חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

החזקת חומר תועבה

החזקת חומר תועבה
תוכן עניינים

נחשדת בהחזקת חומר תועבה ? מחפש עורך דין פלילי? הגעת למקום הנכון. עורך דין אביב מזרחי מייצג נאשמים וחשודים במגוון רחב של עבירות פליליות לרבות בעבירה של החזקת חומר תועבה.

החזקת חומר תועבה הינו מונח משפטי שמתייחס למספר עבירות פליליות מתחום עבירות המין. ראוי להבהיר כי בניגוד לעבירות המין האחרות, מדובר בעבירות שעיקר מהותן הינו בהחזקת חומרים ולא בפגיעה פיזית בקורבן הדומה לזו שמתבצעת בעבירות מין אחרות כגון מעשה סדום, אינוס, מעשה מגונה והטרדה מינית. קראו עוד על עבירות מין במאמר שכתבתי על עבירת האינוס.

כפי שיפורט בהמשך, אחת מהחלופות של העבירה שעניינה החזקת חומר תועבה מתייחסת להחזקת חומרים פדופילים במחשב או במכשיר הטלפון הנייד. בניגוד למה שנהוג לחשוב, מבחינת הדין הפלילי מדובר בעבירת מין ממדרג נמוך שהעונש המקסימלי שניתן להשית על נאשם שהורשע בה עומד על שנת מאסר בלבד.

לשם השוואה ניתן לציין כי העונש המקסימלי שקבוע לצד העבירה של מעשה מגונה (שגם היא נחשבת לעבירת מין קלה באופן יחסי) עומד על 3 שנות מאסר.   

מאמר זה נכתב על מנת להבהיר סוגיות משפטיות בעניין העבירה של החזקת חומר תועבה, לרבות חומרים שקשור בקטינים ולרבות העונשים שבתי המשפט נוהגים להשית בעבירות אלו.

מה זה החזקת חומר תועבה?

העבירה הפלילית של פרסום והחזקת חומר תועבה מוגדרת בסעיף 214 לחוק העונשין, תשל"ז-1977. כפי שהודגש בתחילת המאמר, העבירה של החזקת חומר תועבה מתחלקת למספר חלופות שונות כאשר לכל חלופה קיימים יסודות שונים ועונשים שונים קבועים לצדה.

פרסום או הכנה של חומר תועבה לצרכי פרסום

החלופה הראשונה של העבירה אוסרת על פרסום חומר תועבה או הכנת חומר תועבה לצרכי פרסום. כלומר, מדובר על עבירה שמתייחסת באופן ספציפי לפרסום ולא להחזקת חומר תועבה.

חשוב לציין כי סעיף 34כד לחוק העונשין מספק הגדרות למונח פרסום באופן הבא: "פרסום- כתב, דבר דפוס, חומר מחשב, או כל מוצג חזותי אחר וכן כל אמצעי שמיעתי העשויים להעלות מלים או רעיונות, בין לבדם ובין בעזרת אמצעי כלשהו".

המשמעות המשפטית של ההגדרה האמורה הינה כי פרסום של חומר תועבה יכול להתבצע בכמעט כל דרך אפשרית שניתן לחשוב עליה, בין אם מדובר בפרסום בכתב, בתמונה, בסרטון או אפילו באמצעות קבצים קוליים.

כפי שניתן לקרוא, העבירה מתממשת גם במקרה שהפרסום טרם הופץ, שכן גם הכנת חומר תועבה במטרה לפרסמו מגלם את יסודות העבירה.

 מה העונש על פרסום חומר תועבה?

העונש המקסימלי שקבוע לצד העבירה של פרסום חומר תועבה עומד על 3 שנות מאסר. מדובר בעבירה מסוג עוון שאינה נחשבת לחמורה במיוחד.

בדומה לכל עבירה פלילית אחרת, בית המשפט קובע את עונשו של הנאשם לאחר שהוא מאזן בין הנסיבות של ביצוע העבירה לנסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה (בעיקר נסיבותיו האישיות של הנאשם). קראו עוד בנושא זה במאמר שכתבתי על ענישה בהליכים פליליים.

