חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הסבת דוח משטרה

הסבת דוח משטרה
תוכן עניינים

הסבת דוח משטרה נעשית על ידי נהג אשר נרשם לחובתו דוח תנועה בגין עבירות תנועה שלא ביצע. ברוב המקרים, מדובר על נהג שהשאיל את רכבו לנהג אחר ואותו נהג ביצע עבירת תנועה שנקלטה באמצעי אכיפה אלקטרוני כגון מצלמת מהירות או מצלמה האוכפת עבירות של שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה.

חשוב לזכור כי במקרה בו בעל הרכב לא ידאג להסבת דוח משטרה, אזי הסנקציה הקבועה לצד הדוח (נקודות משרד הרישוי וקנס כספי) תופעל כלפיו ולא כלפי הנהג שהחזיק ברכב בעת העבירה.

כידוע, בדוחות משטרה הנרשמים לנהגים על פי אמצעי אכיפה אלקטרוניים, הדוח נרשם לחובתו בעל הרכב, וזאת הואיל ולא היה במקום שוטר תנועה שיברר את זהות מבצע העבירה. הכלל האמור של אחריות בעל הרכב מכונה גם "חזקת הבעלות". על פי חזקה זו, כל עוד הבעלים של הרכב לא הוכיח אחרת, כל עבירה שבוצעה באמצעות רכבו תיוחס אליו ותרשם על שמו.

בכל הנוגע לדוחות תנועה חשוב לציין כי על מנת שהסנקציה בגין העבירה לא תירשם על בעל הרכב, נדרש הוא לבצע הסבת דוח משטרה כך שהדוח יירשם על שמו של הנהג שהחזיק ברכב במועד העבירה.

חשוב להבהיר על מנת להשלים בהצלחה הסבת דוח משטרה בעל הרכב חייב לקבל את הסכמתו של האדם שהחזיק ברכב בעת ביצוע העבירה ואת שיתוף הפעולה שלו. במקרים בהם מבצע העבירה מסרב לקחת אחריות על העבירה, בעל הרכב צפוי להיתקל בקשיים בכל הנוגע להסרת הסנקציה ממנו.

בין אם מדובר בהסבת דוח תנועה כאשר הנהג משתף פעולה עם בעל הרכב ובין אם מדובר בנהג המתחמק מאחריותו, מומלץ לקבל ייעוץ ראשוני על ידי עורך דין תעבורה על מנת שניתן יהיה להבין מהם הצעדים הבאים שעל בעל הרכב לנקוט.

חזקת הבעלות

חזקת הבעלות הינה חזקה משפטית חוקית הקובעת כי לבעל הרכב אחריות על הנעשה ברכבו. כלל זה קובע חזקה שקשה להפריכה. אפילו כאשר בעל הרכב יוכיח כי במועד ביצוע העבירה היה מחוץ לגבולות המדינה.

בהתאם לחזקת הבעלות, כל עוד לא יוכיח בעל הרכב מי החזיק ברכבו במועד ביצוע העבירה, הרי שלא יוכל לחמוק מאחריות לביצוע העבירה ועליו יהיה לשאת בעונש הצפוי לו. יש לציין כי בהקשר למאמר זה אנו עוסקים בביצוע עבירות תנועה אך חזקת הבעלות יכולה להיות אף במקרה בו חלילה מתרחשת עבירה פלילית עם הרכב ובעל הרכב הוא הנושא באחריות לה.

הסבת דוח משטרה במקרה של חזקת הבעלות מהווה מוצא משפטי שנותן מענה במקרה שבו התבצעה עבירה באמצעות רכב אך לא על ידי בעליו. המטרה העומדת מאחורי חזקת הבעלות היא לא לאפשר לאדם אשר ביצע את העבירה לחמוק מאחריות לה ובמקרה וזה לא ימצא, בעל הרכב יישא בתוצאות.

בעל רכב אשר התבצעה עבירת נועה באמצעות רכבו, טוב יעשה ויברר מיהו הנהג אשר החזיק ברכב במועד ביצוע העבירה ויפעל להסבת הדוח על שמו. הסבת דוח משטרה הנעשית במועד הקבוע בחוק, תמנע מבעל הרכב לשאת בסנקציות ונקודות משרד הרישוי הרשומות לצד הדוח.

