חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הפרעה לשוטר בשעת מילוי תפקידו

הפרעה לשוטר במילוי תפקידו
תוכן עניינים

הפרעה לשוטר במילוי תפקידו ע"פ סעיף 275 לחוק העונשין הגדרת העבירה היא : "העושה מעשה בכוונה להפריע לשוטר כשהוא ממלא תפקידו כחוק או להכשילו בכך, או להפריע לאדם אחר או להכשילו מלעזור לשוטר, דינו – מאסר עד שלוש שנים, ולא פחות משבועיים ימים"

מטבע הדברים, מפגשים יום יומיים בין אזרחים לשוטרים הם שכיחים למדי כך שיהיה קשה לאתר אזרח שמעולם לא חווה היתקלות אקראית עם שוטר בין אם ברחוב, בקניון, באירוע ספורט, בחוף הים או בכל מקום אחר במרחב הציבורי. אי הבנות כאלו ואחרות בין האזרח לשוטר עלולות לדרדר מפגשים אלו במהרה כך שהם יתגלגלו לעימותים מילוליים או פיזיים בין שוטרים לאזרחים, ולמרבה הצער, כך אכן קורה בלא מעט מקרים.

לעיתים קרובות, המקור לאותם עימותים מיותרים נעוץ בחוסר הבנה והכרה מצד האזרח את סמכויותיה הרחבות של משטרת ישראל ושוטריה ואת האמצעים שהם רשאים להפעיל כלפי אזרחים שמסרבים להישמע להוראותיהם. במקרים מסוימים, האזרח לוקה בכשל הבנתי בהקשר לדרך הנאותה והחכמה בה מומלץ לשוחח ולענות לשוטר בעת מפגש אקראי. במקרים אחרים אותם עימותים מתגלגלים כתוצאה מאגרסיביות יתר מצד השוטרים או חוסר רגישות לתחושותיו של האזרח וכבודו האישי.

במהלך מגפת הקורונה פורסמו ברשתות החברתיות ובתקשורת סרטונים רבים שתיעדו עימותים אלימים בין אזרחים לשוטרים כאשר בדיעבד התברר כי חלק מהעימותים החלו מעניין של מה בכך כגון עטיית מסכת קורונה.

כך או כך ראוי להבהיר כבר עתה כי אירוע שכולל עימותים עם שוטרים טומן בחובו סיכונים משמעותיים לאזרח שמעורב בו. אירועים אלו עלולים בנסיבות מסוימות להוביל למעצרו של האזרח ובמקרים קיצוניים אף להגשת כתב אישום נגדו. ואכן חלק מאותם עימותים שהתרחשו בתקופת הקורונה אכן הסתיימו במעצר מיותר של חלק מהאזרחים שהתעמתו עם השוטרים. קראו עוד אודות הליך מעצר ימים (הארכת מעצר) במאמר הבא.

אין ספק כי ראוי שבנסיבות מסוג זה השוטרים יפעילו מעט שיקול דעת ויימנעו מנקיטת אמצעי אכיפה קשים על אזרחים, אולם בחלק מהמקרים גם התנהלות נבונה של האזרח יכולה הייתה למנוע את העימות.

התנהלות נכונה מול שוטרים בעת מפגשים אקראיים במרחב הציבורי מהווה סוגיה חשובה שראוי להכירה ומאמר נכתב על מנת לספק ידע בסיסי בעניין זה, ובהתייחס לעבירת ההפרעה בלבד. להרחבה על עבירת תקיפת השוטרים קראו במאמר הבא.

מהי עבירת ההפרעה לשוטר על פי החוק?

עבירת ההפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו הינה עבירה פלילית אשר מוגדרת באופן הבא בסעיף 275 לחוק העונשין, תשל"ז-1977:

"העושה מעשה בכוונה להפריע לשוטר כשהוא ממלא תפקידו כחוק או להכשילו בכך, או להפריע לאדם אחר או להכשילו מלעזור לשוטר, דינו – מאסר עד שלוש שנים ולא פחות משבועיים ימים".

כפי שניתן לקרוא בלשון החוק, התנאי הראשון לקביעה כי התבצעה עבירה הוא כי המעשה בוצע בעת שהשוטר ממלא את תפקידו. ובמילים אחרות, עסקינן בעבירה שמתייחסת למצב דברים שבו בעת מעשה ההפרעה השוטר נמצא בעת מילוי תפקידו, ומעשה ההפרעה קשור לאותו תפקיד.