בפועל, ברוב המקרים שבהם העבירה של פרסום חומר תועבה התבצעה בהיקף מצומצם ועל ידי אדם שאין לו עבר פלילי קודם אזי שרוב הסיכויים שבית המשפט לא יגזור עליו עונש שכולל מאסר בפועל. הדברים האמורים נכונים לגבי פרסום אך גם לגבי החזקת חומר תועבה.

הצגת חומר תועבה במקום ציבורי

החלופה השנייה של העבירה מתייחסת להצגת חומר תועבה או ארגון של הצגת חומר תועבה במקום ציבורי. כאמור, חוק העונשין קובע כי הצגת או הפקת הצגת תועבה במקום ציבורי הינה עבירה פלילית.

חשוב לציין שגם חלופה זו אינה מתייחסת להחזקת חומר תועבה במקום פרטי אלא באופן ספציפי להצגתו במקום ציבורי.

מה העונש על הצגת חומר תועבה במקום ציבורי?

העונש שקבוע לצד העבירה של הצגת חומר תועבה במקום ציבורי הינו זהה לעונש שקבוע לצד העבירה של פרסום חומר תועבה ועומד על 3 שנות מאסר כעונש מירבי.

כאמור, ככל שמדובר במקרה שנסיבותיו קלות באופן יחסי, והנאשם הינו בנאדם נטול עבר פלילי אז רוב הסיכויים שהתיק הפלילי יסתיים לא הטלת עונש מאסר.

יתרה מכך, במקרים מסוג קיימת אפשרות סבירה למדי שגם התביעה תסכים לסיים את התיק בהסדר טיעון מקל שאינו כולל רכיב של מאסר בפועל. קראו עוד על ענישה במאמר שכתבתי בנושא תיק פלילי.

פרסום חומר תועבה של קטין

סעיף 214(ב) לחוק העונשין מגדיר עבירה שעניינה פרסום חומר תועבה של קטין. הסעיף האמור קובע כי כל אדם שמפרסם פרסום תועבה של קטין שבו מוצגת דמותו של קטין, לרבות הדמיית קטין או ציור של קטין מבצע עבירה פלילית. חשוב להבהיר כי האיסור האמור חל גם על הצגת ציור של קטין כך שהעבירה מתממשת גם מבלי שפורסמה או הוצגה תמונה אמיתית של קטין.

כפי שניתן להבין, העבירה שעניינה איסור פרסום חומר תועבה של קטין נועדה להגן על קטינים ולמנוע ניצול של קטינים לצרכים מיניים.

מה העונש על פרסום חומר תועבה של קטין?

סעיף 214(ב) לחוק העונשין קובע כי דינו של אדם שפרסם חומר תועבה של קטין הינו 5 שנות מאסר. מדובר בעונש מקסימלי גבוה במיוחד בהשוואה לעונש שקבוע לצד העבירה של החזקת חומר תועבה.

כאמור, מדובר בעונש מקסימלי כך שבית המשפט אינו מחויב להטיל אותו על כל נאשם שנידון בפניו בגין עבירה זו. יחד עם זאת, ראוי להבהיר כי עבירה זו ופגיעות בקטין ככלל נחשבות לעבירות חמורות שבתי המשפט נוהגים להטיל בגינן עונשי מאסר ממושכים ומחמירים.

בדומה לכל עבירה פלילית אחרת, כאשר בית המשפט יגזור את עונשו של הנאשם הוא יתחשב בנסיבות ביצוע העבירה, מידת הפגיעה בערכים המוגנים (הגנה על קטינים) ונסיבותיו האישיות של הנאשם.

שימוש בגופו של קטין לעשיית פרסום תועבה

סעיף 214(ב1) לחוק העונשין מגדיר עבירה פלילית נוספת שעניינה שימוש בגופו של קטין לעשיית פרסום תועבה. בניגוד לעבירה של החזקת חומר תועבה, עבירה זו מתייחסת ליצירת פרסום התועבה תוך ניצולו של הקטין ולאו דווקא לפרסום חומר התועבה. דהיינו, בניגוד לאדם שמורשע בהחזקת חומר תועבה, עבירה זו מתייחסת לנאשמים שפעלו באופן אקטיבי וניצלו קטינים לצורך יצירת פרסום חומר תועבה (תמונות סרטונים וכדומה).

מה העונש על ניצול קטין לעשיית פרסום תועבה?

