חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עורך דין פלילי בחיפה

עורך דין פלילי בחיפה
תוכן עניינים

הסתבכת עם הרשויות? נקלעת לאירוע פלילי? זומנת לחקירה? מחפש עורך דין פלילי בחיפה ? הגעת למקום הנכון.

עורך דין פלילי בצפון אביב מזרחי הוא עורך דין פלילי בחיפה שהתמחה בפרקליטות הפלילית במחוז חיפה. המשרד ממוקם בשכונת הדר הציורית בסמוך לבית המשפט ומשרדי הממשלה. כבעל משרד עצמאי עורך דין אביב מזרחי ייצג במספר רב של תיקים פליליים בבתי המשפט השונים במחוז חיפה והקריות ואף במחוזות שיפוט נוספים ברחבי הארץ.

המשרד מייצג נאשמים וחשודים בכל העבירות הפליליות ומעניק שירותים של ליווי צמוד בשלב החקירה המשטרתית וההליכים המקבילים להליך הפלילי כגון שימועים לפני כתב אישום, מחיקת רישום פלילי, בקשות לשינוי עילת סגירה ובקשות להחזרת תפוסים.

עורך דין פלילי אביב מזרחי צבר ניסיון משמעותי בייצוג נאשמים וחשודים בשלל עבירות פליליות לרבות עבירות מין, עבירות נשק, עבירות סמים, עבירות אלימות, עבירות תעבורה, עבירות מרמה ועוד.

החלוקה השיפוטית של ישראל

אזורי השיפוט במדינת ישראל מחולקים ל-6 מחוזות שיפוט גיאוגרפיים בהתאמה לחלקי הארץ השונים. חלוקה זו קובעת למעשה את סמכויות השיפוט המקומיות בהתאם למקום הגיאוגרפי שבו התרחש האירוע הרלוונטי לתיק המשפטי (בתיקים פליליים ואזרחיים).

כאשר מתמודדים עם חשדות או האשמות בעבירות פליליות בעיר חיפה מומלץ לשכור עורך דין פלילי בחיפה לייצוג בהליכים. עורך דין שמשרדו קבוע באותו המחוז שבו מתנהל התיק אמור להכיר ולהתמצא בהלך הרוח במחוז ובנפשות הפועלות בו.

מאמר זה נכתב על מנת לספק מידע בסיסי בעניין מחוזות השיפוט ובתי משפט השונים בהקשר ספציפי להליכי הארכת מעצר שמתקיימים בבתי משפט השלום ותיקים פליליים שמתנהלים לאחר שמסתיים מעצר הימים.

מחוזות השיפוט בישראל ובתי המשפט השונים

מחוז חיפה- בתי משפט השלום במחוז ממוקמים בחיפה, קריית ביאליק (מכונה בית משפט השלום בקריות), חדרה ועכו. הסמכות השיפוטית העליונה במחוז זה נתונה לבית המשפט המחוזי בחיפה שמכהן כבית משפט לערעורים על החלטותיהם של כל בתי משפט השלום במחוז חיפה. מטבע הדברים, עורך דין פלילי בחיפה מתמחה בייצוג נאשמים בבתי המשפט השונים במחוז זה.

עורך דין פלילי בחיפה אביב מזרחי ייצג במספר רב של תיקים פליליים והארכות מעצר במחוז חיפה ומול גופי התביעה השונים במחוז זה.

מחוז צפון- בתי משפט השלום במחוז הצפון ממוקמים בנצרת, טבריה, צפת, בית שאן, קצרין, קריית שמונה ועפולה. הסמכות השיפוטית העליונה במחוז הצפון נתונה לבית המשפט המחוזי בנצרת שמכהן כבית משפט לערעורים על החלטותיהם של כל בתי משפט השלום במחוז הצפון. 

מחוז תל אביב- בתי משפט השלום במחוז תל אביב ממוקמים בתל אביב, הרצליה, ובת ים. הסמכות השיפוטית העליונה במחוז תל אביב נתונה לבית המשפט המחוזי בתל אביב (מכונה בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו) שמכהן כבית משפט לערעורים על החלטותיהם של כל בתי משפט השלום במחוז תל אביב. 