הסבת דוח תנועה לנהג אחר

הסבת דוח תנועה לנהג אחר אפשרית כאשר נהג אשר אינו בעל הרכב החזיק ברכב במועד ביצוע העבירה. לדוגמא הסבת דוח משטרה כאשר מדובר באב אשר נתן את רכבו לבנו או בני זוג אשר אחד מהם החזיק ברכב במועד ביצוע העבירה או כאשר מדובר במעסיק שמסר את רכבו לאחד מעובדיו.

לצורך הסבת הדוח על שם הנהג אשר החזיק ברכב במועד ביצוע העבירה שיתוף הפעולה שלו הכרחי ונחוץ. על מנת שמשטרת ישראל תבצע את הסבת דוח תנועה לנהג אחר, יש לצרף את הצהרת הנהג כי החזיק ברכב במועד ביצוע העבירה, צילום רישיון נהיגה שלו וכן ייפוי כוח לטובת עורך דין תעבורה אשר יטפל בבקשה.

ללא שיתוף פעולה מצד הנהג לא ניתן יהיה לבצע את ההסבה על שמו והברירה היחידה תהיה להגיש בקשה להישפט ולזמן את הנהג לדיון בבית משפט לתעבורה. בעל רכב המעוניין להימנע מעוגמת נפש זו, טוב יעשה אם יחתים את הגורם אשר נוטל את רכבו על תצהיר ייעודי טרם מסירת מפתחות הרכב ובכך בשלב מאוחר יותר, ניתן יהיה לבצע את הסבת הדוח ללא קושי.

הסבת דוח משטרה אפשרית כאשר מדובר בדוח אשר נקלט באמצעי אכיפה דיגיטליים ולא נמסר בשטח על ידי שוטר תנועה. דוח זה יכול להיות בגין דוח מצלמה א' מהירות מופרזת או חציית צומת באור אדום ויכול שיהיה באמצעות מצלמה טקטית המופעלת על ידי שוטר.

המשותף לעבירות אלו הוא העדר ידיעה מיהו הנהג אשר ביצע את העבירה ומשכך ישלח הדוח בדואר ישראל לכתובתו של בעל הרכב. עם קבלת הדוח, יש לפעול להסבתו בהתאם לכללים אשר פורטו לעיל.

תצהיר הסבת דוח משטרה

תצהיר הסבת דוח משטרה הוא המסמך הבסיסי שנדרש לצורך הסבת דוח משטרה על שם הנהג אשר החזיק ברכב במועד ביצוע העבירה. ללא תצהיר הסבת דוח משטרה, לא ניתן יהיה להסב את הדוח על שם הנהג ובקשת בעל הרכב להסבת הדוח תדחה על הסף.

תצהיר הסבת הדוח הינה הצהרה של הנהג כי בתאריך הנקוב בדוח החזיק ברכב הנקוב בדוח ומשכך מבקש הוא להסב את הדוח על שמו. תצהיר זה צריך להיות מאומת על ידי עורך דין ומוטב כי עורך דין לענייני תעבורה יעשה זאת.

תצהיר הסבת דוח משטרה צריך שיהיה ברור ויפרט את כל הפרטים המהותיים לצורך הסבת הדוח כגון שעת ביצוע העבירה, מספר הדוח ומספר הרכב. תצהיר אשר יהיה לוקה בחסר לא יתקבל והבקשה להסבת הדוח עלולה להידחות.

הסבת דוח מהירות

הסבת דוח מהירות היא פעולה חשובה מאוד כאשר ישנו נהג אחר אשר החזיק ברכב במועד ביצוע העבירה. דוח מהירות לרוב יכלול נקודות משרד הרישוי ובמקרה ומדובר בנהג חדש גם דוח מהירות מופרזת ללא נקודות משרד הרישוי עלול לפגוע לו ברישיון הנהיגה.

