חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בית המשפט נמנע מלהרשיע נאשם שהודה בביצוע עבירות אלימות במשפחה והטיל עליו ענישה שיקומית שעניינה טיפול בקהילה בתחום השליטה בכעסים. המשמעות המשפטית היא שעברו הפלילי של הנאשם נותר "נקי" וללא הרשעות.

תמונה-גזד-1-768x1024
תוכן עניינים

נגד לקוח המשרד (אדם ללא עבר פלילי כבן 40) הוגש כתב אישום לבית המשפט השלום בחיפה המייחס לו עבירות אלימות במשפחה שעניינן תקיפת בת זוג הגורמת חבלה של ממש. מדובר בעבירה חמורה שעונשה המקסימלי עומד על 6 שנות מאסר. לאחר הסדר טיעון שהקל עם הנאשם מבחינת סעיפי העבירה והמלצה חיובית של שירות המבחן בית המשפט הטיל על הנאשם ענישה שיקומית שכוללת צו מבחן ללא הרשעה בדין.

באותו מקרה, הנאשם נקלע עם אשתו לוויכוח שבמהלכו זרק חפץ שפגע בראשה וגרם לה לחבלה ולדימום משמעותי. אשתו של הנאשם טופלה בבית החולים ובוצעו לה תפרים.

לאחר משא ומתן, עו"ד אביב מזרחי הצליח לשכנע את התביעה המשטרתית להפחית את סעיף העבירה לתקיפה סתם (שלא גרמה לחבלה) וזאת לאחר שהצביע בפני התביעה על כשלים ראייתיים כאלה ואחרים באשר להוכחת אשמתו של הנאשם. העבירה שהנאשם הודה והורשע בה בסופו של דבר הינה עבירה שנחשבת לקלה יותר והעונש המקסימלי הקבוע לצדה בחוק העונשין עומד על 4 שנות מאסר בלבד (לעומת 6 שנות מאסר שקבועות לצד עבירה התקיפה שיוחסה לנאשם בכתב האישום המקורי).

כפי שצוין בכותרת הנאשם באותו מקרה הוא אדם נורמטיבי ללא עבר פלילי שזוהי הסתבכותו הראשונה עם החוק ובכלל. הנאשם פנה לטיפול פרטי ללא קשר לתיק וכן לטיפול זוגי ביחד עם בת זוגו. הטיפול סייע לבני הזוג שהגיעו בעקבותיו לשלום בית וחזרו לחיים משותפים.

לבקשת עו"ד אביב מזרחי, בטרם גזר הדין הנאשם נשלח על ידי בית המשפט לקבלת תסקיר מטעם שירות המבחן שנדרש לחוות את דעתו לעניין עונשו של הנאשם וכן בעניין סוגיית אי הרשעתו.

שירות המבחן ציין בחוות דעתו כי הנאשם הינו אדם נורמטיבי שלקח אחריות על מעשיו ומביע רצון לעבור טיפול שימנע את הישנות העבירות. נוכח נתוניו של הנאשם לקיחת האחריות על ידו, מאמציו לתיקון יחסיו עם אשתו, והעובדה כי הרשעה עלולה לפגוע בעתידו, שירות המבחן המליץ לבית המשפט להימנע מהרשעתו ולהטיל עליו צו מבחן שיקומי שבמהלכו ילווה על ידי שירות המבחן.

משמעות אי ההרשעה היא כי במקרים חריגים במיוחד בית המשפט קובע כי הנאשם ביצע את העבירה שיוחסה לו בכתב האישום, אך על מנת שלא לפגוע בנאשם ולהכתימו בעבירה פלילית הוא נמנע מהרשעתו כך שעברו הפלילי של הנאשם נותר "נקי" (להרחבה על אי הרשעה קראו במאמר אחר שכתבתי בלינק הבא ).

בסמוך למועד גזר הדין ולאור חוות הדעת החיובית מטעם שירות המבחן, התביעה המשטרתית הסכימה כי הצדדים יעתרו במשותף לעונש מוסכם שכולל צו מבחן טיפולי ללא הרשעה. בית המשפט כיבד את ההסכמות בין הצדדים והטיל על הנאשם צו מבחן ללא הרשעה כך שעברו של הנאשם נותר "נקי". חשוב להבהיר כי אי הרשעה היא חריגה יחסית בתיקי אלימות במשפחה שנחשבים לתיקים חמורים שהתביעה ובתי המשפט נוהגים בהם בחומרה רבה.

(להרחבה על עבירות אלימות במשפחה קראו עוד במאמר עבירות אלימות במשפחה ).


בתמונה: פסק הדין

מאמר זה מאגד מידע כללי וראשוני ואינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. אין להסתמך על הכתוב מבלי להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

עו"ד מע"מ
ייצוג חשודים ונאשמים
עו"ד מע"מ

עו"ד מע"מ הינו כינוי לעורך דין שעוסק בעבירות כלכליות ובעבירות צווארון לבן ובאופן ספציפי בעבירות לפי חוק ערך מוסף. כפי שידוע לכל, מע"מ הינו קיצור

התליית רישיון נהיגה
כל הפוסטים
התליית רישיון נהיגה

התליית רישיון נהיגה הינה סנקציה מנהלית שמשרד הרישוי מטיל על נהגים והלכה למעשה אוסרת עליהם לנהוג בכל כלי רכב מנועי. חשוב להדגיש כי ישנן מספר

דילוג לתוכן