ככל שמדובר במעשה שקשור לחייו הפרטיים של השוטר ובשעה שהוא לא היה בתפקיד, אין מדובר בעבירה של הפרעה לשוטר בביצוע תפקידו. לדוגמא, אם שוטר הסתכסך עם שכנו ובין הצדדים התנהלו חילופי דברים שאינם קשורים לעבודת המשטרה, המעשים לא ייחשבו לעבירת ההפרעה לשוטר. מטבע הדברים, קיימת אפשרות כי אותם מעשים יהוו עבירה פלילית אחרת שבגינה ניתן להעמיד את השכן לדין (למשל עבירת איומים), אך אין מדובר בעבירה של הפרעה לשוטר בשעת ביצוע תפקידו. קראו עוד אודות עבירת האיומים במאמר הבא.

כוונה להפריע לשוטר- יסוד נפשי מיוחד

תנאי נוסף שבלעדיו אין אפשר לקבוע שהעבירה התבצעה שהמפריע לשוטר "התכוון" להפריע לשוטר בעת מילוי תפקידו. מדובר ביסוד נפשי מיוחד מסוג כוונה ומשמעותו כי על מנת להרשיע את האזרח בעבירה זו, התביעה תצטרך להוכיח כי הוא ידע שבמעשיו הוא מפריע לשוטר לבצע את תפקידו וזו גם הייתה כוונתו בשעת המעשה או לפניו. 

מעניין לציין כי החוק קובע כי גם הפרעה לאדם אחר שאינו שוטר, לסייע לשוטר או לעזור לו לבצע את תפקידו, תהווה עבירה של הפרעה לשוטר במילוי תפקידו שעונשה יהיה זהה לעבירה של הפרעה לשוטר בעצמו. סעיף חוק זה מהווה ביטוי נוסף לחשיבות הרבה שבה המחוקק ראה את הצורך להגן על עבודת המשטרה ושוטריה מתוקף תפקידם הציבורי כאוכפי הסדר והחוק.

הפרעה לשוטר במילוי תפקידו המצבים הנפוצים

ראוי לציין כי בהרבה מן המקרים ההפרעה לשוטר במילוי תפקידו תהיה עבירה שולית שנלווית לעבירה אחרת וחמורה יותר שבוצעה על ידי האזרח כגון עבירת סמים, רכוש, אלימות ועוד. כך לדוגמא כאשר המשטרה מגיעה לביתו של אזרח ומבצעת חיפוש אחר סמים, והאזרח מחליט להיפטר מהסמים על ידי השלכתם מהחלון, הדבר עלול להיחשב להפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו.

במקרה שתואר לעיל, תפקידו של השוטר הינו לתפוס את הסמים לצורך איסוף ראיות בעניין עבירת הסמים. לכאורה, ברגע שהאזרח מנע זאת ממנו והפריע לו לבצע את תפקידו, הדבר יתפרש כביצוע של עבירת ההפרעה לשוטר. יודגש כי אין מדובר בתרחיש מנותק מהמציאות שנכתב לצורך מאמר זה, אלא בסיטואציה נפוצה למדי. לא מעט כתבי אישום שמוגשים בנסיבות מסוג זה כוללות גם עבירה של הפרעה לשוטר בהתייחס להשלכת הסמים או הסתרתם או השמדתם בכל דרך אחרת. עורך דין אביב מזרחי ייצג במספר תיקי סמים בהם נכללה בכתב האישום עבירת ההפרעה לשוטר בהקשרים דומים לאחר שהאזרח ניסה להעלים או להיפטר מהסם בטרם שוטרים יתפסו את הסם.

יתרה מכך, גם התנגדות של אזרח למעצר או עיכוב על ידי שוטר נתפסת על ידי המשטרה ויחידות התביעה כעבירה של הפרעה לשוטר וגם סיטואציה מסוג זה מוצאת את דרכה ללא מעט כתבי אישום.

מה העונש על הפרעה לשוטר במילוי תפקידו?

העונש המקסימלי שקבוע לצידה של עבירת ההפרעה לשוטר הינו 3 שנות מאסר (מדובר בעבירה מסוג עוון שנחשבת לעבירה ממדרג חומרה נמוך יותר מעבירת פשע). יחד עם זאת, על אף שנות המאסר שניתן לכאורה להטיל בגין ביצוע עבירה זו, יש לציין ולהרגיע כי מדובר בעונש מקסימלי בלבד, ובדרך כלל כאשר מדובר בעבירה יחידה וראשונה שביצע הנאשם, בית המשפט לא יטיל עליו את העונש המקסימלי שקבוע בחוק.