מחוז המרכז- בתי משפט השלום במחוז המרכז ממוקמים בפתח תקווה, כפר סבא, ראשון לציון, רחובות, רמלה ונתניה. הסמכות השיפוטית העליונה במחוז המרכז נתונה לבית המשפט המחוזי בלוד שמכהן כבית משפט לערעורים על החלטותיהם של כל בתי משפט השלום במחוז המרכז. 

מחוז הדרום- בתי משפט השלום במחוז הדרום ממוקמים בבאר שבע, אשדוד, אשקלון, קריית גת, דימונה ואילת. הסמכות השיפוטית העליונה במחוז הדרום נתונה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע שמכהן כבית משפט לערעורים על החלטותיהם של כל בתי משפט השלום במחוז הדרום. 

מחוז ירושלים- בתי משפט השלום במחוז ירושלים ממוקמים בערים ירושלים ובית שמש. הסמכות השיפוטית העליונה במחוז ירושלים נתונה לבית המשפט המחוזי בירושלים שמכהן כבית משפט לערעורים על החלטותיהם של בתי משפט השלום במחוז זה. 

סמכות שיפוט מקומית בהליכי מעצר ימים- הארכת מעצר

הליך מעצר ימים (דיון הארכת מעצר בלשון העם) הוא הליך משפטי שבו המשטרה מבקשת להאריך את מעצרו של החשוד בעבירה פלונית למספר ימים מסוים וזאת לצורך השלמת החקירה המשטרתית. במקרה שבו החקירה תניב ראיות מספיקות להעמדה לדין, המשטרה תגיש נגד החשוד כתב אישום ומעמדו ישתנה מחשוד לנאשם בתיק פלילי. קראו עוד בעניין זה במאמר שכתבתי אודות מעצר ימים.

חשוב להבהיר כי בשונה מהליך של מעצר עד תום ההליכים, הליך מעצר הימים מתנהל בשלב שבו הראיות שנאספו על ידי היחידה החוקרת טרם התגבשו לידי כתב אישום נגד העצור. כלומר, בשלב זה העצור מוחזק בגדר חשוד בלבד ולא בגדר נאשם.

בטרם שהמשטרה מבקשת מבית המשפט להאריך את מעצרו של החשוד היא נוהגת לבצע מספר פעולות חקירה שביניהן חקירתו באזהרה של החשוד. בחקירה באזהרה קיימת חשיבות להתייעצות עם עורך דין פלילי בחיפה לפני החקירה.

עורך דין פלילי שמייעץ לחשוד לפני החקירה אמור להבהיר לו את המצב המשפטי שבו נמצא באותו שלב וכן באיזה נקודות ראייתיות מוטב לו להתמקד על מנת להוכיח את חפותו ולהסיר מעצמו את החשדות.

כאשר מדובר בחקירה באזהרה שמתנהלת בתחנת משטרה חיפה מומלץ בחום לפנות לעורך דין פלילי בחיפה לצורך ייעוץ בשלב החקירה. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי בנושא חקירה באזהרה.  

באיזה בית משפט מתנהל הליך מעצר הימים?

הליך מעצר הימים תמיד מתנהל בבית משפט השלום ללא קשר לחומרת העבירה כך שגם בתיקי רצח שאלת המעצר לצרכי חקירה נדונה בבית משפט השלום. כאשר כתב האישום מוגש לבית המשפט, התיק עצמו (להבדיל מהמעצר הראשוני) יתנהל בהתאם לחומרת העבירה והסמכות העניינית.

הסמכות המקומית הקובעת בהליכי מעצר הימים (כלומר באיזה בית משפט יתנהל הליך הארכת המעצר) נקבעת לפי המקום שבו בוצעה העבירה או המקום שבו נמצאת היחידה החוקרת שממונה על חקירת העבירה. מטבע הדברים, ברוב המקרים שני התנאים האמורים יתקיימו במקביל והיחידה החוקרת שתחקור את העבירה תהיה מאותה העיר או האזור שבו העבירה בוצעה או בוצעה לכאורה.

מעצר ימים בחיפה

במחוז חיפה הליכי מעצר הימים מתנהלים בבתי המשפט השלום שפזורים ברחבי המחוז. בית המשפט הספציפי שיידון בשאלת המעצר תלוי במיקום הגיאוגרפי המדויק שבו לכאורה התרחשה העבירה נושא החקירה.

