חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

זימון לחקירה במשטרה

זימון לחקירה במשטרה
תוכן עניינים

זימון לחקירה במשטרה הינה סיטואציה מפתיעה שעלולה "לתפוס" כל אזרח בהפתעה גמורה. כל אדם עלול לפתע לקבל זימון לחקירה במשטרה בין אם מדובר בפוליטיקאי, עורך דין, רואה חשבון, פועל בניין או קופאית בסופר. במדינת ישראל, אין אדם שחסין מחקירת משטרה או העמדת לדין והגשת כתב אישום.

כאמור, זימון לחקירה במשטרה מהווה אירוע מלחיץ ויש שיאמרו טראומתי. הדברים נכונים ביתר שאת כאשר מדובר באזרחים שזוהי הפעם הראשונה שהם מסתבכים הרשויות או מקבלים זימון לחקירה במשטרה.

הדברים נכונים גם כאשר עסקינן בזימון שקשור בעניין תלונת שווא שהקשר בינה לבין המציאות הינו מקרי בהחלט. חשוב להבהיר בהקשר זה כי גם במקרים שבהם הזימון לחקירה במשטרה נועד לברר תלונה מופרכת במיוחד, המשטרה נוהגת לפתוח תיק חקירה בעניינו של האזרח. במקרים אלו, עצם פתיחת התיק עלולה לפגוע בעתידו של הנחקר במגוון רחב של תחומי חיים.

כך או כך, בין אם מדובר בתלונת שווא ובין אם מדובר בתלונת אמת, זימון לחקירה במשטרה איננו עניין של מה בכך ומומלץ שלא לזלזל בזימון מסוג זה. בלא מעט מקרים, זימון לחקירה במשטרה, מפתיע ותלוש ככל שיהיה יכול להוביל להגשת כתב אישום ותחילתם של הליכים פליליים של ממש כנגד החשוד.

בהתאם לאמור לעיל, ולאור המשמעויות וההשלכות הקשות שעלולות להתלוות לזימון לחקירה במשטרה מומלץ לכל אזרח שמקבל זימון מסוג זה לקיים ייעוץ לפני חקירה במשטרה בטרם ישיב על שאלות שמופנות כלפיו במסגרת חקירתו באזהרה.

זימון לחקירה במשטרה בטלפון

פעמים רבות האזרח מקבל זימון לחקירה במשטרה בטלפון. במקרים רבים, החוקר שמתקשר לחשוד נמנע מלפרט לו את הנסיבות שבגינן הוא זומן לחקירה תחת אזהרה. יודגש כי העמימות האמורה איננה מקרית אלא מכוונת. רוב החוקרים ימנעו ממסירת פרטים בטלפון על מנת לסכל אפשרות שהחשוד ישבש את החקירה בטרם יגיע לתחנה או אפילו יתחמק מהחקירה וימלט.

על אף העמימות האמורה, מניסיונו של כותב המאמר, רוב האנשים שמקבלים זימון לחקירה במשטרה בטלפון אכן מבינים על מה מדובר וזאת אף מבלי שהחוקר יפרט להם את נסיבות הזימון. מעטים המקרים שבהם הזימון לתחנה מגיעה בהפתעה גמורה כאשר לחשוד אין כל מושג על מה מדובר.

 חשוב לציין כי על אף שמדובר בסיטואציה מלחיצה וקשה לכל אזרח, זימון לחקירה במשטרה בטלפון מותיר לחשוד זמן מה לחשב את צעדיו בטרם ההגעה לתחנת המשטרה. ההודעה אודות החקירה הצפויה מאפשר לאזרח להיוועץ עם עורך דין מטעמו לפני החקירה. ייעוץ משפטי מקדים אמור לסייע לחשוד להבין את מצבו המשפטי וכן את הנקודות הראייתיות החשובות שהחקירה אמורה להתמקד בהם.

