חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תגרה במקום ציבורי

תגרה במקום ציבורי
תוכן עניינים

הוגש נגדך כתב אישום בגין תגרה במקום ציבורי ? הגעת למקום הנכון. עורך דין אביב מזרחי מייצג נאשמים וחשודים בשלל עבירות אלימות לרוב בעבירות של תגרה במקום ציבורי.

תגרה במקום ציבורי הינה עבירה פלילית מתחום עבירות האלימות. יובהר כבר עתה כי בהשוואה לעבירות אלימות אחרות,  העבירה של תגרה במקום ציבורי לא נחשבת לעבירה פלילית חמורה במיוחד ובהתאם לכך העונש המקסימלי שקבוע לצד העבירה עומד על שנת מאסר בלבד.

יחד עם זאת, בדומה לכל עבירה פלילית אחרת העמדה לדין בגין עבירה של תגרה במקום ציבורי אינו עניין שראוי להקל בו ראש או לזלזל בו. מעבר לעונשים שבית המשפט רשאי להטיל על נאשם שמורשע בעבירה פלילית ראוי לזכור כי הרשעה בעבירה פלילית גוררת אחריה כתם וקלון שעלול ללוות את המורשע לשארית חייו.

מאמר זה כולל מידע משפטי אודות העבירה של תגרה במקום ציבורי, לרבות האפשרויות שעומדות בפני נאשם שהועמד לדין בעבירה זו ורמת הענישה הנוהגת בעבירה זו.  

תגרה

על מנת להבין את העבירה של תגרה במקום ציבורי ראוי תחילה להבין כי המונח "תגרה" מתייחס לאירוע אלימות או קטטה אלימה שבה משתתפים מספר רב של אנשים. על פי הפירוש הלשוני הבסיסי, כאשר מדובר בעימות פיזי בין שני אנשים בלבד אזי שאין מדובר ב-"תגרה" (זו חייבת לכלול מספר רב של משתתפים).

תגרה חוק העונשין

העבירה של תגרה במקום ציבורי מוגדרת באופן הבא בסעיף 191 לחוק העונשין, התשל"ז-1977:

"המשתתף שלא כדין בתגרה במקום ציבורי, דינו – מאסר שנה אחת".

כפי שניתן לקרוא, הסעיף שמתייחס לעבירה של תגרה במקום ציבורי הינו פשוט וקצר. העבירה מתגבשת מעצם ההשתתפות בתגרה כאשר מלבד ההשתתפות בתגרה העבירה אינה כוללת יסוד נפשי של כוונה כלשהי לביצוע העבירה.

מצב זה עלול להוביל למצבים אבסורדים שגם אנשים שהתכוונו וניסו להפריד בין אנשים אחרים שהתקוטטו עלולים למצוא את עצמם מואשמים בעבירה זו.

מהו מקום ציבורי לעניין עבירת התגרה?

כאמור, תגרה במקום ציבורי היא עבירה שמתייחסת לקטטה (לרוב המונית) במקום ציבורי. בסעיף ההגדרות של חוק העונשין המונח "מקום ציבורי" מוגדר כמקום, בניין או דרך שלציבור ישנה גישה או זכות אליהם בין אם בתשלום ובין אם לא בתשלום.

ההבדל בין תגרה לתקיפה

תגרה במקום ציבורי היא עבירת אלימות שבמסגרתה קרוב לוודאי מתרחשות מספר תקיפות שונות, אולם אין מדובר בעבירה זהה לעבירת התקיפה.

ההבדל בין העבירות נעוץ בהנחה שבתגרה במקום ציבורי האלימות הינה הדדית כך שכל המשתתפים בתגרה נקטו באלימות כזו או אחרת כלפי המעורבים האחרים. דהיינו, בניגוד לעבירות התקיפה האחרות, בעבירה של תגרה במקום ציבורי אין תוקף מובהק אחד ואין קורבן מובהק אחד.