חוק העונשין קובע כי העונש המקסימלי שניתן להטיל על נאשם שהורשע בניצול קטין לעשיית פרסומי תועבה הינו 7 שנות מאסר. כלומר, המחוקק בחר למקם את העבירה של יצירת חומרי התועבה במדרג חומרה גבוה יותר מאשר העבירה של פרסום חומרי התועבה והדבר מתבטא בין היתר בעונש הגבוה יותר שקבוע לצד העבירה. להרחבה על עבירות מין נוספות קראו את המאמר שכתבתי בנושא מעשה סדום. כפי שציינתי קודם לכן, מדובר בעבירות חמורות בהרבה מהעבירה של החזקת חומר תועבה ובהתאם לכך גם העונשים בגינן הינם גבוהים באופן משמעותי.

פרסום חומר תועבה של קטין על ידי אחראי

חוק העונשין קובע כי כאשר אחת משתי העבירות של פרסום חומר תועבה של קטין או שימוש בגופו של קטין ליצירת חומר התועבה, נעשית על ידי האחראי לקטין אזי שמדובר בעבירה ממדרג חומרה גבוה יותר.

בהתאם לכך, המחוקק קבע כי העונש המקסימלי שניתן להטיל על אחראי שהורשע באחת משתי העבירות האמורות עומד על 10 שנות מאסר.

החזקת חומרי תועבה של קטין

סעיף 214(ב3) לחוק העונשין קובע איסור פלילי על החזקת חומר תועבה של קטין או צריכתם. הלכה למעשה, מדובר בעבירה פלילית שקובעת איסור על החזקת חומרים פדופילים במחשב או בכל מקום אחר.

מה העונש על החזקת חומר תועבה?

חוק העונשין קובע כי העונש המקסימלי שניתן להטיל על נאשם שהחזיק בביתו חומרים פדופילים (החזקת חומר תועבה של קטין) עומד על שנת מאסר. מדובר בעבירה ממדרג חומרה נמוך יחסית, אולם כאמור הענישה בכל מקרה נקבעת בהתאם לנסיבותיו הפרטניות.

יש לציין בהקשר זה כי במקרה שבו נאשם החזיק במספר מצומצם של חומרי תועבה אינו זהה בחומרתו למקרה שבו נאשם החזיק בעשרות אלפי חומרים פדופילים. כלומר, העבירה של החזקת חומר תועבה נבחנת גם להיקף וכמות החומרים שהנאשם החזיק באותו המקרה.

יתרה מכך, לעיתים להחזקת החומרים נלוות גם עבירות פליליות אחרות כגון הפרה של צו פיקוח לעברייני מין. ניתן לציין בהקשר זה כי במקרים רבים תנאי הפיקוח כוללים גם איסור על החזקת חומר תועבה או חומרים פדופילים אחרים.

עבריין מין משוחרר שמפר את אחד מהתנאים האמורים מבצע גם עבירה של הפרת צו פיקוח לפי סעיף 22 לחוק ההגנה על הציבור מפני ביצוע עבירות מין, תשס"ו-2006. מדובר בעבירה שהעונש המקסימלי שקבוע לצדה עומד על שנתיים מאסר.

מטבע הדברים, ככל שהחזקת חומר התועבה מגלמת גם הפרה של צו הפיקוח אזי שהדגש בעניין עונשו של הנאשם יתמקד בהפרת צו הפיקוח שנחשבת לעבירה חמורה למדי. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי על פיקוח עברייני מין

הנחיות פרקליט המדינה בעניין החזקת חומר תועבה

חשוב לציין כי פרקליטות המדינה פרסמה הנחיית פרקליט מדינה בעניין העבירות של פרסום, החזקה וצריכה של חומר תועבה של קטין. הנחיות פרקליט המדינה הינן הנחיות מקצועיות שמיועדות לגופי התביעה השונים שמייצגים את המדינה בהליכים פליליים.

בין היתר מצוין בהנחיה פרקליט המדינה כי על אף שעבירות הפדופיליה של החזקת חומרים ופרסומם אינן מסבות פגיעה מינית ישירה לקטינים הן עבירות שמגלמות פקיעה עקיפה בקטינים.

