שירות לתועלת הציבור הינו סוג של ענישה חינוכית שמוטלת על נאשם במשפט פלילי. חשוב להדגיש כי שירות לתועלת הציבור הינו עונש שמוטל על אדם שבית המשפט בחר שלא להטיל עליו עונש שכולל מאסר בפועל. כלומר, מדובר בענישה חינוכית וחלופית לעונש של מאסר מאחורי סורג ובריח ושני העונשים לא יכולים להיות מוטלים על אדם במקביל.
שירות לתועלת הציבור בדרך כלל מתבצע במוסדות קהילתיים כגון מתנסים, עמותות לסיוע לנזקקים, גנים או מוסדות אחרים שמטרתם לסייע לקהילה ולזולת. כפי שיפורט להלן, הענישה של שירות לתועלת הציבור מתבצעת בשעות הפנאי של הנאשם בהתאם לצו השירות שבית המשפט גזר עליו.
שירות לתועלת הציבור נחשב לסוג ענישה קל יותר מעבודות שירות ובין שני סוגי הענישה קיים הבדל מהותי. כפי שיפורט להלן, הבדל מהותי אחד נוגע להיקף העונש. בעוד שירות לתועלת הציבור נקבע במדדים של שעות, עונש של עבודות שירות מוקצב לחודשים.
עוד יצוין כי מדובר בעונש שיקומי שמוטל על נאשמים שביצעו עבירות קלות, או לחלופין נאשמים עברו הליכים טיפוליים ושיקומיים משמעותיים שהטו את הכף ושכנעו את בית המשפט להטיל עליהם ענישה שיקומית וקלה יחסית.
של"צ
של"צ זה ראשי תיבות של שירות לתועלת הציבור. כאמור, מדובר על עונש שיקומי שמוטל על נאשם שביצע עבירה קלה או לחלופין מוטל על נאשם שבעיני בית המשפט מתקיים בעניינו עונש שיקומי. חשוב לציין כי על פי חוק העונשין, בית המשפט יגזור על נאשם עונש שכולל של"צ רק לאחר שיינתן בעניינו של הנאשם תסקיר שירות מבחן.
בהקשר לעונש של שירות לתועלת הציבור, מטרתו של תסקיר שירות המבחן הינו לאתר מקום לביצוע עונש של"צ ולוודא כי הנאשם נקלט באותו מקום וכי המקום והאחראי עליו מוכנים לקבלו לביצוע העבודות. ההסדר האמור מכונה בשפה המקצועית "תוכנית של"צ".
על פי החוק מבלי שבית המשפט יקבל משירות המבחן תוכנית של"צ לביצוע העונש הוא אינו רשאי להטיל על הנאשם עונש של שירות לתועלת הציבור.
עוד נקבע בחוק העונשין כי במקרה של הטלת של"צ על בית המשפט להבהיר לנאשם בשפה פשוטה את משמעות הצו, את מטרת השירות וכן כי במידה ולא ימלא אחר הוראות הצו וישלים את העבודות אזי שבית המשפט יהיה רשאי לגזור עליו עונש אחר ואף מאסר בפועל כתחליף לשל"צ.
צו של"צ
בצו של"צ על בית המשפט לקבוע את ההוראות הרלוונטיות לביצוע העונש וכן את התנאים שנראים לשופט כנחוצים לביצוע העונש. עוד יצוין כי מילוי הוראות צו של"צ נתונות לפיקוחו של שירות המבחן ולקצין המבחן שלו נמסרה סמכות הפיקוח על הנאשם הספציפי.
כפי שצוין קודם לכן, בטרם שבית המשפט מטיל על הנאשם צו של"צ מוגש לעיונו תסקיר שירות מבחן שממליץ על מקום ספציפי לביצוע צו השל"צ. בפועל, בטרם שיבוץ הנאשם למקום לביצוע העבודות שירות המבחן מראיין את הנאשם ולאחר מכן שולח אותו לראיון במקום המיועד לביצוע השירות לתועלת הציבור.
במידה והאחראי האזרחי של המקום המיועד לביצוע מסכים לקבל את הנאשם לריצוי העונש, שירות המבחן מודיע לבית המשפט על התנאים של תוכנית השל"צ ומקום הביצוע ומבקש את אישור בית המשפט לתוכנית. במקרה שהתוכנית מאושרת, קצין המבחן ששיבץ את הנאשם לביצוע העבודות מפקח עליו לאורך צו השל"צ ובמידת הצורך מעביר לבית המשפט דיווחים אודות ביצוע הצו על ידי הנאשם.
עוד יצוין כי חוק העונשין קובע כי התקופה המקסימלית לביצוע של"צ עומד על שנה שלמה, ואולם, החוק קובע כי בית המשפט רשאי להאריך את התקופה מטעמים שיירשמו. בפועל, במקרים רבים שבהם הנידונים לא עומדים בפרק הזמן הראשוני שניתן להם כדי לבצע את צו השל"צ, שירות המבחן מגיש לבית המשפט בקשה להארכת הצו בתקופה נוספת לצורך ריצוי העונש.