יתרה מכך, מומלץ לאזרח שמקבל זימון לחקירה במשטרה בטלפון להכין מבעוד מועד את הראיות שעשויות לסייע לו להוכיח את חפותו ולהפריך את החשדות נגדו. כאשר החשוד מחזיק בראיות מזכות מומלץ כי ימסור אותם למשטרה כבר בחקירתו הראשונה. יחד עם זאת, מומלץ לחשוד לקבל ייעוץ משפטי בטרם מסירת ראיות למשטרה.

שיטות חקירה

במהלך חקירת משטרה החוקרים משתמשים במגוון רחב של שיטות חקירה ותכסיסים במטרה "לפצח" את התיק ולגלות את מבצעי העבירה הנחקרת. לכן, מומלץ לאדם שמקבל זימון לחקירה במשטרה להכיר את דרכי הפעולה של המשטרה ואת שיטות החקירה המקובלות שמופעלות על ידי החוקרים.

חשוב להדגיש כי חלק משיטות החקירה מכוונות להשיג מהחשוד הודאה בעבירה נושא החקירה. דוגמא בולטת לכך הינה השימוש במדובבים בתאי המעצר. בשיטה זו, המשטרה מחדירה לתא המעצר בו שוהה החשוד מדובב משטרתי שמשוחח עם החשוד ולאט לאט בונה את אמונו.

לאחר שהאמון בין החשוד למדובב נבנה באופן הדרגתי, המדובב יעבור לשוחח על המקרה שבגינו החשוד נמצא במעצר וזאת במטרה להוציא ממנו הודאה בעבירה.

שיטות חקירה מקובלות הינן הפעלת מדובבים, עימותים, האזנות סתר והטעיית הנחקר על ידי זריעת דיסאינפורמציה. מטבע הדברים, שביצוע פעולה חקירתית כזו אחרת או הינו דבר שתלוי בצרכי החקירה ובשיקול הדעת של החוקר האחראי על החקירה. דהיינו, לא בכל חקירה משטרתית החוקרים נוקטים בשיטות חקירה מתוחכמות. ישנם לא מעט תיקי חקירה פשוטים שבמסגרתם המשטרה תבצע אך ורק פעולות חקירה בסיסיות כגון חקירת המעורבים ותו לא.

בהקשר לנושא המאמר חשוב להבהיר כי הימנעות מלפרט לחשוד את החשדות נגדו כאשר הוא מקבל זימון לחקירה במשטרה בטלפון הינה פרקטיקה משטרתית מקובלת (שאינה מוגדרת כשיטת חקירה). כאמור, הנוהל האמור נועד לסכל מצב שבו החשוד ישבש את החקירה בטרם ייחקר באזהרה.

כמה זמן נמשכת חקירה משטרתית

מדובר בשאלה שמטרידה אנשים רבים שקיבלו זימון לחקירה במשטרה. אולם, חשוב להבהיר שאין תשובה ברורה לשאלה כמה זמן נמשכת חקירה משטרתית הואיל ולכל חקירה מאפיינים שונים וצרכים שונים.

מטבע הדברים, כאשר מדובר במקרה מורכב ובעבירה חמורה אזי שלא מן הנמנע שהחשוד יבלה שעות ארוכות בחדרי החקירות. זאת ועוד, בתיקים מורכבים במיוחד החשוד עלול להיחקר פעמים רבות עד לסיום שלב החקירה המשטרתית.

מנגד, כאשר מדובר במקרים פשוטים ושאינם מורכבים החקירה המשטרתית אינה אמורה להימשך זמן רב. ישנן חקירות משטרה שמסתיימות לאחר מספר קצר של דקות שבסיומן החשוד ישוחרר לביתו. דהיינו, השאלה כמה זמן נמשכת חקירה משטרתית תלויה בעיקר בנסיבות המקרה ובמורכבות התיק הנחקר.

