירת אי ציות לשוטר הינה עבירה מסוג הזמנה לדין. המשמעות המעשית הינה שנהג שנרשם לו דוח תנועה בגין עבירה זו יזומן לבית המשפט ויידרש לתת את הדין.

יתרה מכך, על אף שבמבט ראשון נדמה שהעבירה של אי ציות לשוטר איננה עבירה חמורה במיוחד, רשויות האכיפה ובתי המשפט אינם מקלים בה ראש. נהג שיורשע בעבירה זו צפוי לעונשים בלתי מבוטלים לרבות פסילת רישיון נהיגה לתקופה ממושכת.

פעמים רבות, עבירה של אי ציות לשוטר תלווה בעבירה אחרת אשר גרמה לנהג לברוח מהשוטר ולא לציית להוראותיו לעצור. לדוגמא, שוטר שמבחין בנהג מבצע עבירה של נהיגה במהירות מופרזת ומסמן לו לעצור, אך זה ממשיך בנסיעה. במקרה מסוג זה, השוטר עלול לעצור את הנהג לאחר מרדף קצר ולייחס לו עבירה של אי ציות לשוטר וזאת לצד העבירה המקורית שבגינה ביקש לעצור אותו בצד הכביש.

כאשר ניגשים לטפל בעבירה של אי ציות לשוטר חשוב להבין מה הסיבה בגינה סירב הנהג להישמע להוראת השוטר והאם כלל הבין כי מי שסימן לו לעצור היה שוטר במדים. עורך דין תעבורה המתמחה בתחום, יוכל לסייע לנהג להתמודד עם עבירה זו בבית משפט לתעבורה ולוודא כי רישיון הנהיגה שלו נשמר.

האם חובה לציית להוראות ולאותות של שוטר במדים

האם חובה לציית להוראות ולאותות של שוטר במדים זו שאלה אשר משרדנו נתקל בה לא אחת במקרים שכרוכים בעבירה של אי ציות לשוטר. ובכן, בהתאם להוראות החוק, ישנה חובה על כל נהג ונהג לציית להוראות שוטר ובמידה ומתבקש לעצור בצד הדרך עליו לעשות כן.

אי ציות לשוטר הינה עבירת תעבורה חמורה העלולה לגרור עונשים כבדים על הנהג אשר יורשע בה ולכן התשובה לשאלה האם חובה לציית להוראות ולאותות של שוטר במדים היא חיובית. אנו ממליצים לקהל לקוחותינו לעצור בהתאם לדרישת שוטר במדים גם אם ישנה עבירה נלווית העלולה לכאורה לסכן את רישיון הנהיגה שלהם.

בעידן בו מצלמות אבטחה ממוקמות בכל המרחב הציבורי וכן ישנו תיעוד מאמצעים דיגיטליים, הסיכויים להימלט משוטר אינם גבוהים. גם אם ישנה עבירת תעבורה נלווית, עדיף כי הנהג יעצור להוראות השוטר ולאחר מכן באמצעות עורך דין תעבורה יתמודד עם התיק המשפטי ועם ההזמנה לדין לבית המשפט לתעבורה.

האם חובה לציית להוראות שוטר גם כאשר הן מנוגדות להוראת התמרורים?

האם חובה לציית להוראות שוטר גם כאשר הן מנוגדות להוראת התמרורים הינה שאלה נוספת שמשרדנו נתקל בה לא אחת בהקשר לעבירה זו. כידוע, על כל נהג ונהג במדינת ישראל חלה חובה לציית לאות שוטר המורה לו לעצור בצד הדרך לביקורת שגרתית.

לא אחת, שוטר מורה לנהג לבצע מעשה או פעולה המנוגדים לכאורה לתמרור המוצב בצד הדרך. ציות לשוטר במקרה זה אמור לעורר שאלה כיצד יש לנהוג במקרה זה. לדוגמא, נהג הנוסע בדרך בה מוצב תמרור אין כניסה (תמרור 402) אך שוטר הנמצא במקום מורה לו להיכנס בניגוד לתמרור  ולבצע עבירת תנועה. במקרה זה האם חובה לציית להוראות שוטר גם כאשר הן מנוגדות להוראת התמרורים?

ובכן, כאשר שוטר מורה לאדם לבצע מעשה כלשהו בניגוד לתמרור המוצב בדרך יש לנהוג בהתאם להוראות השוטר. גם אם התמרור המוצב בצד הדרך מורה לעשות הפוך מהוראת השוטר, יש לציית להוראות השוטר ולבצע את דבריו. אי ציות לשוטר במקרה זה עלולה לגרור רישום הזמנה לדין שעלולה להסתיים בפסילה רישיון ובעונשים נוספים שיוטלו על הנהג. קראו גם בנושא דוח תמרור עצור.