מה ההבדל בין של"צ לעבודות שירות
מה ההבדל בין של"צ לעבודות שירות הינה שאלה נפוצה במיוחד. ההבדל העיקרי בין סוגי העונשים נעוץ בגורם המפקח על העונש ובמסגרת ובתנאים שבהם העונש מרוצה על ידי הנאשם. כאמור, של"צ מפוקח על שירות המבחן ומתבצע במסגרות אזרחיות.
מנגד, עונש של עבודות שירות מפוקח על ידי שירות בתי הסוהר תחת תנאים נוקשים ומשמעת קשה. כל הפרה של כללי המשמעת עלולה להוביל להפקעת עבודות השירות על ידי שירות בתי הסוהר. במקרה כזה, לשירות בתי הסוהר סמכות להמיר את יתרת העונש למאסר של ממש מבלי לעבור דרך בית המשפט בהליך שיפוטי כלשהו.
כאשר שירות בתי הסוהר מחליט לבטל עונש של עבודות שירות ולהמיר אותו למאסר הוא אינו מחויב לבקש את רשותו של בית המשפט. על כן, הדרך היחידה של הנאשם להתנגד למהלך הוא באמצעות הגשת עתירת אסיר לבית המשפט ופתיחה בהליך משפטי נגד שירות בתי הסוהר.
להבדיל מעבודות השירות, כאשר נאשם "גורר רגלים" בביצוע שירות לתועלת הציבור, שינוי העונש כרוך בהחלטה שיפוטית ובשינוי גזר דין. כלומר, שינוי העונש של של"צ נתון לשיקול דעתו של השופט והיחיד שיכול להמיר עונש מסוג זה למאסר הוא השופט שגזר את עונשו של הנאשם.
שירות לתועלת הציבור ללא הרשעה
שירות לתועלת הציבור ללא הרשעה מתייחס למצב שבו בית המשפט נמנע מלהרשיע את הנאשם בתיק פלילי, וזאת על מנת שלא לפגוע בעתידו, אולם במקביל הוא מטיל עליו עונש חינוכי של תועלת לציבור.
אי הרשעה בהליך הפלילי הינו מסלול חריג במשפט הפלילי הישראלי שבו בית המשפט קובע שנאשם ביצע עבירה, אולם במקביל, הוא נמנע מלהרשיע אותו מטעמים שיקומיים ועל מנת שלפגוע בעתידו. שירות לציבור ללא הרשעה הינו עונש נפוץ במיוחד במקרים אלו.
האיזון בין הושטת היד של בית המשפט לנאשם בכך שהוא נמנע להרשיעו, ובין הצורך החינוכי שהנאשם ישלם על מעשיו ועל העבירה שביצע מתבטא בהטלת שירות לתועלת הציבור ללא הרשעה. כאמור, מדובר בעונש חינוכי שלרוב רותם את הנאשם לסייע לשכבות החלשות של החברה על חשבון זמנו החופשי.
של"צ עם הרשעה
של"צ עם הרשעה הינו עונש אפשרי. כאמור, במקרים שבהם בית המשפט נמנע מלהרשיע את הנאשם ומסיים את התיק ללא הרשעה נהוג כי לעונש נלווה גם מרכיב של שירות לתועלת הציבור. אולם, גם במקרים בית המשפט מרשיע את הנאשם הוא רשאי להטיל עליו של"צ עם הרשעה.
לרוב, עונש של של"צ עם הרשעה מוטל נאשם שביצע עבירה קלה כגון עבירת איומים (או עבירה פלילית אחרת בדרגת חומרה נמוכה) או לחלופין נאשם שביצע עבירה בדרגת חומרה בינונית ושעבר הליכים שיקומיים משמעותיים.
חשוב להדגיש בהקשר זה כי לעיתים נדירות בלבד בית המשפט מטיל על נאשם של"צ עם הרשעה כאשר עסקינן בעבירות חמורות. יתרה מכך, כאשר בית המשפט מטיל עונש מסוג זה בעבירות חמורות, המדינה במקרים רבים מגישה ערעור פלילי ולעיתים אף מצליחה להפוך את התוצאה כך שעל הנאשם יוטל לבסוף עבודות שירות או עונש מאסר.
הפקעת צו של"צ
הפקעת צו של"צ מתרחשת כאשר הנאשם לא עומד בתנאי צו השל"צ ולא מבצע את העונש שמוטל עליו. לרוב, הליך הפקעת צו השל"צ יוצא לדרך בעקבות בקשת שירות המבחן שמפקח על הנאשם. במקרים שבהם הנאשם לא מתחיל לבצע את צו השל"צ שהוטל עליו, שירות המבחן ידווח לבית המשפט אודות התנהלות הנאשם ויבקש ממנו לגזור עליו עונש אחר.
למרבה הצער, לא מעט נאשמים לא משכילים לנצל את ההזדמנות שניתנה להם ומזלזלים בעונש של שירות לתועלת הציבור. כאמור, זלזול מתמשך בצו צפוי להוביל להפקעת צו של"צ וגזירת עונש חלופי במקומו. לעיתים, בתי המשפט מטילים מאסר בפועל כעונש חלופי על נאשם שבוצעה בעניינו הפקעת צו של"צ.