הסבת דוח משטרה במקרה ומדובר בדוח מהירות מופרזת מצלמת א3 יעשה באמצעות תצהיר הסבת הדוח חתום על ידי הנהג אשר החזיק ברכב במועד ביצוע העבירה. את הסבת דוח מהירות במקרה ומדובר בעבירה מסוג ברירת משפט, ניתן לבצע באופן מקוון באתר משטרת ישראל.

כאשר מדובר בעבירת מהירות מופרזת מסוג הזמנה לדין, יש לבצע את הסבת הדוח במסגרת הדיון המשפטי אשר יערך בעניין הדוח. יש לצרף הצהרה של הנהג אשר החזיק ברכב חתומה על ידי עורך דין וכן צילום רישיון נהיגה בתוקף של הנהג.

משרדנו נתקל בבעלי רכב אשר לתומם סברו כי מעבר לקנס הכספי הקבוע לצד העבירה אין השלכות נוספות ולכן לא ביצעו הסבת הדוח על הנהג אשר החזיק ברכב במועד ביצוע העבירה. בעלי רכב אלו גילו לאחר מכן, כי צברו נקודות משרד הרישוי והיו צריכים לבצע אמצעי תיקון שונים מטעם משרד הרישוי.

אי הסבת הדוח על שם הנהג אשר החזיק ברכב במועד ביצוע העבירה עלול לגרום לצבירת נקודות משרד הרישוי וחיוב באמצעי תיקון שונים אשר לעיתים קשים ובעלי משקל. מסיבה זו, ככל ונהג אחר החזיק ברכב במועד ביצוע העבירה יש לבצע הסבת דוח משטרה ויפה שעה אחת קודם.

אחריות בעל רכב לתאונה

אחריות בעל רכב לתאונה במקרה ואדם אחר נהג ברכב היא אחריות מוחלטת. בעל רכב אשר התבצעה תאונת דרכים ברכבו לא יוכל לחמוק מאחריותו לתאונה וככל ולא ימצא הנהג אשר נהג ברכב במועד ביצוע העבירה הוא יהיה זה שיישא באחריות לכך.

אחריות בעל רכב לתאונה רלוונטית אף לעניין תביעה אזרחית אשר תוגש בהקשר לנזקי פח שנגרמו לרכבים. בעל הרכב יהיה התובע או הנתבע בהקשר להליך המשפטי ויהיה חלק בלתי נפרד ממנו. מסיבה זו, כאשר מתרחשת חלילה תאונת דרכים ואדם אחר נהג ברכב במועד התאונה, יש לוודא כי הסבת דוח משטרה מתבצעת כפי שנדרש והנהג אשר ביצע את התאונה נושא באחריות לה.

הסבת דוח משטרה היא פעולה היכולה להיות פעולה משפטית פשוטה אך לעיתים מורכבת ודורשת ידע משפטי מקצועי. עורך דין המתמחה בדיני תעבורה יוכל לסייע במקרה של הסבת דוח משטרה וכן טיפול בדוח עצמו שניתן על ידי משטרת ישראל.

משרדנו מתמחה בדיני תעבורה ומספק הגנה משפטית לנהגים הזקוקים להסבת דוח תנועה או ייצוג בבית משפט לתעבורה בגין ביצוע עבירות תנועה שונות. נרשם לכם דוח תנועה ואתם לא בטוחים מהן האפשרויות העומדות בפניכם? השאירו לנו הודעה ואנו נשוב אליכם בהקדם.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

עו"ד מע"מ
ייצוג חשודים ונאשמים
עו"ד מע"מ

עו"ד מע"מ הינו כינוי לעורך דין שעוסק בעבירות כלכליות ובעבירות צווארון לבן ובאופן ספציפי בעבירות לפי חוק ערך מוסף. כפי שידוע לכל, מע"מ הינו קיצור

התליית רישיון נהיגה
כל הפוסטים
התליית רישיון נהיגה

התליית רישיון נהיגה הינה סנקציה מנהלית שמשרד הרישוי מטיל על נהגים והלכה למעשה אוסרת עליהם לנהוג בכל כלי רכב מנועי. חשוב להדגיש כי ישנן מספר

דילוג לתוכן