חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ייעוץ לפני חקירה במשטרה

ייעוץ לפני חקירה במשטרה
תוכן עניינים

ייעוץ לפני חקירה במשטרה ע"י עו"ד פלילי מנוסה. ניצב בפני חקירה באזהרה? הגעת למקום הנכון. עורך דין אביב מזרחי צבר מאות שעות של ייעוץ לפני חקירה במשטרה ומנוסה היטב בייעוץ לחשודים לפני חקירה משטרתית.

הזכות לקבלת ייעוץ לפני חקירה במשטרה הינה זכות יסוד חשובה שמוקנית לאזרח שניצב לפני חקירה משטרתית. משמעות הזכות הינה כי לכל אדם שניצב בפני חקירה באזהרה, מוקנית זכות להתייעץ עם עורך דין פלילי ולקבל ממנו ייעוץ לפני החקירה במשטרה.

את הזכות לקבלת ייעוץ לפני החקירה במשטרה, מוטב לנצל לפני שהחקירה המשטרתית מתחילה ובטרם שהחשוד משיב לשאלות שמופנות כלפיו. כאשר החשוד עונה לשאלות החוקרים, דבריו נרשמים, מתועדים ונכללים בחומרי החקירה. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי בנושא חקירת משטרה.

כלומר, מדברים שנאמרים בחקירת המשטרה כמעט ואין דרך חזרה. לכן, הזמן האפקטיבי ביותר לקבל ייעוץ משפטי הינו בטרם החקירה המשטרתית ולפני שהחשוד מסר גרסה כלשהי לחשודות שהופנו כלפיו.

הזכות לייעוץ לפני חקירה במשטרה איננה זכות שייחודית למשפט הישראלי. זכות זו, בשינויים המתחייבים הינה זכות שניתנת לכל נחקר בעבירה פלילית במדינה מערבית. על אף שיישום הזכות לייעוץ לפני חקירה במשטרה משתנה ממדינה למדינה, הזכות הבסיסית והמהותית הינה זהה.

כפי שיוסבר במאמר זה, הזכות לקבלת ייעוץ לפני חקירה במשטרה הינה זכות שקשה להפריז בחשיבותה. במקרים רבים, ניצול הזכות על ידי האזרח עשויה לעשות את ההבדל בין הגשת כתב אישום לבין סגירת תיק חקירה ללא העמדה לדין וללא ניהול משפט. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי בנושא כתב אישום.

חקירה פלילית

חקירה פלילית הינו מונח עממי שלרוב מתייחס לחקירה משטרתית שנפתחת בעקבות חשד שהתבצעה עבירה פלילית כלשהי. כפי שציינתי בפתח המאמר, קשה להפריז בייעוץ לפני חקירה במשטרה ומוטב לכל אזרח שניצב בפני חקירה פלילית להתייעץ עם עורך דין בטרם תחילת החקירה.

ברוב המקרים, תחילתה של חקירה פלילית הינה בהגשת תלונה על ידי מתלונן. אולם, חשוב לציין כי על פי חוק סדר הדין הפלילי, המשטרה מחויבת לפתוח בחקירה פלילית כאשר נודע לה על ביצוע עבירה בכל דרך שהיא.

דהיינו, החוק מורה למשטרה לפתוח בחקירה פלילית בכל אימת שנודע לה על התרחשותה של עבירה פלילית ולאו דווקא לאחר שהוגשה תלונה על ידי מתלונן. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי בנושא הגשת תלונה במשטרה.

יש לציין בהקשר זה כי לעיתים המשטרה מקבלת מידע על ביצוע עבירה פלילית מהרשתות החברתיות או מכלי התקשורת. על פי החוק, גם במקרים אלו המשטרה נדרשת לפתוח בחקירה פלילית, על אף שאיש לא הגיש תלונה אודות ביצוע העבירה.

במקרים שבהם המשטרה קיבלה מידע אודות ביצוע עבירה פלילית באמצעות התקשורת, נהוג כי דוברות המשטרה מודיעה כי המשטרה פתחה "בבדיקת הנושא" ולא בחקירה פלילית. ככל שה-"בדיקה" תניב אינדיקציות נוספות שמחזקות את החשד כי התבצעה עבירה פלילית אזי שהמשטרה צפויה לפתוח חקירה פלילית של ממש.