מבחינת המדינה, כל המשתתפים בתגרה נושאים באחריות פלילית משותפת וזהה בחומרתה. קראו עוד בעניינים אלו במאמר שכתבתי על עבירת התקיפה.

מטבע הדברים, ככל שאחד המשתתפים נפגע באופן קשה באמצעות חפץ חד או נשק אחר המדינה צפויה לייחס לאדם שביצע את המעשה עבירה חמורה בהרבה מעבירה של תגרה במקום ציבורי.

עבירה התנהגותית שאינה דורשת תוצאה

העבירה של תגרה במקום ציבורי הינה עבירה התנהגותית ולא תוצאתית. כלומר עצם ההימצאות במקום הקטטה וההשתתפות בתגרה עלולה להוביל להרשעתו של המעורב ללא קשר לפעולות שהוא עצמו עשה במהלך האירוע.

הסדר טיעון

עבירת התגרה במקום ציבורי הינה עבירה שנהוג לעשות בה שימוש במסגרת הסדרי טיעון שנסגרים בתיקים שכוללים אלימות רבת משתתפים.

למשל, כאשר הנאשם מואשם בתקיפה הגורמת לחבלה של ממש על ידי שנים או יותר, אולם מחומר החקירה עולים ספקות משמעותיים בהקשר לאשמתו ולסיכויי התביעה להרשיעו. במצב דברים מסוג זה התביעה עשויה להסכים להמיר את העבירה החמורה יותר של תקיפה בנסיבות מחמירות לעבירה הקלה שעניינה תגרה במקום ציבורי.

באופן זה, התביעה מבטיחה כי הנאשם יורשע בעבירה פלילית כלשהי והנאשם מצדו צפוי לזכות להקלה עונשית משמעותית בעקבות שינוי סעיף העבירה. קראו עוד בנושאים אלו במאמר שכתבתי על הסדר טיעון.

אכיפה בררנית

בדומה לכל עבירה פלילית אחרת בטרם הגשת כתב אישום נגד נאשם המשטרה מבצעת את הליך החקירה שמטרתו לאסוף ראיות נגד החשוד. בחקירה משטרתית שעניינה תגרה במקום ציבורי הקושי המרכזי של המשטרה הינו לאתר את החשודים שהשתתפו בקטטה וכן להוכיח כי אכן אותם אנשים השתתפו בתגרה.

בלא מעט מקרים שקשורים בקטטות המוניות מרבית המעורבים נמלטים מהמקום וחומקים מהעמדה לדין. קראו עוד בהיבטים אלו במאמר שכתבתי על חקירת משטרה.

בתיקים שקשורים בעבירות אלו טענה הגנה משמעותית צפויה להתמקד בסוגיית האכיפה הבררנית. עיקר הטענה הינה כי בנסיבות של קטטה המונית העובדה שהמדינה הגישה כתב אישום רק נגד הנאשם נוגדת עקרונות של צדק והגינות משפטית.

ככל שבית המשפט יקבל את טענת הנאשם לאכיפה בררנית אזי שהתוצאה אמורה להיות ביטול כתב האישום והפסקת ההליכים הפליליים.

מה העונש על תגרה?

העונש המירבי שחוק העונשין קובע בהקשר לעבירה של תגרה במקום ציבורי עומד על שנת מאסר בודדת. מדובר בעבירת ממדרג חומרה נמוך יחסית בהשוואה לעבירות אלימות אחרות והיא מסווגת כעבירת "עוון" (כלומר עונשה אינו עולה על 3 שנות מאסר).

ראוי לציין כי העונש שקבוע לצד העבירה הוא עונש מקסימלי בלבד. המשמעות היא שבדרך כלל כאשר מדובר בעבירה אחת ויחידה, ללא עבירות נלוות בית המשפט יימנע מלהטיל על הנאשם את העונש המקסימלי הקבוע בחוק.