כך לדוגמא, הליכי מעצר ימים שקשורים בעבירות פליליות שלכאורה בוצעו בערים חיפה, טירת הכרמל ונשר מתנהלים בבית המשפט השלום בחיפה. מנגד, הליכי מעצר ימים שקשורים בעבירות שהתבצעו לכאורה בערים חדרה, פרדס חנה, זיכרון יעקוב ויישובי הסביבה מתנהלים בבית משפט השלום בחדרה.

כאשר מדובר בהליך מעצר ימים שמתנהל בבית משפט השלום בחיפה מוטב לשכור לייצוג עורך דין פלילי מחיפה שמייצג עצורים בבית משפט זה בדרך קבע.  

איך מערערים על החלטת מעצר?

כאשר רוצים לערער על החלטתו של בית משפט השלום בעניין הארכת המעצר הצד שמעוניין לערער נדרש להגיש ערר (דומה לערעור) מעצר ימים. מבחינת הסמכות המקומית חשוב לציין שהערר בדבר החלטת המעצר מוגש לבית המשפט המחוזי שמכהן באותו מחוז.

לדוגמא, כאשר מגישים ערר על החלטתו של בית משפט השלום בחדרה הדיון בערר יתקיים בבית המשפט המחוזי בחיפה שיושב כערכאת ערעור על החלטותיהם של בתי משפט השלום במחוז חיפה.

במסגרת הערר, בית המשפט המחוזי מוסמך לשנות החלטה של שופט שלום ולהורות על שחרורו של החשוד בתנאים מגבילים (מעצר בית חתימה על ערבות ועוד) או לחלופין לקצר את ימי המעצר.

מנגד, כאשר שופט שלום החליט להורות על שחרורו של החשוד המשטרה עלולה להגיש לבית המשפט המחוזי החלטה שתוקפת את החלטת השחרור. בית המשפט המחוזי מוסמך לבטל את החלטת השחרור ולהורות על הארכת מעצר של החשוד או לחלופין לקבוע כי תנאי השחרור יעובו (לדוגמא יופקד כערבון סכום כסף סכום).

מטבע הדברים, בית המשפט המחוזי רשאי שלא להתערב בשום חלק מהחלטתו של בית המשפט השלום. בפועל, בלא מעט מקרים ערכאות הערעור בוחרות שלא להתערב בהחלטותיהן של הערכאות הקודמות להן. הכלל המשפטי בדבר התערבות בהחלטה של ערכאה נמוכה יותר הינו כי נפלה שגגה מהותית בהחלטתו של השופט הקודם.

סמכות מקומית בתיקים פלילים

ההליך הפלילי עצמו מתחיל בעת הגשת כתב אישום בסיומה של החקירה הפלילית ולאחר שהליך מעצר הימים מסתיים. ברגע שכתב האישום מוגש לבית המשפט הסטטוס של מבצע העבירה מתחלף והוא הופך מחשוד לנאשם. קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי בנושא תיק פלילי.

הסמכות המקומית קובעת באיזה בית משפט תתברר סוגיית אשמתו או חפותו של הנאשם. במידה ובסופו של ההליך הפלילי אותו נאשם יורשע בית משפט גם יגזור את דינו וייקבע את עונשו.

כללי הסמכות המקומית של התיקים הפליליים דומה לזו שנהוגה בעניין מעצרי הימים. ככלל, כתב האישום מוגש לבית המשפט שבאותו העיר או האזור שבו בוצעה העבירה.

לדוגמא, ההליכים הפליליים בהקשר לעבירות שבוצעו לכאורה בחיפה, עתלית, טירת הכרמל ויישובים קטנים נוספים באזור מתנהלים כולם בבתי המשפט השלום בחיפה או לחלופין בבית המשפט המחוזי בחיפה כאשר מדובר בעבירות פליליות חמורות. בתיקים אלו מומלץ להיעזר בשירותיו ולהיות מיוצגים על ידי עורך דין פלילי בחיפה.

סמכות עניינית בתיקים פלילים

ראוי להבהיר כי לצד כללי הסמכות המקומית קיימים במקביל גם כללים שקובעים את הסמכות העניינית. זו קובעת האם התיק הפלילי יתנהל בבית המשפט השלום או בבית המשפט המחוזי.