אי ציות לשוטר במדים

אי ציות לשוטר במדים הינה כאמור עבירה חמורה הגוררת רישום הזמנה לדין בבית משפט לתעבורה. על מנת שניתן יהיה לייחס לנהג עבירה של אי ציות לשוטר יש להוכיח את יסודות העבירה הבאים:

  • אי ציות להוראות השוטר – על השוטר לתת הוראה לנהג לעצור או לפעול בהתאם לדרישתו. הוראה זו צריכה להיות ברורה ומובנת כך שהנהג יבין כי השוטר מורה לו לבצע פעולה כלשהי.
  • על השוטר להיות על מדים – על מנת שיתגבשו יסודות העבירה על התביעה המשטרתית להוכיח כי הנהג לא ציית לאות שוטר במדים. ככל והשוטר אינו לובש מדי משטרה הנהג יתקשה לדעת כי האדם שמורה לעצור בצד הכביש הוא אכן שוטר.

רק לאחר שהתביעה המשטרתית הוכיחה כי הנהג הבין כי מדובר בשוטר והבין כי השוטר הורה לו לעצור בצד הדרך אך הוא לא עשה זאת, ניתן יהיה להרשיעו בעבירה של אי ציות לשוטר.

פעמים רבות, חומר החקירה לא מאפשר להוכיח בוודאות של מעל ספק סביר כי הנהג ידע שמדובר בשוטר המורה לו לעצור ומשכך נאלצת התביעה המשטרתית לבטל את הדוח או להגיע להסדר מקל מאוד עם עורך דין תעבורה המייצג את הנהג.

האם שוטר חייב לתת דוח במקום

האם שוטר חייב לתת דוח במקום זו שאלה העולה בהקשר לנהג אשר נמלט מציות לשוטר ואינו יודע אם יקבל הזמנה לדין על כך. באופן כללי, עבירה של אי ציות לשוטר הינה עבירה מסוג הזמנה לדין אשר זימון לדיון בגינה צריך להינתן לנהג בו במקום על ידי השוטר רושם הדוח.

כאשר מדובר בנהג אשר נמלט מציות לשוטר לא מן הנמנע כי בשלב מאוחר יותר תאתר אותו משטרת ישראל והוא יוזמן לחקירה עקב העבירה שביצע. ככל והמשטרה תסבור כי ישנן ראיות לביצוע עבירה, יוגש נגד הנהג כתב אישום והוא יוזמן לבית משפט לתעבורה. בכל מקרה של חקירה משטרתית בעבירה מסוג זה מומלץ לנהג לקיים ייעוץ לפני חקירה במשטרה עם עורך דין לתעבורה.

כפי שצוין קודם לכן, משרדנו ממליץ לכלל הנהגים בכבישי ישראל לציית להוראות שוטרים במדים גם אם נדמה להם כי עלולים הם להסתבך ברישום דוח תנועה. בריחה משוטר או אי ציות לשוטר עלולים לגרור עונשים כבדים יותר בסופו של יום והטלת סנקציות משמעותיות על ידי בית משפט.

הזמנה לדין בבית משפט לתעבורה

אי ציות לשוטר הינה עבירה מסוג הזמנה לדין בבית משפט לתעבורה. עבירה זו, הינה עבירה חמורה שלדעת גורמי האכיפה המעידה על זלזול בהוראות החוק ובגורמים האמונים על אכיפתו. עם רישום ההזמנה לדין, יירשם לנהג מועד הדיון ומקום בית המשפט ועליו יהיה להתייצב במועד הקבוע לו.

אי התייצבות לדיון בבית משפט עלולה לגרור שפיטה בהעדר ופסילת רישיון נהיגה לתקופה ארוכה וממושכת. עבירה של אי ציות לשוטר הינה עבירה אשר התביעה המשטרתית נוהגת לעתור בגינה לעונש של פסילת רישיון נהיגה לצד עונשים אחרים נלווים כגון פסילה על תנאי וקנס כספי.

הזמנה לדין בבית משפט לתעבורה דורשת ייצוג הנהג וניהול משא ומתן על התביעה המשטרתית להשגת הסדר טיעון מקל עמו. מדובר בפעולות משפטיות הדורשות ידע, ניסיון ובקיאות בהליכים המשפטים לצד פרקטיקה נהוגה בתחום.

משרדנו מתמחה בדיני תעבורה ומסייע שנים ארוכות לנהגים אשר הסתבכו עם הוראות החוק ורישיון הנהיגה שלהם עמד בסכנה. רק באמצעות עורך דין תעבורה מיומן ומנוסה, ניתן להתמודד כנדרש עם דוחות תנועה בבית משפט ולוודא כי רישיון הנהיגה לא יפגע.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

מחיקת רישום פלילי_640x426
כל הפוסטים
מחיקת רישום פלילי

מחיקת רישום פלילי הינה פעולה משפטית שסיכויי הצלחה תלויים בסוג המסלול שנבחר לצד סוג המידע שאותו האזרח מעוניין למחוק. כפי שיפורט להלן, לכל אזרח שמעוניין

שינוי עילת סגירה
כל הפוסטים
שינוי עילת סגירה

שינוי עילת סגירה הינה פעולה משפטית שמובילה למחיקת רישום פלילי של תיק משטרתי סגור. אדם שמעוניין למחוק רישום של תיק ספציפי רשאי להגיש לגורם שסגר

דילוג לתוכן