כאמור, בהקשר לייעוץ לפני חקירה במשטרה אין חשיבות של ממש לסיבה שבגינה נפתחה החקירה הפלילית. לכל אזרח שנמצא במרכזה של חקירה פלילית, מוטב לדאוג לייעוץ לפני החקירה במשטרה.

זימון לחקירה במשטרה

זימון לחקירה במשטרה הוא מאורע דרמטי ויש שיאמרו מלחיץ עבור כל אזרח. בין אם מדובר באזרח נורמטיבי ובין אם מדובר באזרח שכבר התנסה בחקירות משטרה כאלה ואחרות זימון לחקירה במשטרה הינו אירוע שמוטב לקחת ברצינות המרבית.

חשוב להדגיש כי מוטב לאזרח אשר מקבל זימון לחקירה במשטרה לדאוג לייעוץ לפני החקירה במשטרה. כפי שכבר ציינתי, במקרים רבים, ייעוץ לפני חקירה במשטרה עשוי לעשות את ההבדל (לטובה) בין העמדה לדין ובין גניזת התיק וסגירתו.

 ייעוץ לפני חקירה במשטרה אמור לסייע לחשוד להבין את זכויותיו וחובותיו במסגרת החקירה המשטרתית. יתרה מכך, עורך דין פלילי שמספק לחשוד ייעוץ לפני חקירה אמור להסביר לחשוד את המשמעויות המשפטיות של אמירותיו במסגרת החקירה. 

לכן, מומלץ בחום לאזרח שקיבל זימון לחקירה במשטרה לפנות לעורך דין פלילי לצורך ייעוץ משפטי בהקדם האפשרי ובטרם ההגעה לתחנת המשטרה. קראו עוד בהיבטים אלו במאמר שכתבתי בנושא עורך דין פלילי בחיפה.

חשוב להבהיר כי לא כל זימון לחקירה במשטרה נעשה לשם חקירה באזהרה. במקרים רבים, המשטרה מזמנת אזרח לחקירה במשטרה לצורך עדות. כלומר, האזרח מוזמן לתחנה על מנת למסור עדות אודות עבירה שלכאורה הוא היה עד אליה ולא חשוד בביצועה.

מטבע המקרים, במקרה של זימון לתחנת המשטרה לצורך עדות האזרח נמצא בסיכון נמוך יותר בהשוואה לאזרח שמוזמן לתחנה לצורך חקירה באזהרה. יחד עם זאת, במקרים מסוימים גם במקרים אלו מוטב לאזרח שמוזמן לתחנה לקבל ייעוץ לפני חקירה במשטרה.

ישנם מקרים שגביית עדות מעד הופכת במהרה לחקירה באזהרה. כלומר, האזרח שקיבל זימון לחקירה במשטרה כעד, הפך במהלך החקירה לחשוד בעבירה פלילית, וזאת בעקבות אמירות מסוימות שנאמרו על ידו במהלך החקירה.

יתרה מכך, במקרים מסוימים החוקר המשטרתי מודיע לאזרח כי הוא מוזמן לתחנה לצורך מתן עדות כחלק מתרגיל חקירה, כאשר הלכה למעשה, המשטרה רואה באותו אזרח כחשוד בעבירה פלילית מהרגע הראשון. לכן, גם כאשר הזימון לחקירה במשטרה נעשה לכאורה לצורך מתן עדות, מומלץ לקיים ייעוץ לפני חקירה במשטרה עם עורך דין שמתמחה בתחום הפלילי.

חקירה תחת אזהרה

 חקירה תחת אזהרה היא חקירה משטרתית שמבוצעת כלפי אזרח שבעיני המשטרה נחשד בביצוע עבירה פלילית. כאמור חוק סדר הדין הפלילי מקנה לכל אזרח שניצב בפני חקירה תחת אזהרה זכות לקבלת ייעוץ לפני החקירה במשטרה.

סעיף 34 לחוק סדר הדין הפלילי (מעצרים) קובע כי כאשר אדם שנמצא במעצר מבקש להיוועץ בעורך דין מטעמו, על השוטר שאחראי על החקירה לאפשר זאת באופן מיידי.