צוין בהקשר זה כי העבירה של החזקת חומר תועבה שמציג קטינים מעודדות את תעשיית הפדופיליה ברשת להמשיך לייצר תכנים שבמהלך הפקתם מתקיימת פגיעה חמורה בקטינים.

עוד נכתב בהנחיה כי העבירות האמורות כרוכות בחילול פרטיותם וכבודם של קטינים. בנוסף, ההנחיה מציינת כי הפרסומים הפדופילים עלולים לפגוע ברגשותיהם של קטינים או משתמשי רשת אחרים שנחשפים אליהם באקראי.

מבחינה ראייתית הודגש בהנחיה כי ראוי לייחס לחשוד עבירה של החזקת חומרי תועבה פדופילים רק כאשר מדובר בחומרי תועבה בהם מוצגות דמויות הנחזות לדמויות של קטינים מעבר לכל ספק סביר. יתרה מכך, צוין בהנחיה כי ככלל ראוי שלא לכלול בכתב האישום אישום לגבי תיעוד של קטינות שנמצאות על סף בגירות.

תכלית הנחיה זו הינה לוודא שכתב אישום במקרים מסוג זה יוגש רק כאשר ברור מאליו לכל אדם כי מדובר בחומר תועבה שמציג קטינים. על פי ההנחיה, ככל שיש ספק בעניין זה והקטינות המוצגות בחומרים נחזות לבגירות אזי שלא ראוי לייחס לחשוד את העבירה האמורה. קראו עוד על סוגיות ראייתיות במאמר שכתבתי על חקירה משטרה.

ייצוג משפטי בעבירה של החזקת חומר תועבה

עבירות מין הן עבירות חמורות שאין להקל בהן ראש. אזרחים שמוצאים את עצמם מורשעים בעבירות אלו צפויים לעונשים קשים ומרתיעים. הדברים נכונים ורלוונטיים במיוחד גם לעבירות של החזקת חומר תועבה ככלל והחזקת חומרי פדופיליה בפרט.

בכל מקרה של חשד לעבירת מין מומלץ להיות מיוצג על ידי עורך דין מהרגע הראשון וכבר בעת החקירה המשטרתית. עורך דין פלילי מקצועי שמתמחה בעבירות אלו יוכל לסייע ללקוח שלו להבהיר את גרסתו ולהסיר ממנו את החשדות.

במקרים מסוימים, ייעוץ עם עורך דין לפני החקירה יכול לעשות את ההבדל בין המשך ההליכים הפלילים לבין סגירת התיק ללא כתב אישום.

גם במסגרת התיק הפלילי שמתנהל בבית המשפט קיימת חשיבות גבוהה לייצוג משפטי איכותי. במקרים רבים, עורך דינו של הנאשם יוכל לשכנע את התביעה לסגור את התיק הפלילי בהסדר טיעון מקל שאינו כולל מאסר בפועל. קראו עוד על הסדרי טיעון במאמר שכתבתי בנושא כתב אישום.

במקרים אחרים, שבהם עולה ספק לעניין אשמתו של הנאשם, עורך דינו יוכל לנהל את המשפט עד תומו במטרה להוכיח את חפותו ולשכנע את בית המשפט שראוי לזכותו.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

הצלחות המשרד
ערר שעורך דין אביב מזרחי הגיש בעניין עילת סגירה של תיק התקבל על ידי הפרקליטות הפלילית בחיפה. כתוצאה מכך הרישום הפלילי של לקוחת המשרד נמחק למרות שבתחילה הואשמה בעבירות חמורות של התעללות בילדים.

לקוחת המשרד עבדה כמטפלת פרטית של שני ילדים קטינים. לאחר שסיימה את עבודתה עם הילדים הסתכסכה עם אימם בעקבות וויכוח סתמי ברשת החברתית "פייסבוק". בעקבות

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.
הצלחות המשרד
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.

באחת משעות הלילה הקטנות אופנוע יוקרתי נגנב בצפון תל אביב. פחות משעה לאחר הגניבה לקוח המשרד נעצר על ידי שוטרים שהוא מתחבא מאחורי חונה בסמוך

בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.
הצלחות המשרד
בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.

נגד לקוח המשרד הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בחדרה המייחס לו עבירות החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה בשכרות (תחת השפעת סמים).  על אף

דילוג לתוכן