יחד עם זאת יש לציין כי במקרים מסוימים משך החקירה המשטרתית תלויה גם בהתנהגותו של הנחקר. כאשר החשוד מסרב לענות לשאלות שמופנות כלפיו על ידי השוטרים ולמעשה בוחר לממש את זכות השתיקה אזי שהחקירה צפויה להימשך זמן קצר בלבד. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהתנהלות הנחקרת מייתרת את החקירה המשטרתית הואיל והחוקרים לא יוכלו לקבל שום אינדיקציה ראייתית מהחקירה.

השלמת חקירה

השלמת חקירה הינו מונח מקצועי שלרוב מתייחס לפעולת חקירה שמתבצעת על ידי היחידה החוקרת לדרישת אחד מגופי התביעה כגון התביעה המשטרתית או הפרקליטות. כאמור, ההחלטה בדבר העמדה לדין והגשת כתב אישום נגד חשוד נתונה לאחד מגופי התביעה ולא ליחידה החוקרת.

 בסיום החקירה המשטרתית היחידה החוקרת מעבירה את חומרי החקירה לאחד מגופי התביעה על מנת שאלו יגיעו לכלל החלטה לגבי התיק אם גורלו לגניזה או להגשת כתב אישום.

לעיתים, כאשר התביעה מקבלת את התיק ובוחנת אותו בקריטריונים משפטיים היא מגיעה לכלל מסקנה שטרם בשלה העת לקבלת החלטה בתיק ושישנן פעולות חקירה נוספות שראוי לבצען בטרם קבלת ההחלטה. במקרים אלו, התביעה מחזירה את תיק החקירה למשטרה בצירוף עם רשימת פעולות חקירה שהיא מבקשת שיבוצעו.

לאחר שהשלמת החקירה תושלם היחידה החוקרת תעביר את התיק בחזרה לגוף התביעה שמטפל בתיק וזה יגיע להחלטה אודות החשוד והחקירה. חשוב לציין כי ישנם מקרים שבהם התביעה מעבירה ליחידה החוקרת בבקשה לביצוע השלמות חקירה יותר פעם אחת.

כפי שניתן להבין, השלמות חקירה כרוכות בפרוצדורה ובהתנהלות שמאריכה את משך הטיפול בתיק ומעכבת את קבלת ההחלטה לגביו. קראו עוד בהקשר זה במאמר שכתבתי בנושא סגירת תיק חקירה.

עורך דין חקירה במשטרה

מומלץ לכל אזרח שמקבל זימון לחקירה במשטרה להיוועץ עם עורך דין פלילי בטרם הגעה לתחנה ובטרם מסירת גרסתו לאירועים. במקרים רבים, ייעוץ מקצועי מעורך דין חקירה במשטרה עשוי לסייע לחשוד לסיים את החקירה בצורה טובה וללא העמדה לדין.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

הצלחות המשרד
ערר שעורך דין אביב מזרחי הגיש בעניין עילת סגירה של תיק התקבל על ידי הפרקליטות הפלילית בחיפה. כתוצאה מכך הרישום הפלילי של לקוחת המשרד נמחק למרות שבתחילה הואשמה בעבירות חמורות של התעללות בילדים.

לקוחת המשרד עבדה כמטפלת פרטית של שני ילדים קטינים. לאחר שסיימה את עבודתה עם הילדים הסתכסכה עם אימם בעקבות וויכוח סתמי ברשת החברתית "פייסבוק". בעקבות

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.
הצלחות המשרד
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.

באחת משעות הלילה הקטנות אופנוע יוקרתי נגנב בצפון תל אביב. פחות משעה לאחר הגניבה לקוח המשרד נעצר על ידי שוטרים שהוא מתחבא מאחורי חונה בסמוך

בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.
הצלחות המשרד
בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.

נגד לקוח המשרד הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בחדרה המייחס לו עבירות החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה בשכרות (תחת השפעת סמים).  על אף

דילוג לתוכן