יש לציין כי לשון החוק מתייחסת לאדם שהוא "עצור" אולם הנוהג המקובל הינו כי לכל אדם שנמצא בעיצומה של חקירה תחת אזהרה מוקנית זכות לקבל ייעוץ לפני החקירה במשטרה, וזאת גם במקרים שאותו אדם לא עצור אלא מעוכב בלבד.

להבדיל מחקירה שעניינה מתן עדות, בחקירה תחת אזהרה האזרח שנחקר נמצא בסכנה שהחקירה תוביל להגשת כתב אישום נגדו ולהעמדתו לדין. קראו עוד על העמדה לדין במאמר שכתבתי בנושא משפט פלילי.

חשוב להבהיר כי ה-"אזהרה" היא למעשה מספר משפטים שחוקר המשטרה מקריא לאזרח בתחילת החקירה. במשפטים אלו, חוקר המשטרה מבהיר לנחקר את זכויותיו ואת המשמעות המשפטית של חקירה תחת אזהרה.

חשוב לציין כי במסגרת האזהרה המשטרתית נהוג כי החוקר מודיע לנחקר כי מוקנית לו זכות לקבל ייעוץ לפני החקירה במשטרה. כאמור, מוטב לכל אזרח שעומד בפני חקירה תחת אזהרה לממש את הזכות לקבלת ייעוץ לפני חקירה במשטרה.

עורך דין פלילי שמייעץ לחשוד לפני החקירה אמור לסייע לו להבין את המצב המשפטי הנוגע למצבו הנוכחי וכן לספק לו עצות לגבי התנהלות נכונה במהלך החקירה באזהרה.

חשוב לציין כי ההתנהלות הנכונה בחקירה משטרתית תלויה ומשתנה ממקרה למקרה בהתאם לנסיבותיו. עצה משפטית טובה שתינתן בהקשר לתיק ספציפי, לא בהכרח תהיה אפקטיבית בתיק אחר ובהקשר לעבירה אחרת.

מה ההבדל בין חקירה רגילה לחקירה באזהרה

כפי שציינתי קודם לכן, ההבדל בין חקירה רגילה לחקירה באזהרה נעוץ בראש ובראשונה במעמד הנחקר. בחקירה תחת אזהרה האזרח נחקר כחשוד שביצע עבירה פלילית ועל כן הוא נמצא בסיכון שהחקירה המשטרתית תוביל להגשת כתב אישום נגדו ולהעמדתו לדין.

מנגד, בחקירה רגילה, כלומר מתן עדות במשטרה, הנחקר לא נחשב כחשוד אלא כעד שיכול לשפוך אור אודות עבירה פלילית שבוצעה על ידי אדם אחר. לכאורה, אותו אדם שמגיע למסור עדות כעד לא נמצא בסיכון של העמדה לדין או הגשת כתב אישום.

יחד עם זאת, ישנם מקרים שבהם במהלך החקירה המשטרתית נחקר הופך מעד לחשוד בעבירה פלילית וזאת נוכח אמירות מסוימות שהשמיע לחוקריו והעלו בסיס כי ביצע עבירה פלילית. במקרה מסוג זה, מומלץ לעד שהפך לפתע לחשוד לבקש מהחוקר לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ לפני החקירה. קראו עוד בהיבטים אלו במאמר המורחב שכתבתי בנושא חקירה באזהרה.

ההבדל בין חקירה רגילה לחקירה באזהרה מתבטא גם בזכויות שמוקנות לנחקר בכל אחת מהחקירות. כאמור, כאשר אדם נחקר תחת אזהרה מוקנית לו זכות לקבל ייעוץ לפני החקירה במשטרה.

מנגד, לאדם שמוסר עדות (כעד) אין זכות להתייעץ עם עורך דין לפני החקירה. יחד עם זאת, בפרקטיקה ישנם חוקרים שיאפשרו גם לעד להתייעץ עם עורך דין לפני החקירה.

במקרים שבהם אין חשש כי ייעוץ עם עורך דין יוביל לשיבוש החקירה אזי שאין מניעה לאפשר זאת על אף שלעד אין זכות מוקנית לקבלת ייעוץ לפני החקירה. כך או כך, כאשר מדובר בעד (להבדיל מנחקר) שאלת הייעוץ לפני החקירה נתון לשיקול דעתו של החוקר המטפל.