בדומה לכל העבירות הפליליות העונש שבית המשפט יגזור על הנאשם תלוי ממספר גורמים שקשורים לנסיבות המקרה הספציפי לצד נסיבותיו האישיות של הנאשם.

כאמור, כאשר מדובר בעבירת תגרה, קיומן של עבירות אלימות נלוות להשתתפות בקטטה יהוו סוגיה מהותית וחשובה בעניין העונש. במקרה של עבירות אלימות נלוות, עבירת התגרה תיחשב לעבירה השולית בכתב האישום והעונש שיוטל יהיה תלוי בעיקר בעבירות הנוספות (למשל תקיפה או תקיפה הגורמת לחבלה).

כמו כן, בית המשפט יתחשב בחומרת הקטטה, נסיבותיה, המקום בו התרחשה וקיומם או העדרם של נפגעים כתוצאה מהאירועים.

בנוסף, בית המשפט יתחשב בנסיבותיו האישיות כגון קיומו של עבר פלילי או העדרו, מצבו המשפחתי, מצבו הרפואי, גילו, תרומתו לקהילה, חרטה שהביע אודות העבירה, אמפתיה כלפי נפגע העבירה ונסיבות אישיות נוספות. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי בנושא תיקון 113.

ייצוג על ידי עורך דין בעבירות אלימות

על אף שאין מדובר בעבירה פלילית חמורה במיוחד עדיין מומלץ לאזרחים שהוגש נגדם כתב אישום בעבירות אלימות להיות מיוצגים על ידי עורך דין פלילי שידאג כי יסיימו את ההליך המשפטי בתוצאה טובה.

יש לציין בהקשר זה כי מלבד הענישה שבית המשפט מטיל, כל הרשעה בעבירה פלילית נושאת עמה משמעותיות ארוכות טווח על חייו של הנאשם. לאזרחים בעלי הרשעות קודמות קשה להתקבל למקומות עבודה שדורשים סיווג ביטחוני ולקבל ויזה למדינה זרה (למשל ארה"ב).

כאמור, התיקים שעניינם תגרה במקום ציבורי הינם תיקים שאינם פשוטים להוכחה מבחינת התביעה. על כן ברוב התיקים שקשורים בעבירה זו עורך דין פלילי מנוסה יכול לסייע ללקוח שלו לסיים את התיק בתוצאה טובה ולעיתים אף באי הרשעה.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי
אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

הצלחות המשרד
ערר שעורך דין אביב מזרחי הגיש בעניין עילת סגירה של תיק התקבל על ידי הפרקליטות הפלילית בחיפה. כתוצאה מכך הרישום הפלילי של לקוחת המשרד נמחק למרות שבתחילה הואשמה בעבירות חמורות של התעללות בילדים.

לקוחת המשרד עבדה כמטפלת פרטית של שני ילדים קטינים. לאחר שסיימה את עבודתה עם הילדים הסתכסכה עם אימם בעקבות וויכוח סתמי ברשת החברתית "פייסבוק". בעקבות

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.
הצלחות המשרד
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של לקוח המשרד שנחשד בגניבת אופנוע בתל אביב אך בית המשפט קיבל את טענותיו של עורך דין אביב מזרחי וקבע כי ישוחרר למעצר בית.

באחת משעות הלילה הקטנות אופנוע יוקרתי נגנב בצפון תל אביב. פחות משעה לאחר הגניבה לקוח המשרד נעצר על ידי שוטרים שהוא מתחבא מאחורי חונה בסמוך

בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.
הצלחות המשרד
בית המשפט האריך ללקוח המשרד מאסר מותנה והטיל עליו ענישה שיקומית לאחר שהורשע בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה תחת השפעה סמים.

נגד לקוח המשרד הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בחדרה המייחס לו עבירות החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ונהיגה בשכרות (תחת השפעת סמים).  על אף

דילוג לתוכן