בדומה לעבירות אחרות, העונש הסופי שיוטל על הנאשם תלוי ומורכב ממספר משתנים שהינם ספציפיים וייחודיים למקרה הנדון בין היתר חומרת מעשה ההפרעה והתקיימותן או העדרן של עבירות נלוות נוספות שבוצעו על ידי הנאשם באותו מקרה כגון תקיפת שוטרים או עבירות אלימות אחרות. כמו כן, בגזירת עונשו של הנאשם בית המשפט יתחשב בנסיבותיו האישיות לרבות עברו הפלילי או עברו הנקי, גילו, מצבו המשפחתי, מצבו הכלכלי, מצבו הרפואי, חרטה שהביע, לקיחת אחריות וסיכויו להשתקם.

בדומה לעבירות פליליות אחרות, גם בעבירת ההפרעה לשוטר קיימת חשיבות לייצוג על ידי עורך דין פלילי מקצועי. בלא מעט מקרים עורך דין פלילי מקצועי יידע להגיע להסדר טיעון מקל שיש בו שינוי והקלה בעובדות כתב האישום ובסעיפי העבירה באופן שיבטיח כי לא יוטל על הנאשם עונש שכולל מאסר בפועל. במקרים המתאימים וכאשר המצב הראייתי מאפשר זאת, עורך דין פלילי מקצועי יידע לנהל את התיק עד תומו במטרה להביא לזיכויו של הנאשם כך שהתיק יסתיים ללא הרשעה וללא ענישה. גם לייעוץ על ידי עורך דין פלילי עוד בשלב החקירה קיימת חשיבות משמעותית שיכולה לעשות את הבדל בין סגירת התיק ללא ניהול הליכים פליליים לבין הגשת כתב אישום. קראו עוד אודות ייעוץ לפני חקירה במאמר הבא.

הפרעה לשוטר בנסיבות מחמירות

סעיף 275א לחוק העונשין הגדיר סוג נוסף של עבירת הפרעה לשוטר. מדובר בעבירה בדרגת חומרה גבוהה יותר מעבירת ההפרעה הבסיסית שנסקרה קודם לכן, והיא מכונה "הפרעה לשוטר בנסיבות מחמירות" ומוגדרת בחוק באופן הבא:

"המיידה או יורה אבן או חפץ אחר לעבר שוטר או לעבר כלי רכב משטרתי, במטרה להפריע לשוטר כשהוא ממלא את תפקידו כחוק או להכשילו בכך, דינו – מאסר חמש שנים".

כפי שניתן לקרוא מדובר בעבירה שמתייחסת למעשה מאוד ספציפי של זריקת אבנים או חפצים אחרים לעבר שוטרים או ניידת משטרה. עבירה זו נחשבת לחמורה יותר ועל כן העונש המקסימלי הקבוע לצדה הוא גבוה יותר ועומד על 5 שנות מאסר (עבירה מסוג פשע שנחשבת לחמורה יותר מבחינת מדרג החומרה). כזכור, העונש הקבוע לצד העבירה הבסיסית והרגילה של הפרעה לשוטר במילוי תפקידו הינו 3 שנות מאסר.

מדוע חשוב להיעזר בעורך דין פלילי בעבירות מסוג זה?

החשיבות בייצוג בהליך פלילי נגזרת מהשלכותיו האפשריות וארוכות הטווח על חייו של הנאשם וכן לאור העובדה כי בתי המשפט ויחידות התביעה נוהגות ביד קשה כלפי נאשמים שמואשמים בעבירות נגד שוטרים. עורך דין פלילי שמתמחה בעבירות מסוג זה ומכיר את רזי התחום יצליח להגיע להסדר טיעון עם התביעה או הפרקליטות שאינו כולל עונש של מאסר בפועל ובמקרים המתאימים אף לעמוד על חפותו של הנאשם ולנהל את המשפט עד תומו במטרה לסיים את התיק בזיכוייו.

הערה:

מאמר זה מאגד מידע כללי וראשוני ואינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. אין להסתמך על הכתוב מבלי להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

עו"ד מע"מ
ייצוג חשודים ונאשמים
עו"ד מע"מ

עו"ד מע"מ הינו כינוי לעורך דין שעוסק בעבירות כלכליות ובעבירות צווארון לבן ובאופן ספציפי בעבירות לפי חוק ערך מוסף. כפי שידוע לכל, מע"מ הינו קיצור

התליית רישיון נהיגה
כל הפוסטים
התליית רישיון נהיגה

התליית רישיון נהיגה הינה סנקציה מנהלית שמשרד הרישוי מטיל על נהגים והלכה למעשה אוסרת עליהם לנהוג בכל כלי רכב מנועי. חשוב להדגיש כי ישנן מספר

דילוג לתוכן