תרגילי חקירה

תרגילי חקירה הוא כינוי לטקטיקות חקירתיות לא שגרתיות שננקטות על ידי חוקרי משטרה במסגרת חקירות פליליות. עורך דין פלילי שמעניק ללקוח ייעוץ לפני חקירה במשטרה, אמור ליידע אותו אודות האפשרות שחוקרי המשטרה ינסו לבלבל אותו באמצעות תרגילי חקירה מתוחכמים.

לכאורה, מטרת החקירה המשטרתית הינה לרדת לחקר האמת ולאסוף ראיות אודות המקרה הן אם מדובר בראיות שמפריכות את החשד והן אם מדובר בראיות שמחזקות את החשד. למרבה הצער, במקרים רבים חוקרי המשטרה מנהלים את החקירה ונוקטים בתרגילי החקירה כדי להשיג ראיות שיובילו להגשת כתב אישום ואגב כך מתעלמים מראיות שעומדות לזכותו של החשוד.

תרגילי חקירה נפוצים הינם שיחות מסדרון, זריעת דיסאינפורמציה (כלומר שקרים שנאמרים לחשוד), מניעת שינה, הפעלת לחצים נפשים ועוד. נוכח העדר הסימטריה בין חוקרי המשטרה המנוסים לבין החשוד, מומלץ תמיד לאזרח שנמצא בסיטואציה של חקירה משטרתית ממושכת לדאוג לקבל ייעוץ לפני החקירה במשטרה. 

עורך דין חקירה במשטרה

כפי שהסברתי לאורך המאמר, הזכות לקבלת ייעוץ לפני חקירה במשטרה הינה זכות יסוד מהותית שמוטב לכל אזרח לנצלה בטרם שהוא מוסר את גרסתו במשטרה. במקרים רבים ייעוץ עם עורך דין בטרם החקירה במשטרה עשוי לעשות את ההבדל בין העמדה לדין בהמשך הדרך ובין גניזת התיק.

הדברים נכונים במיוחד כאשר מדובר באזרחים נורמטיביים שמצאו את עצמם בחקירה משטרתית בפעם הראשונה בחייהם.

ודוק, אזרחים נורמטיביים רבים סבורים שמוטב להימנע מלשוחח עם עורך דין לפני החקירה במשטרה מכיוון שהחוקר יחשוב שהם אשמים במיוחס להם. מדובר בתפיסה מוטעית ושגויה.

לא זו בלבד שהחוקר לא יחשוב שמי שמבקש ייעוץ לפני חקירה במשטרה הוא אשם במיוחס לו, אלא שמחשבותיו הפנימיות של החוקר לא צריכות להעסיק את החשוד. מוטב לחשוד להתמקד בדרכים שבהן יוכל להוכיח את חפותו ולהסיר ממנו את החשדות. עורך דין פלילי שמייעץ לחשוד בטרם החקירה עשוי ואמור להסביר לחשוד כיצד לעשות כן וכיצד לצלוח את החקירה בדרך הטובה ביותר.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

הצלחות המשרד
ערר שעורך דין אביב מזרחי הגיש בעניין עילת סגירה של תיק התקבל על ידי הפרקליטות הפלילית בחיפה. כתוצאה מכך הרישום הפלילי של לקוחת המשרד נמחק למרות שבתחילה הואשמה בעבירות חמורות של התעללות בילדים.

לקוחת המשרד עבדה כמטפלת פרטית של שני ילדים קטינים. לאחר שסיימה את עבודתה עם הילדים הסתכסכה עם אימם בעקבות וויכוח סתמי ברשת החברתית "פייסבוק". בעקבות

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.
הצלחות המשרד
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.

באחת משעות הלילה הקטנות אופנוע יוקרתי נגנב בצפון תל אביב. פחות משעה לאחר הגניבה לקוח המשרד נעצר על ידי שוטרים שהוא מתחבא מאחורי חונה בסמוך

בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.
הצלחות המשרד
בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.

נגד לקוח המשרד הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בחדרה המייחס לו עבירות החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה בשכרות (תחת השפעת סמים).  על אף

דילוג לתוכן