ככלל, הסמכות העניינית בהליכים פליליים נקבעת בהתאם לסוג העבירה וחומרתה, וההליכים הפליליים בנוגע לעבירות החמורות מתנהלים בבתי המשפט המחוזיים ולא בבתי משפט השלום.

כאמור, בכל מחוז יש בית משפט מחוזי אחד בלבד ולכן אליו מתנקזים כל התיקים החמורים של אותו מחוז. כך לדוגמא, אם באחת מערי הקריות בוצעה עבירה פלילית שנמצאת בסמכותו של בית המשפט המחוזי ההליכים יתנהלו בבית המשפט המחוזי בחיפה למרות שבקריות יש בית משפט שלום.

כפי שצוין קודם לכן במקרה כזה הליך מעצר הימים יתנהל בבית משפט השלום בקריות והליך העיקרי שבמסגרתו תתברר שאלת אשמתו או חפותו של הנאשם תתברר בבית המשפט המחוזי בחיפה.

חשוב להדגיש כי תיקים פליליים הם לא עניינים שראוי להקל בהם ראש. הם נושאים עמם השלכות הרות גורל להמשך חייו של האזרח ולכן לפני נקיטת פעולה משפטית כזו או אחרת מומלץ להתייעץ עם עורך דין פלילי בחיפה ולברר את עלות הייצוג בתיק כולו.

איך מתחיל ההליך הפלילי?

כאמור, המונח "הליך עיקרי" מתייחס להליך המשפטי שבמסגרתו בית המשפט נדרש להכריע האם הוא מרשיע את הנאשם בעבירות שהמדינה ייחסה לו בכתב האישום או שמא מזכה אותו מכל אשמה ושולח אותו לחופשי ללא כל עונש או סנקציה.

בתחילת ההליך הפלילי, מתקיים "דיון הקראה". מבחינה פורמאלית, מדובר בדיון הראשון בכל תיק פלילי. במעמד זה בית המשפט בודק האם הנאשם מבין מהן העבירות שמיוחסות לו בכתב האישום ושואל את הנאשם האם הוא קרא את כתב האישום.

במידה והנאשם טרם קרא את כתב האישום בית המשפט אף יקריא לו אותו במעמד הדיון ומכאן המונח "הקראה". קראו עוד בהקשרים אלו במאמר שכתבתי בנושא כתב אישום.

בטרם מתן מענה לכתב האישום מומלץ תמיד להיוועץ בעורך דין פלילי בחיפה ואף לשכור עורך דין פלילי פרטי לייצוג בכל ההליך המשפטי.

מהן האפשרויות שעומדות בפני הנאשם בדיון הקראה?

כאמור, הציפיה מנאשם בדיון הקראה הינה שימסור לבית המשפט את תשובתו לכתב האישום. במילים פשוטות הנאשם צריך להבהיר לבית המשפט האם הוא מודה במיוחס לו או שמא הוא כופר באשמה ודורש לנהל את משפטו עד תום במטרה להוכיח את חפותו. במידה והנאשם ייבחר לכפור באשמה הדיון יעבור לשלב שמיעת הראיות (שמכונה גם שלב ההוכחות).

במידה והנאשם יבחר להודות במיוחס לו בין אם בהסדר טיעון ובין אם ללא הסדר, המשפט יעבור לשלב הטיעונים לעונש שבסופו דינו של הנאשם ייגזר והמשפט יסתיים.

הסדר טיעון עם התביעה

חשוב לציין כי ברוב המקרים, הודאת הנאשם אינה ניתנת על ידי הנאשמים ללא תמורה, וזאת הואיל ובהליכים פליליים קיימת ציפייה שהנאשם יזכה להקלה כלשהי נוכח העובדה שהוא מוכן להודות באשמה.

סוג ההקלה וההתחשבות שהנאשם יזכה לה בתיק ספציפי תלויה במשא ומתן שעורך דינו ינהל עם הפרקליטות או התביעה המשטרתית ובהסדר הטיעון שהצדדים יסגרו ביניהם. ברוב המכריע של התיקים, הנאשם מודה במסגרת הסדר טיעון כזה או אחר שנערך עם התביעה ונאשם שמודה בכל המיוחס לו מבלי לנהל משא ומתן עם התביעה הינו מחזה נדיר במיוחד.

בכל סיטואציה של הסדר טיעון עם המדינה במסגרת תיק פלילי קיימת חשיבות לייצוג על ידי עורך דין פלילי מחיפה שבקיא ברזי המשפט הפלילי ויכול לנהל את המשא ומתן מול התביעה בשמו של הנאשם.

סוגי הסדרי טיעון

ישנם שני סוגים עיקריים של הסדרי טיעון שהמדינה נוהגת לערוך עם נאשמים במסגרת הליכים פליליים. הסוג הראשון של ההסדרים מכונה "הסדר טיעון סגור".

בהסדר מסוג זה המדינה והנאשם מסכמים ביניהם את האופן המדויק שבו ייסגר ההליך הפלילי לרבות העונש הסופי שבית המשפט יטיל על הנאשם בהסכמת שני הצדדים. לאחר שהצדדים מסכמים ביניהם את פרטי ההסדר והעונש שיוטל על הנאשם הם מציגים לבית המשפט את ההסדר ופרטיו ועותרים ביחד להטלת העונש המוסכם.

חשוב לציין בהקשר זה כי בית המשפט אינו מחויב לקבל את הסדר הטיעון שהצדדים הציגו בפניו והוא רשאי שלא לקבלו ולהטיל עונש ששונה מהסכמת הצדדים.

יחד עם זאת, בית המשפט יסטה מהסדר טיעון לעיתים נדירות ובמקרים חריגים במיוחד. לרוב, בתי המשפט בוחרים לכבד את הסדר הטיעון שהצדדים הציגו בפניהם וזאת משיקולים של יעילות משפטית. במידה ובתי המשפט לא יכבדו הסדרים הדבר יוביל להפחתה בכמות התיקים שנסגרים בהסדרי טיעון ובהגדלת העומס על בתי המשפט שממילא עמוסים.

הסוג השני של הסדר הטיעון מכונה "הסדר טיעון פתוח". במסגרת הסדר זה הצדדים אינם מסכימים אודות העונש הראוי לנאשם אולם הם מסכימים אודות פרטים אחרים. לרוב, הסדר מסוג זה יכלול תיקונים בכתב האישום כך שכתב האישום המתוקן יבטא הקלה מסוימת מבחינת הנאשם. דהיינו, לאחר הסדר הטיעון ייוחסו לו עבירות קלות יותר מאלו שבהן הואשם בכתב האישום המקורי.

לאחר שהנאשם מודה בכתב אישום מתוקן הצדדים יטענו לעונש כאשר כל צד יבקש מבית המשפט לקבל את עמדתו ולהטיל על הנאשם את העונש שהוא חושב שראוי בנסיבות המקרה.

שתפו את המאמר
Picture of אודות כותב המאמר אביב מזרחי

אודות כותב המאמר אביב מזרחי

כותב המאמר הינו עורך דין אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו. המשרד מייצג חשודים ונאשמים בכל שלבי ההליך הפלילי החל משלב החקירה ועד להליכים המתקיימים בבית המשפט. בין היתר המשרד מתמחה בייצוג בעבירות סמים, נשק, אלימות, מרמה, אלימות במשפחה, עבירות צבאיות, הליכים משמעתיים, עבירות מין, הליכי מעצר, הליך של הסדר מותנה, ייעוץ לפני חקירה, צווי הרחקה, ערעורים, ועדות שחרורים, שינוי עילת סגירה ומחיקת רישום פלילי.

אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...

בירור מצב חקירה במשטרה
כל הפוסטים

בירור מצב חקירה במשטרה

בירור מצב חקירה במשטרה הינו בירור פרוצדורלי שנערך לגבי תיק משטרתי שטרם התקבלה בעניינו הודעה אודות גניזת התיק או לחלופין העמדה לדין והגשת כתב אישום

קיפוח זכות
כל הפוסטים

קיפוח זכות

קיפוח זכות הינה עבירת תעבורה מסוג ברירת משפט הנושאת לצדה קנס כספי ללא סנקציה של נקודות משרד הרישוי. המשמעות הינה כי עיקר הסנקציה לנהג שנרשם

דילוג לתוכן